Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 30.04.2010 klo 16:19

Pennun yksinoloaika

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 10

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 15.04.2014 klo 07:44  
+
0
Mäkin kokeilen nyt noita kompostiaitoja et laitan kehikoks. Aijemmin oon laittanu niitä erillisiä levyjä tukkimaan oviaukon ja antanu olla vaan keittiössä mut kokeillaampas nyt näin. :) Jos jättäisin 3kk vanhan pennun sinne yöksi tai työpäiväksi pitäskö mun laittaa sille pissapaikka vai käyttää se ulkona ennen ja jälkeen nukkumisen? Täähän siis tekee paskat sisälle harvase yö vaikka kuinka on koitettu aikaistaa ruokaa ja käyttää ulkona just ennen nukkumaanmenoa ja heti aamusta... Pissit se tekee paperille, paskat yleensä muualle. Ois ihanaa päästä tosta paskantamisesta sisällee eroon kun pistää vihaks joka aamu herätä siihen hajuun ja alkaa samantien siivota...

Ja se vinkki mulla oli vielä antaa tälle toiselle tuholaiselle: sitruuna! En tiiä ootko kokeillu laittaa sitruunaa sellasiin paikkoihin mitä se ei saa repiä ja tuhota? Etikka on kuulemma toinen. Meillä loppu yölliset listan järsimiset kun hankasin listoihin sitruunaa ja jätin lattialle sallittua pureskeltavaa. Laitoin varovasti myös sohvan kulmaan mutta se saattaa värjätä huokosia pintoja että koklaa varoen. :)

keparti

moderaattori
keparti
Viestimäärä: 127

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Torstaina, 17.04.2014 klo 10:47  
+
0
Meillä on myös koira, joka oli hieman liian aktiivinen yksin ollessaan ja sohvan tyynyjä oli revitty riekaleiksi. Radiotakaan meillä ei voinut jättää päälle, sillä jostain syystä se vielä lisäsi tuon tuhovimmaa. Me rajattiin koirien tila tämän yhden takia niin, että ovat keskenään vain eteisessä ja keittiössä. Kummassakaan ei ole mitään varsinaista tuhottavaa, ja koirat saavat herkut (suht nopeasti syötävät) kun jäävät yksin.

Mitään aktiivisuustasoa lisäävää ei olla enää jätetty, sillä kun jätimme namipallot ja muuta puuhaa, niin tuo repi oman ja kaverinkin pedin reikäisiksi. Nyt kun touhuttavat on jätetty minimiin, niin koira on oppinut rauhoittumaan ja se yleensä kömpii vastaan uniltaan.

Niin joo, meillä on myös olohuone rajattu koirilta noilla kompostikehikoilla kun siinä ei ole suljettavaa ovea. Muissa huoneissa minne eivät saa mennä on ovet laitettu kiinni.
Belltown French Mission "Late" s. 22.7.2010
Grande Gremin's Hippopotamus "Hemppa" s.27.4.2016
Nevskiy Legion Viking "Myrsky" 20.7.2001-25.9.2009 <3
Sagramour Silver Star "Santtu" 20.10.2006-28.6.2016 <3
(Viestiä on muokattu torstaina, 17.04.2014 klo 10:48)

Flyleaf

Flyleaf
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Lauantaina, 19.04.2014 klo 11:26  
+
0

TeJo kirjoitti:

Itse en meillä laittaisi koiraa kylppäriin koska siellä on lattialämmitys.. Tuskin koira siellä kovin hyvin viihtyisi..



Sama juttu meilläkin , ja mieluummin jätän omaan huoneeseeni... eikä haittaa vaikka tulisi vahinko pennulta koska huoneessani on muoviset kokolattiamatot :nauru:.
Maltankoira Minttu, jossa 1/4 lhasa asoa 16.4.2014
Mukana menossa myös kaksi poika gerbiiliä (Wilbert, synt 10.7,2013 ja Filippus, synt25.6.2013)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 05:19  
+
0
Mä oon jättämässä tulevaa pentua yksinoloaikoina juurikin kylppäriin. Siellä ei kyllä lattialämmitystä ole, mutta se on järkevin paikka laminaatin yms. kannalta. En kuitenkaan aio pentua opettaa papereille pissaamaan ollenkaan. Ensin mietin makkaria, mutta en kyl kun tiedä vaikka sängynjalat tai muut sais kyytiä joten selvästi kaikista turvallisin on kylpyhuone :hymy:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 11:34  
+
0




