Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Lauantaina, 17.01.2015 klo 18:24

Pennunomistajien pulina 12

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 53

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Torstaina, 19.03.2015 klo 20:41  
+
0
Essi on ihan mahdoton pomppija. Ei oikein lenkit etene kun se vain pomppii ja repii hihnaa. Kieltäminen ei auta yhtään, huomioimatta jättäminen ei auta. Selän kääntäminen ei auta. Kävely ei onnistu mitenkään, kun Essi pomppii tosi korkealle ja yrittää tarttua hihnaan. Ja kun saa hihnan suuhun, kiskoo sitä ärinän kanssa. Kokeilin astua hihnan päälle niin, että se ei pääse pomppimaan. Se rauhoittui heti istumaan, mutta kun otin jalan pois hihnan päältä, pomppiminen jatkui. Mitä ihmettä voisin vielä kokeilla? Nyt olen vain ottanut Essin kainaloon kun ei muuten olla päästy minnekään. Kannan sitä hetken ja laitan takaisin maahan. Mutta ei tuokaan toimi, kun se pomppiminen jatkuu heti kun maahan pääsee.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Torstaina, 19.03.2015 klo 21:36  
+
0
^Mä jätin ton mun rotikan toisinaan lähimpään tolppaan kiinni kun aloitti tommosen riehumisen:nauru: Mutta eipä se toikaan kerrasta oppinut ja vaati toistoa ja meillä tais muutenkin olla osasyynä riehumiseen tekemisen puute ja toki myös se että remmilenkit oli sen mielestä niiiiiiiin tylsiä. Jaksaako se sitten kuin pitkään riehua jos vaan jatkat matkaa? Tai jatkat vaan sinnikkäästi tuota hihnan päällä seisoskelua josko se oppis että heti tulee tylsää jos riehuu. Toivon mukaan saatte vinkkejä ja apua noihin ongelmiin viimeistään siellä pentukurssilla.

Milakin tykkäs pomppia sillon pentuna ja tykkää kyllä vieläkin, ja yhessä vaiheessa se meinas mennä vähän rajummaksi kun alkoi vielä napsimaan mistä nyt saikaan kiinni, ihme kun mun nenä säilyi ehjänä:nauru: Niin, kouluttaja sitten antoi vinkin, että komentaa sen maahan tai istumaan ja kun rauhoittuu niin jatketaan sitä mitä oltiin tekemässä ja toki palkataan. Mila tosin oli jo vähän vanhempi, 7-8kk ja multa oli ehkä vähän unohtunut tehdä sen kanssa sellaisia juttuja joissa se oikeasti sai käyttää päätään ja rauhoittua.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

tikkari1

tikkari1
Viestimäärä: 7

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Perjantaina, 20.03.2015 klo 15:42  
+
0
Täällä on ollut emännän kannalta varsin hankala päivä. Pentu on siis 4kk nyt, luonteeltaan reipas ja mielestäni tyytyväinenkin. Ongelmana on ollut alusta lähtien silmien valutus, nyt eläinlääkäri katsoi silmiä rokotuksen yhteydessä. Kyynelkanavat on auki, silmän pinta on siisti ja ehyt. Missään vaiheessa ei ole ollut rähmimistä, vain silmien valuutusta ja punoitusta sidekalvolla. Viimeisen kolmen viikon aikana on ollut myös kutinaa, pentu hankaa silmiä tassuihin, joskus alustaankin. Eäinlääkäri antoi nyt kahden viikon silmätippakuurin, ainakaan ensi päivien jälkeen ei niistä voi merkittävää hyötyä sanoa olevan. Eläinlääkäri ei pitänyt allergioita todennäköisenä, koska muita ( vatsa/suolioireita, kutinoita) oireita ei ole.

Nyt lisäksi on osoittautunut tosi ongelmaksi laittaa nuo silmätipat. Pentu pistää vastaan kaikin tavoin, murisee ja ärisee. Onko kellään hyviä neuvoja tai vinkkejä miten saisi silmätipparumban sujumaan paremmin?

