Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Sunnuntaina, 15.08.2010 klo 02:36

Pentu kerrostaloon?

Siirry sivulle: 1 2 3

Laraski48

Laraski48
Viestimäärä: 3

PENTU KERROSTALOON? - Sunnuntaina, 15.08.2010 klo 02:36  
+
0
Hei!
Olen juuri muuttanut kerrostaloon ja olen harkitsemassa koiranpennun ostoa.
Minulla on kokemusta koirista, niiden hoidosta ja peruskoulutuksesta.
Elämäni aikana on ollut vain kerran koira pennusta asti, mutta kyllä pyytelen apua asiantuntijoilta, jos vain pennun sitten päätän hommata.
Ongelmanani on se, että olen asunut omakotitalossa ja ekaa kertaa asun kerrostalossa, joten olen vähän ulalla koiranpentu + kerrostalo yhdistelmästä.
Joten haluaisin kysyä kokeneilta, että mitä kaikkea pitää ottaa huomioon esimerkiksi naapurit? Isännöitsijä? Asunnon omistaja? Pennun kaipuu äänet?
Eli ihan kaiken haluaisin tietää miten toimia, koska en halua ongelmia esimerkiksi naapureilta tai muilta mainitsemiltani henkilöiltä jne.
Koiran kasvatuksesta olen positiivisin mielen liikenteessä ja uskon että pystyn kasvattamaan koiranpennun ja totta kai osaan kysyä apua jos jossain asiassa on ongelmia.
Huolettaavaa tuo kerrostalossa asuminen.
Anteeksi jos kirjoituksessa on toistoa, olen kova toistamaan kirjoituksissani.
Mutta olisin hyvin kiitollinen mielipiteistä ja neuvoista asian suhteen.
"If you pick up a starving dog and make him prosperous, he will not bite you. This is the principal difference between a dog and a man."
"Jos poimit nääntyneen koiran ja teet siitä vauraan, hän ei pure sinua. Tämä on pääasiallinen ero koiran ja ihmisen välillä."

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: PENTU KERROSTALOON? - Sunnuntaina, 15.08.2010 klo 11:56  
+
0
En ole asiantuntija. Mutta ollaanhan tässä jo kaksi kuukautta asuttu kerrostalossa pennun kanssa ;)

Veikkaan että riippuu todella paljon pennusta, miten elo kerrostalossa lähtee sujumaan. Oletko ajatellut sekarotuista vai rotukoiraa ja jos jälkimmäistä niin minkärotuista? Eräillä roduillahan tuo vahtivietti on vähän voimakkaampi kuin toisilla, jolloin rapun äänet voivat olla hurjan mielenkiintoiset..

Mä mietin kaikenlaista naapurien rauhoittamiseksi ennen pennun tuloa; ilmoitusten levittämistä rappuun, namiboksin laittamista oveen rapussakulkijoille (oveen lappu, jossa ohje, että heitä nami postiluukusta, niin koira tottuu pikkuhiljaa rapussa kulkijoihin, ja haukkuminen vähenee viikkojen kuluessa, kärsivällisyyttä pyydetään, luin jostain kirjasta), ja mitä kaikkea muuta.

Ihan turhaan huolehdin. Meillä oli 0 ongelmaa kerrostalossa asumisessa. Ainoastaan sisäsiistiksi opettaminen on astetta hankalampaa, kun alaovelle on kuitenkin se 5 min matka ja siinä ajassa pentu ehtii jo pissata..

Naapurit lähinnä ihmetelleet, että onpas hiljainen koira, ja tulleet joukolla rapsuttamaan. :peukku:

Niin, isännöitsijälle ei tarvitse tietääkseni tehdä mitään ilmoitusta, mitä se sille kuuluu, mitä lemmikkejä sulla on kotona :mietiskel: mutta vuokranantajalta kannattaa tarkistaa voiko koiraa ottaa asuntoon.

edit/ viestiketju pennun yksinoloharjoituksista
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 15.08.2010 klo 12:10)

kaimari

kaimari
Viestimäärä: 1

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 16.08.2010 klo 00:31  
+
0

Laraski48 kirjoitti:

Hei!
Olen juuri muuttanut kerrostaloon ja olen harkitsemassa koiranpennun ostoa.
Minulla on kokemusta koirista, niiden hoidosta ja peruskoulutuksesta.
Elämäni aikana on ollut vain kerran koira pennusta asti, mutta kyllä pyytelen apua asiantuntijoilta, jos vain pennun sitten päätän hommata.
Ongelmanani on se, että olen asunut omakotitalossa ja ekaa kertaa asun kerrostalossa, joten olen vähän ulalla koiranpentu + kerrostalo yhdistelmästä.
Joten haluaisin kysyä kokeneilta, että mitä kaikkea pitää ottaa huomioon esimerkiksi naapurit? Isännöitsijä? Asunnon omistaja? Pennun kaipuu äänet?
Eli ihan kaiken haluaisin tietää miten toimia, koska en halua ongelmia esimerkiksi naapureilta tai muilta mainitsemiltani henkilöiltä jne.
Koiran kasvatuksesta olen positiivisin mielen liikenteessä ja uskon että pystyn kasvattamaan koiranpennun ja totta kai osaan kysyä apua jos jossain asiassa on ongelmia.
Huolettaavaa tuo kerrostalossa asuminen.
Anteeksi jos kirjoituksessa on toistoa, olen kova toistamaan kirjoituksissani.
Mutta olisin hyvin kiitollinen mielipiteistä ja neuvoista asian suhteen.




Hei!
Voit ihan hyvillä mielin harikta koiran ottamista kerrostaloon. Asumme kerrostalossa ja 12.8.2010
hautasimme yli 17-vuotiaan rakkaan, monirotuisen Tassu koiramme eläinten hautausmaalle. Kaipaus ja suru on suuri. Kerrostalossamme on useilla perheillä eläimiä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Tassu ei koskaan haukkunut ovikellon soittoon, vaan odotti iloisena tulijoita. Tassu asui elämänsä kerrostalossa ja väitän, että onnellisena. Nyt on surun ja itkun aika, mutta varmaankin
hankimme vielä uuden koiran. Samaan kerrostaloon. Kaimari

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 16.08.2010 klo 16:32  
+
0

MissFields kirjoitti:

namiboksin laittamista oveen rapussakulkijoille (oveen lappu, jossa ohje, että heitä nami postiluukusta, niin koira tottuu pikkuhiljaa rapussa kulkijoihina


Tätä en välttämättä suosittele. Koira oppii jokaisen äänen kuultuaan juoksemaan ovelle odottamaan namia (jopa vaatimaan haukkumalla sitä, jos ihmiset heittelevät nameja luukusta koiran haukkuessa) kun päinvastoin koiran pitäisi oppia olemaan välittämättä noista äänistä niin niistä tulee yhdentekeviä.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 16.08.2010 klo 17:34  
+
0
^ Ehkä parempi tapa tosiaan olisi vaikka opettaa pentu siihen ettei rappukäytävän äänissä ole mitään ihmeellistä/reagoimisen arvoista. Esim. pentu haukkuu -> on itse hiljaa ja haukoittelee, kuin ei huomaisikaan ja vaivihkaa vaikka siirtää rauhallisesti pennun huomion muuhun.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: PENTU KERROSTALOON? - Tiistaina, 17.08.2010 klo 10:27  
+
0
Me olemme asuneet tässä kerrostalossa meidän kääpiösnautserin kanssa alusta asti, koira täyttää kohta 2 vuotta, mutta mitään ongelmia ei ole.
Tärkein huomioitava asia ennen pennun ottoa, että varmistaa asunnon omistajalta saako sinne koiraa ottaa.
Meillä ainakin koira oppi nopeasti ettei asunnon ulkopuolisiin ääniin tarvitse reagoida. Alusta asti olemme jättäneet yksin kotiin samoilla rutiineilla ja tuntuu nauttivan yksin olemisesta.
Meille tulee varmaan toinen koira myös tänne kerrostaloon parin vuoden sisällä.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