Tälläinen on meillä tuolla staffilla ollut pentuna, häkki on toiminut siis ns. ankkurina ja muovimatto on laitettu aitauksen alle, koska vuokrakämpän lattiamateriaalina oli laminaatti. Matto teipattiin lattiaan, jottei sinne alle pääse pissiä. Meillä lienee ollut tuolla sanomalehtiä yksinolojen ajan pissa-alustana vaikkei koiraa muuten olekaan paperille opetettu. Kivempi kuitenkin siivota, kun on imeytynyt paperiin eikä pentukaan ole ollut sitten yltäpäältä pissassa kun ei ole voinut lätäkössä leikkiä. Luonnollisesti pentu on aina käytetty pihalla ennen nukkumaanmenoa, yksinoloa tms. ja sitten heti kotiin tultua/herättyä.

Vastaavankokoinen aitaus on ollut rottweilerinpennulla, mutta se on tosiaan ollut eri asunnossa. Se oli viritetty semmoisen pitkänmallisen keittiön "ruokapöydän paikalle" niin että kehikot kiersi seiniä. Sielläkin oli kyllä tuo samainen häkki.

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 17:25  
+
0
^Tollaset on käteviä. Mullakin oli Atlakselle tällänen, mutta ei oo nyt tilaa oikeen rakentaa tollasta

corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 25.04.2014 klo 15:45  
+
0
Koitin juuri tuollaista kehikkoa kun kuvissa. Meillä koira tuli sieltä yli, älkää kysykö miten! Aivan karmiva huutokin alkoi kun sinne jätin, vaikka yleensä seen kun jättää yksin olkkari keittiö eteistilaan niin huuto alkaa vasta puol tuntia meidän lähdettyä.
Oon nyt koittanut keksiä taas uusia ratkaisuja mihin jättäsin koiran n.7-8h ajaksi kun olen töissä enkä ole keksinyt mitään järkevämpää ideaa kun antaa olla keittiö olkkari eteis tilassa… Aina se vaan on jotain sallimatonta tuhonnut, tänään lähti mm. langat jotka olin unohtanut lankakoriin, ne oli levitelty ympäri keittiötä plus muutama kirja joka oli samassa korissa ja eteisen kenkähyllykössä oleva matto. Jätän koiralle leluja, sellaisi jotka se saa ainoastaan yksin ollessaan plus annan dentastixin kun se jää yksin (se rakastaa niitä) mutta sanokaapas te viisaammat, olisiko parempi jättää leuluitta tai vaan muutamalla lelulla? Normaalisti sillä on leluina koko ajan kaksi pientä pehmoa, puruluu ja sellanen vetolelu mitä on kiva pureskella. Yksin ollessa isohko kissa lelu, namipallo, pallo jossa on naru ja vielä lisäksi joskus sählypallo. Sellasen pikkukaulimen oon jättänyt kanssa, että ei purskelis listoja. Yleensä se on kuitenkin siis retuuttanut jotain muuta kuin leluja… Pitäskö mun jättää vähemmän leluja jos se vaan lisää sen aktiivisuutta? Se myös huutaa todella paljon (oon jättänyt äänittämään tän koneen) haukkuu ja vinkuu eli ei kuullosta siltä että nukkuis kovinkaan pitkiä aikoja. Tänään se oli myös tehnyt neljät pissat lattialle ja kakat vaikka se ei ole moneen viikkoon pissanut päivällä ollenkaan sisälle ja yöllä vaan paperille oven lähelle… Ikää kaverilla on ens viikon alusta 15viikkoa...

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 25.04.2014 klo 19:33  
+
0

Figaro kirjoitti:

Aina se vaan on jotain sallimatonta tuhonnut, tänään lähti mm. langat jotka olin unohtanut lankakoriin, ne oli levitelty ympäri keittiötä plus muutama kirja joka oli samassa korissa ja eteisen kenkähyllykössä oleva matto. Jätän koiralle leluja, sellaisi jotka se saa ainoastaan yksin ollessaan plus annan dentastixin kun se jää yksin (se rakastaa niitä) mutta sanokaapas te viisaammat, olisiko parempi jättää leuluitta tai vaan muutamalla lelulla?