Onko kenelläkään kokemusta allergioiden suhteen: voisiko pelkkä silmäoire olla merkki allergioista?
Phalene 11/2014

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Perjantaina, 20.03.2015 klo 16:27  
+
0
Ensin tuosta silmävuodon syystä. Jos mitään 'sairautta' tulehdusta tms ei ole taustalla, niin tuntuu et monet ovat ratkaisseet tuon kaltaisia ongelmia vaihtamalla ruokaa. Vaikuttaa et viljat ja huonolaatuiset nappulat aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa ja moni on siirtynyt siksi raakaruokintaan. Mutta tuntuu myös, et joillain koirilla vaan sitä rähmää tulee.

Sitten toi käsittely. Meillä oli johonkin aikaan iso ongelma kynsien leikkaus. Sylissä olo ja kynsisaksien oleminen pöydällä sai aikaan hirveästi pyristelyä, stressiä ja läähätystä vielä ennen kuin mitään oli tehty. Koira oppii pian, mitkä asiat ovat epämiellyttäviä ja mitkä asiat ja paikat ja rutiinit niihin liittyvät. Sitä voi koittaa kääntää päälaelleen, eli aina kun kynsisakset tulivat esille, tuli myös paljon herkkua. Koitin totuttaa namittamalla sylissä olemiseen, tassuista kiinni pitämiseen, kynteen kokemiseen... Se meni ihan hyvin niin kauan kunnes parin viikon päästä aloin koskea kynsisaksilla kynttä. Pentu kavahti sitä aina, vaikka kuinka siihen yritti totuttaa. Lopulta päätin et nyt vaan teen sen. Otin lujan otteen, aina kun koira pyristeli vastaan, jäädyin, ja vasta kun pyristely loppui, jatkoin. Totesin että jos palkitsen kynsisaksen kavahtamisesta, en auta yhtään. Aloin tehdä niin, että leikkasin kynnet ja vasta sitten hirveästi nameja ja kehuja. Eli mun pointti on, että käsittelyyn kannattaa totuttaa hyvin ja positiivisella asenteella, mutta jotkut asiat on vaan hoidettava. Silloin on vaan pidettävä lujasti kiinni ja osoittaa, että tilanteesta ei pääse pois, ennen kuin on lupa.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Perjantaina, 20.03.2015 klo 19:14  
+
0
Olen kokeillut vain kävellä eteenpäin vaikka Essi roikkuu hihnassa, repii, ravistelee ja ärisee. Vartin verran jaksoin, mutta kun tuo ei vain loppunut niin luovutin. Pahinta tuo on lenkin lopussa ja silloin kun tullaan peltolenkiltä, missä Essi on saanut juosta vapaana. Sillä kai jää kierrokset päälle, en tiedä. Välillä tuo alkaa heti kun päästään pihasta pyörätielle. Tänään on jostain syystä riekkunut vähemmän ja lopettanut kun olen kieltänyt. Välillä Essi haukkuu jollekin ihmiselle tai koiralle ja samalla pomppii ja yrittää repiä hihnaa. Välillä siis vilkaisee muualle, haukkuu ja sitten taas kiinnittää huomion hihnaan. Tuntuu kyllä välillä, että olen ihan pulassa. Sitten välillä (tänäänkin yksi lenkki) se kävelee hienosti vierellä ja ottaa kontaktia vähän väliä. Eikä yritäkään mitään muuta. Näyttää niin hurjalta kun se pomppaa niin korkealle, että pää käy olkapääni tasalla (olen itse melko lyhyt). Essi on kuitenkin vielä pieni, 4,5kg, eikä edes kovin korkea.

