Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 30.04.2010 klo 16:19

Pennun yksinoloaika

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 10

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 13:08  
+
0
Tässä jotain lyhkäisesti. Huutamisen/vinkumisen jälkeen Odota vaiks eka jotain 1min tai vähän kauemmin , että on hiljaa. 5-10 sekunttia on mielestäni aika vähän. Ja tosta noin minuutista voit sitten vähitellen pidentää aikaa. Äläkä ikinä mene sen luokse jos vähänkään vikisee. Yksinolon jälkeen älä huomioi mitenkään kun menet pennun luokse. Voit harjoitella silleen yksinoloa myöskin (jos mahdollista) että pentu jää aina välillä toiseen huoneeseen ja vasta sitten kun on täysin hiljaa niin meette pennun luokse.

Munkin pentu nukkuu yöt toisessa huoneessa ja ei se ole siitä mitään traumoja saanut. Alkupäivinä se tosin huusi perään ,joten näin parhaakseni nukkua sen kanssa samassa huoneessa. about Viikon-2 viikon päästä..en kyl tod muista kuin kauan mut kai jotain tollasta. Niin kokeilin uudelleen laittaa toiseen huoneeseen niin ei enää vinkunut perään. :)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 13:39  
+
0

magik kirjoitti:

Tässä jotain lyhkäisesti. Huutamisen/vinkumisen jälkeen Odota vaiks eka jotain 1min tai vähän kauemmin , että on hiljaa. 5-10 sekunttia on mielestäni aika vähän. Ja tosta noin minuutista voit sitten vähitellen pidentää aikaa.


Jos minuutin hiljasuutta jään yöllä odottamaan niin herää koko naapurusto. :/ Ja esimerkiksi tänään aamulla 40 minuutin yksinolon aikana oli hiljaa max 15 sekuntia, ja jatkoi taas. Joten tosi hankalaa odottaa minuutia, vaikka tiedän että tekisi varmaan ihan hyvää.

magik kirjoitti:

Äläkä ikinä mene sen luokse jos vähänkään vikisee. Yksinolon jälkeen älä huomioi mitenkään kun menet pennun luokse.


Tätä tehdäänkin, eli pennulle käännetään selkä jos se vikisee. Ja viestissäni mainitsin jo että ei huomioida pitkien yksinolojen jälkeen(/ennen). Treenaillaan ihan päivittäin myös sitä, että pentu jää huoneeseen portin taakse, niin siinä kehutaan ja palkitaan kun osaa olla hetken hiljaa yksin. (Tämä suoraan Tuire Kaimion kirjasta.)

magik kirjoitti:

Voit harjoitella silleen yksinoloa myöskin (jos mahdollista) että pentu jää aina välillä toiseen huoneeseen ja vasta sitten kun on täysin hiljaa niin meette pennun luokse.


Tätä tehdään päivittäin. :)

magik kirjoitti:

Munkin pentu nukkuu yöt toisessa huoneessa ja ei se ole siitä mitään traumoja saanut. Alkupäivinä se tosin huusi perään ,joten näin parhaakseni nukkua sen kanssa samassa huoneessa. about Viikon-2 viikon päästä..en kyl tod muista kuin kauan mut kai jotain tollasta. Niin kokeilin uudelleen laittaa toiseen huoneeseen niin ei enää vinkunut perään. :)


Helpottava tietää että joku muukin pitää pentua muualla kuin sängyn vieressä yöt ja menee ihan ok. :)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 13:58  
+
0
Okei. No voihan sitä pentua komentaakkin olemaan hiljaa kerta näköjään muu ei auta. Mun pentu on ainakin oppinut että kun sanon "hiljaa" niin hiljenee sit heti =D
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 14:03  
+
0

magik kirjoitti:

Okei. No voihan sitä pentua komentaakkin olemaan hiljaa kerta näköjään muu ei auta. Mun pentu on ainakin oppinut että kun sanon "hiljaa" niin hiljenee sit heti =D



Niin mutta se on huomiota se komentaminenkin ja sitten kun pennun tosissaan pitää yksin olla (nythän meidän "yksinolot" on ollu paljon sellasta harjottelua että paiskaan ulko-oven kiinni ja hiivin makkariin kuuntelemaan), niin ei sitä kukaan sitten oo komentamassa. :/

