Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Sunnuntaina, 15.08.2010 klo 02:36

Pentu kerrostaloon?

Siirry sivulle: 1 2 3

douv

douv
Viestimäärä: 3

VS: PENTU KERROSTALOON? - Sunnuntaina, 08.05.2011 klo 10:19  
+
0
Hauskaa lukea näin paljon myönteisiä kokemuksia elosta koiran kanssa kerrostalossa, isojenkin!

Meillä on ollut huimat 2 päivää nyt seropi Nessa (nyt 9-viikkoisena painaa jo yli 6kg, isona vanhempien koosta päätellen n. saksanpaimenkoiran kokoinen, ehkä vähän pienempi). Olen kyllä miettinyt, että helpompaa olisi, jos asuisi rivitalossa, mutta kun ei asuta niin minkäs teet. Asunto on 65-neliöinen kaksio, opiskelija-asuntosäätiön, jonka sääntöjen mukaan yksiöissä ja perheasunnoissa saa olla eläimiä, soluissa allergioiden yms takia ei.

Näin lyhyen ajan perusteella vähän paha tietenkään sanoa mitään, mutta uskoisin, ettei haukkumisesta tule ongelmaa. Kasvattaja asui rivitalossa ja hänellä oli lapsia, joten tottunut pieneen meteliin, ei hissin äänille tai muulle rappukäytävän meluille paljoa korvaa lotkauta. Ovikellokin on soinut pari kertaa ja koira on jatkanut leikkejään/makoilujaan olohuoneessa.

Yksin ei ole Nessa paljoa vielä ollut, eri huoneessa kyllä. Koska koiran peti on olohuoneessa ja kipot keittiössä, aiotaan pitää linja olohuone-keittiö-eteinen vapaana yksin ollessa. Makkarin ovi sitten öisin auki, mutta muuten kiinni.

Sisäsiisteys on kärsivällisyyspeliä, asutaan 5. kerroksessa, on hissi, mutta ei vielä osata kovin hyvin lukea koirasta milloin on hätä ja milloin muuten vaan kierrellään ja nuuhkitaan. Itsessäni on vähän perfektionistin vikaa, pidän omana vikanani jokaista sisälle tullutta vahinkoa, joten päätin tarvitsevani vertaistukea täältä. :P

(tulipa vuodatus!)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: PENTU KERROSTALOON? - Sunnuntaina, 08.05.2011 klo 21:14  
+
0
Olin viikonlopun vanhemmillani omakotitalossa ja on se vaan niin käsittämätöntä luksusta kun voi vaan avata oven ja sanoa pennulle että menes tonne. En usko että tulen ottamaan enää pentua kerrostaloon, vein luovutusikäistä pentua kuitenkin sen tunnin välein ulos toisesta kerroksesta ja vaikka tuo väli sitten melko pian pitenikin niin ei kyllä ajatuksena enää houkuttele. Kerrostaloelämää lakataan viettämästä muutenkin heti kun opiskelijastatuksesta päästään että eipä tuo päätös sinänsä mun koirasuunnitelmiani hidasta.

Tosin myönnettävä on, että tuo koira (musta puhumattakaa) saa paljon enemmän liikuntaa nyt kun joudutaan kunnolla poistumaan taloyhtiön alueelta pissatuksiakin varten. Porukoillakin pönötin vaan juustokakku sylissä pihakeinussa ja piski kelli auringossa nurmikolla...
Rise to reset the world.

iirissh

iirissh
Viestimäärä: 16

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 09.05.2011 klo 12:22  
+
0
Meille tuli pari päivää sitten kääpiöpinseripentu ja kerrostalossa asutaan. Kyllähän se välillä hirvittää, kun haukkuherkkä rotu on kyseessä, että miten elo tulee sujumaan, mutta luottavaisilla mielillä ainakin vielä ollaan :nauru: Tokihan moni asia tulee varmasti vaikeampi olemaan kerrostalossa, mutta pitää yrittää olla tarkkana ja seurata pennun käytöstä.

