Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 30.04.2010 klo 16:19

Pennun yksinoloaika

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 10

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 26.06.2012 klo 09:29  
+
0
^Meillä on tuo tihulainen nyt kohta 1v4kk ja kyllä se tylsyyksissään keksii edelleen kaikenlaista. Sellaisten kankaisten kauppakassien sankojen pureminen poikki on ihanaa. Niin kuin myös kengännauhojen jos kenkiä erehtyy hollille jättämään. Pehmolelut on semmoisia, että ne kaivetaan taatusti hampaisiin jos jostain löytyy. Viimeksi kirjahyllystä jostain about 170cm korkealta. Kohta koira on onneksi ne kaikki suolistanut ettei ole enää kiusausta olemassa... Meillä tuo osasi aika hyvin olla joskus muutaman kuukauden iässä yksinäänkin, mutta nykyisin riittää tunti ja jotain ylimääräistä on aivan varmasti puuhattu. Väitän kyllä, että yksinolojen harjoittelu jäi ihan liian vähälle, kun se oli pienempi. No nytpä siitä sitten "nautitaan".

Aloittakaa siis ihmeessä ajoissa se yksinolon treenaus pennun kanssa ja pitäkää saavutettua taitoa yllä! Eihän siitä ihanasta tulokkaasta malttaisi erillään olla, mutta kaikkien parhaaksi se opettaminen on.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 11.07.2012 klo 22:23  
+
0
Mä ainakin joudun aloittamaan jo samana päivänä pennun yksinolo harjoitukset kun pentu saapuu. Pakko kuitenkin käydä vanhemman koiran kanssa lenkillä. Mutta koen sen vaan hyväksi asiaksi, tän vanhemman kanssa harjoiteltiin myös hyvin yksinolot, silti tuhosi asuntoa. Sitä virhettä en aio tehdä että koirat ei oo koskaan yksinään vaan aina keskenään kotona. Saavat oppia kumpikin olemaan yksinkin, en pysty niitä kuitenkaan aina kuljettamaan kumpaakin mukana autottomana.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Torstaina, 12.07.2012 klo 21:34  
+
0
Ollaan harjoiteltu Eikarin kanssa yksinoloa jo heti ensimäisestä päivästä alkaen. Ekana päivänä oli 45min yksin, toisena n. 4h, kolmantena 4,5h ja tänään oli n.4,5h. Huomenna sitten pitempi pätkä, noin 7 tuntia. Tuo on ottanut yksinolot tosi lungisti, nukkuu koko ajan. Vain yhdellä kerralla on kuulunut muutama vinkaisu kun oven laittoi kiinni, muuten täysin hiljaista. Ja niinkuin eepi sanoi, koen myös tärkeänä sen että pentu oppii olemaan ihan yksinäänkin ilman toista koiraa. Muutama yksinolo ollaan tehty niin, että menen Veetin kanssa toiseen huoneeseen nukkumaan ja pentu jää yksin toiseen huoneeseen.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Harlow

Harlow
Viestimäärä: 233

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 16.07.2012 klo 10:12  
+
0
Te, joilla on pennun lisäksi myös vanhempi koira: harjoittelitteko myös sitä, että koirat jäävät kahden, vai pelkästään sitä, että pentu jää ihan yksin?
Coton-pojat 08/2011 & 05/2012