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 14:10  
+
0
Niin =/ hmm oletko jättänyt sille vaikka kongiin jotain erityisen hyvää ,annat sen kun lähdet...

muoks, hups olitkin kirjoittanut että kongi teillä on jo :)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 13.02.2013 klo 14:12)

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 14:16  
+
0

magik kirjoitti:

Niin =/ hmm oletko jättänyt sille vaikka kongiin jotain erityisen hyvää ,annat sen kun lähdet...

muoks, hups olitkin kirjoittanut että kongi teillä on jo :)



Joo, olen laittanut kongin (sisälle makkaraa, jauhelihaa, juustoa), on luita, saparoita, lempparilelut joilla leikkii usein itsekseen, ruoka kupissa jne. Mihinkään ei koske ennenkuin näkee meidät. :/ Tai jos jää esim. kongia tyhjentämään niin heti kun huomaa, että ihmiset hävis, jää kongi maahan kunnes tullaan takaisin.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 15:17  
+
0
Sen kummemmin vinkkejä en osaa sanoa, mutta näin meillä aloitettiin yksinolot.

Eli meille Nila tuli himpun vailla 8vk iässä ja heti alettiin opettelemaan yksinoloja. Ensin menin oven taakse ja odotin että pentu oli hiljaa- tulin takaisin. Tein tätä n. 10 kerran jaksoissa. Sitten lähdin töihin ja avo jäi koirien kanssa kotiin. Ensin vinkui- avo komensi 'hiljaa' ja sitten oli kunnolla.

Nila on muutenkin äänekäs pentu, ilmentää itseään hyvin paljon äänellä. Vinkuu ja kitisee tämän tästä.
Päivittäin kun olen vessassa en tule ulos ennen kuin koira on hiljaa. Ja jos vinkuu vieressäni komennan sen olemaan hiljaa.
Tänään koirat jäivät ensimmäistä kertaa yksin ja laitoinkin nauhoittamaan ääniä. Ensin Nila ulvoi ja vikisi hieman, mutta oli loput 30min hiljaa.

Voisiko tästä olla apua.?
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 13.02.2013 klo 16:15  
+
0
Meillä myös pentu nukkui varmaan ekat kaksi kuukautta toisessa huoneessa portin takana. Syynä se että ennen porttia se herätteli mua useita kertoja yössä tulemalla sängyn viereen leikkimään ja touhottamaan. Se että laitoin pennun toiseen huoneeseen nukkumaan yöksi on tehnyt tehtävänsä ja pentu nukkui sen jälkeen rauhallisesti yöt. Nykyään sillä on pääsy kaikkialle asunnossa öisin, silti se itse valitsee olohuoneen missä on siis nukkunut silloinkin kun portin takana oli. Yksin olothan se myös viettää edelleen portin takana olkkarissa ja toinen koira on eteinen-makkari-alueella. Ihan sen takia että pentu edelleen innostuessaan kiusaa vanhempaa koiraa välillä ja haluan taata vanhemmalle sen oman rauhan työpäivien ajaksi. Muuten se ei pääse pennusta ikinä eroon kun ei kukaan ole erotuomarina kun se ei itse komenna sitä edes kun pentu roikkuu niskassa tai korvassa tai huulessa.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Torstaina, 21.02.2013 klo 12:09  
+
0
Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille, niistä oli korvaamaton apu. Mikä sitten lopulta tuohon ipanaan toimi, ken tietää, mutta vertaistuki on aina korvaamatonta. :kumarrus:

