Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 27.01.2017 klo 10:46

Paljonko maksaa koiran ensimmäinen vuosi? Laina vai säästöt?

Ramoona

Ramoona
Viestimäärä: 3

PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Perjantaina, 27.01.2017 klo 10:46  
+
0
Rotukoiran ostaminen ja kaiken tarpeellisen hommaaminen vie varmasti rahaa. Lisäkustannuksia tulee vakuutuksista, rokotuksista yms. Suurin menoerä on tietysti pennun maksaminen, mutta äkkiä noista muistakin kertyy sievoinen summa. Laadukas ruoka maksaa tietysti kuukausittain ja rodusta riippuen vielä trimmaukset päälle. Miten olette selvinneet koiran ensimmäisestä vuodesta? Oletteko ottaneet koiraa varten lainaa vai säästäneet etukäteen? Paljonko arvioitte, että koiran ensimmäinen vuosi on tullut maksamaan? Itselläni ei säästöjä ole vielä hirveästi kertynyt, joten olen pyöritellyt yhtenä vaihtoehtona myös lainan ottamista. Tämä on kuitenkin tärkein tuleva harrastukseni, joten haluan siihen satsata.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.10.2017 klo 23:20)

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Perjantaina, 27.01.2017 klo 17:50  
+
0
Lasketaas huvikseen (hinnat pääosin hatusta, suuruudet hujakoilla):

Pakolliset, joista ei voi luistaa:
- Pennun hankintahinta 1350 eur (riippuu tietysti, että minkä rotuisen hankkii vai hankkiiko sekarotuisen - tuossa yhden rotukoirarodun tyypillinen hinta)
- Pennun välttämättömät eläinlääkärit (rokotukset x 3) 300 eur
- Pennun odottamattomat eläinlääkärikulut xxx eur (kokemuksella voin sanoa, että todennäköisesti vuoden aikana ainakin yksi odottamaton keikka tulee, joka voi liikkua välillä silmätulehdus 80 eur tai murtunut jalka 2000 eur)
- Sisäloishäätö 20 eur
- Ulkoloissuoja 30 eur
=1700 eur

Kertahankinnat (riippuu täysin, että mitä ostaa):
- Välttämättömät perustarpeet (hihna, panta, kynsileikkuri, hammasharja) 70 eur
- Turkinhoitovälineet 100 eur
- Kupit ja peti 70 eur
- Takki 50 eur
- Leluja 50 eur
=340 eur

Kuukausittain:
- Ruoka ja puruluut 40 eur (riippuu täysin, että mitä syöttää ja kuinka paljon - summa lähempänä pienehkön-keskikokoisen koiran todellisuutta eläinkauppanappulalla ja lisukkeilla ruokittaessa)
= 480 eur vuodessa

Vuosittain (ei pakollinen):
- Vakuutus 200-300 eur

Yhteensä: joku 2700 euroa, josta puolet hankintahintaa, poislukien yllättävät eläinlääkärikulut

+ Treenimaksut, jos meinaa jossain ohjatussa käydä
+ Trimmaus, jos sellaista tarvitsee

Kokonaisuutena voisin sanoa, että pennun ensimmäinen vuosi on kallis, varsinkin jos ei pysty hyödyntämään jo tehtyjä hankintoja (eli taloudessa olisi jo koira). Yleensä myös sitä kaikkein halvinta ei halua koiralle ostaa, näin varusteiden kuin ruoan puolesta, vaan sen, mikä toimii.