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 16.07.2012 klo 11:05  
+
0
Meillä on tehty kumpaakin olosuhteiden pakosta kun asun yksin. En voi joka kauppareissulle tms ottaa koiria mukaan joten jäävät myös keskenään välillä. Ja pentu myös yksinäänkin joutuu tosiaan väkisinkin olemaan kun ei pysy vielä lenkillä vanhemman koiran vauhdissa tietenkään mukana. Ja mä koen sen tärkeeksi että osaavat olla ihan yksinkin, no vanhempi tietty osaakin kun on jo 6v ja ikänsä ollut yksin työpäivätkin kotona, mutta pennulle myös tärkeetä että ooppii olemaan ihan yksinkin. Ei tuu sellasesta mitään että tottuu vaan toisen koiran kanssa olemaan kotona. Ja meillä kun se tilanne on tällä hetkellä se, että vanhempi koira ei oikein pennun kanssa suostu edes olemaan vielä vaan väistelee sitä niin eipä niistä kauheesti kaveriks olekaan toisilleen.
Pentu kun on jäänyt ihan yksin niin on kerran vinkaissut oven takana ja sen jälkeen ei mitään, lähtenyt omiin puuhiinsa, kun oon tullu vanhemman kanssa takaisin lenkiltä niin pentu on nukkunut. Pelkään vaan sitä aikaa kun ei nuku enää näin paljon kuin nyt että jos alkaa käyttämään ääntään jäädessään yksin, kun nyt jo vinkuu välillä. Tuo vanhempi ei oo koskaan edes vinkunut yksin jäädessään eikä haukkunut.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 16.07.2012 klo 15:06  
+
0
Oon harjoitellut sekä yksin että Veetin kanssa jäämistä. Säännöllisen epäsäännöllisesti laitan Veetin toiseen huoneeseen ja välillä jäävät samaan huoneeseen kun lähden. Kummassakaan vaihtoehdossa ei ole ollut ongelmia, toivotaan että sama meno jatkuu. Mun mielestä on tärkeää, että pentu osaa olla täysin yksinkin. Mutta toisaalta tärkeää on osata olla myös kaverin kanssa, jotta osaa olla silloinkin rennosti eikä ala hakemaan leikkiin ym. vaan nukkuu.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Harlow

Harlow
Viestimäärä: 233

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 16.07.2012 klo 16:28  
+
0
Miksi pitäisi vain nukkua kun jäävät keskenään? Miksei saisi leikkiä?
Coton-pojat 08/2011 & 05/2012

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 16.07.2012 klo 19:08  
+
0
^No meillä ainakin tuon vanhemman kanssa oli ongelmana aikoinaan se kierrosten nouseminen mikä aiheutti sitä tuhoomista. Eli mieluummin niin että energinen koira rauhottuu ja menee nukkumaan kun riehuu yksin olot ja saa ne kierrokset päälle mitkä sit voi jäädäkin päälle. Riippuen tietty koirasta.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 16.07.2012 klo 21:55  
+
0

Harlow kirjoitti:

Miksi pitäisi vain nukkua kun jäävät keskenään? Miksei saisi leikkiä?



Niinkuin eepikin jo sanoi, leikkimisen kautta nouseva viretila ja kierrokset saattavat purkautua hampaiden käyttönä ei-sallittuihin kohteisiin. Mieluummin siis ollaan rauhassa ja leikit leikitään ulkona ja sisällä silloin kun on omistaja paikalla.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 16.07.2012 klo 22:00  
+
0
Mulla on muutenkin se tapa, että koira riehuu ulkona ja sisällä saa leikkiä toki, mutta iisimmin. Mun vanhempi koira on siihen oppinut hyvin, loikoilee kotona, joskus saattaa tuoda palloa tai leikkiä sillä itsekseen. Mutta koska se oli pentuna ja nuorena mestari tuhooja niin mun oli pakko alkaa rauhottamaan sitä kotiin tullessa, ennen yksin oloja. Siitä on vähän jääny se, että kotona ollaan hissukseen ja ulkona saa sit vedellä rallia jos huvittaa. Meillä ei siis tosiaankaan auttaneet tuhoomiseen se että väsytä se koira. Jos sen väsytti pitkillä lenkeillä tai muulla vastaavalla se vaan sai sitä virtaa ja adrenaliinia lisää puuhata siellä kotona. Jos taas tilanteen rauhotti ennen yksin oloa niin tuhot oli selvästi pienemmät.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

daurija

daurija
Viestimäärä: 56

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 17.07.2012 klo 08:51  
+
0

Harlow kirjoitti:

Te, joilla on pennun lisäksi myös vanhempi koira: harjoittelitteko myös sitä, että koirat jäävät kahden, vai pelkästään sitä, että pentu jää ihan yksin?



