Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 30.04.2010 klo 16:19

Pennun yksinoloaika

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 10

Inazumah

Inazumah
Viestimäärä: 10

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 22.12.2013 klo 00:16  
+
0
Olisikohan kenelläkään antaa mitään vinkkiä tämmöiseen tilanteeseen: pentu ei osaa olla yhtään yksin. Välillä, kun kävelee itse toiseen huoneeseen ja huomaa, että minä tai avokki ei olla siellä, niin alkaa vinkua. Ollaan koitettu jättää vähäksi aikaa makuuhuoneeseen, jossa koiran olisi siis tarkoitus yksinoloaikansa viettää, eikä siitä tule yhtään mitään. Vinkuminen alkaa välittömästi. Pennulla on makuuhuoneessa leluja, vesikuppi, muutama luu, peti, semmoinen herkuilla täytettävä pallo ja olen vielä askarrellut vessapaperirullista herkkupiiloja. Pentu saattaa leikkiä lelullaan, mutta heti, kun huomaa, että ovi menee kiinni, niin alkaa vinkuminen. Radion päälle laittamista ollaan kokeiltu myös. Välillä ollaan annettu pennun nukahtaa muualle ja kannettu sitten omaan petiin makuuhuoneeseen. Taas sama juttu: heti, kun näkee, että ovi on menossa kiinni, alkaa vinkuminen. Kerrostalossa kun asutaan, niin olisi hyvä saada pentu totutettua siihen, ettei yksin ollessa tarvitse itkeä. Kannattaako kokeilla sitä, että ei mene pennun luo ennen kuin se on hiljaa?

Nyt olisi vielä muutama viikko aikaa opettaa pentu olemaan itsekseen, meillä on molemmilla loma nyt, mutta sitten pitäisi palata kouluun, eli pentu joutuisi olemaan luultavasti jonkun 4-6h yksikseen. Nyt ollaan viikko oltu pennun kanssa kotona ja koitettu opettaa "lauman" tavoille. Pentu tuli hieman yli 7vk vanhana ja rotu on welsh corgi cardigan.
Welsh Corgi Cardigan "Remi" s. 27.10.2013
Chinchillat Tepa ja Raksu s. 6.1.2002

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 22.12.2013 klo 21:19  
+
0
Meillä ainakin huomiota saa vaan hiljaa olemalla. Oli se sitten niin, että meen toiseen huoneeseen oven taakse tai niin, että Cosmo on omassa aitauksessaan mutta näkee mut, sama sääntö pätee. Kyllä toi välillä edelleen vikisee ku katoon näköpiiristä, mutta tosi nopeesti (10 sek-1 min) se hiljenee. Tuntuuhan se inhottavalta jättää tommonen söpöläinen joka vikisee korvia särkevästi huomiotta, mutta jos sen vinkuessa sille alkaa leperrellä ni se vaan oppii että vinkuminen -> huomio. Jollon se kyllä aivan varmasti vikisee pidempiä aikoja yksin ollessaankin, koska se odottaa että vikisemällä joku tulee takas ja antaa huomiota.

Asun itsekin kerrostalossa (jossa on kohtuu ohuet seinät) ja siks päätin ilmoittaa seinänaapurille, että mulle tulee koiranpentu, joka saattaa yksinollessaan vähän vikistä/haukahdella. Samalla pyysin sitä ilmottamaan mulle jos pennun yksinollessa täältä kuuluu ääniä häiritsevästi sen asuntoon, jotta tietäisin sit tehdä asialle jotain. Naapuri varmasti sietää paremmin mahdollista seinän läpi kuuluvaa äännähtelyä, kun sille kertoo että kyseessä on pentu ja että vikinää ei pitäisi jatkua kuukausitolkulla, vaan että pennun pitää vaan oppia ekojen viikkojen aikana olemaan yksin niin kyl se siitä hiljenee. :)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 23.12.2013 klo 11:42  
+
0
^^Joo ei pidä antaa huomiota kun pentu pitää ääntä. Muuten oppii että vinkumalla tulet takasin ja siinä onkin sitten kiva soppa. Pentusi on vasta noin nuori eli ihan normaalia on toi perään vinkuminen. Sitä pitää vaan opettaa olemaan yksin :)

Mun pennut on joutunut olemaan yksin lähes samantien sen noin 6-8 tuntia.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.12.2013 klo 11:45)

