Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Lauantaina, 19.06.2010 klo 20:16

Uros vai narttu?

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 04.09.2010 klo 13:12  
+
0
En viitsinyt aloittaa uutta topicia, joten ängen kysymykseni tänne jos sopii?

Tää kaipais vähän mielipiteitä, kun ois seuraava koira hankinnassa, mutta sukupuoli askarruttaa. Eli tällä hetkellä kotia asuttaa reilu 2-vuotias mäyrisuros, joka on niin mäyris kuin voi kuvitella. Luonnetta löytyy siis riittämiin. Yleisesti tää tulee narttujen kanssa hyvin toimeen, toisinaan liiankin hyvin.. :shifty: Urosten kanssa meinaa mennä hampaiden kalisteluksi ja äijäämiseksi, riippuu tosin toisen koiran luonteesta - joidenkin kanssa sujuu leikit varsin mallikkaasti.

Automaattisesti aloin suunnittelemaan, että seuraava koira on sitten narttu. Nyt on kuitenkin alkanut epäilyttää. Ensimmäinen koirakin on uros nimenomaan sen takia, kun ei haluttu narttuakaan. :nauru: Tästä seuraavasta olisi tarkoitus tulla ihan kunnon harrastuskoira ja mietityttää kuinka paljon ne nartun juoksut ja mielialanvaihtelut vaikuttaa harrastamiseen ja normaaliin elelemiseen? Tykkään itse enemmän uroksista ja niiden suoruudesta, mutta ensimmäiseksi harrastuskoiraksi narttu olisi varmaan vähän helpompi vaihtoehto? Tulevan koiran rotu on siis kk hollanninpaimenkoira.

Tärkeintä mulle kuitenkin on, että koirat tulisi keskenään toimeen. Oisko kaksi leikkaamatonta urosta liian tulenarka yhdistelmä? Ikäeroa näillä tulisi olemaan noin kolme vuotta. Mäykyn leikkaamisesta on ollut puhetta, mutta kakslahkeinen ei ole syttynynyt ajatukselle. En usko, että pallien vieminen tekis tosta mäykystä lapasta, mutta kai sillä vähän rauhottaisi sitä äijäilyä?

Uros siis miellyttäisi enemmän, mutta huolestuttaa miten kaksi urosta tulee keskenään toimeen. Narttu olisi kai helpompi, mutta ajatus niistä juoksuista ahdistaa. Tietty nartun voisi leikata, mutta en haluaisi ruveta sellaista tekemään helpottaakseni omaa elämääni. Jos mäyristäkään ei leikata, niin sitten pitäisi saada aina toinen hoitoon juoksujen ajaksi...

So, dear kc - uros vai narttu?
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Nemi

Nemi
Viestimäärä: 15

VS: UROS VAI NARTTU? - Tiistaina, 21.09.2010 klo 23:57  
+
0
Mielenkiintoinen bortsu kasvattajan kirjoitus ko. aiheesta: http://cabaroo.com/fin/urosvsnarttu.html

Oma koira on uros ja olen myös mielissäni tästä päätöksestä, eritoten silloin, kun kuulee reeneissä jonkun valittelevan juoksuja tms.

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 10:59  
+
0
^ Mielestäni hieman liian yleistetysti ja kärjistetysti kirjoitettu juttu. Jos kirjoittaja olisi hieman pehmentänyt sanomisiaan, olisi asiat "helpompi" uskoa. Nyt jäi kirjoituksesta hieman kummallinen maku suuhun :mietiskel:
WeCoCaN
WeCoCaU

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 14:14  
+
0
Mulla on kaksi narttua. Sukupuolella ei oikeastaan ole ollut sen suuremmin väliä, nyt päädyin narttuihin koska vanhemmillani on uros joka ei siedä lainkaan muita uroksia. On sitten helpompaa käydä kotikotonakin.

johku

johku
Viestimäärä: 146

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 14:42  
+
0
Mulla on tähän asti ollut vain kaksi urosta joista toinen vanhalla iällä leikattu ja toinen vasta vajaa pari vuotias ja kyllä nuo pojatkin hermoja koittelee:ttou: Välillä tuntuu että korvien välissä on pelkkää umpi rautaa on ne sen verran kovapäisiä pässejä ollut molemmat :kieli: Olin vakuuttunut että, seuraava koira on sitten varmasti narttu koska en pidä juoksuja niin kovin suurena ongelmana. Jostain kumman syystä nyt on sit kuitenkin uros pentu varattuna:hymy:.
Sakemanni uros -Taisto *10
Sakemanni uros -Ukko *08
Sakemanni narttu -Kalinka *11