Meillä Pumba (16vko) ja Nala ovat olleet toistaiseksi erillään yksinoloajat. Pumballa on käytössään kodinhoitohuone/suihku ja Nalalla koko muu alue asunnosta. Alkuun pidettiin erikseen ihan turvallisuussyistä, kun kokoeroa oli niin paljon ja pentu kuitenkin vasta kotiutumassa laumaan. Nyt voisi sen puolesta pitää jo ihan hyvin yhdessä, mutta itse näen tärkeänä että ensinnäkin pentu oppii olemaan rauhallisesti yksinoloajat ja toisekseen on myös tärkeää, että vanhempi koira saa lepohetkensä ja "hengähdystauon" pennusta. Meillä nimittäin ainakin Pumba on kova haastamaan Nalaa leikkiin, kiusaamaan ja härnäämään. Kyllähän Nala toki sen kanssa tykkää leikkiä ja hyvin tulevat toimeen, mutta aina välillä huomaa, että nyt kyllä alkaisi pennun seura taas hetkeksi riittämään :D Kunhan pikkumieskin tuosta aikuistuu jne. niin sitten toki voivat olla yhdessäkin myös yksinoloajat.
rwn TK1 BH MH Rottlife Aurora "Nala", s. 01/2009
rwu Virkamiehen Valontuoja "Pumba", s. 03/2012

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 30.07.2012 klo 16:20  
+
0

roska kirjoitti:

Alueelta löytyy pennun yksinolosta paljon keskusteluja, mutta tähän kysymykseen ei ainakaan omaan silmään sattunut vastausta löytymään. Eli missä vaiheessa teidän pentunne on viettänyt normaalin työpäivän (noin 8h+työmatkat?) mittaisen ajan yksin ilman, että joku on käynyt välissä sitä kastsomassa?

Meillä 11 viikkoa vanha pentu vietti tänään ensimmäistä kertaa puolikkaan työpäivän (4h) yksinään. Lyhyempiä aikoja on harjoiteltukin jo monta viikkoa. Yhtään pissoja ei ollut sinä aikana edes tullut, joten oli tainnut nukkua melkein koko ajan. Hirveä huuto alkoi kuitenkin siinä vaiheessa kun avasin oven ja tuo ei pentuportin takia päässyt heti moikkaamaan..Missä vaiheessa olette uskaltatuneet jättämään pennun koko työpäivän ajaksi yksin ja millaisin järjestelyin? Oletteko jättäneet pennulle herkkuja tai pureskeltavaa tms tekemistä tuoksi ajaksi ja miten sujui?

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens
(Viestiä on muokattu maanantaina, 30.07.2012 klo 16:22)

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 30.07.2012 klo 16:21  
+
0

Niii kirjoitti:

Kyllä siellä ketjussa on asiasta keskusteltu:wink: Tai ainakin jossain ketjussa. Mutta itse jätin pennun yksin heti parin päivän jälkeen hakemisesta ja tuli 7-8vk:n ikäisenä. Pentu eristettiin keittiö/eteis alueelle leluineen enkä muuta tekemistä sille juurikaan järjestänyt. Joskus piilottelin nameja joita sai ehtiä tai sitten jotain maitopurkkeja joiden sisällä makkaraa ym. Täysin normaaali koira siitä kasvoi ja voi huoletta jättää edelleenkin yksin ja neiti rauhassa nukkuu tai järsii luitaan (tai näin ainakin luulen:nauru: )

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 30.07.2012 klo 16:21  
+
0

roska kirjoitti:

Juu, olihan siellä toki joukossa vastauksia tähänkin aiheeseen mutta itse kaipaisin vielä enemmänkin mielipiteitä juuri siihen kysymykseen, minkä ikäinen pentu voi koiranomistajien mielestä viettää koko työpäivän mittaisen ajan yksin ilman että joku käy sitä katsomassa. Jos tämä nyt menee liikaa päällekkäin muiden ketjujen kanssa niin saa toki sulkea :nolo:

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 30.07.2012 klo 16:21  
+
0

eepi78 kirjoitti:

No meillä pentu oli tänään 9h yksin niin että puolen päivän aikaan sitä käytiin kattomassa pikaisesti. Vanhempi koira toki on seurana, mutta ovat koiraportilla eristettyinä yksin ollessaan.
Huomenna jää ihan kokonaan yksin. Pentu siis huomenna 10vkoa.
Tuo vanhempi koira oli työpäivät yksin vasta 12-vikkoisena kun oli lomaa 5 viikkoa pennun tulosta. Nyt ehdin pennun kanssa olla lomalla vain kaksi viikkoa ja tänään menin lomalta takaisin töihin. Koko ajan tietysti yksin oloja harjoiteltiin pakostakin myös lomalla.

Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Enya^

Enya^
Viestimäärä: 67

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 30.07.2012 klo 18:51  
+
0
Kai se melkeinpä on parempi, mitä nopeammin ne yksinoloharjoitukset aloittaa jos koira jatkossa joutuu olemaan työpäiviä yksin kotona. Meille pentu tulee keskiviikkona illalla, torstaipäivä tutustutaan olemalla kotona mutta heti perjantaina aloitetaan yksinoloharjoitukset reilun tunnin mittaisella yksinololla. Semmosia pätkiä tulee sitten joka päivä puolentoista viikon ajan siihen saakka, että palaan töihin. Mun mies tosin sit jää vielä viikoksi kotiin...

Mun henk. koht. mielipide on, että ei sitä pentua tarvitsisi edes näin "pehmeästi" totuttaa yksinoloon mitä meillä ton kanssa tehdään. Tiedän koiria, jotka ovat jo pian luovutuksesta joutuneet kokonaisia työpäiviä pärjäämään yksin, ja ihan täysjärkisiä kavereita niistä on tullut. :hymy:
"There are three kinds of Taekwondo players:
There are winners...
There are losers...
And there are champions! "


Labbispoika Oku s. 13.6.2012

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 31.07.2012 klo 14:56  
+
0
Mun täytyy kyllä myöntää, etten ole harjoitellut Kuuran kanssa täysin yksinoloa. :nolo:
Se on jäänyt aina Pablon kanssa. Pienestä pitäen raahasin sitä mukana lenkeillä ja minne nyt koirat veinkin. Ollaan aika alusta asti tehty kaikki lenkit yhdessä, koska Kuurakin jaksoi 4kk iässä tunnin lenkkejä.
Ja sitten taas noiden jättäminen kaksin kotiin, mutta eri huoneisiin, on mahdotonta kaksiossa. :eitietoo: Makkariin kun en tahdo koiria jättää, ja keittiö on vaan komero.
Täytyy toivoa, ettei tää kostaudu mulle joskus. Vielä toistaiseksi ei ole edes tullut tilannetta, että mun pitäis jättää Kuura pitkäksi ajaksi yksi kotiin.

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 20.08.2012 klo 13:06  
+
0
Tämä on kanssa asia, joka eniten huolestuttaa tuon uuden pennun kanssa... asiaan vaikuttaa myös se, että on eka oma koira. Loki tuli perjantai-iltana, ja se ilta ja seuraava päivä vietettiin ihan kotosalla ilman yksinjättämisiä, toki joutui odottelemaan toisessa huoneessa kun kävin suihkussa/vessassa jne... sunnuntaina kävin pari kertaa heittämässä roskat ja kerran kaupassa. Tänään oli tarkoitus oikein harjoitella niin, että vain käväisen ulko-oven toisella puolen ja tulen takaisin vasta, kun vikinä lakkaa. Ei se meinannut lakata. :D ajattelin tänään käydä taas kaupassa (n.20min) ja sitten illemmalla on pakko käydä keskustassa, ja siihen menee vähimmillään tunti. Keskiviikkona kun sen on pakko olla työpäivä (5-6h) yksin. Loki on kuitenkin tosi huomionhakuinen ja vikisee jo, kun poistun eri huoneeseen. :/ Pelkään, että pidempi aika yksin tuottaa melkoisia vaikeuksia... noh, tänään se nähdään.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 20.08.2012 klo 13:22  
+
0
Meillä on vielä toistaiseksi menny yksinolot hyvin. Naapurit on sitä mieltä ettei oo meteliäkään kuulunut, tiedä häntä. Ilmeisesti nukkuu suurimman osan ajasta, mutta on se välillä jotain pientä puuhastellutkin. Mutta ei mitään vakavaa vielä tähän mennessä. Mun äiti käy mun iltavuoropäivinä iltapäivällä täällä ja aina on pentu ollut nukkumassa. Mutta sit sillä on virtaa riittänytkin sen aikaa kun äiti on täällä. Ja työpäivien jälkeen tietysti virtaa piisaa, etenkin aamuvuoropäivinä kun kukaan ei käy riehuttamassa pentua niin on sit ilta melko vilkas. Nyt onneksi vähän helpottaa kun pääsee jo koirapuistoonkin tuon kanssa kun on ekat rokotukset niin pääsee sinne sit riehumaan puhtiaan pois.