Kirjoitettiin A4 kokoiset kirjeet etukäteen kaikille rappunaapureille ja toiseen rappuun seinänaapurille, kerrottiin rodusta ja laitettiin muutama kuva mukaan, selvitettiin vähän minkälaisia vaiheita pennun kanssa on odotettavissa ja mihin naapureidenkin on hyvä varautua. Kiitettiin naapureita yhteistoiminnasta ja pyydettiin, että häiriötilanteissa otettaisiin suoraan meihin yhteyttä, ja että muutenkin vapaasti saa lähestyä :) Täytyy sanoa, että kannatti! Naapurit oikein erikseen kiittivät hyvästä kirjeestä ja kohteliaisuudesta ja olivat jo odottaneet pentua saapuvaksi. Tuli itsellekkin hyvä mieli, kun huomioi naapuritkin! :hymy:

Tosi hienosti on kyllä lähtenyt siis menemään! Vertti on melkein kaikki tarpeetkin tehny ulos, kun sen nopeasti vaan sylissä sinne kiikuttaa. Meteliä poika kyllä osaa pitää, yksinoloharjoitukset on aikalailla heikoilla tuloksilla, huuto alkaa heti kun minä tai mieheni ollaan lähestymässä edes esimerkiksi vessaa.. Mutta pikkuhiljaa toivottavasti.. :shifty:

MUOKS. Pentuinnostuksissani vähän ohi aiheenkin kirjoittelin.. :nolo:
Kääpiöpinseri "Vertti", s.14.3.11, kotiutui 7.5.11
http://verttijame.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.05.2011 klo 12:49)

enchei

enchei
Viestimäärä: 1

VS: PENTU KERROSTALOON? - Sunnuntaina, 10.02.2013 klo 20:08  
+
0
minulla on kerrostaloasunnossa (2.kerroksessa - ylin kerros) 9vkn ikäinen siperianhusky. Pentu on asunut uudessa kodissaan parisen viikkoa. Ilmoitin ennen pennun tuloa naapureille ja annoin heille aikaa ilmoittaa mikäli heillä on jotain koiranpentua vastaan. Alakerran naapurillani on jo aikuinen koira.
Minulla on siis kaikilta mahdollisilta tahoilta lupa koiraani.

Olisiko kenelläkään antaa neuvoja seuraaviin kysymyksiin:

ensimmäisen viikon aikana jopa juoksentelin koiran kanssa ihan ok. Pitkiä matkoja ja aikalailla liikenteen lähettyvillä - pentu teki osittain tarpeitaan ulos. Silti on sisäsiisteys kunnossa että menee aina paperille.
Mutta nyt viikon verran on pentu ollut vain kotipihan läheisyydessä, eikä liiku enään niin paljoa. Tälläviikolla ei ole myöskään tehnyt ollenkaan tarpeitaan pihalle vaan sisälle vasta myöhemmin tai samantien kun pääsee pihalta. Koiralla on säännölliset ruokailuajat ja silti joskus sen ensimmäisten tarpeiden tekemisessä kestää kolmekin tuntia ruokailun jälkeen..
Kerrostalosta ei kuitenkaan kovin nopiaa saa pentua pihalle vietyä..
Onko vinkkejä miten saisin koiran tekemään asiansa ulos? Edes joskus.. Ensin se onnistui.

Ja toinen ongelmani:
pentu ei osaa olla vielä yksin. Olen yhden ainoan kerran jättänyt pennun yksin ja kun niin tein - soitti naapuri minulle ja sanoi koirani pitävän kamalaa meteliä - en ollut kauaa poissa.
Naapurini sanoi minulle että koiraa ei saa koskaan jättää yksin että esimerkkinä vaikka se täytyy ottaa terveyskeskukseenkin mukaan jos sille ei hoitajaa löydy.. Väärin - koiran pitää oppia olemaan yksinkin.
Sen tilanteen jälkeen en ole koiraa yksin jättänyt.. Mutta se saattaa välillä reagoida kun olen esim. Oven toisella puolella tai suihkussa: mutta reagoiminen siihen on vähentynyt.

Kasvattajalta sain neuvon että jätän koiran yksin ja menen rappukäytävään kuuntelemaan ja sitten kun koira hiljenee hetkeksikin niin tulen takaisin sisälle ja palkitsen sen namilla..