Essillähän oli korvatulehdus ja tippoja piti laittaa reippaat 2 viikkoa kahdesti päivässä. Essi yritti kaikin keinoin päästä otteestani ja rimpuili niin, että oli melkein mahdoton saada tippoja korviin. Alussa auttoi kun laitoin makupaloja lattialle niin, että se sai syödä niitä kun laitoin tippoja. Sitten ei sekään auttanut. Pahimmillaan meni yli puoli tuntia että sain sille tipat korviin. Sitten yhtäkkiä se lakkasi rimpuilemasta ja tipat sai laitettua helposti. En kyllä tiedä, mitä tapahtui. Olihan sillä kyllä alussa tosi kipeätkin korvat, sekin vaikutti varmasti. Silmätippojen kanssa nyt on vähän erilaista kun koira ei voi samalla syödä makupaloja esim. lattialta. Auttaisiko jos koko koiran käärisi pyyhkeeseen, se ei pääsisi rimpuilemaan?

tikkari1

tikkari1
Viestimäärä: 7

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Perjantaina, 20.03.2015 klo 20:17  
+
0
Kiitos kommenteistanne! Mehän ollaan täällä laitettu ne silmätipat, vaikka se on ollut näinä parina päivänä aivan kamala. Puoliso pitää sylissä ja minä tiputan. Tänään kokosin kaiken rauhallisuuteni, pentu otettiin vaan syliin ja tipat laitettiin. Meni muutaman sekunnin rähinällä koko juttu, joten josko tämä tästä! Ollaan tehty kynsien leikkuu tällä strategialla myös, koska pitkän aikavälin totuttaminen ei johtanut mihinkään. Pennulle näyttää olevan suurin juttu tuo kiinnipitäminen, tosin sen jälkeen saa nameja ja hirmuisesti kehuja, sitten pentu on aivan ok.

Olen myös miettinyt tuota ruoan vaihtamista. Meillä on nyt kanapohjainen Golden Eaglen ruoka. Joten täytyy perehtyä aiheeseen ja miettiä miten etenisi!

Ihanan "kamalaa" tää pentuarki
Phalene 11/2014

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Perjantaina, 20.03.2015 klo 20:50  
+
0
Älä huoli Tikkari1, kyllä se siitä, ja kuten arvelit, voi tuo käsittely alkaa sujua piankin paljon paremmin. Muista vaan pysyä rauhallisena ja 'tehdä loppuun' eli et anna periksi rimpuilulle. Onko sulla minkä kokoinen koira? Isompi koira ois finksuinta opettaa makaamaan kyljellään hoitotoimenpiteiden ajaksi.

Mäkään en tykännyt pikkupentuvaiheesta, mut kyllä se siitä kasvaa! Muista kuitenkin et ikä ei tuo vältämättä yhtään helppoutta lisää, vaan eniten se, että panostat hyvin teidän suhteeseen ja asioiden harjoitteluun positiivisessa hengessä!

kissun

kissun
Viestimäärä: 362

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Perjantaina, 20.03.2015 klo 21:00  
+
0
Minulla ei onneksi ole enää minkäänlaista pentukuumetta tai hinkua kolmannelle koiralle :nauru: Onhan tuo penne ollutkin mulla vasta viikon, mutta musta tuntuu että Levi ei ollut vanhakaan kun mulle viimeksi pentukuume iski.. Ja sitten se kesti siihen asti että Kajo tuli.

Pentu on kyllä aivan mainio, tosi rohkea ja fiksu. Se ei arastellut Leviä sekuntiakaan, vaikka Lepa alkuun oli aika napakastikin sitä komentamassa. Nyt ne jo nukkuu melkein vierekkäin ja leikkii yhdessä. Kajo osaa kulkea melko hyvin hihnassakin, ja irrallaan pysyy hienosti mukana ja tulee luokse kun kutsuu. :D Vaikka eikai tuommoinen pallero kauas uskalla vielä irtaantuakaan.

Nyt penne on vaan keksinyt lirautella sohvalle, mikä aiheuttaa hienoista otsasuonen kiristymistä. Levitin siihen toistaiseksi mun pyykkitelineen, jos se unohtais tuon kun ei pääse siihen..