Minä ainakin pyrkisin olemaan jättämättä mitään ei kiellettyä pennun ulottuville. Omia leluja sen sijaan jättäisin, jotta olisi jotain mihin sitä energiaa purkaa? Tosin, niin kuin sanottu pennut on erilaisia, toiselle toimii eri mitä toiselle.
Oma pentuni askarteli alkuun yksinollessaan mm. mattoa, liikutteli petiään, mun vaatteita (joita ihan itse olin jättänyt makkarin lattialle..) vei sängystä meidän tyynyt omaan alkoviinsa (jossa sillä peti ja kupit) ym. pientä. Kakka ja pissa oli monesti vastassa. Samoin myös huus ja ulvo usein, niin että luulin ettei se ikinä totu.
Mutta se meni ohi.

Pentu on nyt 5kk, äänityksiltä kuuluu kun se touhuaa ittekseen jotain, eli ei jaksa nukkua koko 8 tuntia. Satunnaisesti, harvoin saattaa pikkusen itkassa, muttei muuten ääntele. Mattokin yms. on saanu olla rauhassa ja sisäsiisteys vahingot on harvassa.

Luultavasti siis tekisin jatkossa samalla tavalla miten olet tehnytkin, ja odottelisin ajatuksella; sen on vaan totuttava. (en siis esim. välttämättä vaihtais yksinolo paikkaa, mikäli on ollut samassa paikassa alusta saakka)
Vai kauanko sulla on pentu nyt ollut pitkiä päiviä yksin? (onko kerennyt "tottua")

Apua muoks, oli pakko tulla *koputtamaan puuta*! (sillä ainahan tähän meidän auvuuteen voi tulla takapakkia:nauru:)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 25.04.2014 klo 19:36)

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 25.04.2014 klo 20:47  
+
0
Ihanaa kuulla et en oo ainut, kyllä mä tiedän et lähes kaikki pennut sotkee ja huutaa mut vertaistukee on aina niin hyvä kuulla :D
Ihan muutaman kerran se on ollu näin pitkiä aikoja yksin. Sitä ennen se on ollu 1-3h lähes joka päivä... et ehkä se sit tästä! Mut nykyään se vaan tarkkailee mua kauheesti.. siis normaalia enemmän. Heti jos liikun keittiös tai sohvalla avaa silmät ja tulee perässä vaik aikasemmin väsyneenä se on vaan nukkunut. Tai esim. Kun tulin kotiin siivosinsen sotkut ja ooin et se rauhottuuni vinkuu jos nostan jalat tuolille niin et se ei pääse lähelle.. huoh. Oon nyt opettanu sille omaa paikkaa esim siirtämällä sen nukkumaan aina sinne omalle paikalle ku tulee muuten jalkoihi nukkumaan koko ajan... ja sama ku tulee lelun kaa jalkoihin leikkimään niin siirrän sen omalle paikalle leikkimään että oppis oleen itsenäinen ja muualla kun mussa kiinni myös sillo kun oon kotona. Eiks tää oo ihan hyvä?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 25.04.2014 klo 20:50)

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Perjantaina, 25.04.2014 klo 21:49  
+
0
^Kyllä se siitä, meillä oli myös alkuun pentu vain 1-4h yksin montakin viikkoa. Silloin se oli helpompaa, kun oli vielä niin pieni että nukkui helposti nuo muutamat tunnit (alku huutojen jälkeen). Nyt vasta myöhemmin, kun tuota energiaakin löytyy enemmän, on joutunut olemaan tuon n.8h yksin ja siinä meni ehkä joku viikko(?) että tottui ja hiljeni "kokonaan".
Kotiin kun tulen, niin se vinkuu ja hästää innoissaan perässä, ingnooraan ja päästän ulos (asutaan omakotitalossa) jossa rauhottuu heti. Siellä vasta jonkun ajan päästä moikkaan.