Exitus

Exitus
Viestimäärä: 23

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 29.12.2013 klo 06:30  
+
0
Meilläkin meni yksinjäänti tosi hyvin. Pentu tuli meille 8 vk ikäisenä. Ensimmäisen vkon olin kotona ja heti ruvettiin treenaamaan yksinoloa. Onneksi pystyn käymään päivällä ruokkimassa sekä ulkoiluttamassa ettei tarvitse 8 h olla yksin vielä. En sitten tiedä, tuoko tämä joulunaika tullessaan takapakkia, kun olen ollut kotona pennun kanssa. Yksin on kuitenkin jätetty myös nyt, mutta tietysti lyhyempiä aikoja.

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 30.03.2014 klo 22:25  
+
0
Joku viisaampi osaa varmaan sanoa loppuuko tämä aikanaan ja onko normaalia alkuviikosta 11viikkoa täyttävälle pennulle… Elikkä siis aloitettiin yksinolo harjoitukset aikalailla heti kun pentu oli kotiutunut. Tuli meille n.7viikkoisena. Nyt viime aikoina oon videoinut ja äänittänyt pennun yksinoloa ja aina on mennyt n.30min-1h ennenkö se hiljenee kokonaan. Vinkuu ja haukkuu kovaan ääneen ja välillä se hiljenee sellaiseks pieneksi ulinaksi ja aloittaa uudelleen kiljumisen. Kuulee myös että se kiertää ympäri asuntoa ja välillä raapii ovea. Pisimmillään ollaan oltu pois n.2,5h. Kannattaako siis päättäväisesti jatkaa yksinolo harjoituksia, ollaan tehty siis niin että ei olla huomioitu pentua ennen lähtöä ja sama kun ollaan tultu. Ollaan jätetty pennulle leluja, namipallo ja dentastix pahvirullan sisään, että tekemistä ainakin on ollut joksikin aikaa.
Joskus kun ollaan miehen kanssa käyty lenkillä ja tultu kotiin ollaan jääty rappukäytävään odottelemaan niin kauan että pentu hiljenee. Elikkä te jotka olette pentuajan käyneet läpi ja yksinoloa harjoitelleet, voitteko rohkaista mua (heh, tsemppii todellakin kaivataan terveisin uupunut koiranomistaja:) ), loppuuko tää kitinä ja huutaminen todennäköisesti jossain vaiheessa vai onko muita tapoja toimia? vinkkejä kehiin, kiitos kaikki!

Muok. Lisään vielä, että kun olen yksin kotona ja menen esim. vessaan se saattaa aloittaa haukahtelun ja kitinän niin, että olen joskus joutunut hengailemaan vessassa 40min, että se lopettaa kitinän. Tänään sama juttu, menin vessaan ja alkoi pieni vinkuminen ja haukahtelu… Ei sentäs niin kauaa kuitenkaan kun viimeksi. :)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 31.03.2014 klo 12:56)

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 31.03.2014 klo 21:53  
+
0
^Mä huomasin että Cosmo rauhottu helpommin yksin jäädessään ku jätin sen vähän pienempään aitaukseen yksinolojen ajaks (ja välillä kotona ollessaki laitoin sen sinne jotta sain tehtyä asioita ilman että se pyörii jaloissa & jotta se tottu siihen että aina ei voi olla mussa kiinni vaikka oonki kotona). Pienemmällä aitauksella tarkotan tollasta 2mx3m aitausta, jossa oli peti, juomakuppi, kongi ja joku muu lelu. Isommalla alueella se kans helposti ravaili ympäriinsä, pienemmässä aitauksessa kävi huomattavasti nopeammin pedille makaamaan ku ei ollu niin paljon "tutkittavaa". Tosin toi ei kyllä koskaan huutanu paria minuuttia kauempaa perään, mutta saatto kyllä touhuilla muuten pidempään isommassa aitauksessa. Nyt toi on tottunu että ku ovi menee kiinni ni samantien mennään pedille lepäilemään.