Tässä valheellisen seesteinen kuva vielä meidän arjesta.

tikkari1

tikkari1
Viestimäärä: 7

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Perjantaina, 20.03.2015 klo 21:23  
+
0
Kiitos SiljaSiili tsemppauksesta! Minulla on siis pieni koira Phalene, joten koko ei ole suuri. Lähinnä sitä vain pohtii ja "vatuloi" näitä itsekseen, kun tietenkin hyvän kasvatuksen haluaa pennulle antaa. Minulle ei ole ollut ongelma olla napakka, vaikkakin pentu on juukelin söpö. Tosin ensimmäisen ikioman pennun kohdalla sitä miettii millä keinoin pääsee tavoitteisiin:) mutta tsemppiä kaikille pentuarkea eläville:)
Phalene 11/2014

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Lauantaina, 21.03.2015 klo 09:47  
+
0
Tuo teidän ongelma Esii12 kuullostaa aika haastavalta. En osaa kyllä mitään tuohon haukkumiseen sanoa, tuntuu että joillain koirilla se haukku tulee vain helpommin ja jos sitä ei pysty kitkemään heti alkuunsa, siitä vakiintuu tapa koiralle. Meidän koira on sellainen, että se ei hauku juuri koskaan, ja jos se haukkuu, niin se itsekin vähän niin kuin hätkähtää sitä omaa ääntään ja sen saa lopettamaan nopeasti esim. nameilla kun ohjaa sen johonkin toiseen tekemiseen. Meidän koirakoululla kävi kerran joku pikkukoira, jonka omistajat olivat aivan lopussa pennun kanssa, kun he asuivat ihan kaupungin keskustassa ja koira haukkui ihan joka asialle ja kaikki ulkoilut olivat olleet alusta asti ihan yhtä huutoa. Kouluttaja ei pystynyt muuta sanomaan, kuin että rauhallisempi ympäristö voisi auttaa, jossa niitä käyttäytymistä laukaisevia tekijöitä ei olisi niin paljoa.

Sellaisen neuvon olen kuullut, että koiralle voi opettaa jonkin pienen tempun niin vahvaksi käytökseksi, että se suorittaa sen tilanteessa kuin tilanteessa, ja tätä voi sitten käyttää ongelmapaikoissa. Käytännössä siis koiralle koulutetaan aivan älyttömän paljon vaikkapa käskyä "koske", niin paljon että se saa vaikka kaikki ruokansa siitä viikkojen ajan, eli että se koskee kuonolla ojennettua kättä ja saa siitä palkan. Sitten sitä lähdetään yleistämään ulos, kadulle, kaupan pihaan... Kun se sitten kuulee tilanteessa, jossa se haukkuu, käskyn "koske" se suorittaa sen väittömästi, koska se on toistanut sitä niin paljon ja se on sille erittäin positiivinen ja sikseenkin helppo toiminta. Olisi siis tärkeää saada koira ohjattua huonosta käytöksestä johonkin sellaiseen käytökseen, joka on sille koulutettu vahvaksi.