Mun pentu myös seuraa minua joka huoneeseen, kesken unien lähtee perään. Annan sen seurata. Alkuun oli ajatus, että ehkä sais nukkua yönsäkin omalla paikalla toisessa huoneessa, jotta oppisi itsenäisemmäksi, sillä rodulla on kuulemma taipumusta eroahdistukseen. Se jäi sitten ajatuksen tasolle, sillä pidän sen reilu 8h mitä koira joutuu pvässä olemaan ilman laumaa ihan riittävänä.

Edellinen koirani oli rodultaan "yhteen ihmiseen vahvasti leimautuva", se nukkui aina lähellä (paitsi öisin lattialla) seurasi ja tyyliin hengitti jos minäkin. Sillä ei ollut eroahdistusta, vaikka olisi kyllä ollut hyvin potenttiaalinen sellainen.

Silti en usko että siirtämällä pennun nukkumaan omalle paikalle tai leikkimään loitommalla, olisi ainakaan mitään haittaa?

DogeJamppa

DogeJamppa
Viestimäärä: 36

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Lauantaina, 26.04.2014 klo 01:36  
+
0
En ole tätä ketjua vielä lukenut, mutta toivottavasti on ainakin oikea ketju aiheelle, eli:

Miten olette toimineet pennun taloonoton kanssa? Olen ymmärtänyt, että pennun kanssa pitäisi olla 24/7 alkuun, että voi opettaa sisäsiisteyttä ja yksinoloa. Viedä pentua ulos 10 kertaa päivässä ja aloittaa yksinolon sekunneista jne. Oletteko järjestäneet lomaa töistä tms.?

Itsellä toivottavasti opiskelut alkavat syksyllä ja ne alkavat niihin aikoihin kun odotettu lapparinpentu tulee taloon. Sieltä en voi olla pois, mutta eipähän ole kaiketi pitkiä päiviä ainakaan alkuun. Toivottavasti ehdin olla pennun kanssa ainakin viikon pari kotona, mutta pahimmassa tapauksessa nämä menevät täysin päällekkäin.

Voiko tämä koulussa käyminen vaikuttaa negatiivisesti pennun kasvatukseen esim. leimaantumisen heikkoutena, eroahdistuksen kehittymisenä tai itsenäisyyden liiallisuutena? Mielipiteitä, kokemuksia, suosituksia?

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Lauantaina, 26.04.2014 klo 10:46  
+
0
Itse otin pennun niin, että se tuli torstai-iltana, ja olin pe-su vapaalla. Sen viikonlopun aikana harjoittelin jo pienen pieniä yksinoloja (aluksi vein roskat ulos ja se odotti yksin) ja pikkuhiljaa pidensin kauppareissun ajaksi jne. Itse jätin koiran ihan pikkuisena aitaukseen yksinoloajoiksi, joten tein siitä koiralle mukavan paikan. Jo ensimmäisenä päivänä laitoin sen aitaukseen, menin nurkan taakse, tulin takaisin ja palkkasin. Pikkuhiljaa nurkan taakse pidemmäksi ajaksi jne. Lopulta ulko-oven taakse ja heti takaisin...Ja jos koira vinkuu/haukkuu/ulvoo, ei tulla takaisin vaan odotetaan rauhoittumista.

Mielestäni koira ahdistuu herkemmin, mikäli on esim. kokonaisen kuukauden jatkuvasti koiran kanssa ja sitten yllättäen jättää sen työpäivän/koulupäivän ajaksi kotiin. Sillonhan se on enemmän hämillään. Eli vaikka ottaisikin koiran lomalla, tulisi mahdollisimman pian aloittaa yksinoloharjoitukset ja jättää koiraa yksin kotiin pikkuhiljaa pidemmiksi ajoiksi.