Nemi

Nemi
Viestimäärä: 15

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 15:10  
+
0

Kondo kirjoitti:

^ Mielestäni hieman liian yleistetysti ja kärjistetysti kirjoitettu juttu. Jos kirjoittaja olisi hieman pehmentänyt sanomisiaan, olisi asiat "helpompi" uskoa. Nyt jäi kirjoituksesta hieman kummallinen maku suuhun :mietiskel:



Kieltämättä teksti on kärjistetty, mutta uskoisin, että se on tehty tarkoituksella yleistettyjen ja kärjistettyjen mielipiteiden muuttamiseksi :)

Perheessämme on aiemmin ollut narttu koira ja itse olin myös aiemmin sitä mieltä, että vain narttuja tuleekin. Toisin kuitenkin kävi, yksilön luonne ratkaisi :) Seuraava koira voisikin olla kumpi vain, ihan pennun luonteen perusteella, niinkuin kasvattajakin valintoja tekee.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 15:14  
+
0

Kondo kirjoitti:

^ Mielestäni hieman liian yleistetysti ja kärjistetysti kirjoitettu juttu. Jos kirjoittaja olisi hieman pehmentänyt sanomisiaan, olisi asiat "helpompi" uskoa. Nyt jäi kirjoituksesta hieman kummallinen maku suuhun :mietiskel:



Samaa mieltä. Tuon linkin tekstin kun luki, niin pääsi syvä huokaus. :roll: Aika yksioikoista ajattelua. Närästää muutenkin nuo stereotypiat eri sukupuolista, niin ihmisten kuin koirien kohdalla. Ja kirjoittajalla oli siis leikattuja narttuja. Eikö se nyt ole yleisesti tunnettu tosiasia että niistä tulee helposti äreitä toisiaan kohtaan?
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

Stella3

Stella3
Viestimäärä: 129

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:09  
+
0
Kyselin asiasta jo rotupuolella mutta koska asia sopii paremmin tänne niin kyselenpä sitten teiltä. Kysymykseni on äärettömän tyhmä, mutta haluan tietää: juoksut. En ymmärrä nartuista mitään, koska olen kasvanut ja elänyt aina urosten kanssa. Meille on tulossa urospentu tammikuussa, mutta koska haaveenani on joskus ryhtyä kasvattajaksi on pakko joskus hankkia narttu. Tiedän juoksujen tarkoituksen ja ajoituksen yms mutta käytännön asiat eivät ole tiedossa. Miten elämäni muuttuu nartun kanssa eläessä? Esim juoksuhousut ovat täysi mysteeri.

On hieman noloa kysellä tälläistä mutta ei auta, muuten en ikinä opi :D
Kääpiöpinseri Rico 23.11.2010 ->

Ricon blogi

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 03.11.2010 klo 16:45  
+
0
Olipas muuten oikeasti kärjistetyä tekstiä noilla sivuilla. :nauru:

Kyllä mä vaan olen päätynyt siihen, että mun koirat tulee mieluiten narttuja olemaan. Yksi uroskin on tähän laumaan päätynyt ja se kieltämättä on putkiaivoineen näistä helpoin tapaus, mutta kyllä ne nartut on mun juttuni ailahtelevine mielineen. :wink:

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 05.11.2010 klo 13:18  
+
0
Meillä tuo sheltti on uros, narttua en edes harkinnut, vaan sukupuoli oli heti selvä. Shetlantilainen kun on luonteeltaan sen verran pehmeä, niin tiesin että uroksen kanssa pärjätään hyvin, vaikka putkiaivo onkin. :nauru:

Nyt jos luoja suo ja salama ei iske, niin ensi syksynä harkinnassa vakavasti on rhodesiankoira ja siinä tuo sukupuoli mietityttää.
Uros on kuitenkin narttua jonkin verran suurempi ja luonnollisestikkin niiden viettiensä vietävissä ja hajujen, mitä lenkkeilyyn tulee. Pelkään, että talvisin tuo vetäis mua pulkkana perässään. :ttou:
Nartussa mietityttää juurikin juoksut ja niiden jälkeen mahdolliset valeraskaudet. Ja sikäli kun nuo kovasti käy vaivaamaan, niin nartun leikkauttaminen on kuitenkin selvästi kalliimpaa ja hankalampi operaatio, kun sit taas hormoonien vietävissä olevan uroksen.

