Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 30.04.2010 klo 16:19

Pennun yksinoloaika

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10

Daadaa

Daadaa
Viestimäärä: 144

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 21.10.2015 klo 14:34  
+
0
Haukkunen: Mie oon samoilla linjoilla Huhtalanannan kanssa. Mekin aloitettiin lopulta suoraan tunnin yksinololla (kun pikkuhiljaa eteneminen ei millään lähtenyt onnistumaan) ja seuraavina päivinä lisäsin yksinoloaikaa puolella tunnilla-tunnilla. Mie oon ladannut koneelle ilmaisen Audacity-ohjelman, mikä nauhoittaa pelkästään äänen ja näyttää äänikäyrät, josta voi tsekkailla löytyykö piikkejä eli mahdollisia ulvomisia/vinkumisia. Alkuun penska vinkui jonkin aikaa, mutta kun tajusi ettei vinkuminen auta, rauhoittui nukkumaan. Nykyäänkin silloin tällöin saattaa ulvoa muutaman kerran, mutta ne on harvinaisia. Tähän mennessä minun pentu on noin kuuden tunnin yksinoloja ja lisään yksinoloaikaa edelleen hiljakseltaan.

Mie nakkaan pennulle ennen töihin lähtöä ruoan kongeissa ja aktivointipallossa. Lisäksi joskus annan jonkun hitaamman mutusteltavan, esim jonkun herkkutikun tai ruttaan vessapaperirulliin raksuja. Yksinoloajat pentu viettää lähinnä nukkumalla ja välillä leikkien.

Jos teen etätöitä kotona, huomioin koiraa sinä aikana yleensä mahdollisimman vähän. Ja pentu lähinnä nukkuu sen ajan, koska niin se on ennenkin tottunut tekemään.

Varmasti kerkeät hyvin totuttaa pentusi yksinoloon. :peukku: Kuusi tuntia on kuitenkin suhteellisen lyhyt aika, joten ajan kanssa tottuu varmasti. Nyt on hyvä aika opettaa, kun pentu nukkuu muutenkin suurimman osan päivästä niin se oppii, että yksinolo ollaan rauhassa.

Daadaa

Daadaa
Viestimäärä: 144

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 21.10.2015 klo 14:38  
+
0
Anteeksi tuplaviesti, teknisiä onkelmia.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.10.2015 klo 14:39)

Haukkunen

Haukkunen
Viestimäärä: 25

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 21.10.2015 klo 15:42  
+
0
Kiitokset vastauksista Huhtalananna ja Daadaa!

Etikkaa jo laitoinkin johtoihin, kun Milla heti ekana päivänään meillä kävi niihin kiinni. Johdot on osittain suojattu muovisella kierresysteemillä, mutta kaikkia ei pysty. Ja kyllähän tuosta kierteestä päättäväinen pentu äkkiä selviää. Etikka kyllä toimi, eikä johtoihin ole sen jälkeen edes vilkaistu, eli varmaan stressaan suotta niistä.

Lähdöstäni ja paluustani en myöskään ole pitänyt numeroa silloin harvoin, kun olen ollut hetken pois, mutten tietenkään ole salaa esim. pennun nukkuessa yrittänyt lähteä. Kiitos myös noista ohjelmavinkeistä! Etenkin mua kiinnostaa se, pitääkö Milla meteliä yksinollessaan. Asutaan kuitenkin rivarissa ja toinen seinänaapuri on aina kotona kuuntelemassa... Olisi siis toivottavaa, ettei pentu kauheasti huutaisi. Toistaiseksi on vain pienellä vikinällä yrittänyt saada huomiotani silloin, kun olen tehnyt omiani. Niihin en ole reagoinut vaan olen yrittänyt kiittää hiljaisuudesta ja rauhassa olosta.