Mielestäni asiasta ei kannata tehdä liian suurta asiaa. Jos on viikonloppuna vapaata, ottaa koiran silloin ja aloittaa sillon heti yksinoloharjoitukset. Sisäsiisteysasiat tulee itsestään pikkuhiljaa. Pentua viedään ulos usein aina kun ollaan kotona, mutta ei se yksinoloaika tuo takapakkia sen erityisemmin kuin mikän muukaan. Takapakkia saattaa tulla, vaikka olet jatkuvasti paikallakin. Ja onhan se parempi, että pentu oppii iän myötä myös pidättämään. Yhtäkkiä sitä huomaa, että pentuhan osaa jo pidättää työpäivät ja yöt. Sellaista ei välttämättä huomaa, jos sitä ollaan aina viemässä ulos :)
Bolognesenarttu 7/2012
(Viestiä on muokattu lauantaina, 26.04.2014 klo 13:15)

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Lauantaina, 26.04.2014 klo 11:40  
+
0
Mulle sattui talviloma sopivasti kun Maxim otettiin, eli ekan viikon olin lomalla töistä. Avokki kävi tänä aikana ihan normaalisti duunissa, tuli hieman sellainen kotiäiti-olo :shifty:

Mutta tosiaan taisin ekan kokonaisen päivän olla koiran kanssa tiiviimmin, sitten aloin just viemään roskia, käymään kaupassa/kuntosalilla. Päästiin sinällään helpolla tän koiran kanssa, kun ekalla kerralla kuului vinkumista, muttei koskaan enää sen jälkeen. Kuuntelin monesti oven takana mitä tapahtuu, mutta täysi hiljaisuus..
Ekan viikon jälkeen kävin lounastauolla pennun luona (työpaikkani on naurettavan lähellä kotia), käytin pissalla ja annoin ruoan. Nykyään sitten en enää käy lounastauolla ja pentu on 5-6h yksin ennen kun avokki tulee kotiin. Mennyt paremmin kuin hyvin, ei tuhoja ollenkaan, ei tee tarpeitaan sisälle yksinoloaikana. Kissasta on jonkin verran seuraa, parhaat frendit kun ovat :cool:
Ollaan jätetty kongia yms päiväksi mutta ei edes huomaa niitä. Joko nukkuu tai tohottaa kissan kanssa. Välillä sitä miettii että mitähän se tekee täällä kun on olevinaan niin kiltisti.. ikäähän on 13 viikkoa :eek:
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Lauantaina, 26.04.2014 klo 12:03  
+
0
Tuo pentu kiljuu ihan älyttömästi. Herään yöllä ainakin pari-kolme kertaa sen ulinaan. Suihkun ajan kuuntelin, kun se haukkua räksytti kuin hullu. Joppe kans pentuna uikutti ehkä ekana yönä, mutta ei koskaan sen jälkeen. Nyt sillä on ripulia, eikä raukka osaa herättää mua vaan tekee sit lattialle kun hätä iskee. Noi on ihan erilaisia keskenään. En ole tietenkään huomioinu pentua kun se kiljuu/räksyttää, vaan odotan aina että se lopettaa enkä senkään jälkeen mene heti luo.

Mä olin ekan päivän ton kanssa, sit lähdin vaan kylmänrohkeasti töihin tekemään työvuoron. Sitten oli tietysti lomaa, ja nyt kun loman jälkeen olen käynyt töissä niin 9-10 yksinolotunnin jälkeen löytyy aina yhdet pissat. En tiedä, uliseeko toi paljon yksinoloaikana, koska en nauhoita. Jos uliseekin, niin enpä minä sille mitään voi. Kyllä se sit aikanaan lopettaa ja rauhoittuu nukkumaan. Olen nyt ruvennu pitään sitä enemmän vapaana kun olen kotona, jolloin se koko ajan töhöttää vanhemman koiran kanssa. Yksinolot ja yöt sit tietty häkissä, mistä näkee Jopen koko ajan.
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-

Dippaduu

Dippaduu
Viestimäärä: 74

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Lauantaina, 26.04.2014 klo 12:47  
+
0
Mä vähän jännäilen täällä, miten meillä alkaa yksinolo sujua.. Pentu tulee torstaina, ja kotona olen sunnuntaihin asti. Harjoitellaan yksinoloa, mutta maanantai aamusta asti pennun pitää olla yksin päivässä 7-8h, mahdollisuutta hoitajalle ei ole (paikallisiin dogsittereihin en luota, enkä halua täysin vieraan oleilevan kotonani pentuni kanssa). Mun luona pentu jää päiväksi makkari-keittiöalueelle kun siellä ei ole sähköjohtoja lattialla ja tilaa on enemmän kuin olohuoneessa. Alue rajataan sitten koiraportilla.. Pissavahinkoja tietysti tulee, ymmärrän sen kun aika on kuitenkin pitkä!