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 31.03.2014 klo 22:01  
+
0
Voikun meilläkin olis noin... Tää on niin ihmisläheinen jo rotuna että meillä ne aidat ei toimi, ollaan kokeiltu. Se selvästi ahdistuu muutenkin siitä jos se "teljetään johonkin". Esim. jos ollaan laitettu se kylpääriin ja ovi kiinni alkaa järetön huuto, samoin alkoi kun aidattiin keittiöön se mistä se vielä näki meidät. Ei voinu olla ees 2metriä erossa. Alussa se nukku meidän makkarissa ja alkoi vinku 2-3kertaa yössä. Sen jälkeen kun päästettiin se olkkariin ja keittiöön nukkuun ja makkarin ovi raolleen on vinkumiset loppunu yöllä. En vaan tajua miks sen pitää vinkua päivällä, vaikka on ihan samassa tilassa kun missä se on yöllä ihan hiljaa...

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Torstaina, 03.04.2014 klo 22:01  
+
0
On Cosmoki äärimmäisen ihmisläheinen, mutta pakkohan sen on (mun mielestä) silti oppia että aina ei voi olla vieressä. :) Kyllä seki alkuun huusi aidan takana useemman minuutin putkeen, mutta pikkuhiljaa vinkumisaika lyheni ja lopulta lakkas kokonaan. Aitaus oli myös aina normaalisti sen käytössä (portti auki), ja aitauksessa oli siis 24/7 peti, ruokakippo ja juomakippo - eli aitaus oli ikäänkuin se normaali rauhottumispaikka, joten toimi hyvin myös yksinolopaikkana! Tietenkään ei välttämättä tepsi kaikkiin koiriin toi pienemmälle alueelle laittaminen.

Teijän tilanteessa jatkaisin kyllä vaan päättäväisesti yksinoloharjotuksia. Ite tein ihan alkuun (Cosmo 7vko) niin että lähin huoneesta pois, vedin oven kiinni ja tulin ihan saman tien takasin, ennen ku Cosmo ehti ees alkaa vikistä. Jatkoin tätä jonku aikaa, jotta Cosmo vaan tottuis siihen että vaikka meen pois näkyvistä hetkeks ni tuun kyllä aina takas. Pikkuhiljaa sit vaan oven taakse 2 sek, 10 sek, 30 sek jne. Takas tullessa en teidän tavoin huomioinu sitä ollenkaan, jotta mun tuleminen ja meneminen ois mahdollisimman arkinen asia. Ootteko koittanu väsyttää pennun leikkimällä ennen kuin lähette pois? Ite tein muutaman kerran niin että leikitin Cosmon väsyksiin, odotin 5-10 min että leikin aiheuttama hepuli laantu ja Cosmo rauhottu ja sit lähin pois -> Cosmo nukahti about saman tien ku olin lähteny. Vois olla ainaki kokeilemisen arvosta, ellette oo jo tätäki testannu! :)

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 08.04.2014 klo 23:51  
+
0
Kyllä me ollaan usein väsytetty ulkoilulla tai leikillä tai lähdetty esim.kauppaan kun se näyttää käyvän nukkumaan mutta aina se havahtuu meidän lähtöön ja jää hereille. Kai siinä on kehitystäkin tapahtunut kun se ei takasin tullessa mee enää niin sekasin... mut aita juttua pitää kyltaas treenailla. Tota oven taakse menoa teen jatkuvasti ja nykyään se ei vingu yöllä tai päivällä vaik meen makkariin ovi kiinni vaikka päiväunille! Vessaan menoa se vinkui mutta hengailin sen kanssa sielä ja nyt se ei usein vingu vaikka menisin suihkuun... kokeilin myös tätä metodia et kun se tietää mitä oven takana on ja on saanu ite tutkia ni on selvästi lopettanu vinkumisen niin päästin rappukäytävään sen tutkimaan paikkoja mut en oo viel ihan varma onko se auttanu ulinaan kun äänitykset oli menny mönkään viimeks..

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 17:40  
+
0
Nyt olen kyllä niin syvällä suossa etten tiedä enää miten kaivaa itteni ulos sieltä.
Kurkon kalusteiden tuhoaminen on karannut käsistä ja olen kokeillut kaikki mahdolliset keinot! :eitietoo:

Mä jätän Kurkolle aina pakastetun rustoluun sekä monta pakastettua aktivointilelua jossa siis jäätynyttä tahnaa sisällä. Kurko kyllä tyytyväisenä askartelee niiden parissa, mutta heti kun ne on kaluttu tyhjäksi, Kurko siirtyy nakertamaan sohvia, seinää, listoja, kaappeja.. Ihan mihin vaan saa hampaansa upotettua.
Tämä ei ole aivan jokapäiväistä, mutta kertakin riittää pilaamaan sohvan. Mulla ei ole varaa ostella uusia huonekaluja tai korvata kämppiksen omia.