Meillä siis pari päivää oltu yksinolot jo suht hissukseen. Koira osaa selkeesti rauhottua ja mennä nukkumaan kun ollaan hävitty näköpiiristä. Otettiin linjaksi se, että vinkumisen jälkeen pitää olla 1-2min hiljaa ennen kuin pääsee pois - meni hiljaisuuden odotteluun sitten minuutti tai puoli tuntia. Lisäksi ruvettiin kotona ollessa komentamaan "hiljaa" (vrt. ennen ei annettu huomiota ollenkaan) jos haukkui yksin jäädessään (jätetään esim. ruoanlaiton ajaksi portin taakse). "Hiljaa"-käskyn pentu oppi nopeasti ja varmaan sitä kautta sisäisti, että hiljaisuus miellyttää meitä ja hiljaisuudella saa meidät takaisin näköpiiriin. Nyt ollaan tunnin pätkiä oltu yksin hiljaa, ja tästä lähdetään vaan pidentämään. :peukku:

pystykorvafani97

pystykorvafani97
Viestimäärä: 13

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Torstaina, 11.07.2013 klo 11:52  
+
0
Olen sitä mieltä, että jos pentu on vielä semmonen ensimmäisestä päivästä - 6kk, en jättäisi yksin, koska pennun tulee kuitenkin saada vielä ravintoa muutamana kertana päivässä. Tietenkin tämähän on oma mielipiteeni. Jos on pakko töitten takia pentu jättää yksin, niin voihan sitä käydä katsomassa vaikka ruokatauolla jos ei kotia ole pitkä matka. Pentu tarvii hoitoa, että se saa tukevat juuret tulevaisuudelle, tai hankkii sille toisen koirakaverin :wink::wink:

hildur

hildur
Viestimäärä: 35

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 12.07.2013 klo 10:22  
+
0
^ No eipä se koirakaveri siihen ruokkimiseen auta. Kyllä pieni pentu pärjää yksin työpäivän ajan. Omat koirat (lintukoiria + terrieri) ovat jääneet aina heti parin päivän jälkeen yksin työpäiväksi ilman mitään ongelmia. Yli kuuden tunnin yksinoloihin olen järkännyt jonkun käyttämään ulkona ja ruokkimaan. Hurjimmat tarinat yksinolon opettelusta olen kuullut niiltä, jotka ovat jättäneet koiran yksin vasta useiden kuukausien jälkeen/vältelleet pennun yksinjäämistä. Onhan se julmaa, että ensin annetaan koiran luulla, että ihmiset ovat kokoajan sen seurana ja sitten yhtäkkiä pitää olla yksin.

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 12.07.2013 klo 11:33  
+
0
meillä nyt 7kk pentu on tällä viikolla jäänyt joka kerta hiljaa yksin kotiin, kun olen lähtenyt töihin :jjei: ennen oli kamala haukku, ovea vasten rummutus ja itku n. 10min ajan ja sitten kuitenkin aina hiljentyi nukkumaan. mutta voi että miten ihanaa on kun ei kuulu pihahdustakaan, kun kotoa lähtee! toivottavasti näin mentäisiin jatkossakin.

meillä luka joutuu maksimissaan olemaan sen 8h yksin, mun työpäivien takia. ja ihan vallan mainiosti on pärjännyt. ei ole tuhonnut koskaan mitään, ei tehnyt tarpeitaan ja nyt ei enää itke edes perään :hymy: toki yritän aina pikkuveljeä houkutella käyttämään tuota, jos tiedän, että pitkä päivä on tiedossa.
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

Ciawel

Ciawel
Viestimäärä: 12

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 11:08  
+
0
Minulla on nyt 12 vko vanha pentu. Pentu tuli minulle 7 vkoa vanhana ja olin sen kanssa 3 ekaa päivää, jonka jälkeen menin jo töihin ja se jäi yksin. Siitä lähtien pentua on työpäivieni (lähden n. 6.30-6-45, tulen 16.15-.16.30) aikana käynyt anoppi ja tuttu likka päästämässä ulos kolme kertaa työpäivän aikana. Puolisoni kotiutuu välillä minua aikaisemmin töistä, jolloin hän päästää pennun tarpeille ja viettää sen kanssa aikaa. Nykyään pentu taitaa nukkua suurimman osan yksin ollessaan ja pisuja on enää harvemmin paperilla.

Olen ensi viikon lomalla ja ajattelin, että lomani jälkeen pentua tultaisiin päästämään ulos enää 2 krt/pvä. Kuullostaako järkevälle? Senkin uhalla, että tekee tarpeitaan taas enemmän sisälle... Tuo hoitajalikka menee pian taas kouluun ja varmaan haluaisi viettää vähän lomaakin, ilman, että tarvitsee joka päivä olla meillä (vaikka kyllä on mielellään tätä tehnyt).