Tuosta hihnakäyttäytymisestä piti kysyä, että oletteko harjoitelleet seuraamista ilman hihnaa, tai hihnan kanssa kävelyä vaikka jossain sisätilassa, ihan koulutusmielessä? Naksutin voisi myös tehostaa palkkiota. Vaikuttaisi siltä, että ulkona on Essille niin paljon häiriöitä, ettei namitkaan maistu, mutta jos seuraamista ja hihnassa olemista voisi harjoitella runsain namein sisällä ensin, ja ottaa sitten lyhyitä pätkiä ulkona? Eli saisi vahvan käytöksen helpommassa ympäristössä ja sitten pikkuhiljaa yleistäisi sitä kotipihaan, kotikadulle, jne. Ja muuten keskittyisi siihen, että saisi olla vaikka vapaana siellä pellolla, eikä kävisi pitkillä hihnalenkeillä jos se ei suju? On aina hankalaa, jos jokin käytös, kuten vaikka tuo haukkuminen, pääsee muodostumaan koiralle tavaksi, jolloin se on sille ihan normaali tapa toimia. Että koiran ainoa mielikuva lenkillä käymisestä on vetäminen ja haukkuminen. Meidän naapurissa on meidän pennun ikäinen terrieri joka on aivan pienestä asti vetänyt ihan hirveästi. Omistajat silti veivät sitä pitkille lenkeille jossa se veti kokoajan, ja nyt kun pentu on kasvanut ja vetäminen onkin iso ongelma, he ovat ihan pulassa ja koulutus on tosi vaikeaa. Me taas tehtiin taas alusta asti niin, että koira sai kuluttaa energiaa vapaana, ja hinapätkiä harjoiteltiin vain niin paljon kuin se jaksoi keskittyä seuraamiseen. Lähdettiin vasta paljon myöhemmin "lenkeille" ja silloin se siis jo osasi seurata hienosti vasemmalla kokoajan.

Ja sitten vielä yksi vinkki. Mulla oli joskus ohitustilanteita varten AINA taskussa maksapasteijatuubi. Jos alkoi näyttää siltä, että mun koira ei saanut silmiään irti vastaan tulevasta koirasta, niin tuubi kuonon eteen ja koira keskittyi ihanan tahnan nuolemiseen niin kauan aikaa kun toinen meni ohi. Löytyy myös kanapasteijaa, lohipasteijaa... Koirakoululla moni käyttää niitä ja tuntuvat toimivan monella koiralla!

Toivottavasti saisit jotain ajatuksia Essin koulutukseen. :)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Sunnuntaina, 22.03.2015 klo 08:54  
+
0
Nyt on ensimmäinen yö pennun kanssa takana ja on tää vaan jännittävää. Toivon vaan, että pentu kasvais äkkiä, että sen kanssa vois alkaa touhuta enemmän eikä se pissais i h a n _ k o k o _ a j a n :eek: (Onneksi kasvattaja varoittelikin, että pennut oli juuri oppineet "juomaan kilpaa", joten olin jo henkisesti varautunut. Mutta kun tuo mies ei välttämättä edes kyykisty lorottelemaan vaan siitä vaan antaa mennä kesken leikkien tai istualteen.. :roll: Ja kasvattajalla oli 7-viikkoisia tytsyjä, jotka kävi hienosti sanomalehdellä pisulla.. :ylpea:)

Mua ennen pesueesta oli haettu yksi tyttö ja mä sain valita omani kolmen esikarsitun uroksen joukosta. Pentueen mörssäri karsiutui pois lähinnä siksi, että sillä oli kuulunut el-tarkastuksessa vielä sydänääni, enkä halunnut ottaa mitään riskejä. Jäljelle jääneistä vaalensininen, kevyempirakenteinen hörökorva ihastutti temperamentillaan. Se taisteli koko ajan ja oli kuulemma ensimmäinen pentuelaatikosta ulos kiivennyt riiviö. Tummansininen nukahti melkein heti tultuani, joten ensivaikutelma jäi aika laihaksi ja mun piti luottaa enemmän kasvattajan näkemykseen siitä: Verrattuna vaaleansiniseen ulkonäöltään parempi, mahdollisesti vähän mukautuvaisempi tai ohjaajapehmeämpi, mutta myös tosi reipas, avoin ja taistelunhaluinen.. Ajateltiin, että se saattais olla vähän helpompi, joten tummansininen valikoitui mun mukaan.

Martti on mun ennakko-odotusten vastaisesti ollut jotenkin aivan hämillään pennusta eikä koirat ole juurikaan huomioineet toisiaan. Sen pari kertaa, mitä Martti on ottanut kontaktia pentuun ja meinannut alkaa leikkiin, se on yrittänyt nylkyttää pentua, mistä oon joutunut kieltämään.. Jännä vaan, että mun muistikuvien mukaan se oli ihan toisenmoinen Melvinin tullessa. Onko siitä tullu 6-vuotias jäyhä pappa?
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Sunnuntaina, 22.03.2015 klo 15:25  
+
0
^ Kuvia! (Ja onnea kaikille pentunsa jo kotiin saaneille!)
Mukana menossa snu Napo

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Sunnuntaina, 22.03.2015 klo 17:01  
+
0
^ :nauru: Juu, juu!