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 11.02.2013 klo 09:49  
+
0
^Runsaasti vaan lyhyitä yksinoloja pennulle ja tosiaan tuut sisälle vasta kun on hiljaa. Ei se opi jos ei harjoittele. Nyt on helppo harjoitella, toisin se on sit kun koira on 3v eikä oo koskaan ollut yksin. Aloita vaikka tosiaan ihan sillä että meet useita kertoja päivässä rappuun asunnon oven ulkopuolelle ja tuut vaikka samantien takaisin. Älä tee pennulle tulemisesta ja menemisestä numeroa, älä siis lässytä sille äläkä tervehdi heti kun tuut sisälle. Lähdet muina miehinä ja palaat samalla tavalla. Näin se pentu oppii ettei siinä ole mitään erikoista että tulet ja menet välillä. Siitä pitää tehdä sille pennulle normaali asia varsinkin jos koiralla on tapana jäädä huutamaan perään.
Mä aloitin vanhemman koiran kanssa ihan sillä että kävin oven ulkopuolella ja tulin takaisin. Se oli aina hiljaa joten oli helppo tulla ja mennä kun ei tarvinnut odottaa sitä että hiljentyy. Pikkuhiljaa pidensin niin että vein esim. roskat ulos ja tulin takaisin, kävin lähikaupassa yms. Ilmoitin myös naapureille että jos jotain ääniä kuuluu niin toivon että minulle siitä ilmoitetaan. Koskaan ei kuulunut kuulemma mitään. Nyt samainen koira on kohta 7v ja edelleen on hiljaa, koskaan ei ole huutanut perään eikä yksin ollessaan muutenkaan haukkunut tms. TUhonnut on pentuna senkin edestä kyllä.

Nykyinen pentu 8kk alussa haukahteli ja vinkui oven takana kun jätin sen yksin, se kesti hetken ja loppui aina sen jälkeen mitä rapussa kuuntelin. Pentu oppi helposti olemaan yksin koska joutui ekasta päivästä asti sitä tekemään kun lenkitin vanhempaa koiraa. Siitä tuli normaali asia siis sillekin aika pian. Mä en kiinnitä yleensä ennen lähtöä koiriin huomiota, enkä myöskään tullessani, annan niiden rauhottua ensin ja sen jälkeen meen tervehtimään.

Pakkohan sen koiran on oppia olemaan yksin, eihän joka paikkaan voi koiraa mukaan ottaa. Mulla on koirat sen 9h päivässä yksin kun itse olen töissä. Hyvin on oppineet.

Ja tuohon kerrostaloasumiseen.. itse asun tällä hetkellä neljännessä kerroksessa ilman hissiä kahden labbiksen kanssa. Pennun kanssa sisäsiisteysopetus oli vähän hankalaa kun ulos pääsemisessä kestää hetki, mutta kyllä sekin oppi sisäsiistiksi kuitenkin. Eikä sen hitaammin kuin tuo vanhempi koirakaan jonka pentuaikana asuttiin ekassa kerroksessa ja päästiin nopeesti ulos. Ainoot haasteet on tuonut hissittömyys koirien kanssa. Pentua jouduin kantamaan aika pitkään alas portaita kun se ei uskaltanut mennä alas päin itse. Lopulta oli pakko ostaa sille jarrusukat kun ei selkä enää kestänyt ison pennun kantamista. Jarrusukkien avulla alkoikin menemään itse rappusia alas. Ylöspäin se tuli itse jo pikkupentuna.
Vanhemman koiran kanssa on yksi tilanne ollut etten ole saanut sitä portaita ylös viime syksynä kun siltä meni selkä. Silloin oli pakko lähettää koira äidin luokse evakkoon muutamaksi päiväksi kun äidin talossa on hissi. Muuten ei ole ongelmia ollut. Omat koirat on tosiaan hiljaisia eikä naapurit ole valittaneet vaikka tästä pennustakin mulla oli lappu rapussa että jos meteliä on niin ilmoittaa. Ja mitä oon kysellyt niin kukaan ei ole ääniä kuullut meiltä.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: PENTU KERROSTALOON? - Maanantaina, 11.02.2013 klo 11:25  
+
0
Minäkin asun kerrostalossa, mutta koska minulla on pikkukoira (chihuahua), on se helppo kantaa ulos. Vieläkin kannan sen portaat alaspäin, ylös se menee itse.
Yksinoloa en harjoitellut oikeastaan ollenkaan. Olin kaksi ensimmäistä päivää koko ajan kotona ja sitten pentu jäi yksin kauppareissun ajaksi. Jätin sen aitaukseen, missä se kiljui niin kovaa, että kuului rappukäytävän alas asti (asuin kolmannessa kerroksessa). Mutta heti kun jätin sen yksin koko kämppään, oli se ihan hiljaa. Nukkumasta aina tulee kun tulen kotiin. Nykyään se menee nukkumaan jo siinä vaiheessa kun teen lähtöä.