Jos miettii tuhannen euron lainaa perushankintojen tekemiseen, kannattaa myös suunnitella, että kuinka voi taklata ne tuhannen euron odottamattomat eläinlääkärikulut. Kukaan kun ei voi ennustaa näitä asioita.
kääpin uros -09
shelam uros -16

gee

gee
Viestimäärä: 1

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Perjantaina, 27.01.2017 klo 21:35  
+
0
Meillä on pentu ollut vasta kuukauden, mutta pistänpä tähän huvikseni ensimmäisen kuukauden kulut:

Pentu 900e (rotukoira, alennusta monta sataa häntämutkan vuoksi)

Ruokaa, kuppeja, hihna, kynsisakset ym tarviketta 100e
Eka rokotus 45e
Vakuutus 210e
Eläinlääkärikuluja sairastumisesta 600e (vakuutus ei meinaa korvata)
Lääkkeitä apteekista 80e (sisältää matolääkkeet)
Pentukurssi 110e
Muuhun härpäkkeeseen, lihoihin ja pentuleikkikouluun 45e.

Yhteensä 2090e.

Lisäksi ostin auton koiran vuoksi, päästään harrastamaan. Ja autolle vakuutuksen. En viiti enää ees miettiä, että kuinka paljon yhteensä on mennyt. Huonoa tuuria toki se, että koira sairastui, toivotaan, että siinä oli koko ekan vuoden sairastelut. Säästöihin tässä joutui kajoamaan kyllä.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Maanantaina, 30.01.2017 klo 10:21  
+
0
Koitetaanpa tuon viimeisimmän osalta, ikää nyt siis sen ~1,5v.
Summat ehkä sinnepäin, en tarkkaan muista. Ei ole eka koira, niin vermeitä oli ennestään, joten niihin ei mennyt. Jos ostaisin, niin laskisin hihna, panta x2, peti, kynsisakset, kupit, harja menevän ehkä 150-200€.

Ostohinta 700€
Rokotukset 140€
Vakuutus 200€
Ruoka/namit 350€
Matolääkkeet/punkkilääkkeet 80€
Lelut 20€
Harrastukset 410€
Näistä tulee ilman vermeitä siis yhteensä ~1900€

Meillä ei sairasteluja tai vammoja ole ollut, joten niihin ei ole mennyt. Harrastuskulut ei ole pakollisia, mutta ne on minulla se juttu, joten niihin uppoaa (tuokin summa saattaa kyllä olla alakanttiin laskettu). Vakuutus on meillä ollut ns. "turha", kun ei mitään ole tullut, mutta toisaalta, jos olisi tullut, niin sitten taas olisi äkkiä uponnut paljonkin.

Ramoona

Ramoona
Viestimäärä: 3

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Keskiviikkona, 01.02.2017 klo 10:08  
+
0
Eläinlääkärikulut kuulostaa kyllä kovilta. Maksaako murtunut jalka oikeesti 2000€? Kokonaisuutena kun miettii, niin rodun valinnassakin kannattaisi suosia terveempiä rotuja, tosin ainahan sitä voi yllätyksiä sattua ja sairaita yksilöitä on toki joka rodussa. Jos maksaa koiran vakuutuksesta useamman satasen vuodessa, niin haluan kyllä saada vastinetta rahoilleni, enkä haluaisi enää koiran sairastuttua vääntää, että korvaako vakuutus. Onko suosituksia vakuutusyhtiöistä, joissa homma on toiminut koiravakuutuksen osalta?

Ajatuksena on, että hommaan kerralla kunnollista, mikä on tietysti kalliimpaa, mutta aikaa myöden edullisempaa, koska tavara kestää pidempään. Käyttömukavuus on tietysti myös tärkeää.

Kaiken kaikkiaan ensimmäinen vuosi on siis joka tapauksessa lähemmäs 2000 euroa, jos harrastaa tai koira vähäänkään sairastelee. Yläraja on vielä ylempänä. Parempi kai se on varautua siihen, että kaikki ei mene niinkuin toivoisi ekan vuoden menevän.

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Keskiviikkona, 01.02.2017 klo 13:26  
+
0
^Hinta riippuu ihan vamman tyypistä ja vakavuudesta ja siitä, että miten korjataan. Pahimmillaan voi maksaa ylikin, lievimmillään vähemmänkin. Pointti oli lähinnä siinä, että voi tulla aivan järkyttäviä kustannuksia aivan yllättäen.