Mun täytyy mennä joku päivä ulos kuvailemaan, kun sisällä ei tahdo valo riittää. :eitietoo:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jatketaanpa perään, kun vielä voi:

Meidän ensimmäinen yksinolopäivä ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä.. :nauru: Olin väkertänyt kylppärin oviaukon eteen 70 cm:iä korkean esteen häkinovesta ja teljennyt sillä molemmat koirat vessaan. Kotiin tullessani pentu oli mua iloisesti vastassa (pissaa tietty joka paikassa..) ja isoveli kuuliaisesti verkon takana. :lallati:

Onneksi en ole ollut näkemässä, kun pentu on tömähtänyt sieltä pitkästi yli puolesta metristä alas.. :ttou:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.03.2015 klo 15:30)

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Tiistaina, 24.03.2015 klo 18:50  
+
0
^ Voi ei, nuo pennut on välillä ihan ihmeellisiä, niitä kun ei välillä tunnu mikään este pitelevän. :ttou:

Meillä vietetään jo tän viikon perjantaina 7kk päivää, voi hurja. Pentuturkki lähtee kovaa kyytiä, joka harjauksella lähtee karvaa semmoisen ison villapaidan verran. :nauru: Tällä hetkellä jo esiin tulleet aikuskarvat on tosi tiukkaa kiharaa, mikä tuli kyllä vähän yllätyksenä. :nauru: Saa nähdä tuleeko meille nyt sitten kiharakarvainen berni. :nauru:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Tiistaina, 24.03.2015 klo 22:54  
+
0
Ei jestas.. Mallu tulee pian 8kk ja me ollaan tuon pennen kanssa niin jäljessä koulutuksen kanssa.. jotenkin mun kaikki energia on mennyt vain Mallun ruokavalion pohtimiseen ja sen oireiden seuraamiseen ja sitten ollaan vaan käyty metsälenkeillä ja kaverikoiria tavattu, mutta koulutuksesta ei puhettakaan.. No, osaa Mallu istua, mennä maahan, odottaa (ei mene ovesta pihalle ennen kuin saa luvan, menee ruokakupille vasta luvan saatuaan ja hyppää autosta ulos luvan saatuaan) ja luoksetulo sujuu lähes ongelmitta. Tosin noiden oppien kanssa ollaan tähän asti pärjätty tosi hyvin, siinä on kaikki arkea helpottavat jutut :hymy: Mutta esim. yksi pahin ongelmamme on hihnakävely.. koska harrastamme hihnakävelyä tyyliin kerran kuussa jos sitäkään, niin siihen ei ole hirveästi panostettu ja no.. se on sitä, että koira vetää hihnan päässä läähättäen ja köhien.. Tästä saan syyttää vain itseäni, kun en ole puuttunut hirveämmin asiaan :nolo:

En vaan tiedä miten lähtisin tuota hihnakävelyä opettamaan. Ja koska emme normaalisti käy hihnakävelyllä, niin rupeanko nyt opettamisen vuoksi käymään päivittäin pienillä kävelyillä? Tuskin siitä mitään apua on jos tyyliin kerran viikossa käy harjoittelemassa..? :shifty: Mulle hihnalenkkeily on jotenkin ylisepääsemättömän tylsää ja hankalaa, en vaan nauti siitä yhtään. Tykkään mennä metsässä/pelloilla ja koirat saa viilettää oman mielensä mukaan. Mutta toisinaan on pakko laittaa koirat hihnaan ja siinä sen sitten huomaa, kun tämä nuorukainen ei osaa käyttäytyä narussa. Sinkoilee sinne tänne.
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Keskiviikkona, 25.03.2015 klo 07:21  
+
0
^Hanma, tästä blogista löytyy kiva kertomus: http://www.koirakouluverkossa.fi/blogi/2012/12/ miten maantiekiitäjä kesytetään hihnaan. Ja mikä parasta, voit alkaa harjoittelemaan aluksi ilman hihnaa noilla teidän tavallisilla metsä- ja peltolenkeillä. Myös Youtubesta löytyy hyvä 'hienosti hihnassa' video hihnakoulutuksesta ja kouluttaja tommy wiren on julkaissut myös hybän kirjan, hienosti hihnassa. Suosittelen myös samaisen kouluttajan kirjaa 'onnistu koirasi koulutuksessa', jossa esitellään neljä perus käyttäytymistä, jotka koiralle opetetaan: asioista luopuminen, lähelläpysyminen, paikalle rauhoittuminen ja kohdetyöskentely. Nämä perusteet kun ovat kunnossa, voidaan koira kouluttaa mihin vain. :)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Keskiviikkona, 25.03.2015 klo 08:32  
+
0
^^Ei toi mun villiskään osannut perusasioita kummempia tuon ikäisenä:hymy: Mutta kerkeehän ne oppia koko elämänsä.

Mila oli myös mahdoton vetämään ja vetää toisinaan edelleen, mutta meillä on parhaiten tepsinyt se pysähdys tekniikka eli kun koira vetää, pysähdyn ja odotan että koira tulee luokse ja sitten palkka ja matka jatkuu. Jos jäi vaan haaveilemaan niin pakitin sen verran että koira tuli mukana. Hermoja ja kärsivällisyyttä se vaatii, mutta on ollut sen arvoista vaikka epätoivo on välillä iskenyt.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Keskiviikkona, 25.03.2015 klo 12:15  
+
0
Hanma me ei kanssa lenkkeillä oikein missään missä ei voi pitää koiraa vapaana. Yllättävän hyvin tuo silti kävelee remmissä, vaikka sitä on treenattu ihan äärimmäisen vähän. :mietiskel: Mä en ole muuten lainkaan tarkka siitä, miten koira remmissä menee, kunhan se ei kisko. Ei oo kiva liukkailla kävellä sitten ison 50-60kg koiran kanssa, jos se päättää alkaa kiskomaan. :nauru: Oon nyt kuitenkin ihan tietoisesti tehnyt sillain, että jotkut lenkit tehdään paikoissa, missä vaikkapa joku pieni pätkä täytyy tehdä kytkettynä. Saa vähän treenattua remmissä kävelyä ilman, että koko lenkkiä täytyisi kuitenkaan kiinni mennä. Muuten inhoan itsekin remmilenkkejä, ja Messinkin lenkkeily on todella aneemista kun se tehdään kytkettynä, mutta vapaana se juoksee ees taas hymy korvissa ja onnesta soikeana. :jjei:

Me ollaan ihan alusta asti tehty niin, että aina kun remmi kiristyy liiaksi, oon pysähtynyt ja eteenpäin ollaan menty vasta, kun kiskominen lakkaa (yleensä Messi vielä istuu siinä ja katsoo minuun, ennen kuin jatketaan). Sillä tekniikalla meni perille todella nopeasti, eikä Messi ole kiskonut enää lainkaan. Muita koiria, ihmisiä yms ei myöskään mennä moikkaamaan muuten kuin remmi löysällä. En ole namittanut tästä touhusta ollenkaan, mutta olen antanut palkaksi tavallaan mielenkiintoisia hajuja: jos jossain on ollut joku niin kiva haju, että sinne on täytynyt oikein kiskomalla mennä, niin pysähdyn, odotan että koira lopettaa vetämisen ja sitten annan sen mennä haistelemaan sinne minne oli alunperin menossakin.

