Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Keskiviikkona, 19.02.2014 klo 22:47

Pennunomistajien pulina 11

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 76

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Keskiviikkona, 19.02.2014 klo 22:47  
+
0
Aikaisempi ketju: Pennunomistajien pulina 10

Aikaisemman ketjun kolme viimeisintä viestiä:

superlatiivi kirjoitti:

Cosmokaan ei kyllä saa kauheesti vapaana kirmailla ku asutaan niin keskustassa. Tässä on jalankulkijatrafiikki niin vilkasta, että hihnassa se ois kuitenki kokoajan jos laittaisin sen aina hihnaan jonkun tullessa vastaan. Lisäks toi tykkää vieläki välillä juosta moikkaamaan ihmisiä plus se sillon tällön yrittää harhailla autotielle, joten jos sen antaisin vapaana tässä juoksennella ni sais kokoajan pelätä että se juoksee auton alle. En muutenkaan kyllä koe tarpeelliseks pitää sitä vapaana lyhyemmillä lenkeillä, pitemmillä lenkeillä on sit aina flexissä jotta saa mennä vielä enempi omaan tahtiinsa. Koirapuistossa saa sitte juosta vapaana ku rokotukset on voimassa ja kerran viikossa-parissa käydään kaverin luona metässä.

Ainaki toistaseks tolle on noi "pelkät" pidemmät remmilenkit riittäny; Cosmo ei oo tähän mennessä tuhonnu sisällä mitään muuta ku yhen nettipiuhan ja hepuleitakaan ei oo kyllä oikeen ollu. Kyllähän toi riehuu ihan kunnolla leikkiessään, mutta ei se mikään duracelpupu 24/7 oo. Käydään tosin edelleen ulkona se 7+ kertaa päivässä, josta suurin osa on 10-20 min kävelyjä ja yks pidempi 45 min-1,5h lenkki.

Mutta aiheenvaihdos: Cosmo on ollu nyt 6 kertaa yli 7 tuntia yksin ilman että on lirahtanu pissoja sisälle. n___________n Ai että tää on ihanaa ku ei tarvii töistä kotiin tullessa heti ekana alkaa hinkkaamaan lattiaa puhtaaks! Vielä ku toi oppis pidättelemään yhtälailla ku oon kotona ni avot.



pinn kirjoitti:

Tää on kyllä taas yks näistä ikuisuusaiheista...

Loki myös pysyy hyvin irti, mä en hetkeäkään pelkää, että se menis kenenkään vastaantulevan luokse tai karkais tai ei tulis kutsusta mun luo. Mutta esim. maastopyöräilijöiden kohdalla mä en aina vaan ehdi kutsua luokse. Niitä on meillä metsät täynnä ja ne saattaa suhahtaa ihan yhtäkkiä jostain kulman takaa kauhealla vauhdilla. Lilon kanssa se ei ole niin ongelma, koska se kulkee muutenkin aina pöheikössä, mutta Loki kun kulkee aina vain ja ainoastaan polulla, niin sen kanssa kyllä pelkään, että se jää alle. Lokin päälle on myös sen verran monta kertaa käynyt metsässä irtokoira, etten siksi uskalla aina pitää Lokia metsässä vapaana. Jos se on mulla edes fleksissä, niin koen olevani lähempänä tilannetta ja pystyväni tarvittaessa vaikka potkimaan sen irtokoiran veke. Ainoastaan huonolla kelillä ja hassuihin aikoihin pidän Lokia metsäpoluilla vapaana. :nauru: Onneksi lähellä on kuitenkin monia muita hyviä paikkoja vapaana pitoon, niin se ei joudu pelkkiä remmilenkkejä menemään, yleensä tunnin verran päivässä saa mennä vapaana. Lilo taas kulkee lähes aina vapaana, paitsi iltalenkit.

Yleisillä kulkuväylillä taas en pitäisi vapaana, vaikka mun koirat oikeasti oliskin robotteja (Lilo vähän onkin). Mä vaan tiedän, että se ärsyttää ja pelottaa ihmisiä niin paljon, etten tahdo turhaan säikyttää. Mun koirat kulkee muutenkin yleisillä teillä visusti mun vierellä, niin se on niille aivan se ja sama, onko ne kiinni vai ei. Toki joo vois ottaa kiinni aina kun joku ihminen tulee kohdalle tms., mutta mä en kyllä ainakaan jaksa kyttäillä koko ajan, että tuleeko jostain joku. Varsinkin kun tykkään kuunnella musiikkia samalla...:nauru: Päivälenkki mennään koirien ehdoilla, iltalenkki mun ehdoilla. Kuulostipa kamalalta...