Itsellä ei ole ollut ongelmia vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöissä, toisaalta korvausta olen aina tähän asti hakenut tapaturmaisiin vaivoihin tai sairastumisiin. Ei ole ollut näitä hankalampia tapauksia, kuten vaikka kinnervikaa, jonka virkailija huonolla tuurilla luokittelee synnynnäiseksi.

Lisäksi vakuutuksissa on aina omavastuu ja yleensä ne kattavat vain vaikka 75% kustannuksista muutenkin. Eli lisäkuluja tulee joka tapauksessa vaikka se vakuutus olisi.

Rotukoiran kanssa on helpomaa kuin sekarotuisen, jos vanhemmat on asianmukaisesti terveystutkittu. Vakuutus kannattaa ottaa aivan pikkupennulle (yleensä alle 4 kk taitaa olla ehdoissa), jotta korvaa laajimmin.

Nyrkkisääntönä, mikään vakuutusyhtiö ei korvaa esim. hammasvaivoja elleivät ole tapaturmaisia. Mikään ei korvaa koiran normaalia terveydenhuotoa, esim. rokotuksia. Myös paljon rajoituksia liittyy esim. synnynnäisiin vikoihin (vaikka piilokiveksisyys).

Lopetin juuri toisen koiran vakuutuksen, koska olen maksanut 8 vuoden aikana siitä yli 250 euroa vuodessa ja hakenut korvauksia varmaan yhteensä sen 250-300 euroa. Eli harvemmin vakuutus maksaa itseään takaisin millään tasolla - ainoastaan se on lisäsuoja juuri noita 2000 euron yllärikeikkoja vastaan. Mutta erittäin paljon parempi näin, ettei sille ole ollut käyttöä ja rahat ovat menneet ikään kuin "hukkaan", kertoo vain, että tähän asti terve koira kyseessä.
kääpin uros -09
shelam uros -16

Ramoona

Ramoona
Viestimäärä: 3

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Torstaina, 02.02.2017 klo 09:54  
+
0
Niin varmaan edullisemmassa koiravakuutuksessa on sitten omavastuu aina isompi. Edullisempi vakuutus isommalla omavastuulla voisi olla hyvä, koska käytännössähän vakuutus tosiaan toimii turvana noita isompia yhtäkkisiä kuluja varten. Pitääkin muistaa olla ajoissa liikkeellä vakuutuksen kanssa, niin ei tule ainakaan sen takia ongelmia. Hyvä se on vähän pelotella, että mitä voi olla luvassa, kun koiran hankkii. Ei ihan heti tule välttämättä mieleen, että eläinlääkärikulut voivat pompsahtaa jo ensimmäisenä vuonna noin ylös ja mitä kaikkea voikin sattua.

ella_s

ella_s
Viestimäärä: 2

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Torstaina, 09.02.2017 klo 15:40  
+
0
Tämä olikin hyödyllinen, realistinen ketju! Meilläkin on pentu suunnitelmissa ja ollaan parhaamme mukaan varauduttu tuleviin kuluihin, toivotaan vain ettei mitään yllättävää lisäksi enää tule. Onhan se koira yksi perheenjäsen lisää ja menoja tulee sen mukaan, mutta en kyllä lähtisi mitään lainaa sen vuoksi ottamaan, oli miten "edullista" tahansa. Onneksi tässä haaveillessa on ollut aikaa säästää:wink:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.10.2017 klo 23:21)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Perjantaina, 10.02.2017 klo 11:50  
+
0
Mun nykyiset koirat maksoi 400€ ja 300€. Vakuutusta ei ole ja en käynyt missään koirakursseilla pentuna.
Tässä jotain hintoja(mulla oli entuudestaan jotain näistä kun oli ollut aikasemminkin koira):

Rokotukset x3 N..210€
Hihna, panta/valjaat: N. 10-60€
Ruokakippo 2x: N.10-40€
Lelut: N.20-50€
Jonkinlainen peti: N 5-50€
15kg ruokasäkki: N. 35-80€

Plus sit jos tulee jotain eläinlääkärikuluja niin ne maksaa jonkin verran tai paljon =D Riippuu mikä vaiva on.. Mun ei onneksi ole tarvinnut käydä pennun kanssa muutakun rokotuksilla.