Onneksi on vielä aikaa miettiä.. :hymy:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 05.11.2010 klo 14:00  
+
0
Itse päädyin narttuun aikanaan juuri koska halusin pehmeämmän helpomman luonteen. En ole koskaan kokenut juoksuja esteenä vaikka aktiivisesti harrastammekin. Kyllä se pakollinen kolmenviikon treenitauko tekee ihan hyvää sekä koiralle että emännälle. Meillä ei olla sekopäisyydestä kärsitty juoksujen aikaan, ainoana erona arkeen on juoksupöksyt.
Itse ajattelin myös että seuraava koira on myös narttu, mutta mies taas haluaisi uroksen. Nyt kun olen asiaan enemmän perehtynyt harrastajilta kyselemällä, niin mieleni on aika sukupuolineutraali. Meille siis tulee se lupaavin pentu, on se sitten narttu tai uros.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 06.11.2010 klo 13:05  
+
0
Narttu, sanon minä. Nyt toista koiraa hankkiessa narttu oli itsestäänselvyys, urosta en edes harkinnut. Syynä varmaan se että nykyinen koirakin on narttu ja niistä huomattavasti enemmän kokemusta. Ja uroksista on yleensä jäänyt sellainen "karvas maku suuhun" jos näin voi sanoa. :mietiskel: Tosin, nyt melkein harmittaa että olen juuri narttua ottamassa, koska tässä rodussa (bordercolliessa) on narttupentu vaikeampi saada. Mutta en aio sukupuolta vaihtaa, se on saletti. :nauru:

Narttujen yleensä sanotaan olevan helpompia ja pehmeämpiä luonteeltaan, yksilöstä ja rodusta se on myös pitkälti kiinni. Osaa ne tosin kusettaakin, mutta mulle on aina jäänyt nartuista hyvä fiilis. En mä vaan urosta jaksaisi ja ongelmia tuottaisi tämän nykyisen nartun juoksut ym. hormonaalinen toiminta. Mullekin koira on tulossa harrastuskäyttöön että sinänsä ne juoksut on ihan peestä ja sotkee koko talon jossei juoksuhousuja hommaa, mutta kyllähän sitä voi sen aikaa kotona treenailla ja aina voi vähän soveltaa. Tämä Helmi-narttu potee jatkuvasti valeraskauksia ja juoksut tulee välillä ihan miten sattuu, mutta onhan siihen jo tottunut eikä se haittaa, koska ei kuitenkaan harrastuskoira ole. Että varmasti molemmista sukupuolista löytyy sekä hyviä että huonoja puolia.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 06.11.2010 klo 23:19  
+
0
Mulla on ollu narttuja enimmäkseen ja ihan hyviä fiiliksiä on. Kaikki on ollut helppo kouluttaa ja niin edelleen ja ihan kilttei on. (tosin juoksut on ne "hankalimmat" mutta onneksi on juoksuhousut keksitty =D niin ja koirapuistoon ei sitten voi juoksuisen nartun kaa mennä,sekin on harmittanut joskus mutta eipä se nyt maailmaa kaada ). Yhden keskikokoisen villakoira uroksen olen omistanut ja ei mulla ole siitä mitään ikäviä muistoja ,paitsi sen muistan että se juoksenteli välillä pitkin kyliä kiimaisten narttukoirien perässä (karkas,osas avata ovet yms) :roll: ja oli aika seksuaalinen kyllä :kieli: Mun seuraava koira tulee olee uros puppy!:enkeli:
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 06.11.2010 klo 23:44)

NiinaMaria

NiinaMaria
Viestimäärä: 321

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 13:00  
+
0
Ensimmänen koirani oli tuo russeli uros, lähdin siis koittamaan kepillä jäätä. Mutta sain aivan mahtavan pakkauksen, oon ehkä päässy vähän liiankin helpolla. :eitietoo: Sen näkee kohta, kun toinen uros tulee taloon.. Tico on leikattu ja muutenkin aika lepsu, joten uskon että meidän yhteiselo tulee sujumaan ihan mukavasti. Toivottavasti. Nartuista ei oo kokemusta, mutta jos vielä kolmas joskus tulee, niin en narttua ihan suoralta kädeltä hylkää.