mimmi

mimmi
Viestimäärä: 256

VS: PENTU KERROSTALOON? - Tiistaina, 17.08.2010 klo 10:48  
+
0
Meillä on nyt pari kuukautta takana pennun kanssa kerrostalossa, eikä mitään ongelmaa.. Malla on sen ajan kun ollaan poissa kotoa portilla eristetty keittiöön, ettei pelösty esim. posteljoonia/syö postia. Haukkunut ei ole ollenkaan, pari kertaa hieman ulvoi (jäin aina oven taakse kuuntelemaan), mutta lopetti hati kun huomasi etten tule sillä takas). Ulkona ollaan käyty ahkeraan, Malla ei syliin pissaa, joten heti portin takaa nosto syliin ja kannettu nurmikolle kun tullaan kotiin.. Kellekkään muulle ei tarvitse ilmoittaa kuin vuokranantajalle.. Ja meillä ei tosiaan ole ollut mitään nami postiluukusta tms. juttuja, Malla ei ole koskaan reagoinut käytävän ääniiin mitenkään..
jenkki Malla
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: PENTU KERROSTALOON? - Tiistaina, 17.08.2010 klo 13:22  
+
0

MissFields kirjoitti:

namiboksin laittamista oveen rapussakulkijoille (oveen lappu, jossa ohje, että heitä nami postiluukusta, niin koira tottuu pikkuhiljaa rapussa kulkijoihina



Sarahia kirjoitti:

Tätä en välttämättä suosittele. Koira oppii jokaisen äänen kuultuaan juoksemaan ovelle odottamaan namia (jopa vaatimaan haukkumalla sitä, jos ihmiset heittelevät nameja luukusta koiran haukkuessa) kun päinvastoin koiran pitäisi oppia olemaan välittämättä noista äänistä niin niistä tulee yhdentekeviä.



Niin joo hyvä huomio. Tota en tullutkaan ajatelleeksi. Luin jostain. En soveltanut käytäntöön, kun ei tarvinnut.
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: PENTU KERROSTALOON? - Keskiviikkona, 18.08.2010 klo 17:06  
+
0
^Kaimion kirjassa tuollainen vinkki annetaan, mutta en itsekään Sarahian mainitsemasta syystä sitä kokeilisi. Ja jos naapurissa sattuu asustamaan ihmisiä jotka eivät koirista pidä tai jopa vihaavat niitä saattaa sieltä luukusta lennellä muutakin kuin nameja.
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: PENTU KERROSTALOON? - Torstaina, 19.08.2010 klo 11:07  
+
0

Miizuli kirjoitti:

^Kaimion kirjassa tuollainen vinkki annetaan, mutta en itsekään Sarahian mainitsemasta syystä sitä kokeilisi. Ja jos naapurissa sattuu asustamaan ihmisiä jotka eivät koirista pidä tai jopa vihaavat niitä saattaa sieltä luukusta lennellä muutakin kuin nameja.



Pakko tarkentaa, että siinä Kaimion kirjassa (Pennun kasvatus) tätä keinoa neuvotaan käyttämään silloin, jos pentu on jo oppinut huonoille tavoille, eli räksyttämään rapun äänille. Mutta jos mitään ongelmia ei alun alkaenkaan ilmene, niin eipä kai tarvita tätäkään jippoa.

Itselleni on myös tulossa parsonrussellinterrierin pentu kerrostaloasuntoon. Kyseessä on ensimmäinen koirani ja hiukan jännittää. Lähinnä tuosta sisäsiisteyskasvatuksesta hermoilen... Täytynee varautua siivoilemaan rappukäytävästä pissoja ja kakkoja kerran jos toisenkin. :roll:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PENTU KERROSTALOON? - Torstaina, 19.08.2010 klo 14:35  
+
0
Minulla on useampi pentu kasvanut kerrostalokoirana, ja yhtä ainutta pissaa/kakkaa ei ole ikinä rappuun tullut. Alussa, kun pentu on ihan pieni, niin alas mennään sylissä, jolloin niitä tarpeita ei sinne edes voi tulla. Myöhemmin, kun pennulla on jo jonkinnäköinen haju sisäsiisteydestä ja ulos tekemisestä, niin pentu onkin jo sen ikäinen, että voi kulkea itse portaat alas, jolloin porraskäytävään hihnassa kulkiessa ei niitä tarpeita taaskaan vaan tule.