Rahaa saa kulumaan mutta halvemmallakin pääsee. Riippuu kuinka paljon ostaa ja mitä ja mistä ostaa ja että kuinka paljon haluaa harrastaa ym ym.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.02.2017 klo 06:18)

Iituks

Iituks
Viestimäärä: 71

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Perjantaina, 17.03.2017 klo 15:59  
+
0
Kannattaa miettiä onko järkevämpää säästää rahaa vai ottaa laina. Tonnin lainan takaisinmaksu 1-2vuodessa, saa budjetin kuullostamaan melko niukalta. Ja se 40-100e kuukausittainen takaisinmaksu on pois taas muusta budjetista.
Ymmärrän lainan/osamaksun koiran ostohintaa varten, mikäli muut menot saa katettua normaaleista tuloistaan. Ja jos lainan ottaminen on jotenkin perusteltua vs. säästäminen;
- Tiedossa hyvä ajankohta pennun hankintaan.
- "Once in lifetime" yhdistelmästä pennun saaminen.
- Säästöjä on, mutta haluaa säästää ne yllättäviä kuluja varten.

Varustehankinnat kannattaa pitää maltillisina, kaikkea maan ja taivaan väliltä et tarvitse heti.

Mutta ehdottomasti kannattaa miettiä kuluja, ja varautua yllätyksiin.

Itsellä on minimissään "touhutonni" aina säästössä ja se käytetään vain ja ainoastaan eläinlääkäriin jos muuten rahat menee aivan finaaliin. Lisäksi on vakuutukset. Toki vaihtoehtona on ottaa eläimen sairastelun varalle luottokortti jota ei käytä muuhun.
Moni myös hyvällä menestyksellä elää "täysin kädestä suuhun", mutta itse en uskalla. :neutral:

Eivätkä kulut ja riskit lopu ensimmäisen vuoden jälkeen. :wink:

one

one
Viestimäärä: 25

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Maanantaina, 26.06.2017 klo 16:18  
+
0
Listailenpa minäkin tänne omien koiriemme kuluja & kustannuksia.

Juliska (sekarotuinen) maksoi 250€
Luna (sekarotuinen) maksoi 350€
Kummankin koiran kohdalla vanhemmat ovat tutkittuja ja Lunan emä käynyt luonnetestin.
Kasvattajat toivat kummatkin koirat meille Suomeen sirutettuina, madotettuina ja ensimmäisen rokotteen saaneena ja kaikesta siitä todistukset +sukutiedot ym. tärkeä sekä oleellinen info.

Rokotuksiin meillä on tähän mennessä mennyt 128€
Madotukset yhteensä 80€ ja tuohon on siis laskettu vanhemman koiran madotukset alusta saakka.
Hihnat n.50€
Pannat n.80€ (toinen pentupannoista tuli ilmaisena ystävältä)
Ruoka & vesikipot n. 70€ (molemmilla koirilla sellaiset telinetyyliset omat kiposetit)
Lelut n. 35-45€ ( suurin osa saatu ilmaiseksi ja pennulla käytössä vanhemmalta koiralta jääneitä pentuleluja)
Kynsileikkurit, hampaiden ja turkinhoitovälineet n. 55€
Ruokaan menee kuukaudessa karkealta arviolta noin 60€ ja puruluihin, nameihin ym. sellaiseen sitten about 30-35€/kk.