Remy kirjoitti:

Kiitos kaikille kokemusten jaosta, täähän herätti paljon keskustelua. :)

Mun tilanne on siinä mielessä otollinen, että täällä meilläpäin on kyllä metsää ja hyviä lenkkimaastoja, ongelmana ovat vaan vapaat, aggressiiviset muut koirat. Olen itse pelkuri, ja siksi epäilen pennun irtipitämistä tässä lähistöllä, koska ensimmäinen karkaaminen irtokoiran luokse voisi olla viimeinen. Taika lenkkeillee kyllä vähintään yhden päivän lenkeistä irti tuolla metsässä, mutta siihen mulla on melkein kuudessa vuodessa kasvanut ihan älytön luottamus ja taito lukea sen eleitä. Kai se olisi vaan uskottava että harjoittelulla ja elämällä pentukin voi saavuttaa saman pisteen, onhan tuo vanhempikin ollut pentu ja vieläpä tässä samassa paikassa.

Ylläpitäjä

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 20.02.2014 klo 08:25  
+
0
Hitsi tuo pentu on pätevä! Sehän osaa asiat vaikka en oo hirveesti opettanu :mietiskel:
Esim ruutuun meno:menee ruutuun ja seis-käskystä pysähtyy ja kun kokeilumielessä käskin maahan n 15 metristä niin tuohan tekee työtä käskettyä.
Ja luoksetulon stoppi on oikein napakka tuolla :aurinko:

Kattaro

Kattaro
Viestimäärä: 20

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Perjantaina, 21.02.2014 klo 21:50  
+
0
Mi-minusta tuli tänään pennunomistaja T__T se on niin kaunis, ihanasti oksensi päälleni jo autossa <3
where are you taking me?

Kleinspitz Rin ♀31.12.2013

katsku

katsku
Viestimäärä: 47

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Keskiviikkona, 26.02.2014 klo 19:25  
+
0
Onnea Kattaro! Kyllä ne pennut vaan osaa osoittaa rakkauttaan hienosti. Mun pentu pissasi autossa mun syliin iiiison lammikon ekan 15min ajon jälkeen.

TikiK

TikiK
Viestimäärä: 37

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Perjantaina, 28.02.2014 klo 19:36  
+
0
Miten voikaan koirasta olla ylpee!! Oltiin Jedin kanssa tänään pentukurssilla ja harjoteltiin kaukoja. Istu-maahan maahan-istu ja istu-seiso. Teki niin hienosti, vaikka ei olla oikeestaan edes harjoteltu.. Istumisesta seisomaan hypyn kauttaki onnistu tosi hienosti! Tolla on jo valmiiks sopivaa säpäkkyyttä tämmösiin tehtäviin missä vaaditaan sitä nopeutta. Ohjaajaki sano, että toimi koko ajan kun kone :D Vaikka siis koko aikaa ei treenattu vaan leikittiin ja pelleiltiin myös. Ihana!

Mites teidän muiden pennut, nukkuuko vielä paljon? Meillä alkaa Jedi 4kk olee jo aika virkee, huomaa kyllä ettei enää niiiin hirveesti tarvi sitä unta. Tottakai nukkuu aina kun mahollista :D

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Maanantaina, 03.03.2014 klo 17:47  
+
0
^Cosmo 4,5kk kans jaksaa kyllä jo tosi pitkiä aikoja hereillä. Kyllä se edelleen kotona aika paljon nukkuu, mutta ei se enää esim. sporassa tai metrossa millään syliin nukahda niinku ihan pikkupentuna. Se ei myöskää nuku enää niin sikeesti, vaan heräilee ihan pikkuääniinki, pari kk sitte sai vaikka tiputtaa läjän kattiloita lattialle ja silti ei simmut auennu.... :D

Remy

Remy
Viestimäärä: 165

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Tiistaina, 04.03.2014 klo 13:40  
+
0
Pentu meinasi päästä hengestään kun vapaana oleva erittäin agressiivinen bokseri juoksi meidän luokse lähimetsässä. Näin jo ennen pennun tuloa mielessäni kuinka joku kerta joku iso koira tappaa sen metsässä, ja oli hilkulla tänään. Tilanne raukesi lopulta kun omistaja sai mun koiria vaanivan boksunsa kiinni valjaista, vaikka senkin jälkeen raahautui sen perässä kun se yritti päästä mun syliin nappaamaan pentuun käsiksi. Pääsin pois paikalta koirineni ja itkin sitten koko kotimatkan, oli oikeasti ihan käsittämättömän pelottava tilanne.

