Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Lauantaina, 19.06.2010 klo 20:16

Uros vai narttu?

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 9

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 11.12.2010 klo 15:24  
+
0
Meillä on aina ollut narttuja, mutta kun seuraavan oman koiran hankin, on se 99% varmuudella uros. En vaan jaksa juoksuaikoja ja valeraskauksia ja sitä kieroilua! Nykynen narttu ei edes ole mikään kovin bitch, mutta osaa silti juonia kunnioitettavan hyvin!

Koiruliini

Koiruliini
Viestimäärä: 17

VS: UROS VAI NARTTU? - Tiistaina, 21.12.2010 klo 15:30  
+
0
Meille on tulossa kesällä luultavasti kleini tai mitteli ensimmäiseksi koiraksi. Narttua ollaan aina ajateltu, mutta nyt epäliys iski, kun luin teidän juttuja täältä :D Monet tuntuu olevan uroksien puolella. Mutta narttu parempi ensikoiraksi, onko totta?

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: UROS VAI NARTTU? - Tiistaina, 21.12.2010 klo 16:02  
+
0

MAD kirjoitti:

Meillä on aina ollut narttuja, mutta kun seuraavan oman koiran hankin, on se 99% varmuudella uros.

Itse sanoin ihan samaa vielä tovi sitten, mutta kas, narttupa sieltä tulee seuraavaksikin :)
Varjo 12/2010 ♥

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: UROS VAI NARTTU? - Tiistaina, 21.12.2010 klo 18:14  
+
0
Joo mullekkin piti tulla uros seuraavaksi mut narttu tuli ja vielä ihan eri rotua mitä ajattelin:) mut eipä sillä sukupuolella mun tapauksessa ainakaan niin hirveästi väliä ole.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: UROS VAI NARTTU? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 20:31  
+
0
Mä oon kans ollu aina narttujen kannalla,mutta otin sitten yhden uroksenkin. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Nartut on kaikki ollu hyviä koiria eikä juoksutkaan hirveästi oo haitannu. Ei oo ollu mitään mielialojen vaihteluita eikä oikutteluja.Eikä valeraskauksia. Mielestäni nartut(ainakin omani)ovat parempia sietämään kipua. Esimerkiksi jos on tullu joku vamma tai haava niin ne ei oo niitä paljon valitelleet. Mutta kun tuolle urokselle tulee pienikin nirhauma niin koko elämä on ihan pielessä. Se tulee kärttyisäksi ja purkaa omaa kipuaan noihin muihin koiriin.
Nartut(edesmennyt ja tuo vanhempi) taas ottivat jossain vaiheessa kovastikkin yhtee tietyissä tilanteissa.Aina oli jommassakummassa reikä.

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 10:16  
+
0
Itse en voi edes ajatella narttukoiraa harrastuskoiraksi itselleni. Jotenki mua ärsyttää kaikki ne juoksut ja valeraskaudet ymsyms.. Mua hermostuttais jo viikon päästä ku ei pääsis tekeen mitään ja AAHH! kotona vaan pitäis olla.... :mad:

Tämä oma koirani (u.auspai) on todella innokas tekemään oikeastaan mitä vaan ja tekee vaikka palkatta duunia pitkään. Sekin voi tietty muuttua iän myötä hippasen.
Nartut taas saattaa olla semmosia "jos sulla ei oo HK:n sinistä siinä nii en tee mitään" Urokset on suorempia ja niistä on kiva vaan tehdä :jjei:
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 12:02  
+
0
Itselläni on tapana sanoa, että tulen parhaiten toimeen koiraiden kanssa - niin ihmisissä kuin eläimissäkin. Suurin osa ystävistäni on miehiä ja esimerkiksi koirissa ja hevosissa tulen paremmin juttuun urosten ja ruunien/orien kanssa. Tuntuvat tosiaan niin paljon suoraviivaisemmilta kaikessa toiminnassaan kuin naiset/nartut/tammat, joiden hömpötyksiä en meinaa aina ymmärtää, vaikka itsekin nainen olen... ;)

Omia hevosia hankkiessa oli itsestäänselvää että tammoja en katsele, ja koiraakin etsiessä halusin uroksen.