Shuf

Shuf
Viestimäärä: 13

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 10.11.2010 klo 18:32  
+
0
Mul itellä on "esikoisena" narttu ja pidän sitä helpompana vaihtoehtona mulle. Mun seuraava koira tulee olemaan myös narttu ja peukut vaan pystyyn että tulevat toimeen.

Ehkä joskus ku on kunnolla kokemusta koirista niin harkitsen urosta mut näin alkuun on narttu mulle parempi. Ne on usein "pehmeeluonteisimpia" niin sit koen sen itelle helpompana vaik aika yksilökohtastahan toiki..

lodda

lodda
Viestimäärä: 58

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 25.11.2010 klo 17:54  
+
0
Onko jollain jotain mielipidettä että kumpi olisi "parempi" ensimmäiseksi koiraksi????? wss:ssää aattelin roduksi...:)

AnnaL

AnnaL
Viestimäärä: 1

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 02.12.2010 klo 18:47  
+
0
Nyt semmoista kyselyä tänne, eli:

Itselläni on 10kk leikkaamaton narttu. Nyt kaveriksi aikuista koiraa.. Narttu vai uros?

Tällä hetkellä kiikarissa olisi yksi ihana leikkaamaton aikuinen narttu, mutta mitenköhän tulevat toimeen, kaksi leikkaamatonta typyä?

Nykyinen on ajokoira-noutajamix ja tää aikuinen neiti on hyvin lempeä, oliskohan nyt ollut amerikanbulldog. Kumminkin hieman epäilyttää, josko alkaa sitten pomottaa pienempää ihan täysillä.

Murdiina

Murdiina
Viestimäärä: 16

VS: UROS VAI NARTTU? - Torstaina, 09.12.2010 klo 23:14  
+
0
Itsellä 2 narttua. Isomman käytös ei muutu mitenkään juoksujen aikana, ehkä hieman apaattisempi kun yleensä, mutta ei valita ja pitää itsensä itse puhtaana. :peukku: mutta olen kyllä kuullut että joillakin nartuilla juoksuaika yhtä h*lvettiä. Itse otettiin narttu, koska ajateltiin urosten olevan vähän turhan innokkaita (nylkytys, narttujen perään kuolaaminen) ja ehkä kovapäisiä (tosin ei ehkä tässä rodussa niinkään..) ja kun kyseessä oli ensimmäinen koira. Todella tyytyväinen olen ollut narttuun ja nyt saapui toinenkin, koska en viitsinyt ryhtyä tuohon narttu ja uros saman katon alla- touhuun, tosin leikkauttaminen olisi ollut yks vaihtoehto siinäkin . Mutta narttu ja narttu ehkä parempi. Tosin aijon kyllä uroksenkin joskus varmasti ottaa. :wink:
Labbisneidit Tintti (s. 24.03.06) ja Kerttu (s. 30.09.10) <3

Saaga

Saaga
Viestimäärä: 154

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 10.12.2010 klo 21:48  
+
0
Meillä on perheessä (kun kotona vielä asuin) ollut pari eri koiraa ja molemmat olleet uroksia. Päädyin siis ikiomassa koirassanikin urokseen, koska se vain tuntui jotenkin luonnollisemmalta vaihtoehdolta. Toki uroksessa on se etu, ettei niitä juoksuja ole, mutta ei se kyllä todellakaan ainut syy ole. Uros vain tuntui enemmän omalta jutulta. :)
Seropiuros Roope 11/2010

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 11.12.2010 klo 12:48  
+
0
Mulla on kokemusta molemmista sukupuolista ja eri roduista (meillä on ollu ns. väliaikaiskodissa mm. islanninlammaskoira, sekarotusia JNE). Mun kokemuksella uroksissa on enemmän ollut haastetta. Testaavat omistajaansa paljon enemmän. Meillä urokset myös herkemmin ovat karanneet omille teilleen.

Nyt meillä on 2 narttua. Tappelevat toki välillä aika rajustikkin (vaikka pentu onkin vasta pieni) mutta toisaalta ovat ku paita ja peppu. Isompi on erittäin mielyttämisenhaluinen, makupaloilla helppo opettaa. Herkkä. Nuorempi taas tuntuu olevan vähän jääräpäisempi, mutta sekin miellyttämisenhaluinen. Luonnetta enemmän kuin isommassa. Onhan toki näissäkin haastetta.
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 11:00)