Ehkäpä minä sitten jo huomenna lähden yksin lenkille niihin aikoihin, kun menisin töihin. Pakko kai vaan luottaa siihen, ettei pentu yksinään tee sen enempää "pahaa" kuin silloin, kun ollaan paikalla. Nytkin se menee yleensä aika nopeasti omaan petiinsä, kun jätän sen huomiotta. Aina se ei nuku, kunhan köllöttelee ja välillä katselee, mitä puuhailen. Epäilemättä Millan yksinolo on ja tulee olemaan mulle isompi ongelma kuin sille itselleen :nauru:
Kääpiösnautseri Milla 8/15
Kääpiösnautseri Peppi 3/18

Peppi93

Peppi93
Viestimäärä: 62

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 22.01.2016 klo 18:49  
+
0
Onko ihan mahdottomuus olettaa, että pentu osaa olla ainakin 6h yksin helmikuun 1. päivä, eilen aloitettu harjoitukset? Mulla alkaa työt silloin, mies koulussa. Pari päivää viikosta mies pääsee ajoissa kotiin, jolloin yksinoloa ei ole kuin muutama tunti.

Eilen oli pari kertaa 5min makkarissa, luun kanssa touhusi, vähän alkoi vinkua ja kun lopetti niin päästin pois. Tänään laitoin kylppäriin, jossa siis tulee olemaankin, ja kävin viemässä roskat. Mies jäi sohvalle kuuntelemaan täysin hiljaa. Kolistelin mennessäni ja paukautin oven vähän kovemmin kiinni. Ei ollut päästänyt ääntäkään. Pitäisikö harjoituksia tehdä useammin päivässä jos sujuu näin hyvin? Esim myöhemmin vielä vaikka 10min, käy vaikka kaupassa (tuossa min ajomatkan päässä :D)

Eka pentu mulle joten kamala stressi etten pilaa koiraa :D
tiibetinspanieli "Viljo"
welsh corgi cardigan "Enni"

Heilin

Heilin
Viestimäärä: 40

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 22.01.2016 klo 20:00  
+
0
Yksinoloon suhtautuminen on pennuillakin yksilöllistä. Osa ei ole moksiskaan ja osa sitten saattaa itkeskellä perään. Moni pennunomistaja joutuu kuitenkin jättämään melko pian pennun työpäivän ajaksi yksin. Ei kannata ottaa turhaa stressiä pennun yksinoloista, kyllä se siihen tottuu. Harjoittelussa tärkeimpänä olen itse pitänyt sitä, ettei tee yksinoloista numeroa ja pysyy rentona, vaikka pentu olisikin itkenyt perään. Hetket ennen ja jälkeen yksinolon kannattaa rauhoittaa, eikä huomioida pentua.

Mulla ekan koiran kanssa stressasin kamalasti yksinoloja ja harjoitteita tehtiin oppikirjojen mukaan (olin tuolloin kesälomalla). Kuitenkin eroahdistus muodostui ongelmaksi ja on hellittänyt vasta nyt, kun koira on jo 9-vuotias. Terrierilapsen kanssa ei erikseen mitään yksinoloharjoituksia tehty, vaan elettiin ihan normaalia arkea, jolloin yksinoloja tuli luonnostaan. Nauhoitusten mukaan ei päästä pihaustakaan. Muutoin tuo on aikamoinen perskärpänen, mutta yksinolot sujuu mutkattomasti. Pitkän päivän (8h) jos joutuvat olemaan keskenään, niin pieniin tuhotöihin kyllä saa varautua..

rravans

rravans
Viestimäärä: 2

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 22.04.2016 klo 09:31  
+
0
Tästä tuli vähän pitkä viesti, mutta ajattelin vähän pohjustaa miten meille menee :) Itse tärkeimmät kysymykset kahdessa viimeisessä kappaleessa :D

Meillä on nyt kuusi päivää ollut kohta 8 viikkoa vanha itäsiperianlaikan pentu. Ollaan parin ekan päivän jälkeen rajattu sille oma alue keittiöön portilla, jossa on päivisin ja öisin. Päivisin ollaan oltu vielä jompikumpi mieheni kanssa kotona, mutta eri huoneessa siten ettei koira näe meitä päivisin. Nukkuu hienosti portin takana aina pari tuntia kerrallaan, jonka jälkeen viedään se ulos tarpeilleen ja takaisin keittiöön nukkumaan. Yritetään totuttaa sitä meidän normaaliin työpäivän rytmiin, että nukkuisi päivät. Ollaan päädytty kuitenkin siihen, että sisäsiisteyden kannalta hyvä silti viedä ulos välillä, että oppii tekemään tarpeet sinne. Edellisyönä pentu nukkui kymmenestä neljään, jolloin alkoi vinkuminen portin takana ja vietiin se ulos pissalle. Sitten ollaan puoli kuuden-puoli seitsemän aikaan noustu itse ylös, viety uudelleen ulos, annettu ruoka ja viety kakkalle. Yleensä tämän jälkeen pitää viedä vielä aika pian uudelleen ulos, koska sille tulee muuten nopeasti pissat jostain syystä sisälle, vaikka juuri ollaan oltu ulkona.