Haluun kääriä tuon pennun paitani sisään enkä enää ikinä vie sitä pahaan ulkomaailmaan. No, pakkohan se on viedä. Mutta mietin kyllä vakavasti onko vapaaulkoilu sen arvoista että käy tuolla metsäss, vai kuljetaanko vastedes hihnareittejä ja juostaan pihassa vapaana.

^^
Lumo nukkuu kyllä aika paljon, ei kovin pitkiä unia välttämättä mutta usein.
kleinspitz '5/08
mittelspitz '12/13

liebling

liebling
Viestimäärä: 162

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Tiistaina, 04.03.2014 klo 16:45  
+
0
^ Voi kamala. :suru: Onneksi mitään ei käynyt. Yritä päästä pelosta yli äläkä siirrä sitä pennulle. :paijata: Ehkä voisit pitää vapaana pelloilla yms. missä näkyy kauemmas jos joku lähestyy?

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Tiistaina, 04.03.2014 klo 21:56  
+
0
^^Voi ei :(

Toivottavasti pentu ei nyt kovin pelästynyt. Olisko sulla jotain isoa tuttua koiraa, johon voisit tutustuttaa pentua pian, että se saisi hyvän koirakokemuksen tuon kamalan tilanteen jälkeen?
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Keskiviikkona, 05.03.2014 klo 08:52  
+
0
Voi hyvänen aika, tuo on kyllä pahin painajainen :neutral: Toivottavasti pentu ei saanut mitään traumoja. En käsitä, miksi tuollaisia koiria pitää pitää vapaana jos ne ei ole hallinnassa ja aggressiivisia muille.

Me ollaan toistaiseksi saatu elää kuplassa, missä kaikki koirat on kivoja ja ystävällisiä. Käytiin viime viikonloppuna yksillä koiratreffeillä, missä oli pentuja ja nuoria koiria. Kivaa sosiaalistamista :hymy: Ensi viikonloppuna olisikin sisarustreffit, Ronja + kaksi velipoikaa tulossa, muut pennut asuukin harmillisesti muualla päin Suomea.
Dalmikset Rölli & Ronja

Remy

Remy
Viestimäärä: 165

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Keskiviikkona, 05.03.2014 klo 11:20  
+
0
Täällä ei mitään peltoja ole, metsää kyllä mutta juuri siellä toikin tapahtu. Pari urheilukenttää tässä on lähellä, täytyy käydä niillä pitämässä pentua irti ettei irtiolosta tule sille mikään "juttu", tai sitten talsia ensin kauas kauas mettään missä nuo idioottikoiranomistajat ei enää liiku. Hirveä stressi nyt ton pennun kanssa muualla kuin kotipihassa liikkumisesta, eikä varmasti ole hyvä sillekään kun aistii että mua huolestuttaa tämä homma. :suru:

Otin "ensiavuksi" pennun mukaan hallille illalla kun lähdin koutsaamaan, missä oli paljon eri kokoisia ja näköisiä koiria jotka kuitenkin tiesin kilteiksi. Ryhmäläiset leikittivät pentua kun koulutin ja se pääsi moikkaamaan useampaakin koiraa ja lopuksi pisti leikit pystyyn 7-kuisen täysikasvuisen bordercollien kanssa. Kivaa tuntui olevan, siellä ei ainakaan muistanut hyökkäystä. :aurinko:
kleinspitz '5/08
mittelspitz '12/13

Kattaro

Kattaro
Viestimäärä: 20

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Keskiviikkona, 05.03.2014 klo 16:34  
+
0
Hyi hirvitys. En halua edes kuvitella millaista jälkeä kiukkuinen bokseri saisi aikaan pennulle.