Ehkäpä tämä onnistuu.. :)
Sorry I like my dog more than most humans.

Figaro

Figaro
Viestimäärä: 24

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 29.04.2014 klo 07:44  
+
0
Mitäpäs siihen sanotte, kun nyt tämä pikkuinen 15viikkoinen on tosiaan ollut ekoja pitkiä päiviä yksin ja jokakerralla löytyy kakat keittiön lattialta ja 4-5 pissat keittiön lattialta, vaikka aikaisemmin lyhemmillä pätkillä (1h-3h) se on hädän yllättäessä tehnyt ne eteisessä olevalle paperille. Voiko se olla protestointia kun joutuu olemaan niin kauan yksin? Yöllähän meillä on alkanut tulla tämä sama kakkaamis ongelma, mutta tän kysymyksen paikka ois ehkä tuola sisäsiisteys puolella, vaikka yksin oloon liittyykin ainakin tämä ensimmäinen kysymyksen haara. :)

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Tiistaina, 29.04.2014 klo 09:43  
+
0
^ Ei kai nyt tuon ikäiseltä pennulta voi mitään sisäsiisteyttä odottaakaan? Ja eihän sitä voi ikuisesti paperille pissattaa, tekee varmaan sinne missä muutenkin hengailee eli keittiössä? Ja sit jos sillä on paljon tilaa riehua, niin hätäkin varmasti tulee helpommin...

Meillä on järjestään työvuoron (yksinoloa 9h) päätteeksi yhdet pissat. Pentu on isossa häkissä, joten se nukkuu enimmäkseen. Ja nyt on siis 13½-viikkoinen, jos en ihan väärin muista.
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Sunnuntaina, 14.09.2014 klo 10:45  
+
0
Meille tulee pentu parin viikon päästä. Mun tietääkseni alle 6kk pentu ei oikein pysty pidättelemään hätäänsä, joten sikseen varmaan se 4h on sopiva aika olla yksin alussa. Mä uskon et kyllä se pentu tottuu olemaan yksin, mutta tekee sitten enemmän tai vähemmän tarpeitaan sisälle.

Mä toivoisin et se sisälle pissiminen jäisi minimiin, joten pyritään siihen, että mies kävisi töistä lounastauolla pissattamassa (työpaikka tosi lähellä kotia) tai sit ottaa sen jopa töihin mukaan, kun on mahdollisuus toimistoon ottaa. Mä olen opiskelija, aikataulut on tosi vaihtelevia, välillä mullakin on 10h päiviä yliopistolla. Meillä on onneksi ihania naapureita, joista osa tuntuu odottavan meidän pentua melkein yhtä paljon kuin mekin, ja heistä osalta olenkin jo kysynyt jos joskus voivat käydä pissattamassa ja pitämässä seuraa. Siinä on sekin hyvä puoli, et tottuu siihen, et on muitakin hoitajia kuin me, ja jos joskus matkan ajaksi tarvii hoitajan, niin on sit tuttuja hoitajia.

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Maanantaina, 15.09.2014 klo 21:33  
+
0
^Kyllä ainaki Cosmo jo nelikuisena pidätti 8h työpäivienki ajan hätiänsä, taitaa olla siis aika yksilöllistä toi millon se pidätyskyky kehittyy.

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENNUN YKSINOLOAIKA - Lauantaina, 18.10.2014 klo 09:07  
+
0
Vähän päivitystä meidän yksinoloista. Pentu on ollut nyt kotona kolme viikkoa, ja pisimmät yksinolot ovat olleet nyt 4-5h. Aluksi harjoiteltiin sen ohjeen mukaan, että yksinoloa lähdetään pidentämään ihan pienistä ajoista, mutta lopulta käytännön pakosta pentu jätettiin kertaheitolla 2,5h yksin kotiin. Ja se menikin tosi hyvin. Videolla pentu inisee jonkin aikaa aluksi, mutta käy sitten nukkumaan. Edelleen kun näitä "kertaheitolla" yksin jättämisiä on tullut nyt parin viikon aikana useampia ja kaikki ovat menneet tosi hyvin. Viimeisimmällä 4h yksinololla pentu puuhailee kongin kanssa 10 min, löytää purutikun, menee sen kanssa petiin, pureskelee ja nukahtaa. Herää 2h jälkeen, käy pissalla lehden päällä, nuuhkii lattioita, puuhailee taas kongin kanssa, ottaa lelun ja menee sen kanssa petiin, nukahtaa taas. Ja kun tulen kotiin, se tulee iloisesti vastaan. Jätän aina huomioimatta niin kauaksi aikaa että istuu lattialle ja lopettaa "intoilun". Eikä yhtään ininää koko videolla!