Ollaan oltu varttia-puolisen tuntia poissa kotoa ja pentu on aina pari kertaa vinkunut porttinsa takana ja sitten mennyt maate. En usko, että se täällä yksinään sen jälkeen vinkuu. Luulisi tekevän sitä sitten silloinkin, kun ollaan päivisin toisessa huoneessa. En muutenkaan usko, että pennulle on hirveästi eroa sillä, ollaanko me toisessa huoneessa vai poissa kotoa, kun se on yksin keittiössä? Eilen tuo sai olla n. 2,5 tuntia yksin kotona illemmalla, kun käytiin asioilla. Yritetään totuttaa se sellaiseen rytmiin, että aamuisin ulkoillaan, päivällä meidän työaikaan nukutaan ja n. neljältä mentäisiin hieman pidemmäksi aikaa ulos. Illalla jäisi taas pariksi tunniksi yksin, kun käydään itse treeneissä. Ja sitten treenien jälkeen mentäisiin taas pidemmäksi aikaa ulkoilemaan ennen nukkumaan menoa. Luultavasti alan alussa tekemään noin kuuden tunnin työpäiviä, ettei heti tarvitse olla kahdeksaa-yhdeksää tuntia yksin. Saan itse päättää työajoistani, joten siksi on helppo alussa joustaa. Ensi viikolla mieheni on vielä luultavasti kotona, jolloin voitaisiin antaa pennun olla ensin esim. neljää tuntia kerrallaan kokonaan yksin kotona. Tänään aion myös lähteä tässä aamupäivällä pariksi tunniksi pois, jota ennen käytän pennun ulkona. Samoin illalla on taas aikomus jättää pariksi tunniksi yksin. Alussa oltin pari päivää ilman porttia ja jätettiin sitä koko asuntoon yksin n. varttiksi kerrallaan, mikä meni myös hienosti, mutta pennulle on tullut tavaksi käydä välillä olohuoneessa pari kertaa haukkumassa häkissään asustavaa kania, joten ollaan ajateltu että parempi sen on olla keittiössä yksin ollessaan.

No pitkän pohjustuksen ja kertomuksen jälkeen itse "ongelmaan". Viime yönä kävi sitten niin, että herättiin kolmesti ulos, kun pentu vinkui kovaa aidan takana selvästi pissa- tai kakkahätää. Kakkahädän se osaa ilmaista jo vinkumalla päivälläkin, mutta pissahätä se ei osaa ilmaista. Nyt yöllä vinkumisen jälkeen sen selvästi tuli heti pissat ulos eli saattoi vinkua sitä pissahätääkin.
Noh, nyt aloin miettimään, että oppiiko tuo että vinkumalla me tullaan hakemaan hänet pois keittiöstä ja alkaa päivisinkin vinkua siksi, että me tultaisiin hakemaan? Toisaalta on hyvä, että se oppii pyytämään ulos ja siksi ollaan sitä yölläkin käytetty ulkona. Ulkoilun jälkeen ollaan kuitenkin koira laitettu takaisin keittiöön portin taakse, jonne on hetken vaimean vinkumisen jälkeen jäänyt nukkumaan. Yhtenä yönä jätettiin portti auki, mutta keittiöön se meni silti nukkumaan hetken kuluttua. Asutaan myös kerrostalossa, minkä vuoksi ei anneta yöllä vinkua pitkään vaan mennään heti hakemaan se ulos. Parempi olisi tietty odottaa, että koira ensin hiljenee, mutta tällöin pissat ehtisi myös jo luultavasti tulla sisälle. Osaisikohan se yhdistää pois päästämisen vain siihen, että sillä on hätä ja hän pääsee ulos? Tällöin se voisi oppia ulospyytämisenkin nopeasti. Mutta ettei se luulisi että muuten tultaisiin päästämään pois aina kun se vinkuu... Mietin että jos se alkaa tehdä sitä päivisinkin ja jos se ei ns. tiedä että ei ollakaan kotona päästämässä ulos, niin se vinkuu ja haukkuu täällä...?