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 13:59  
+
0
Jaahas, täällä ollaan montaa mieltä;)
Meillä on kotona 2 kissaa ja koira. Kaikki ovat uroksia. Koiramme on uros, koska meillä on sheltti ja niinkuin Sonik tuolla aikaisemmin mainitsi tämän rodun kanssa pärjää hyvin vaikka onkin uros:)
Nyt kumminkin olen miettinyt, kun sitten vanhempana otan haastavamman rodun (luultavasti akitan) kannattaako uros vai narttu? Se olisi sitten ensimmäinen ikioma koirani (vaikka tämän sheltin olen pääasiassa itse kouluttanut).

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 14:25  
+
0
Höh. Mä olen alkanut epäilemään, onko narttu sittenkään oikea valinta. Niillä on niitä ihme herkkyyskausia, mielialanvaihteluita, juoksuaikoja...Urokset kuulemma unohtaa ikävät asiat helpommin ja niiden kanssa kärsii tehdä virheitäkin. Nartut on toisilleen todellisia ämmiä ja meillähän olisi sitten kaksi narttua. :roll: Mutta toisaalta, nartuista on enempi kokemusta ja suunnilleen tiedän mitä niiden päässä liikkuu ja ainahan omaa koiraa oppii lukemaan (ainakin pitäisi). Sitä paitsi olen etsinyt kohta vuoden verran nimenomaan narttupentua niin kannattaako sukupuolta enää tässä vaiheessa vaihtaa. Ja tuossa aiemmin oli kiva yhdistelmä, missä oli viisi urosta niin siitä olisin (uros)pennun saanut. :roll: Ehkä mä kuitenkin pysyn siinä nartussa, vaikka uroskin olisi luultavasti ollut ihan yhtä hyvä valinta. :eitietoo: Mutta jos tämä pennunetsintä kovin vielä venyy niin sitten se uroksen otto voisi ollakin mahdollista.

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 14:58  
+
0
^Jos sukupuolella ei ole niin hirveästi merkitystä, niin valitse pentu joka miellyttää eniten, sukupuolesta riippumatta? :hymy:

Itse oon aina ollut ns. urosihmisiä, mutta voi olla että seuraava koira on narttu, jos päädyn leikkauttamaan nuo pojat.
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 17:19  
+
0
Miizuli,voin kertoa,että meillä on uros ja vanhin narttu leikattuja. Nyt kun tuolla nuorimmaisella oli juoksut niin kyllä oli pari päivää aika levoton meininki. Aamullakin kun mentiin hihnassa pissalenkille,niin uros yritti koko ajan astua. Jouduin viemään niitä lyhyessä hihnassa toinen toisella puolella ja toinen toisella. Suvunjatkamiskyvyt on siis urokselta viety,mutta halut jäi.
Täytynee tuo toinenkin narttu jossain vaiheessa siten leikkuuttaa.

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 17:39  
+
0
Olen ollut pitkään niitä narttuihmisiä. Lapsuudenkodissa meillä oli 2 narttua. Lähipiirissä kaikilla on ensimmäinen koira narttu ja seuraava koira uros.

Tässä kun on muutaman vuoden suunnitellut koiranhankintaa sekä seuraillut ja hoitanut tuttujemme koiria, niin tajusimme miehen kanssa, että kaikki tutut urokset on tosi lepposia ja mukavia. Sellasia huumorimiehiä, jotka ottavat asiat rennosti. Nartut on taas totisempia, ailahtelevampia ja niillä tuntuu olevan koko ajan ketunhäntä kainalossa. Oikein mukavia koiria kuitenkin nekin.