Mä en tosiaan aio tehdä sitä virhettä että pentu ei ois koskaan ihan yksin. Mulla kun ei ole autoa niin en voi noita tosiaan kovin usein vielä viedä usein ulos kun ei pentu pysy tahdissa mukana eikä jaksa pitkiä lenkkejä samaan tahtiin. Mun yks kaveri alusta asti kulki pennun ja vanhemman koiran kanssa aina joka paikassa yhdessä, ihan joka paikkaan otti ne autoon mukaan jos ei muuta. Seurauksena se että nuorempi on nyt vuoden eikä osaa ihan yksin olla ollenkaan, jos jää hetkeksikään yksin niin huutaa ja paskoo ja pissii kämpän täyteen jopa siinä hetkessä. Kyllä mun mielestä pitää oppia olemaan yksinkin, että voi kummankin kanssa käydä erikseen jossain ilman että toinen panikoi yksinään. Onneks oma tilanne on se että pakosti on pentukin joutunut ekasta päivästä lähtien olla yksin pieni hetkiä kerrallaan. Nyt menee jo rutiinilla ja tietää ett jos lähden toisen koiran kanssa johonkin niin tuun myös takaisin. Enää ei vingu yksin jäädessään vaan menee ilmeisesti nukkumaan koska joka kerta kun tuun takaisin niin on nukkumassa. Ja periaatteessahan tuo on yksin aina kun mä en oo kotona kun koirat on portilla erotettu edelleen.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 20.08.2012 klo 13:27)

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 11:03  
+
0
Osaisikohan joku viisaampia neuvoa? Meillä on ollut nyt 1,5 viikkoa koiranpentu, joka ei yksinkertaisesti osaa olla yksin. Kun pentu tuli meille, sillä oli ikää päivää vajaa 8 viikkoa eli nyt neiti on päälle 9 viikkoinen. Oltiin 2 päivää pennun kanssa 24/7 kotona, minkä jälkeen aloitettiin yksioloharjoittelu. Tehtiin pääsääntöisesti Tuire Kaimion Pennun kasvatus -kirjan mukaan, eli aloitettiin siitä että pentu totutteli yksioloalueeseen niin että oltiin vieressä jne., siitä edettiin sitten parin sekunnin yksinoloihin ja siitä eteenpäin. Pisimmillään oltiin 30min pois, ja pentu oli huutanut siitä 15min (oli ensin hiljaa 10min, sitten huusi 15min ja oli taas hiljaa 5min kunnes tultiin takaisin). Aina ollaan siis menty taaksepäin ja harjoiteltu lyhyempiä aikoja jos koira ei ole ollut hiljaa, mutta tuntuu ettei se yksinolon pituus ole ratkaiseva tekijä vaan koiran vireystila: väsyneenä (ja tarkoitan juuri ja juuri nukahtamisen rajoille olevana) se jaksaa jäädä yksin vaikka näkisi että lähdemme pois (esim. iltaisin kun jää yksin nukkumaan, on siis jo pedissä valiiksi kun suljetaan portti). Aamuisin tätä väsymyksen tilaa ei kuitenkaan koskaan saavuteta, koska vasta ollaan nukuttu yö ja seuraavat päikkärit pentu ottaa vasta n. 2-3h kuluttua heräämisestä.