Minkä ikäisenä pentu voisi olla jo koko päivän yksin?
Jackrusselinterrieriuros Robin s. 1.5.2013

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 11:18  
+
0
^Älä turhaan stressaa. Ideaalihan olisi, ettei pentu olis kovin kauaa yksin ollessaan pieni. Itse olin Atlaksen kanssa 6pv ennen töihin menoa ja siitä lähtien ollu yksin +8h päivässä kun töitä on ollut. Alussa se oli hieman itkemistä, mutta tottu siihen. Kunhan pennulla oli rajattu turvallinen alue ja mukavaa tekemistä. Itse jätin vielä musiikkia soimaan.
Atlas teki asioitansa sisälle sillon, tottakai, koska aika oli pitkä. Mutta eipä se oo sisäsiistiksi opettelua haitannu. Atlas oli 5kk kun oppi sisäsiistiks pääpiireteittäin eikä tehny enää työpäivän aikana mitään asioita.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 11:24  
+
0

ciawel kirjoitti:

Minkä ikäisenä pentu voisi olla jo koko päivän yksin?


7-8vk ikäisenä:wink: Näin on meillä tehty kahden pennun kanssa. Toki kumpikin on tehnyt tarpeitaan sisälle työpäivien aikana, mutta sille ei voi mitään.

Mutta mitä tarkoitat että pentua päästettäisiin enää 2krt/pvä ulos? Kyllä meillä ton aikuisen kanssa käydään vähintään 3x päivässä ulkona. Vai tarkoitatko työpäivän aikana?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Ciawel

Ciawel
Viestimäärä: 12

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 12:14  
+
0
Juu, tarkoitan tuolla että työpäivän aikana. Nyt siis pääsee 3krt/pvä ja lomani jälkeen ajattelin supistaa "hoitajien" käyntejä 2krt/pvä. Iltaisin olemme paljon tallilla yms, joten tekemistä (ja pentukaveri) iltaisin riittää :)

Eli hyvillä mielin voin kohta jättää jo koko päiväksikin yksin :)
Jackrusselinterrieriuros Robin s. 1.5.2013
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 24.07.2013 klo 12:15)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 14:09  
+
0
Meillä on tainnut kumpikin pentu kotiutua perjantaina (haettu etelä-suomesta tänne keski-suomeen) ja maanantaina on ekan kerran olleet sen 8-9 tuntia päineen kotona. Pissaa on ollut lattialla mutta se on semmosta pennun kanssa. Enää töiden jälkeen ei jätetä koiria yksin muuten kuin hätätilanteessa vaan ne kulkee mukana tai sitten ollaan kotona.
Näin se työssäkäyvällä ihmisellä menee. Kasvattajalle on kerrottu että tilanne on tämä ja vaikka mahdollisuus yhteen kahteen lisä päivään olisikin niin en ole nähnyt että siitä olisi mainittavaa hyötyä.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 16:00  
+
0
Siis what? Että pentua ei sais jättää yksin ennen puolen vuoden ikää ollenkaan? Ohhoh. Eipä kovin moni vois sit pentuja hankkiakaan koska suurin osa koiran/pennun hankkijoista käy töissä tai opiskelee pääsääntöisesti. Eikä todellakaan kovinkaan monella ole mahdollisuus poistua typaikalta ruokkimaa pentua kesken päivän.
Mun mielestä mitä nopeemmin pentu oppii olemaan yksin sen parempi. Toki meilläin alussa kävi ulkoiluttaja katkaisemassa pennun yksinoloa, mutta vain tuhoomisen takia, jos se olis ollut nätisti työpäivän ajan niin ei ois tarvittu ketään.
Ja tosiaan se toinen koira ei sille pennulle sitä ravintoa anna, seuraa kylläkin. Pentu kyllä pärjää syömättä sen 9h, ei sen koko ajan tartte ola jotain syömässä.