Päätimme ottaa siis ekaksi koiraksi uroksen, eikä haittaa, jos se on vähän hömelömpi tapaus (ennen musta oli tärkeää, että koira on superfiksu ja nokkela..). Toinen koira, joka hankitaan kaveriksi n. 2 vuoden kuluttua tulee sitten olemaan näillä näkymin narttu.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 18:14  
+
0

jenniköpi kirjoitti:

Itse en voi edes ajatella narttukoiraa harrastuskoiraksi itselleni. Jotenki mua ärsyttää kaikki ne juoksut ja valeraskaudet ymsyms.. Mua hermostuttais jo viikon päästä ku ei pääsis tekeen mitään ja AAHH! kotona vaan pitäis olla.... :mad:



Ei kai sitä nyt vaan kotona täydy olla, vaikka koiralla juoksut oiskin. :wink: Tietty ohjattuihin treeneihin ei pääse, mutta ihan samalla tavalla sen nartun kanssa voi kotonakin treenata, ei ne juoksut sitä estä. Tietty, jos juoksut on kovin vaikeat ja koiran luonne muuttuu niiden aikana, niin sitten asia on eri. Useimmat nartut pysyy kuitenkin ihan järjissään juoksujen aikana ja ainahan sen koiran voi leikata, jos ei juoksuja kestä. :wink: Lisäksi mun mielestä kolmisen viikkoa pari kertaa vuodessa ei ole edes kovin pitkä treenitauko, tauko voi välillä tehdä jopa ihan hyvää.

Mä en osaa kuvitella itelleni urosta, en tiedä miks. Ehkä oon kuullu liian paljon juttuja uroksista, jotka sekoo juoksuisista nartuista ja katellu koirapuistossa yliseksuaalisia uroksia, jotka ei jätä narttuja rauhaan. Lisäksi urokset tuntuu olevan herkemmin toisia pomottavia ja dominoivia, jolloin ei voi mennä niin helposti vieraiden koirien/toisten urosten sekaan. Voishan se olla avartavaa kouluttaa urosta, mutta en ole ainakaan vielä kokenut omaa narttuani mitenkään hankalaksi. Juoksutkin sillä on tosi helpot, luonteessa ei näy sillon mitään muutosta.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: UROS VAI NARTTU? - Perjantaina, 31.12.2010 klo 19:44  
+
0

belgilö kirjoitti:

Miizuli,voin kertoa,että meillä on uros ja vanhin narttu leikattuja. Nyt kun tuolla nuorimmaisella oli juoksut niin kyllä oli pari päivää aika levoton meininki. Aamullakin kun mentiin hihnassa pissalenkille,niin uros yritti koko ajan astua. Jouduin viemään niitä lyhyessä hihnassa toinen toisella puolella ja toinen toisella. Suvunjatkamiskyvyt on siis urokselta viety,mutta halut jäi.

Hmm, no ei kuulosta kovinkaan kivalta. Olen aika satavarma että tuolla vanhemmalla ei halut mihinkään häviäisi vaikka leikkauttaisikin. Pitänee miettiä.
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

miimi

miimi
Viestimäärä: 121

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 15.01.2011 klo 08:50  
+
0
Itse valitsin narttupennun lähinnä ulkopuolisista syistä.
Kotipuolessa on meinaan kaksi tipsutyttöä ja en aio ajottaa vierailujani koirien juoksujen mukaan :D
Mutta pakko myöntää, uroksen olisin ottanut jos tälläisiä seikkoja ei olisi :nauru:
monirotu-tyttö Mytty s. 18.11.2010
irlanninsusikoira neiti Mankku 3v

maj__

maj__
Viestimäärä: 6

VS: UROS VAI NARTTU? - Lauantaina, 15.01.2011 klo 23:28  
+
0
Mulla on molemmat, uros ja narttu. Nykyään kumpikin on leikattuja. Nartulla juoksuajat olivat meillä hankalia ja vuoto oli melkoisenkin runsasta sekä valeraskauksia esiintyi, joten itse koin hieman vaikeaksi nuo narttujen jutut. Uros taas ennen leikkausta itki kovasti narttujen perään ja merkkailun kanssa oli välillä ongelmia. Mutta nyt jos pitäisi koira ottaa, niin kyllä se taitaisi uros olla. Ainakin tässä rodussa urokset ovat jotenkin leppoisampia eivätkä niin kieroja, vaikka toki jääräpäisiä:) Joten itse olen uroksen kannalla.