Kävin tänään eläinkaupassa kuonokoppaa katsomassa mutta tulin siihen tulokseen, että on liian julmaa että Kurko joutuu olla juomatta 4-8h. Ja kaiken lisäksi olen satavarma siitä että Kurko saa sen keploteltua irti ja popsii senkin.

Aktivointilelut yksinään eivät siis riitä. Olen kokeillut sulkea yhteen huoneeseen ja se oli täysi fiasko, paremmin menee jos on vapaa pääsy kaikkialle.

Kurko ei vingu tai itke päivän aikana yhtään, tämä tuhoaminen on lähinnä tekemisen puutetta enemmän kuin eroahdistusta.

Onko kellään neuvoja? Mitä minä voisin tehdä? Yksi vaihtoehto olisi parveke, jossa se voisi olla. Siellä se voisi tarkkailla ulkomaailman menoa ja jyrsiä sille annettuja leluja? Parveke on tosin hyvin pieni, noin 2m x 4m.

Niin ja suihkeita en ole kokeillut, koska pitäisi saman tien suihkuttaa koko kämppä lattiasta kattoon-tyylillä :mietiskel:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.04.2014 klo 17:48)

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 18:07  
+
0
^Onhan niitä sellaisiakin kuonokoppia minkä kanssa pystyy juomaan. Kokeile sellaista? Esim. Eepin Aapolla on sellainen.

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 18:15  
+
0
Hmm, antakaas mulle vinkkejä. Kokeilin taas tänään siis noita aitoja mistä kirjoitinkin tuossa aijemmin. Kun suljin eteisiin niin että pikkukaverilla on näköyhteys olkkariin ja keittiöön kaikki meni hyvin. Ei oikeestaan vinkunut edes. Kokeilin sitten laittaa kylppäriin ja piilotin nameja ja vein sen petin sinne ja kaikkia mahdollisia leluja. Nyt se on huutanut kovaa ja korkealta ties kuinka kauan. Kun se oli hetken hiljaa avasin oven ja laitoin tilalle aidan. Huuto ei lakkaa, ja nyt se rämisyttää porttia... Mikähän sillä oikeen on että ei voi olla kun tietyssä paikassa aidan takana? Pakkohan ton koiran on oppia olemaan itsenäinen ja pääsiäisen jälkeen kun alkaa taas työt niin sen on selvittävä reilu 7h itsekseen!
Lisään tähän vielä sen mun alkuperäisen kysymyksen! Kannattaako harjoitusta jatkaa ja palkita silityksillä ja nameilla sitten kun se aina hiljenee hetkiksi? vai kannattaako vaan olla huomioimatta kokonaan? Oppiiko koira, että kun on hiljaa ja rauhassa omistaja tulee paikalle? sehän sais sen sitten olemaan jatkuvasti hiljaa...
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.04.2014 klo 18:17)

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 18:50  
+
0

Helmi12 kirjoitti:

^Onhan niitä sellaisiakin kuonokoppia minkä kanssa pystyy juomaan. Kokeile sellaista? Esim. Eepin Aapolla on sellainen.


Kurko varmasti luikertelee irti mistä tahansa kuonokopasta, onhan sillä monta tuntua siihen joka päivä aikaa. Ja se stressaisi Kurkoa, joten mieluummin koitan etsiä muunlaista ratkaisua. Mieluummin lisää aktiviteettia, sillä sitä se ilmeisestikin kaipaa :)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 09.04.2014 klo 18:51)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Keskiviikkona, 09.04.2014 klo 20:11  
+
0
Aapolla on käsittääkseni Baskervillen koppa, jossa on hieman erilainen se varmistus kuin tavallisessa kopassa, mutta kyllä käytännössä kaikissa kopissa koira pystyy juomaan. Kannattaa miettiä, onko sallitun aktivoinnin jättäminen juuri sinun koirallesi oikea keino vai jääkö sille nimenomaan "touhu" päälle siitä, mikä aiheuttaa sitten ei-toivotunkin touhuilun. Myös päivän tekemisten rytmittäminen kannattaa kokeilla eri tavalla. Toisella toimii ennen yksinoloa tehty pitkä, aktiivinen lenkki ja toiset tarvitsee nimenomaan lyhyehkön, rauhallisen ja tylsän lenkin. Itse pidän tärkeänä myös sitä oli edeltävä lenkki millainen tahansa, että koira ehtii rauhoittumaan ja asettumaan ennen yksinjäämistään. En jätä edes aikuisia (täysin tuhoamattomia) koiriani yksin lenkin jälkeen kuin aikaisintaan n.15min päästä ellei nyt jostain syystä ihan pakko ole. Myös liiallinen aktiviteetti, etenkin vääränlainen (=kiihdyttävä, esim. kepin heittely) voi aiheuttaa ongelmia. Aktiivisen/energisen, vaikeasti rauhoittuvan koiran kanssa keskittyisin rauhassa tapahtuviin aktiviteetteihin esim. jäljestykseen ja pitäisin kaiken kierroksia nostattavan minimissään.