Mulla on kummatkin koirat tulleet kesälomalla, toisen kanssa olin 5 viikkoa lomalla, toki yksinoloja harjoiteltiin samalla. Nuoremman kanssa vaan 2vkoa olin kotona ja myös harjoiteltiin yksin olemista samalla. Mutta silti ne 9-10h yksinolot tulee shokkina pennulle, se on todella pitkä aika olla tekemättä yhtään mitään energiselle pennulle. Pikkupentu vielä nukkuu suuren osan tosta ajsta, mutta mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän se alkaa hääräämään hereillä ollessaan. Meillä on kumpikin tuhonnut yksin oloissa runsaasti.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 16:45  
+
0

eetla kirjoitti:

Meillä on tainnut kumpikin pentu kotiutua perjantaina (haettu etelä-suomesta tänne keski-suomeen) ja maanantaina on ekan kerran olleet sen 8-9 tuntia päineen kotona. Pissaa on ollut lattialla mutta se on semmosta pennun kanssa. Enää töiden jälkeen ei jätetä koiria yksin muuten kuin hätätilanteessa vaan ne kulkee mukana tai sitten ollaan kotona.
Näin se työssäkäyvällä ihmisellä menee. Kasvattajalle on kerrottu että tilanne on tämä ja vaikka mahdollisuus yhteen kahteen lisä päivään olisikin niin en ole nähnyt että siitä olisi mainittavaa hyötyä.



mullakin on se periaate, että jos pentu joutuu olemaan yksin työpäivän 6-8h riippien päivästä, niin enää sille päivää en jätä sitä yksin. joko sitten kulkee mukana tai ollaan kotosalla, ettei enempää tarvitsisi olla yksin.

tuo malttaa olla sen kahdeksankin tuntia nätisti yksin, nukkuu mitä luultavimmin aina. eikä tuhoa mitään, eikä pissikkään. ja vaikka hyvin osaa olla ja kuitenkin +7kk onkin, niin silti meillä saattaa välillä joku perheenjäsen käydä käyttämässä pihalla. tai joskus vien työmatkalla lukan äidin ja pikkuveljen luokse, missä sen ei tarvitse yksin olla :hymy: ja hyvin on sielläkin pärjännyt lelujen ja puruluun kanssa :hymy:
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 24.07.2013 klo 17:13  
+
0
Penny haettiin lauantaina ja jäi yksikseen maanantaina. Se saattoi olla joskus koko työpäivänkin ajan yksikseen, mutta koska mun sisko oli työtön tuohon aikaan ja asui mun luona, se hoiteli myös Pennyä siinä sivussa. Minulle oli tärkeää, että viitenä päivänä viikossa Penny oli ainakin tunnin-pari yksikseen, vaikka sisko olisi periaatteessa voinut olla sen kanssa koko ajan. Halusin heti alkuunsa totuttaa pennun siihen, että yksinoloja on ja tulee, eikä niissä ole mitään ihmeellistä. Sisko joutui siis päivittäin kavereille, kaupungille, nettikahvilaan, mitä vaan keksi, että koira sai totutella yksinoloihin :nauru: Viikonloppuina ja arki-iltoina me puuhaillaan sitten yhdessä koiran kanssa. Ei se tunnu tuosta kärsivän. Joskus oman harrastukseni takia Penny joutuu vielä työpäivän jälkeen illalla uudestaan jäämään yksin pariksi-kolmeksi tunniksi, koska en viitsi ottaa sitä mukaan tallille, ellei sille ole "hoitajaa". Luulisin, että koirakin jää mielummin kotiin kuin istuu tallilla pienessä häkissä mun ratsastusten ajan. Pääsääntöisesti jätän kuitenkin iltamenot arkisin minimiin, tai sitten koiran pitää päästä mukaan. Ongelmia ei tähän mennessä ole ollut, onneksi mun kavereille on koira tervetullut.

Meillä on yksinolot sujuneet aina hyvin. Naapurit ovat kehuneet, että on niin hiljainen koira. Oletan siis, ettei se ulvo tai hauku. Ei koira kärsi siitä, että joutuu joskus olemaan yksin useampia tunteja, kunhan sen kanssa tehdään tarpeeksi ja yksin olon aikana sillä on myös sallittua tekemistä. Tietysti energiaa kasaantuu, mutta sitä varten illalla puuhataan - ja viikonloppuisin sitäkin enemmän :)
schippn 08/2012
schippn 08/2014


  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 14:15)