-maj_-

Kata]

Kata]
Viestimäärä: 8

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 16.01.2011 klo 13:50  
+
0
Meillä on kolme narttua ja yksi uros. Ekana meille tuli berni Jade, joka oli äärettömän helppo pentu ja on nyt aikuisenakin kuin ihmisen mieli. Seuraavaksi tuli berni Sulo, joka ei myöskään ollut/ole kamalan vaativa tapaus, tosin haasteellisempi kouluttaa kuin Jade-narttu. Ainoastaan pihassa pysyminen tuottaa vielä(kin) vaikeuksia, ikää nyt syyskuussa 4 v. ja ei tunnu painuvan mieleen että pihassa täytyy pysyä. Sit tuli kleini Teté, joka menee sarjaan älyttömän helppo tapaus. Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä meille muutti kleini Selma, joka on myöskin helppo yksilö.
Näyttelykoirana uros on ehkä parempi, koska pitää turkkinsa paremmin kuin monet nartut(meillä ainakin melko usein karva tippuu juoksujen yhteydessä). Toki se koulutettavuus voi olla hankalampaa, mutta riippuu toki tapauksesta. Ekaksi koiraksi ajattelisin nartun olevan parempi. :hymy:
Berninpaimenkoira Bandura " Jade " s. 14.8.2004
Berninpaimenkoira Leniences Carloconstantin " Sulo " s. 30.9.2007
Kleinspitz FIN MVA Tempore Latest Update " Teté " s. 20.6.2008
Kleinspitz Tempore Just That " Selma " s. 22.4.2009

maj__

maj__
Viestimäärä: 6

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 16.01.2011 klo 14:01  
+
0
Myös rodulla on merkitystä siihen, onko uros vai narttu helpompi esimerkiksi hallita ja kouluttaa, vaikka toki kaikki ovatkin yksilöitä.

Kata]

Kata]
Viestimäärä: 8

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 16.01.2011 klo 14:28  
+
0

maj__ kirjoitti:

Myös rodulla on merkitystä siihen, onko uros vai narttu helpompi esimerkiksi hallita ja kouluttaa, vaikka toki kaikki ovatkin yksilöitä.



Totta. Mulla kävi tuokin viestiä kirjoittaessa mielessä, mutta miten sitten taas kävikään.. :roll:
Berninpaimenkoira Bandura " Jade " s. 14.8.2004
Berninpaimenkoira Leniences Carloconstantin " Sulo " s. 30.9.2007
Kleinspitz FIN MVA Tempore Latest Update " Teté " s. 20.6.2008
Kleinspitz Tempore Just That " Selma " s. 22.4.2009

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: UROS VAI NARTTU? - Sunnuntaina, 16.01.2011 klo 20:43  
+
0
Itse olen aina ollut sitä mieltä, että meille tulee vain narttuja.
Juttelin yhden meidän kouluttajan kanssa, kun siis suunnittelen toisen koiran hankintaa, niin rodun (bordercollie) takia muutin mieleni, että sukupuolella ei ole väliä.

Piti sanoa, kenellä oli se aussi uros, niin aussitkin on työkoirarotuja, joten niissä useimmiten myös nartut on työmotivoituneita. Tottakai koirat on yksilöitä, mutta pääsääntöisesti esim. työkoirarodut on työhaluisia koko ajan.

Olen vähän arkaillut urosten suhteen, kun en jaksa sitä jatkuvaa merkkailua ja pissojen nuolemista ym. En halua koiraa, joka sekoaa täysin juoksuisista nartuista. Mutta tämän tulevan rodun kohdalla en niin epäile ongelmia.

Itselläni on nyt kääpiösnautseri narttu, joka kyllä hiukan masentuu juoksujen aikana/jälkeen, mutta jolla esim. valeraskauden oireet ovat vähäiset ja työmotivaatiota löytyy. Mutta heti juoksujen jälkeen palaamme meidän normi treeneihin ym.
Koira on työintoinen myös juoksujen aikaan, ei tietenkään ihan samalla innolla, mutta nauttii pienistä aktivointituokioista.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 04:45)