Itselläkin oli kyllä sydänkohtauksen paikka pari päivää sitten ihan tutun koiran kanssa. Ollaan pennun kanssa vanhemmilla loman ajan ja perheen koira, jonka tiedän täysin turvalliseksi, ei halunnut jakaa porkkanaa ja näytti hampaita pennulle, mutta ilmeisesti samalla heilautti päätään niin että hammas kolahti pennun poskeen. En ole ikinä kuullut niin jäätävää itkua enkä toivottavasti hetikohta kuulekaan -__-'' hädissäni ehdin luulemaan että pennulta on silmä puhki kun piti silmiä kiinni tkiessään ja silmän alla oli tippa verta, mutta ei se sitten onneksi mitään vakavaa ollutkaan, seuraavana päivänä oli kaikki ihan ennallaan eikä näytä traumoja jääneen kun samalla lailla peuhaavat ison koiran kanssa edelleen. Tai no, ehkä emännälle jäi suurimmat traumat... se huuto tulee kyllä vielä uniin D:
where are you taking me?

Kleinspitz Rin ♀31.12.2013

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 13.03.2014 klo 12:05  
+
0
Meillä Tähti pitää jäätävää huutoa säikähtäessään, vaikka kukaan ei siihen olisikaan koskenut. Helmin kun näki ekan kerran, oli kiljunta sitä luokkaa, että meinasin palauttaa sen heti, kun eihän se pärjää tässä maailmassa. Mutta nykyään ovat ylimmät ystävät. Mutta tosi huono tuuri Lumolla. :(

Mulla on kaksi ongelmaa:

1) Tähti ei siedä pantaa/remmiä. Viikko ollaan harjoiteltu ja aina se jäätyy täysin. Ilman niitä on vähän turhankin menevä (ja koska se menee aitojen ali, roskisten alle yms. en sitä esim pikapisseillä voi pitää vapaana. Tai halua. Puistoissa/metsässä seuraa ihan hyvin. Paitsi jos löytää aarteen, kuten kuivatun kalan.)

2) Helmi on unohtanut aivonsa Lappiin ja on ihan penska eikä usko enää mitään. Okei, juoksutkin on tulossa, mutta voi räkä, että voi ärsyttää. Se on lapsellisempi kuin tuo lapsi. Osittain varmaan pennun takia, osittain 3 kk villiintymisen kotieläinpihalla. Mutta äääh.

Eipä muuta. Vertaistukea tai jotain otan mielelläni vastaan. Miten teidän isot koirat ovat käyttäytyneet pennun tulon jälkeen? Kuinka pentunne tottuivat pantoihin? En muista, että Helmiä olisi ollut vastaavaa ongelmaa.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.
(Viestiä on muokattu torstaina, 13.03.2014 klo 12:06)

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 13.03.2014 klo 13:26  
+
0

lintuja kirjoitti:



1) Tähti ei siedä pantaa/remmiä. Viikko ollaan harjoiteltu ja aina se jäätyy täysin. Ilman niitä on vähän turhankin menevä (ja koska se menee aitojen ali, roskisten alle yms. en sitä esim pikapisseillä voi pitää vapaana. Tai halua. Puistoissa/metsässä seuraa ihan hyvin. Paitsi jos löytää aarteen, kuten kuivatun kalan.)


Kuinka pentunne tottuivat pantoihin? En muista, että Helmiä olisi ollut vastaavaa ongelmaa.



Mun pentu ei ole enää pentu, mutta vastaan kuitenkin:

Meillä oli pannan kanssa myös aluksi tuota jäätymistä. Kellahteli kyljelleen, koitti rapsuttaa vaan pantaa pois, eikä olis kävellyt se kaulassa. Puri, kun pantaa laitettiin. Pidin sitten pantaa ihan sisälläkin, kun olin itse valvomassa, ja aika nopeasti (alle viikossa) tottui siihen. Sen jälkeen alkoi sitten tehoharjoittelu, että saatiin panta päälle purematta. Sekin alkoi tosi nopsaan sujua. Eli mä suosittelen, että pidä vaan sitä pantaa vaikka ihan sisätiloissakin pennulla, kunnes tottuu liikkumaan pannan kanssa. Valvomatta en kuitenkaan jättäisi, ettei onnistu saamaan itseään jotenkin pannan kanssa solmuun.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 13.03.2014 klo 13:42  
+
0
Ronjaa muuten "muilutti" myös bokseri yksi päivä. Onneksi mitään ei sattunut ja Ronja haki bokseria vielä leikkimään tapahtuneen jälkeen, mutta säikäytti kyllä.