Figaro, minä en palkkaisi koiraa kauniisti olemisesta kuin enintään ohi mennen "hyvä, hienosti" tyypisellä kehulla. Koiran ollessa hiljaa päästäisin sen eleettömästi pois portin/oven takaa enkä missään nimessä huomioisi sitä. Samoin kotiin tullessa nuoren koiran kohdalla odottaisin ennen koiran minkäänlaista huomioimista (ei siis myöskään kieltämistä) sen verran, että koiralta on ehtinyt kierrokset laskea ja se on taas ns. omissa puuhissaan ennen kuin annan sille huomiota. Näin sinun kotiin tulosta/eristyksestä vapaantumisesta ei tule koiralle ns. päämäärä/superpalkkio, johon se pyrkii huutamalla yms. vaan tavallinen osa arkea. Totta kai koirat iloitsevat kotiin palaavasta omistajastaan ja minutkin kotiin aina riemulla otetaan vastaan, mikä tietysti on tarkoituskin mutta en lisää kotiinpaluun merkitystä sillä, että minun kotiintuloni heti tarkoittaa kehuja, hellyyttä, namia, leikkiä eli kaikkea superkivaa.

TikiK

TikiK
Viestimäärä: 37

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Torstaina, 10.04.2014 klo 14:16  
+
0
En lukenut tarkemmin noita edellisiä viestejä, mutta jospa meidän vinkeistä olis jollekin apua :)

Eli Jedi oli noin 5 kk asti kylppärissä yksin olot. Tehtiin koko tilasta se paras paikka. Siellä leikittiin, laitettiin oma turvallinen peti ja ruokittiin se aina sinne. Eli, jos teillä on pennulle rajattu tila niin tehkää siitä pennulle hyvä asia. Tämä ei tietenkään tapahdu päivässä, mutta kyllä niitä "tuloksia" tulee nopeasti kun tekee asiat samalla rutiinilla. Muutaman päivän kuluttua Jedi osasi hakeutua kylppäriin omalle pedille kun ruvettiin pukemaan ulkovaatteita aamulla päälle.

Ja kannattaa tosiaan alottaa kaikki harjottelu niin, että pentu on väsynyt. Ikinä ei saa huomioida huutamista tai vikinää. Tottakai se vikisee kun tulee jotain uutta ja hämmentävää eteen. Sitten kun pentu osaa olla sen hetken aikaa hiljaa rajatulla alueella, avaat oven tosiaan ihan eleettömästi niinkuin Keimu sanoi. Sitten pidennät aikaa ja hetken kuluttua pentu pääsee vain niin poissa, että ei tönötä portilla vaan on mahdollisimman kaukana.

Jos pentu on hiljaa ja nätisti sillain, että ovi on kiinni niin itse ainakin pitäisin sen oven kiinni :)

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Torstaina, 10.04.2014 klo 22:25  
+
0
Keimu,

Kurko taitaa olla tuota helposti kiihtyvää sorttia, kyllä.
Olen jo aiemmin kokeillut sitä taktiikkaa, että en jätä Kurkolle mitään aktivoivaa puuhaa vaan jätän sen rauhoittuneena omaan petiinsä, mutta lopputulos oli silti sama - silloin tällöin oli jyrsittynä jokin kodin kaluste. Tällä hetkellä tilanne on se, että jättipä sen millä tahansa taktiikalla yksin, aina sillon tällöin se jotain nakertaa :eitietoo:

Ideaalein tilanne olisi se, että jättäisin Kurkon nukkumaan pariksi tunniksi lähtöni jälkeen ja herättyään se menisi sille annetun puuhan kimppuun, mutta todellisuudessa jos minä Kurkolle jotain aktiviteettiä jätän, se ryhtyy heti tuumasta toimeen ja nukkumiset jää tyystin.
On siis sellainen JOKO / TAI -tilanne, missä se joko nukkuu tai sitten puuhastelee, molemmat ei onnistu saman päivän aikana.