Cherryberry

Cherryberry
Viestimäärä: 5

VS: PENTU KERROSTALOON? - Perjantaina, 12.06.2015 klo 19:50  
+
0
Toivottavasti ei ole nyt off the topic, mutta minkäs ikäisenä olette kerrostalokoiria opettaneet kulkemaan itse portaissa? Alaspäin on pahempi koiralle, mutta omistajan helpompi kantaa, joten tätä varmaan niin kauan kun jaksaa koiraa rapuissa kuskata. Mites sitten ylöspäin? Koska uskaltaa laittaa kiipeämään?
X-rotu n. Nalle 05/2008
X-rotu u. Roope 09/2012
Skcu. Luke 05/2015

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: PENTU KERROSTALOON? - Perjantaina, 12.06.2015 klo 22:54  
+
0
^ Miä alotin jo pennun ollessa hyvin pieni, siinä vaiheessa kun se oli henkisesti valmis (eli uskalsi yrittää) portaita ylös, ensin toki vaan yhden askelman tai kaksi päivän tai ulkoilun aikana. :hymy: Meillä kun on avoportaat niin vaati hieman totuttelua ennenkö corgipoika lakkas jännittämästä. :nauru: Pikku hiljaa totutin menemään muutaman askelman, sitten puolikkaan porrasvälin, yhden kokonaisen välin (tässä vaiheessa pysyttiin hieman pidempään kun pienikokoiselle kuitenkin aika raskasta) ja sitten taas hissukseen lisäämään matkaa.
Joissain lähteissä sanotaan että varsinkin isojen rotujen pentuja olisi hyvä kantaa portaissa niin kauan kun vain jaksaa. Pienempirotuiset voivat hieman varhemmin kävellä portaat itse kun saavuttavat aikuiskoon nopeammin. :hymy: Kukin tekee siis toki tyylillään, mutta jos nyrkkisääntönä pitää että alle viisikuista pentua ei saisi viedä kunnollisille hihnalenkeille, niin ehkei portaitakaan kannata sallia kokonaan kuljettavaksi itse ennen sitä.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

redpomelo

redpomelo
Viestimäärä: 135

VS: PENTU KERROSTALOON? - Lauantaina, 13.06.2015 klo 08:38  
+
0
^^ Riippuu varmasti paljon koiran koosta ja myös ruumiin muodosta. Watti taisi olla 4kk kun alkoi itse kiivetä portaat. Portaiden alas meno sen sijaan oli niin paljon pelottavampaa, että siinä taidettiin olla 8kk paikkeilla, ennenkuin itse uskalsi. Ihan pienenä en uskaltanut edes antaa yrittää itse portaita alas, ettei vaan liukastu ja satuta itseään.

Eleanor

Eleanor
Viestimäärä: 80

VS: PENTU KERROSTALOON? - Lauantaina, 13.06.2015 klo 12:10  
+
0
Me ei asuta kerrostalossa, vaan kaksikerroksisessa paritalossa, mutta mäkin olen pohtinut jo tuota porrasasiaa. Yumi osaa kiivetä meidän portaat ylös (vaikka tätä "hauskaa" puuhaa rajoitetaan usein portilla), mutta ei alas, joten ihmisen on pakko mennä pelastamaan neiti yläportaalta, jos se sinne on seikkaillut. Mua vähän jännittää ja suoranaisesti pelottaa tuo portaissa kiipeily (ne on vielä sellaiset kierreavoportaat, joissa on askelmien väleissä ilmaa ja toinen puoli toista kapeempi) enkä haluaisi Yumin menevän niihin vielä ollenkaan. En varsinkaan silloin, jos se yrittää harppoa kovaa vauhtia ylös esim. lasten perässä.