Vähän pohdin tuota asteittain yksinoloajan pidentämistä. Tämähän on nyt ihan vain minun ajatus, ja varmasti asiassa on suuria koirakohtaisia eroja, mutta minusta tuntuu siltä, että meidän pennulle on ollut paljon parempi, että yksinolosta ei tehty loppujen lopuksi mitään isompaa asiaa, se vain tapahtui, ja pentu oli yksin heti alussa pidemmän ajan. Jos olisin lähtenyt usean päivän ajan aina vain pidentämään yksinolon aikaa, eivät ensimmäiset 5-15 min yksinolot olisi tarpeeksi pitkiä sille, että pentu kävisi nukkumaan. Ekoilla muutaman minuutin yksinoloilla, joita harjoittelimme, pentu inisi koko ajan. Mutta kun eka pidempi yksinolo tule, pentu inisi sen 10min, väsyi, ja kävi nukkumaan. Siitä eteenpäin en harjoitellut enää lyhyillä ajoilla, vaan sellaisia aikoja, että pentu kävi nukkumaan. Lopulta ininä jäi pois.
Jos pentu käy nukkumaan 20min jälkeen ja nukkuu sitten 2h hiljaisessa asunnossa, mitä järkeä tulla takaisin 30min jälkeen ja herättää pentu? Minusta tuntuu siltä, että se, että pentu voi käydä rauhallisin mielin yksin nukkumaan, on jo saavutus sinänsä, ja siihen tulisi pyrkiä alussa, eli yksiolon oltava tarpeeksi pitkä. Sitten ollaan vielä pidemmällä, jos se herää, toteaa olevansa yksin, ja jatkaa sitten uniaan. Ei tällöin ole järkeä olla jättämättä pentua heti pidemmäksi ajaksi yksin, lyhyet yksinolot vain hämmentäisivät koiraa ja saisivat sen ajattelemaan, että omistaja voi tulla koska vain takaisin. Jos koiran arkeen tulee kuulumaan yksinoloa, siitä kannattaa tehdä normaali rutiini melko pian.
Ja minusta se mielentila, missä pentu jää kotiin, on tosi tärkeä. Meillä tuo kongi on ollut tosi hyvä, koska se on niin kiinnostava, ettei pentua edes kiinnosta, että lähden. Jos taas pentu kulkee perässä ovelle, sitä ei voi jättää yksin. Silloin kuljeskelen hetken aikaa asunnossa pentua huomioimatta ja lähden vasta, kun se ei seuraa minua. Jos pentu jää ovelle häntää vispaten, ei ihme että se ahdistuu, kun se huomaa, ettei omistaja tulekaan takaisin. Mielen pitäisi olla "pois päin ovelta" ei "oveen päin", jos ymmärrätte. :)

Ja sitten tuosta ajasta. Jos yksinolo on ollut 2-3h, ehdin yleensä kotiin ennen kuin pentu herää, eli ehdin viedä sen pissalle ulos. Mutta sitä pidemmillä yksinoloilla se on aina tehnyt tarpeitaan paperille. Sikäli en mielelläni jättäisi sitä vielä tässä vaiheessa hirveästi 4h pidemmäksi aikaa yksin, koska sitten alkaisi lattiat täyttyä likaisista lehdistä, eikä ole varmasti kiva käydä tekemässä tarpeitaa vanhojen päälle..

Mutta kannattaa videoida ja katsoa, miten koira käyttäytyy! Ja päättää sen mukaan! Ohjeita on monia, mutta täytyy löytää se omalle koiralle sopivin tapa!

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 05:00)