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: PENTU KERROSTALOON? - Torstaina, 19.08.2010 klo 15:05  
+
0
Juu, mekin mennään hissillä rappukäytävässä, eikä mitään vahinkoja rappuun ole tullut. Koira jo odottaa ja tietää pääsevänsä hetken päästä ulos, joten veikkaan että kadulle yleensä jaksaa pidättää. Pikkupennulle voi rappu olla muutenkin jännä paikka, ei se sinne tee. Meillä ei ole tullut mitään hätää bussissa/junassa/autossa yms. Liikaa jännittäviä tekijöitä ;)
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: PENTU KERROSTALOON? - Torstaina, 19.08.2010 klo 22:41  
+
0

MissFields kirjoitti:

Juu, mekin mennään hissillä rappukäytävässä, eikä mitään vahinkoja rappuun ole tullut. Koira jo odottaa ja tietää pääsevänsä hetken päästä ulos, joten veikkaan että kadulle yleensä jaksaa pidättää. Pikkupennulle voi rappu olla muutenkin jännä paikka, ei se sinne tee. Meillä ei ole tullut mitään hätää bussissa/junassa/autossa yms. Liikaa jännittäviä tekijöitä ;)



Näin sitä viisastuu! Enpä tiennytkään, että pentu ei syliin tee tarpeitaan. Onko se siis ihan yleinen ilmiö, vai onko teillä vain ollut koirinenne hyvä tuuri? :)
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PENTU KERROSTALOON? - Torstaina, 19.08.2010 klo 23:10  
+
0
Yleensä pennut eivät syliin tarpeitaan tee. Elokuvista huolimatta. Siksi paras keino pitkittää aamu- yms pissejä on napata heti herättyä pentu kainaloon ja pukea (ulko)vaatteet siinä pentusylissä toisella kädellä (tai antaa pentu toiselle ihmiselle siksi aikaa, jos taloudesta löytyy sellainen) ja sitten kiiruhtaa pentu sylissä pihalle ja laskea siellä vasta alas.

Itse tein pentujen aamupisujen ja ruokinnan kanssa kerrostalossa usein niin, että ensimmäisenä aamulla nappaan pennun syliin, nappaan itselleni valmiina olevat vaatteet kainaloon ja menemme kylppäriin, jossa annan pennulle ruuan (ja samalla tässä vahdin sitä syömisen ajan) ja pystyn itse pukemaan. Kun pentu on lopettanut ruokailun ja lähtee kupiltaan nappaan taas syliin ja sitten viiletetään pihalle aamupisuille.

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: PENTU KERROSTALOON? - Perjantaina, 20.08.2010 klo 10:07  
+
0

Vilkko kirjoitti:


Näin sitä viisastuu! Enpä tiennytkään, että pentu ei syliin tee tarpeitaan. Onko se siis ihan yleinen ilmiö, vai onko teillä vain ollut koirinenne hyvä tuuri? :)



Yleensä voisi sanoa näin miten Sarahia kuvaili. Pennutkin on erilaisia. Monesta lähteestä olen saanut lukea ettei koirat/pennut pissaa omaan tai ihmisen petiin, se olisi niille pyhä paikka tms. Mutta kyllä vaan mun koira on kussut sohvalle, mun sänkyyn kolme kertaa (kun on huomaamatta sinne kiivennyt) ja oman pedin sen viisi kertaa.. absoluuttista totuutta ei koirien kanssa taidakaan olla ;)
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: PENTU KERROSTALOON? - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:24  
+
0
Ei tälläkään kerrostalo huolia!

Olemme nyt noin 3kk asustelleet pienen kultsi-pennun kanssa kerrostalossa, ja yhtälailla minua mietitytti, stressasi ja valvoin yöitä asian takia :D
Kaikki on menneet hyvin, ei ongelman ongelmaa! Sisäsiisteys taitaa meillä hieman venähtää, mutta se on lähinnä pitkien työpäivienkin takia. Vuokranantajalta kysyin lupaa koiraan, en muilta, mitä se niille kuuluu :D
Valitsin rotua kyllä senkin pohjalta, että tulemme asumaan kerrostalossa vielä tovin. Joten mitään vahti-viettistä koiraa en edes harkinnut :)

Annie

Annie
Viestimäärä: 30

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 21.03.2011 klo 19:38  
+
0
Olen miettinyt kuuluisiko nyt pennun tulessa jakaa naapureille luukusta lappunen, että: "Hei, meille on tulossa koiranpentu. Jos häiriöitä koirasta kuuluu laittakaa viestiä postiluukusta, meitäkin kiinnostuu kuinka koira käyttäytyy ollessaan pidemmän aikaa yksin." Mukaanhan voisi laittaa vielä viattoman pennun kuvan, hehh.