Väsyneenä (käytännössä jo nukahtaneena) koira siis jaksaa jäädä yksin niin pitkäksi aikaa kunnes herää, virkeänä tai "normaalitilassa" ei kestä edes minuuttia vinkumatta. Ongelma tuntuu olevan siinä, ettei pentu herättyään/syötyään "osaa" käydä yksin leikkimään/rauhoittua nukkumaan. Ollaan siis jätetty lattiat täyteen virikkeitä: kongi, luita, erilaisia leluja, piiloteltu nameja/raksuja, annettu ruoka juuri ennen lähtöä... mikään ei kelpaa sen jälkeen kun huomaa, että ollaan hävitty. Tulee vaan portin taakse vinkumaan/haukkumaan, mikä on kerrostalossa vähän ongelmallista. Kun mennään pennun luokse, se alkaa tervehdittyään tyytyväisenä nakertamaan luuta tai leikkimään kun sille ojentaa lelun. Ollaan myös kokeiltu, että ojennetaan lelu/luu ja poistutaan taas, mutta sama huuto alkaa heti. Liiasta aktiivisuudesta ei myöskään ole kyse, sillä jos pennun kanssa käy lattialle makaamaan ja "nukkumaan", se itsekin rauhoittuu heti ja alkaa nukkua.

Tänään annoin meluta 40min (lähes taukoamatta), ennenkuin avasin portin (olin siis ihan hiljaa toisessa huoneessa, ja avasin pennulle portin kun oli ollut hiljaa 5-10 sekuntia). Tällaisen (pieleenmennen) yksinolon jälkeen koira hetken seuraa erityisen tarkasti minne menen, vaikka normaalisti ei välttämättä kokoajan seuraa, vaan tykkää myös yksin leikkiä.

Ikinä ei olla menty/annettu huomiota sillä hetkellä, kun pentu vinkuu. Sen sijaan vasta hetken hiljaisuuden (usein noin 5 sekuntia - onko liian lyhyt aika? pitkien (15-30min) poissaolojen jälkeen koira on ollut useita minuutteja hiljaa ennekuin ollaan tultu kotiin) ollaan menty avaamaan portti. Kun harjoitellaan alle minuutin yksinoloja (eli ihan sellaista alkuharjoittelua), ollaan välillä kehuttu hiljaisuudesta mutta muuten ollaan toimittu niin, että ei olla huomioitu juuri ennen poislähtöä tai kun tullaan takaisin. Vasta kun pentu rauhoittuu, moikataan sitä. Tuntuu, että yritetään kaikki tehdä kirjan ja yleisten ohjeiden mukaan, mutta ei vaan edistytä. Olisi kuitenkin tärkeää, että koira oppisi olemaan valveillakin yksin, koska ei meillä ole resursseja väsyttää sitä ihan uneen asti joka aamu kun lähdetään - ja vaikka olisikin, sillä siirrettäisiin vain ongelmaa, koska heräämisen jälkeen alkaisi taas meluaminen.

Muutamia teorioita minulla on, miksi koira ei osaa olla yksin:

1) Pentu ei pidä huoneesta, jossa on yksinolot? Ollaan siis rajattu yksinolo yhteen huoneeseen, koska se on 100% turvallinen paikka eikä mitään tuhottavaa ole. Huone on sellainen, missä oleskellaan paljon muulloinkin, leikitään, syödään, ollaan muuten vaan. Ei siis ole pelkästään yksioloja ja öitä varten, ja olen tähän pyrkinyt nyt panostamaan, että se huone olisi mieluinen paikka, eikä pennulla tunnu olevan mitään huonetta vastaan ennenkuin jää sinne yksin.

2) Pentu on yksin yöt ja on saanut siitä jotain traumoja? Pentu nukkuu siis meistä erillään, ja jää iltaisin ihan kiltisti nukkumaan. Jaksaa nukkua vaihtelevasti 3-6h, jonka jälkeen alkaa vinkua. Tässä tilanteessa odotamme, että pentu hiljenee ja sitten menemme sen kanssa nukkumaan huoneeseen tai portin toiselle puolelle, mistä ojennetaan kättä pennulle. Tiedän, että tämä aiheuttaa varmaan ongelmia...