Vakuutuksia ei ole ja tähän mennessä ollaan onneksi vältytty totaalisesti äkillisiltä eläinlääkärikäynneiltä, ainoastaan rokotusten merkeissä pitänyt asioida lähi eläinklinikalla. Säästössä sukanvarressa tietenkin varmuuden varalta rahaa jos sattuisi joskus käymään niin ikävästi että tulisi esim. jokin tapaturma tms.
Seropi Juliska

Natali

Natali
Viestimäärä: 19

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Sunnuntaina, 16.07.2017 klo 15:40  
+
0
Jos osaa itse tehdä niin tarvikekuluissa voi säästää huomattavasti. Youtubesta löytyy monia kivoja tutoriaaleja koirien peteihin varsinkin jos osaa englantia ja on valmis opettelemaan muutaman käsityösanankin. Ompelukonettakin saa varmasti lainaksi vaikka joltain tutulta tai kyllä pedin voi ommella käsinkin, mutta se vaan vie enemmän aikaa.

Mä olin ensimmäistä koiraani ottaessa opiskelija ja toisen koiran tullessa työtön. Mulle oli selvää että niin kauan kuin ei vakityötä ole niin aina on riski, ettei raha vaan riitä yllättäviin kuluihin. Siispä ensimmäisen tullessa tein vanhempieni kanssa sopimuksen, että ne varmistaa tarvittaessa omilla rahoillaan, ettei mun eläimet jää ikinä vaille tarvitsemaansa hoitoa ja että ne saa aina laadukasta ruokaa. Toisen tullessa sitten vaan sovittiin samat asiat uudelleen.

Oon kyllä ollut onnekas siinä mielessä, että toistaiseksi mun vanhempien ei ole tarvinnut kukkaroaan niiden takia avata (mitä nyt oon synttäri- ja joululahjoiksi välillä saanut toivomiani koiratarvikkeita tai kursseja). Meille on kyllä tullut jonkin verran yllätyskuluja, mutta ne on onneksi olleet niin pieniä, että ollaan selvitty pelkillä omilla säästöillämme.

Kyseiseen järjestelyyn päädyttiin, koska olin halunnut omaa koiraa pienestä pitäen ja mun vanhemmat tiesi miten paljon se mulle merkitsee ja halusivat omalta osaltaan mahdollistaa koiranhankintani.

Ensimmäisen koirani kulut, 7v. aikuinen keskikokoinen kodinvaihtaja
Ostohinta 300€
Rokotukset 0€ (koiratarha maksoi)
Vakuutus 0€ (noin vanhalle koiralle ei silloin saanut järkevällä hinta-laatu suhteella vakuutusta)
Ruoka n. 30€/kk, myöhemmin siirryttiin ladukkaampaan ja kallimpaan. Nameiksi on aina kelvannut ruoka.
Matolääkkeet n. 30€ (2krt, syksyllä ja keväällä) sekä keväällä punkkipanta, jonka hintaa en muista
Lelut 5-10€, punoin itse vetolelun vahasta t-paidastani, veljen vanha tennispallo sekä jalkapallo ja vinkuva possu x2, joka ostettiin citymarketista (ensimmäinen possu hajosi).
Koirakoulu n. 50€
Peti 0€, tein itse vanhoista vaatteistani ja täytteet sain mummoltani vanhasta koristetyynystä
Ruokakupit 0€, äitini antoi vanhoja astioitaan
Hihna ja panta n. 2-4€, punoin nekin matonkuteista ja ostin vain kiinnikeosat.
Schipperke u. "Zippo" s. 07/12 ja sekarotuinen u. "Billy" s. 2004

redfordtuunaaja

redfordtuunaaja
Viestimäärä: 3

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Lauantaina, 22.07.2017 klo 16:57  
+
0

sliippi kirjoitti:

^Hinta riippuu ihan vamman tyypistä ja vakavuudesta ja siitä, että miten korjataan. Pahimmillaan voi maksaa ylikin, lievimmillään vähemmänkin. Pointti oli lähinnä siinä, että voi tulla aivan järkyttäviä kustannuksia aivan yllättäen.