Yksi vaihtoehto joka itselleni putkahti mieleen on lisätä aktivointilelujen määrää niin kauan että ne kestävät läpi koko max. 8h yksinolon, haha :D Kurko kuitenkin tunnollisesti kaivelee ne kongit sun muut älypallot tyhjiksi, eli se viettää niiden kanssa selvästi aikaa.

Ja lähinnä tämä tilanne stressaa sen takia, että mulla on kämppis, jonka tavaroita Kurko tuhoaa. Mulla ei ole varaa maksella joka hiton kaappia ja tuolia, jonka Kurko syö puhki.
Muutoinhan vaan odottelisin, että tämä pentuiän tuhoamisvimma menisi ohi (hartaasti toivon, että tämä oikeasti on vain pentuikään liittyvää tuhoamisvimmaa ja että se kasvaa siitä yli :nolo:)
(Viestiä on muokattu torstaina, 10.04.2014 klo 22:26)

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 11.04.2014 klo 10:08  
+
0
^ Oisko sun mahdollista aidata esim. kompostiaidalla Kurkon yksinoloalueesta sellanen, ettei se yksinkertasesti pääse seiniin/huonekaluihin käsiks? Ruman näköstähän se on ja rasittavaa ku kaikkialla on aitoja joiden yli pitää kiivetä, mutta säästyispähän huonekalut ja seinät hampaanjäljiltä.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 11.04.2014 klo 14:07  
+
0
Miips, näin kun en koiraa tunne oikeasti ja koirien välillä on hirveästi eroja siitä, mikä toimii kellekin niin on tietysti mahdoton sanoa, mikä Kurkolla toimii. Mulla on kotona kaksi hyvin mielellään suutaan käyttävää (siis tykkäävät yksinkertaisesti purra asioita, pitää suussa asioita) koiraa ja yksittäisiä pientavaroita lukuunottamatta ei meillä ole koskaan tuhottu mitään. Molemmat on pentuaikana olleet juurikin kompostikehikosta tehdyn aitauksen sisällä, jossa ei ole ollut muuta tuhottavaa kuin joku petinä toiminut patja/peitto.

Mä itse opetan omat koirani yksinoloihin sillä periaatteella/tavoitteella, että yksinollessa on tarkoitus nukkua, silloin ei tapahdu mitään kiinnostavaa eikä tarkoitus ole tehdä mitään. Käytännnössä se on siis meillä yöhön verrattavissa oleva aika. Pentuna ne on opetettu tosiaan olemaan tuolla aitauksessa, jossa niillä ei sen kummempaa aktiviteettia ole ollut tarjolla. Ne on viettäneet siellä yönsä sekä päivisin aikaa myös niin, että me ihmiset ollaan oltu kotona sekä yksinolot suunnilleen jonnekin puolen vuoden ikään asti. Aitauksessa ollessaan ne ei ole saaneet huomiota, ei positiivista eikä negatiivista ja jos kotona ollaan oltu niin yleensä aitauksen oven olen pyrkinyt avaamaan tilanteessa, jossa pentu on sikeässä unessa ja sitten herättyään se on päässyt tallustelemaan sieltä ihan "huomaamatta" pois. Kotiin tullessa mä tosiaan (pentuaikana) oon ollut tarkkana siitä, että koirat saa huomiota vasta oikeasti rauhoituttuaan eli puran ostoskassit, vaihdan vaatteet ja teen kaiken muunkin sellaisen kotiintulemiseen liittyvän tekemisen ennen kuin koirat saavat huomiota. Nykyään kun mulla on jo reilusti aikuiset koirat niin en tästä ole enää mitenkään kovin tarkka, joko tervehdin heti kotiin tullessa tai sitten saatan käskeä ne pois luotani, jotta saan esim. kauppakassit raahattua sisään ilman apulaisia. Tosin omani osaavat aika hyvin lukea jo kehonkieltäni ja muuta sanatonta viestintää ja tietävät sanomattakin milloin mennään odottamaan tervehtimistä ja milloin saa jäädä iloitsemaan mamman kanssa.