3) ...eikä pentu varmaan osaa yhdistää hetken hiljaisuutta ja meidän tuloa, vaan ajattelee että vinkumalla saa meidät luoksee öisin... Olisiko tämä siis yleistynyt päiviinkin, ja siksi ei lakkaa vinkumasta/haukkumasta? Öisin emme yksinkertaisesti voi antaa meluta (osaa pitää aika kovaa ääntä) naapureiden takia, kerrostalossa kun asutaan. Siksi ollaan päivisin annettu huutaa, kunnes on hiljaa pidempään, mutta tänäänkin tuo 40min alkaa jo tuntua niin pahalta että ei sitä ole kiva kuunnella, eikä pennullakaan varmaan kivaa ole.

4) Ollaanko noilla 15-40min poissaoloilla, kun pentu on huutanut lähes koko ajan putkeen, aiheutettu hallaa? Ollaanko edetty liian nopeasti?

Alkaa keinot loppua ja elämä hankaloitua, kun en ennen miehen kotiintuloa saa mitään tehtyä, ja tiedossa on jo ensi viikolla päiviä, jolloin pennun pitäisi osata yksin olla neljä tuntia. Monet ihmiset kuitenkin käyvät töissä ilman ongelmia heti pennun tultua, joten en ymmärrä mikä meillä tässä mättää - olin aluksi innoissani, kun minulla on mahdollisuus olla pennun kanssa kotona, mutta tuntuu että tästä on ollut vain haittaa. 10-40min pituisia harjoituksia ollaan tehty lähes päivittäin (ei pidempiä sen takia, että ei yksinkertaisesti olla noistakaan selvitty kunnialla), ja hiljaa pentu on ollut muutamia kertoja, mutta epäilen että näinä kertoina ei ole edes herännyt kertaakaan. Liikuntaa pentu saa mielestäni ihan riittävästi ikäänsä ja kokoonsa nähden: aamulla noin 15 minuutin hihnalenkki, päivällä vapaana tunti, sekä useita 5-15min pissatuksia hihnassa ja vapaana. Yhteensä siis ulkoillaan reilusti yli kaksi tuntia joka päivä, josta noin puolet vapaana. Pentu on rodultaan ei mikään huippuaktiivinen, vaan seurakoiramainen ja aikuisenakin pienikokoinen (5-6kg).

Pentu tykkää nukkua päivisin jalkojen päällä/ihan vieressä, mutta olen kantanut sen pois muualle nukkumaan ja "hätistellyt" jos se tulee takaisin, että oppisi ettei kokoajan tarvitse olla iholla kiinni. Olen myös itse vaihtanut paikkaa, kun pentu nukahtaa lähelle, että se herää yksin ja tajuaa ettei siinä ole mitään ihmeellistä (tässä tilanteessa pentu vain rauhallisesti etsii minut kunnolla heräiltyään, ei siis mene paniikkiin ennenkuin tajuaa ettei löydä minua, esim. kun olen oven takana toisessa huoneessa).

Niin, ja sanottakoon vielä, vaikka tämä teksti alkaa jo aikamoista romaania lähennellä (pahoittelut, halusin vain antaa selkeän kokonaiskuvan ettei tule väärinkäsityksiä tai neuvoja, jotka meillä on jo kokeiltu/todettu toimimattomiksi), että kasvattajaa en epäile mistään laiminlyönneistä tai muusta ikävästä, vaan uskon että pennulla oli oikein auvoisa ja turvallinen olla kasvattajan, useiden sisarusten ja äidin luona. Monesti ollaan vierailtu ja kaikki on aina ollut erittäin OK ja kasvattaja pitää aktiivisesti itse yhteyttä ja on aidosti kiinnostunut. Missä ikinä onkin mennyt pieleen pennun kanssa, niin se on tapahtunut täällä meillä kotona.

Onko tämä jo eroahdistusta vai normaalia pennun yksinoloharjoittelua? Eikai 40min putkeen vinkuminen ja haukkuminen enää normaalia ole?

Korostin nyt mielestäni olennaisia asioita, koska kovasti epäilyttää ettei moni jaksa koko tarinaa lukea. :D Kiitän ja kumarran jos joku jaksaa valaista omien kokemusten tai muuten ylivertaisen tiedon perusteella, mitä tälle asialle voisi tehdä. :kumarrus:

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 18:00)