Toinen kysymys: oletteko te koiran tilan rajanneet, antaneet sen kotona ollessanne liikkua koko talossa. Me ollaan aika paljon nyt itsekin hengailtu koiran kanssa vaan siellä keittiössä iltaisin ja portti on saattanut olla välillä tällöinkin kiinni, jotta se tottuisi olemaan omalla alueellaan. Vai pitäisikö koira päästää liikkumaan aina koko asunnossa, silloin kun ollaan itse kotona?

jenny91

jenny91
Viestimäärä: 2

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 23.05.2016 klo 12:18  
+
0
Hei! Kaipaisin vinkkejä. Liityin palstalle nyt tämän takia, joskus nuorempana tuli täällä paljonkin pyörittyä ja nytkin pennun tultua olen keskusteluja lukenut, mutta en kirjoittanut (enkä rekisteröitynyt ennen tätä päivää).

Pentumme tuli vähän huonoon aikaan talouteemme, sillä minä aloitin harjoittelun pari päivää koiran tulon jälkeen. Miehelläni on säännöllinen 8-16 työaika, minulla harjoittelussa oli joko aamu tai iltavuoroa. Alussa veimme koiran hoitoon anoppilaan päiväksi tai äitini tuli päivällä hoitamaan koiraa pariksi tunniksi jos yksinoloa olisi tullut yli 7 tuntia yhtä putkeen. Eli alussa koira oli yksin n. klo 7.30-14.30 tai n. klo 13.30-17.00. Viikonloppuisin kävimme asioilla, joten koiralle tuli päivästä riippuen ehkä n.2h yksinoloa per päivä.
Alussa tuntui että yksinolot menevät tosi jees. Emme kuvanneet kuin kerran, mutta kotiin tultua koira oli unelias ja hetken heräiltyään täynnä virtaa, joten tästä voi päätellä sen nukkuneen suurimman osan ajasta. Silloin kun kuvasimme, koira oli 30min yksin ja välillä vingahti muutaman kerran vaimeasti. Koiralle jätetään aina jotakin herkkua kun se jää yksin (talouspaperirulla jonka sisällä pureksittavaa) ja se tuntuu jopa odottavan välillä jäävänsä yksin jotta se saisi herkkua mitä ei muuten saa.