Itsellä ei ole ollut ongelmia vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöissä, toisaalta korvausta olen aina tähän asti hakenut tapaturmaisiin vaivoihin tai sairastumisiin. Ei ole ollut näitä hankalampia tapauksia, kuten vaikka kinnervikaa, jonka virkailija huonolla tuurilla luokittelee synnynnäiseksi.

Lisäksi vakuutuksissa on aina omavastuu ja yleensä ne kattavat vain vaikka 75% kustannuksista muutenkin. Eli lisäkuluja tulee joka tapauksessa vaikka se vakuutus olisi.

Rotukoiran kanssa on helpomaa kuin sekarotuisen, jos vanhemmat on asianmukaisesti terveystutkittu. Vakuutus kannattaa ottaa aivan pikkupennulle (yleensä alle 4 kk taitaa olla ehdoissa), jotta korvaa laajimmin.

Nyrkkisääntönä, mikään vakuutusyhtiö ei korvaa esim. hammasvaivoja elleivät ole tapaturmaisia. Mikään ei korvaa koiran normaalia terveydenhuotoa, esim. rokotuksia. Myös paljon rajoituksia liittyy esim. synnynnäisiin vikoihin (vaikka piilokiveksisyys).

Lopetin juuri toisen koiran vakuutuksen, koska olen maksanut 8 vuoden aikana siitä yli 250 euroa vuodessa ja hakenut korvauksia varmaan yhteensä sen 250-300 euroa. Eli harvemmin vakuutus maksaa itseään takaisin millään tasolla - ainoastaan se on lisäsuoja juuri noita 2000 euron yllärikeikkoja vastaan. Mutta erittäin paljon parempi näin, ettei sille ole ollut käyttöä ja rahat ovat menneet ikään kuin "hukkaan", kertoo vain, että tähän asti terve koira kyseessä.



Blah, me oltiin kai sitten nuoria ja tyhmiä. Otettiin pentu ja utelias ressu kyseessä niin sitten haaveria haaverin perään... Kuluja on mennyt ja menee yhä ja nyt ei opiskelijapariskunta ole kauheen iloinen tilanteesta. Lainaa on haettu Nordealta (ei rauennut) ja sitten neteistä kuten: Monobankilta koitettiin nyt vikasteks ja ollaan me vippejäkin mietitty. Vakuutuksista ei ole mitään apua tässä meille. Ollaan muutenkin rahan tarpeessa, niin koirakulut olisi nyt n. 300 euroa ja sitten remontti 700 euroa. Ja noi pennun kulut ovat vain arvio. Kulut kontrollissa, mutta mieli maassa.

redfordtuunaaja

redfordtuunaaja
Viestimäärä: 3

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Lauantaina, 22.07.2017 klo 17:31  
+
0
Ja vielä toistan, että pennut on kivoja mutta opiskelijan ei ehkä kannata sellaista ottaa kun kuluja tulee ja paha mieli tulee jos pikkuisesta luopuu =((

hejsansa

hejsansa
Viestimäärä: 1

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Torstaina, 17.08.2017 klo 16:12  
+
0
Varmaan kannattaa aina yrittää parhaansa mukaan rahoittaa karvakuonot säästöillä, koska niitä kuluja tulee varmasti olemaan ja monenlaisia yllättäviäkin, joten mitä paremmin on varautunut omilla säästöillä, niin sen parempi