Luin myös ennen pennun saapumista kaikki mahdolliset opukset, joissa käsiteltiin remmikäyttäytymistä, mutta huomasin kyllä sitten käytännössä pennun saavuttua, että meidän kaverin kanssa on helpointa hoitaa homma ihan vaan yksinkertaisimman kautta. Noissa kirjoissahan mun mielestä homma selitetään usein ihan vaikeimman kautta, ja saadaan remmissä kävely kuulostamaan suurinpiirtein rakettitieteeltä. :mietiskel: En tosin ole antanut sen koskaan, edes silloin ihan pienenä, vetää remmissä, joten voi olla että oppi meni perille niin nopeasti senkin takia. En tiedä kuinka äkkiä koira oppii, jos sille on kuitenkin aikaisemmin annettu tehdä niin, mutta sinuna aloittaisin tuon "vetämällä ei eteenpäin" periaatteen mahd äkkiä, niin sisäistää varmasti nopeammin kuin joskus vuoden päästä. :nauru:

Lisäksi jos mulla on ollut päiviä, jolloin ei ole huvittanut pysähdellä jokaisen kiskomisen jälkeen, niin sen sijaan että antaisin kiskomiselle periksi, ollaan tavallaan lenkkeilty koiran ehdoilla, ja menty sinne minne se haluaa (rajansa kaikella tietysti :nauru:), niin sillä ollaan kuitenkin vältetty se kiskominen eikä ole kaikki treeni mennyt hukkaan yhden huonon päivän takia.
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Keskiviikkona, 25.03.2015 klo 15:37  
+
0
Tuo tänne linkattu blogiteksti kuulosti kyllä toimivalta, mutta eipä vaan tunnu meillä sekään toimivan :roll: ollaan siis tehty tuota käskytystä ja palkkausta irti ja hyvinhän se toimii, mutta kun hihnan laittaa kiinni niin kaikki halut kulkea nätisti vieressä minkään käskyn tai namin takia katoaa. Meillä siis Raju on se höyryveturi johon en vaan saa hihnassa mitään kuria :eek: Rollen opetin aikoinaan osittain kuonopannan kanssa ja se menee lenkit ihan kivasti, Elsan sain opetettua ilman kuonopantaa ja se meni Rolleakin paremmin ennen kuin lähti multa, mutta Raju.. se sai kankaisen kuonopannankin poikki kun sitä tuossa vähän aikaa sitten kokeilin "viimeisenä" vaihtoehtona. Yritän mietti koko ajan uutta sotasuunnitelmaa, mutta vielä en oo keksiny :nauru: meillä kun tuo pysähtelykään ei auta vaan pahentaa asiaa, Raju alkaa kiljumaan kun sillä menee niiiiiin hermo ja sitten kun liikkeelle lähdetään taas niin mun ei tarvitse kun vähän nytkähtää eteenpäin niin se jo sinkoaa täysillä eteen :roll: eli sillä tavalla meidän kävely on sitä että askel-pysähdys-askel-pysähdys-askel jne ja vieläpä ihanan kiljunnan saattelemana!
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



Sufa

Sufa
Viestimäärä: 394

VS: PENNUNOMISTAJIEN PULINA 12 - Keskiviikkona, 25.03.2015 klo 15:58  
+
0
Väinöllä kans vetäminen ongelmana, eikä tuo pysähteleminen tunnu auttavan. Yleensä oma hermo vaan menee. :roll: Mutta sitten sain yksi päivä loistavan idean ja otin tohon pysähtelyyn naksuttimen(eli aina kun pysähdyn ja Väinö vilkaisee mua niin naks!). Ja muutamien pysähtelyjen jälkeen lenkki meni niiiiin hyvin! Hämmästyin miten suuri vaikutus tuolla naksuttimella oli. :hymy: Pari lenkkii jaksoin naksuttimen kanssa tehdä, mutta sitten se jäi... :ttou: Pitäis nyt vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja ruveta joka lenkille ottamaan se mukaan! Se(ja namit) vaan unohtuu niin helposti... :shifty:

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 53
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 23:30)