Nyt parin viime viikon aikana on alkanut mennä huonommin (pentu nyt 15vk, tuli meille 7,5viikkoisena), sillä harjoitteluni loppui ja arki meni hyvin epäsäännölliseksi. Mieheni on edelleen töissä 8-16 mutta oli saikulla neljä päivää viime viikolla. Koira on siis ollut paljon vähemmän yksin parin viime viikon aikana muutenkin, sillä minä en ole joka päivää edes 6-8h poissa, joinakin päivinä toki olen. Se mistä heti tuli sellainen olo, että menee huonommin on se, että koira on vetänyt aina jotakin irtaimistoa lattialle, kuten oman kurapyyhkeensä. Kaikki tärkeä on ollut ulottumattomissa alusta asti, mutta kukka on ollut sohvapöydällä tähän asti. Eilen yksinolon aikaan (n.3h) oli vetänyt kukan multineen alas. Lisäksi koira tulee aivan yli-innoissaan ovelle vastaan. Yleensä se kuitenkin on myös virtaa täynnä joten kaipa se osan aikaa nukkuu. Ei läähätä tai ole stressaantuneen oloinen, myöskään ei ole ikinä ovella vastassa kun tulemme kotiin vaan yleensä puikahtaa jostain esiin.
Tänään olin vapaalla ja mitä nyt täältäkin palstalta olen lukenut niin kannattaisi tehdä mieluummin niin, että poistuu usein hetkeksi pois (kuten 1-2h) jolloin lähdöstä ym tulee rutiini (=yksinolojen määrä isoksi). Koira nukkui aamupäivän kun tein kouluhommia. Päätin jossakin vaiheessa että tänään voisin tehdä pienen harjoituksen (ja äänittää yksinolon!), vaikka illalla koira joutuukin olemaan pari tuntia yksin (harvemmin koira on kahta kertaa päivässä yksin). Kävin koiran kanssa ulkona ja sitten aloin tekemään puuhia, joita yleensä tehdään ennen yksinoloa: radio päälle ja itse istumaan pöydän ääreen. Koira jää siis yleensä yksin meidän syömisen jälkeen (aamulla aamupalan jälkeen jne.) emmekä huomioi sitä enää syömisen aikana tai jälkeen. Koira rauhoittui täysin tässä noin puolessa tunnissa tyypilliseen tapaansa. Sitten nousin ylös, annoin talouspaperirullan ja lähdin. Koira jäi tyytyväisenä koluamaan rullaa. Tulin takaisin n. 20-25min päästä ja koira tuli innoissaan minua vastaan. Se oli vetänyt tässä ajassa pyyhkeen naulasta ja oli syönyt rullaan jätetyt herkut. Katsoin ääninauhan josta havaitsin että n.10min kohdalla alkoi haukkuminen, ulvominen ja vinkuminen. Eli todennäköisesti herkkujen syönnin jälkeen. Se ei varmaan ollut kamalan kovaa mutta kyllä tuo naapuriin kuuluu... Naapurit eivät vielä ole sanoneet mitään, ovat itsekin koiraihimisiä. Mutta tiedän heidän olevan pääasiassa päivisin kotona enkä halua että koira on levottomana täällä 8h ja naapurit joutuvat kuuntelemaan. Mitä teen? Vai voinko tehdä mitään päätelmiä yksinolosta tuon perusteella? Aiomme kuvata vielä tänään kun se on hetken yksin. Harmittaa aivan vietävästi ja tänään oli tarkoituskin kysyä naapureilta kun näemme heidät yhtiökokouksessa, että onko pentumme pitänyt ääntä... Nyt on sellainen olo etten edes halua kysyä kun pelkään vastausta :D

muoks.lisäsin
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.05.2016 klo 12:26)

PLM

PLM
Viestimäärä: 2

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 29.05.2018 klo 05:39  
+
0
Toivottavasti joku vielä lukee näitä viestejä :)

Meillä on pennun (4,5kk lapinkoira uros) ongelmia yksinjäämisen kanssa.

Kun lähden kotoa, pentu vinkuu jaloissa (en huomioi sitä noin 30min ennen lähtöä). Lähtiessä annan sille jotain puuhasteltavaa esimerkiksi puruluun tai kongin. Sen kanssa pentu juokseekin iloisena keittiöön omalle pedille syömään. Hihkaisen lähtiessä sille heipat eikä se yleensä (mikäli mitään ei jätetä, varmasti seuraa ovelle asti) juokse perään vaikka kuulisikin oven käyvän.

Kuitenkin heti oven suljeuduttua alkaa noin 1-2min kestävä haukunta. Tämän jälkeen (minulla on Skype vakoilu läppäristä puhelimeen) pentu jatkaa puuhastelun parissa esimerkiksi 20-30min ja menee sitten makuuhuoneeseen nukkumaan (nukkuu siellä myös yöt). Päivä sujuu kameravakoilun perusteella muuten pääasiassa nukkuen ja vettä juoden. Joskus saattaa riehaantua leikkiessään haukkumaan, mutta harvemmin.

Pentu on jo sisäsiisti eikä tee tarpeitaan työpäivän aikana. Tila on tässä kaksiossa rajattu siten, että olohuoneeseen ei pääse, mutta makuuhuone, eteinen ja keittiö ovat tilana. Aluksi myös makuuhuone oli rajattu pois, mutta sinne pentu tunki väkisin (ovi aukeaa työntämällä) ilmeisesti tarkastamaan olemmeko mahdollisesti sängyssä. Muutenkin nukkuu aina siellä joten on "turvallinen paikka".

Samantyyppistä käytöstä ilmenee myös mikäli nousen autosta liian kauas pennun olesssa takapenkillä.

Luonteeltaan pentu on aikamoinen jääräpää, joka yrittää usein komentaa (emme anna periksi). Ei todellakaan arka vaan ennemminkin menossa aina suunapäänä joka paikkaan ensimmäisenä. Kaikkia rakastetaan ja haluttaisiin leikkiä.

Kuulostaako tämä eroahdistukselta?

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 23:15)