Mutta pakko kyllä myöntää että itselläkään ei säästöjä ole kuin muutama hassu euro, mutta kovasti kuumottaisi ottaa koiruus. Kyllähän monet ottaa koiran vähän huonommassa rahatilanteessa, ja jopa kodittomilla niitä näkee, joten eiköhän aina jostain keino löydy. Lainaa ei kannata kyllä ottaa, paitsi ihan hätä tapauksissa joku nopea vippi jossa ei ole ihan tajuttomat korot ole, esimerkiksi jonkun eläinlääkärireissun kattamiseen, koska jos omalle lemmikille tulee joku nopeaa hoitamista vaativa oire/onnettomuus, niin eihän siinä paljon muu auta.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.10.2017 klo 23:22)

one

one
Viestimäärä: 25

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Perjantaina, 01.09.2017 klo 07:41  
+
0
Opiskelija asiaan en osaa sanoa mutta kuulun itse kuitenkin pienituloisten kansalaisten kastiin. Kehitin säästöjä joka kuukausittaisista pienistäkin pennosista ja ajan mittaan kaikesta siitä vähästäkin mitä on kyennyt iskemään sivuun on kehkeytynyt ihan mukava säästö jota pidetään nimenomaan koiralle. Koskaan ei tiedä mitä voi sattua. Minäkään en neuvoisi lähtemään ottamaan lainoja, edes niitä vippejä vaikka ajatus saattaisikin avata myös positiivisia puolia. Jouduin itse aikoinaan pulaan mm. vippejen ottamisesta ja makselen niitä vielä tänä päivänäkin takaisin vaikkei kyse ollutkaan suurista summista loppujen lopuksi. Mainintaa oli siitäkin että myös kodittomilla näkee lemmikkejä niin itse olen yrittänyt jo jonkin aikaa saada aikaiseksi edes pientä sponssausta esim. ruuissa yms. tietyiltä tahoilta ja omituiselta tuntuu että melko monet kaupat tykkäävät mielummin nakata roskiin esimerkiksi koirien nappulasäkkejä joissa alkaa lähennellä päiväykset umpeutumistansa kuin lahjoittaa eteenpäin, että pääsisi jakamaan kodittomien ja vähäosaisten lemmikeillekin ruoka-avustusta ihan niinkuin ihmisillekin jaetaan avustuskasseja mm. seurakuntien toimesta.
Seropi Juliska

Tititaff

Tititaff
Viestimäärä: 10

VS: PALJONKO MAKSAA KOIRAN ENSIMMäINEN VUOSI? LA... - Maanantaina, 04.09.2017 klo 16:42  
+
0
Itse jättäisin lainamahdollisuuden odottamaan sitä hetkeä, JOS jotain isompaa sattuu.
Meillä edellinen koira maksoi kaikkineen n.5000€ puolen vuoden aikana ja lopputuloksena oli puolivuotiaana lopetettu pentu. Huono tuuri, mutta näinkin voi käydä.
Ajattelisin ennemmin asian niin, että jos on varaa maksaa lainanlyhennyksiä, niin samalla rahalla saa kyllä elätettyä koiran.

Meillä pentu nyt vajaa 5kk ja tällä hetkellä menot pysyy aika samoissa kuukautta kohti.

- Ruokiin ja nameihin menee n.100€/kk (syö laadukasta nappulaa ja raaka-ruokaa 50/50)
- rokotukset maksoi n.50€/kerta eli pentuajan rokotuksiin meni vähän reilu satanen.
- Pentukoulu maksoi paikallisen koiraseuran jäsenmaksun verran eli 20€/vuosi. Samalla rahalla saa osallistua muillekin kursseille.
- Tarvikkeet osteltu kirppareilta, osa tehty ite ja petinä toimii vanha taiteltu petauspatja, johon tein itse päällisen Ikean viltistä. :D Ei siis maksanut kuin muutaman euron.
- vakuutukset n.40€/kk
Seuraavat isommat ostokset tulee syys- ja talvitakeista, kun tuo lyhytkarvainen otus jäätyy muuten suomen keleissä... :/

Ei siihen loppujen lopuksi niin paljoa mene... Itsekin työttömänä/opiskelijana ja hyvin pärjätään. :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.04.2024 klo 23:15)