Innostaisikohan tämä vain naapureita kuuntelemaan, että pitkääkö pentu ääntä ja valittamaan pikku jutuista? Kannattaisiko siis kertoa, olla ihan hiljaa vai sitten parin viikon jälkeen laittaa lappua, että meillä on pentu jo ollut, onko kuulunut ääniä?

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 21.03.2011 klo 20:15  
+
0
^ Itse laitoin moisen ilmoituksen kun aikuinen koira muutti maalta luokseni kerrostaloon, enkä tiennyt yhtään että haukkuuko se mun työpäivien ajan. Innosti kuitenkin talon kauhukakarat rämpyttämään ovikelloa, huutelemaan postiluukusta ja haukuttamaan koiraa...... Huomasin ollessani poikkeuksellisesti arki-iltapäivänä kotona :roll: Vaan veikkaan (ja sydämeni pohjasta toivon) ettei moista parivaljakkoa muista taloyhtiöistä löydy. Mm. sotkivat hissiä ja kusivat meidän kerroksen lattialle eikä siinä vielä läheskään kaikki. Sanotaanko nyt näin, että oli ilo muuttaa pois sieltä :cool:
Varjo 12/2010 ♥

Annie

Annie
Viestimäärä: 30

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 21.03.2011 klo 20:27  
+
0
^ No huhuhhuh! Meillä ei tietääkseni tuollaisia lapsia rapussa asu. Ainakaan ei kusta ole rapusta löytynyt. :roll:
Itseäni pelottaa vain, että joku naapureista paljastuu esim. eläkeläiseksi joka asustaa päivät kotona ja ottaa asiakseen kuunnella kuinka monta kertaa koira päivässä haukkuu tai muuta vastaavaa.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 21.03.2011 klo 20:27  
+
0
Itsellä on kerrostalossa cockerspanieli ja ongelmiin ollaan törmätty. Ei toki mihinkään kovin suuriin, mutta kuitenkin. Kun aloimme koiraa miettimään törmäsimme heti ensimmäiseen ongelmaan: vuokra-asuntoomme ei saanut ottaa koiraa, koska omistaja pelkäsi lattioiden menevän pilalle. Alkoi siis vimmattu asunnon etsiminen ja törmäsimme melkein joka asunnon kohdalla siihen, ettei asuntoon saanut tuoda eläimiä. Lopuksi löydettiin SATOlta asunto, johon sai eläimiä ottaa.

Naapurit on olleet osaksi ymmärtäväisiä ja osaksi ei. Naapurintädeiltä on saatu huudot jo siitä, että naapurirapussa oli valkoista koirankarvaa (joka kuulemma on lähtöisin meidän harmaasta koirasta, joka ei ko. rapussa ole koskaan ollut) ja että Jedi on pissinyt ja kakannut pihat täyteen. Itsehän siis korjataan kaikki kakat ja pissatetaan pihan ulkopuolelle. Plussaa naapureista sen verran, että vaikka toi kakara erehtyy toisinaan haukkumaan, niin ei olla saatu siitä valituksia!

Asutaan kolmannessa kerroksessa ja talossa ei ole hissiä, joten ollaan jouduttu Jediä kantamaan portaita jonkun verran. Varmaan omakoti- ja rivitaloasukkaiden mielestä se olisi tosi hankalaa, mutta itse en ole ajatellut sitä niin. Oma puolensa on se, että aamulla pissatus ei onnistu avaamalla ovea (itse päästimme rivitalossa asuessa koiran ensimmäisenä aamulla aidatulle pihalle) vaan joutuu vetämään toppavaatteet kainaloon ja marssimaan ulos ennen kuin itse ehtii vessassa käydä tai aamiaista syömään. Sama juttu tietenkin muissa lenkeissä. Tottumiskysymys tietenkin tämäkin.

Me ei laitettu mitään ilmoitusta, että meillä on koiranpentu, mikä tosin johtui siitä, että Jedi oli meillä jo mukana kun muutettiin, koska oltiin muutama viikko ehditty vanhassa asunnossa asua. Ei siis tosiaan meillä mikään paras sauma toi pennun tulo, kun iski muutto justiinsa samaan...

Itse en kadu yhtään koiran ottoa kerrostaloon, sen verran hyvin on kaikki mennyt!
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545427
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 12:00)