Meillä ei pannan kanssa ollut ongelmia mut isompi koira on kyllä taantunut pennun tulon myötä :roll: tottelu on vähän niin ja näin, remmissä ulkoillessa kisataan kumpi menee kovempaa ja ilmeisesti myös kumpi vetää enemmän. Yksin lenkkeillessä ei ongelmia. Vähän ehkä rasittavaa :nauru:
Dalmikset Rölli & Ronja

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 13.03.2014 klo 19:33  
+
0
Cosmon kanssa alotettiin pantaan totutteluun laittamalla sisällä panta päälle aina ku oli jotain muuta tekemistä (syöminen, leikkiminen, jne), niin et huomio ei ois kokoajan siinä pannassa. Ulkona pantaa oli pakko käyttää heti ku ihan sisäpihan vieressä menee autotie. Yli kuukauden ajan Cosmo raapi sitä pantaa, alkuun tietty melkein kokoajan, mut pidettiin pantaa sinnikkäästi päällä myös sisällä. Varmaan joku 1-1,5kk meni ni rapsuttelu loppu kokonaan. Valjaisiin totuttelu meni onneks sit jo vähän nopeemmin. :D

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 13.03.2014 klo 20:29  
+
0
Me hiissaudutaan odottajien puolelta tänne! :hymy: Kusti saapui tänään kotiin ja ollaan nyt tutustuttu puolin ja toisin. Ihan järjettömän reipas penska!

"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 13.03.2014 klo 20:43  
+
0
Oi, tänäänkö se "tö päivä" oli? Ihana Kusti :love:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Torstaina, 13.03.2014 klo 20:52  
+
0
Tänään! :love: Penska on kyllä tosi hieno! Hirveän huutoshown pisti pystyyn keskellä Helsinki-Vantaata, kun kuljetuskoppa alkoi vituttaa olis pitänyt päästä pois. Yhtäkkiä oltiinkin neljän lentoemännän ympäröimänä ja päästiin check-iniin jonon ohi, jotta ”vauva ei joudu kärsimään”. :wink: Itse lentokoneesta ei välittänyt mitään. Kylkeä vaan käänsi sylissä nousun aikana.

Suvi on vähän loukkaantunut. Mököttää joko sohvalla tai pöydän alla ja murisee jos pentu tulee liian lähelle hääräämään. Kasvattaja kyllä vakuutti, että tilanne menee ohi kunhan aikaa kuluu ja koirat oppivat tuntemaan toisensa. Suvi kyllä katsoo kiinnostuneena vieressä kun leikin Kustin kanssa ja punkeaa itsensä syliinkin kesken leikin. Heiluttaa häntää ja haluaisi itsekin leikkiä, mutta ei vaan lähde mukaan. Kyllä tämä tästä!
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 11 - Perjantaina, 14.03.2014 klo 08:44  
+
0

lintuja kirjoitti:

1) Tähti ei siedä pantaa/remmiä. Viikko ollaan harjoiteltu ja aina se jäätyy täysin. Ilman niitä on vähän turhankin menevä (ja koska se menee aitojen ali, roskisten alle yms. en sitä esim pikapisseillä voi pitää vapaana. Tai halua. Puistoissa/metsässä seuraa ihan hyvin. Paitsi jos löytää aarteen, kuten kuivatun kalan.)

Kuinka pentunne tottuivat pantoihin?



Tällä oli alkuun 24/7 panta kaulassa ja nopeasti tottui. Ehkä viikon-parin päästä ei rapsutteluakaan esiintynyt. Joskus vuodenvanhana pentupanta kävi pieneksi, eikä sillä sen jälkeen ole käytetty pantaa kuin lenkeillä.

Hihnaa tämä ei edes huomannut, vaikka oli melko raskaskin. Maailma oli vaan niin ihana, ettei siinä kerinnyt huomaamaan mitään hidastavaa hihna. Jos mulla olisi hihnaa sietämätön koira, sinnikkäästi vain pitäisin sitä sillä ja kehuisin, kun liikkuu hihnan kanssa. Ei se koira kumminkaan ikuisuuksia jaksa paikallaan olla.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 76
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6265
Viestejä yhteensä545428
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 14:30)