Etenkin nuoren koiran kanssa voi olla haastavaa opettaa koiraa olemaan yksinoloaikana sekä aktiivinen että rauhallinen ja onhan se koirallekin sekavaa. Tietyntyyppisillä koirilla (lähtökohtaisesti luonteeltaan rauhallisilta, ns. matalan energian koirilta) se onnistuu luonnostaan, mutta kun puhutaan aktiivisesta, ns. korkean energian koirasta niin junnulla ei vaan välttämättä (eikä kaikilla aikuisenakaan tule) työkaluja siihen, että ne oppisivat itsestään laskemaan ne kierroksensa. Paremman esimerkin puutteessa niin et itsekään suoraan juoksulenkiltä varmaankaan nukkumaan pysty? Kun sitten se hyväksyttävä tekeminen loppuu ja tekeminen itsessään on koiralle palkitsevaa niin alkaa se ei-toivottu aktiviteetti, joka yleensä purkaantuu tuhoamisena. Kurkolla ei selkeästi kyse ole mistään virallisesta eroahdistuksesta kun se kerran pystyy syömään ja keskittymään siihen toivottuun aktiviteettiin, se ei vain tiedä/osaa rauhoittua kun se aktiviteetti loppuu. Se ei ymmärrä, että olisi tarkoitus käydä nukkumaan. Tämän takia minä itse opetan ensin sen rauhoittumisen ja ainakin itse näin tekisin myös Kurkon kanssa.

Rajaisin tilan mahdollisuuksien mukaan suht pieneksi (meillä aitaukset ovat olleet n. 4-6m2) ja kaiken tuhottavan mahdollimman hyvin sen ulkopuolelle. Tämän voi toteuttaa tietysti niinkin, että jätät Kurkon esim. omaan makuuhuoneeseesi/muuhun sopivaan huoneeseen ja "aitaatkin" sieltä ne huonekalut ulottumattomiin sen sijaan, että aitaat koiran. Lenkit ajoittaisin niin, että koira ehtii sen n.15-30min rauhoittumaan kotiintultua enkä yksinoloja edeltävillä lenkeillä tosiaan tekisi mitään erityisen kiihdyttävää vaan veisin koiran esim. nuuskuttelemaan/juoksentelemaan metsään omaehtoisesti. Lenkin mitta sitten sen oman viitsimisen ja aikataulujen mukaan, minä en aamuisin kummoista lenkkiä tee jos kasiin menen töihin. Sitten kaikki sellainen varsinainen aktivointi ja kiihdyttävämpi tekeminen vasta yksinolon jälkeen ja silloinkin miettisin sitä ettei kiihdyttävää tekemistä ole liian paljoa/liian usein vaan aina tulisi välipäiviä, jolloin tehdään rauhallisempia aktiviteetteja, jotta koira saa oikeasti laskea kierroksensa. Missään nimessä en itse alkaisi edes miettimään mitään 8h yksinolon kokoaikaista aktivointia, se on jo oikeasti koiran hyvinvoinnin vastaista!

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 11.04.2014 klo 18:03  
+
0
^ Juu, ymmärrän mitä haet takaa ja tiedän kyllä miksi Kurko tekee niin kuin tekee - juuri kuten sanoit, sillä jää se moottori päälle eikä osaa sitä itse sammuttaa.

Ovatko nuo kompostiaidat sellasia, jotka saa otettua muun päivän ajaksi HELPOSTI pois vai onko ne raskastakin tekoa? Kämppis ei tykkäisi hyvää jos olkkariin ilmaantuisi ruma aitaus, jota ei edes saa siirrettyä pois muun päivän ajaksi :D

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 11.04.2014 klo 19:46  
+
0
Meillä aita on ollut keskellä olkkaria ja keskellä keittiön kulkureittiä. Kehikot on ollu toisissaan kiinni nippusiteillä ja siitä ne on saanu kätevästi napattua kasaan kun ei oo käyttöä eli ei tarvi olla kokoajan esillä. Pysyvät suht hyvin itekseenkin pystyssä, mutta tietty vilkkaamman pennun kanssa kannattaa vähän suunnitella, et on tuettu tai ankkuroitu jotenkin. Neljä palaa maksaa n. 10e, meillä on tainnu olla kaheksasta palasta tehty.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6265
Viestejä yhteensä545428
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 14:45)