Mun miehen mielestä hermoilen ihan turhasta ja Yumin pitäisi saada valvotusti yrittää kiipeilyä. Se siis näyttää kykenevän siihen kokonsa ja fysiikkansa puolesta, mutta pelkään että tassut liukuvat ja nivelet/lonkat rasittuvat. Mä oon kuullut, ettei lattiakaan saisi olla liukas pennun alla, mutta toisaalta mattojakaan ei voi vielä oikein laittaa. Olen yrittänyt pyrkiä siihen, että vain pihalla saa juoksennella ja sisällä kotona ollaan rauhallisesti. Yumilla on kuitenkin paljon energiaa.

Islantilaisilla on aika vahvat, tanakat jalat ja ovat hyvin ketteriä, mutta sydän syrjällään seuraan välillä tän pienen riekkumista. Onneksi lapsetkin (9- ja 11-vuotiaat) ovat oppineet, ettei pentua saa turhaan riehuttaa ja että sen pitää antaa myös levätä.
Islanninlammaskoiranarttu Yumi aka Jumppis 7.4.2015
Maatiaiskissa Irmeli eli Immu ~2006 (rescue)

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: PENTU KERROSTALOON? - Lauantaina, 13.06.2015 klo 16:57  
+
0
^ Ei sun huolesi mun mielestä ihan aiheeton ole, Yumi on kuitenkin vasta mitä, 9-10 -viikkonen? Sen ikäsellä motoriikka ei ole vielä ihan kohdillaan ja kierreportaissa voi pudota sisäkaarteen puolelta. Miehesi on kyllä siinä oikeassa että valvotusti, niin että joku on koko ajan pennun lähellä kun kiipeää, voi antaa pennun välillä harjoitella, varsinkin just ylöspäin menemistä kun siinä kompastumisriski on vähän pienempi eikä jalkoihin aiheudu tärähtelyä juurikaan. Alaspäin voi harjoitella sitten myöhemmin portaikon alapäästä aloittaen, askelma kerrallaan. :hymy:
Paitsi tietty jos teidän tarkoituksena on ettei Yumi saa mennä yläkertaan jatkossa, sitten on etsittävä jokin muu portaikko harjoitteluun.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

hannipa

hannipa
Viestimäärä: 61

VS: PENTU KERROSTALOON? - Sunnuntaina, 14.06.2015 klo 13:35  
+
0
Täälläkin asutaan kerrostalossa, naapureita joka puolella paitsi alhaalla. Heti ensimmäisinä päivinä kävin koputtelemassa viereisten naapurien oviin ja esittäytymään pennun kanssa (samaan aikaan oltiin vasta myös itse muutettu uuteen asuntoon). Varmistettiin vuokranantajilta että saako koiria ottaa asuntoon yms. Meille pentu haukkunut vain, kun ilmaiseen mieltään, mutta ei millekän käytävän äänille...
wss n. Misty 21.2.2015
wss n. Windy 5.8.2015 (sijoitettu kaverille)
wss. u Kelmi 20.1.2018


aderynwss.blogspot.com

Eleanor

Eleanor
Viestimäärä: 80

VS: PENTU KERROSTALOON? - Sunnuntaina, 14.06.2015 klo 15:01  
+
0
^^ Joo, saa Yumi kyllä mennä tulevaisuudessakin yläkertaan, kun meidän kaikki makuuhuoneet on siellä ja Yumi on nukkunut yönsä meidän huoneessa omalla pedillä. Ikää on vasta vajaat 10 viikkoa (tiistaina tulee täyteen), joten olen samaa mieltä, että täytyy olla varovainen vielä noissa portaissa. Harkitusti ja valvotusti voidaan sitten vähän vanhempana kokeilla. Myös pihalla on pari matalampaa rappuaskelmaa ja niistä pentu kulkee mennen tullen, vaikka välillä nostan niiden yli. Ymmärrän pennun kiinnostuksen portaikkoon, kun meillä normaalisti on aina osa porukasta ylä- ja osa alakerrassa, paitsi silloin kun syödään tai oleillaan olkkarissa.
Islanninlammaskoiranarttu Yumi aka Jumppis 7.4.2015
Maatiaiskissa Irmeli eli Immu ~2006 (rescue)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 14.06.2015 klo 15:03)

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:15)