Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 19:16

Uuden pennun tutustuttaminen vanhaan koiraan

Siirry sivulle: 1 2

henq

henq
Viestimäärä: 8

UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 19:16  
+
0
Heips,
Meillä on 4-vuotias shelttinarttu, aika arka tapaus, mutta todella kiltti luonteeltaan. Meille on tulossa 1,5 viikon päästä shelttipentu (narttu myöskin) ja olen vähän kahden vaiheilla, että kannattaisiko vanhempi koira viedä pariksi ensimmäiseksi päiväksi johonkin hoitoon, että pentu saisi rauhassa kotiutua? Vai kannattaako vanhemman koiran olla ihan alusta asti mukana?

Haluaisin tietää, mikä olisi molemmille koirille paras ratkaisu. Jos vanhempi koira on hoidossa ensimmäiset pari päivää ja tulee sitten takaisin kotiin, on kodissamme jo pennun hajua, joten kokeeko vanhempi koira, että pentu on tunkeutunut sen reviirille sen poissaollessa?

Vai olisiko vaan helpompi, että vanhempi koira on mukana heti alusta asti, vaikka se saattaa olla pentua kohtaan tyly? Luulen siis, että sillä menee hetki pentuun tottumiseen, koska se on saanut aina itse olla, ainoana koirana, huomion keskipisteenä.

Olisi mukava kuulla teidän mielipiteitänne :)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 19:55  
+
0
No itse voin vastata että oma narttu on ihan varmasti tylympi kuin sinun narttu ja ihan ensimmäisestä päivästä lähtien on ollut mukana.
Oma oli hoidossa kun pentua haettiin ja sitten vain pentu ulos autosta ja vanhempi ulos hoitopaikasta. Hihnassa en antanut muuta kuin haistella ilman kautta tulevia tuoksuja ja sitten vain käveltiin kotiin (pentu sylissä). Kotona portin taakse molemmat ja namittelua vanhemmalle pennun katsomisesta "positiivisesti".
Sitten otettiin kuonokopan kanssa lähestymisiä kun pentu nukkua ja eilen illalla poistui koppakin jo (eilen siis myös iltapäivällä pentu saapui).
Nytten vain ovat. Vanhempi murahtelee vielä välillä, vähän enemmän, vähän vähemmän, mutta ei kummempia. Ja tämä on siis todella ei-vieraiden-kanssa-toimeentuleva, joten uskoisin että se tulee olemaan helpompaa kuin luuletkaan :)

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 20:14  
+
0
Jep, sanoisin kanssa aika varmasti, että mun vanhempi koira on tylympi kuin sun :hymy: Meille tuli pentu pari viikkoa sitten. Vanhempi oli sen aikaa hoidossa. Kun tultiin pennun kanssa hoitopaikkaan, niin laskin sen maahan vapaana nuuskutteleen. Hoitaja tuli vanhemman koiran kanssa ja menin sitä tervehtimään ja annoin nuuskia vaatteitani. Sitten hain pennun syliin ja koirat saivat nuuskia toisiaan, sitten kumpikin sai olla vapaana. Kotona on saanut olla hyvin tarkkana, mutta koko ajan vähemmän ja vähemmän. Vanhempi oli monta päivää hyvin tyly pennulle, tai siis kohteli sitä kuin ilmaa eikä antanut tulla lähelle. Edelleenkään pentu ei saa nukkua ihan lähellä, mutta lelut on jaettavissa eikä niistä tarvitse tapella. Ruuan kanssa pitää olla tarkkana, mutta niin se tulee olemaan niin kauan kuin vanhempi täällä on.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 20:34  
+
0
Mulla on kokemusta noin puolen vuoden murjottamisesta kun pentu tuli taloon. Vanhempi koira ei tosiaan leikkinyt eikä nukkunut pennun vieressä moneen kuukauteen. Lopulta olivat kuitenkin mitä parhaimmat kaverit.

Paras tilanne olisi, jos pentu ja vanhempi koira saisivat tutustua toisiinsa jossain "neutraalilla" alueella, siis jossain muualla kuin vanhemman reviirillä. Viime kesänä tulleen pennun sain hyvin sujautettua laumaan kun olimme viikonlopun rotuyhdistyksen leirillä ja pentu tuli sinne. Pentu asui minun ja muiden koirieni kanssa samassa mökissä eikä kotiin palatessa ollut mitään ongelmia. Tietenkin moinen on ani harvoin mahdollista järjestää.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

henq

henq
Viestimäärä: 8

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 20:35  
+
0
Kiva kuulla, että teillä on mennyt hyvin, vaikka aluksi vanhempi on ollut vähän tylympi. Meiän koira on vähän arka, ja saattaa karkottaa välillä muut koirat luotaan tekemällä sellaisen hyökkäysliikkeen. Siksi mietin, että jos se ärähtelee pennulle, niin säikähtääkö se pentu sitten sitä.. Mutta ehkä ne siitä sitten tottuu toisiinsa ajan kanssa.

Voi olla, että teen niin, että ensikohtaaminen voisi olla ulkona. Pentu voisi olla vaikka mun sylissä ja vanhempi koira voisi käydä sitä nuuhkimassa. Ja sit mentäisiin sisälle.
Jotenkin vaan jännitän kamalasti sitä vanhemman koiran reaktiota, että mitä jos se vaan ärähtelee pennulle. En kyllä usko, että se niin tekee, jos pentu ei ärsytä sitä, vaan luulen, että vanhempi koira kiertää pennun kaukaa, ainakin aluksi :)

Esme

Esme
Viestimäärä: 182

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 21:29  
+
0
Minua mietityttää myös tulevan pennun tutustuttaminen vanhempaan koiraan. Kyseessä siis vanhemmillani asuva koko perheen schipperke(10v.). Pappa on totutettu nuorempana hyvin toisiin koiriin ja saanut itsekin pentuna monesti kuonoonsa. Tämä rotu on vaan sellainen että ei oikein toisista tykkää, tai ainakin tämä meidän vanhus. Pentu tulee minulle ja avokilleni, kuitenkin hoito/yökylä jne paikka on aina vanhemmillani. Tiedän että tästä tulee tooosi hankala tilanne, mutta pitää yrittää selvitä. Namittamalla voisi ainakin kokeilla ja puolueettomalla maaperällä.
Schipperke 21.02.2002-
Novascotiannoutaja 29.12.2011-

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 22:34  
+
0
Mun ystävä kertoi mulle aina lohduttavan tarinan kun hänen koiransa oli/on kanssa kauhea "narttu" nimenomaan ja hän otti toiseksi koiraksi aussien ja aika herkähkön vielä. Vanhempi veteli pitkin seiniä (kuvaennollisesti :D) kamalalla ärinällä parin päivän ajan, eikä silti jäänyt traumoja :)
Oppinut tässä nyt itsekin siihen, että vaikka oma koira hyökkäili pari kertaa komennus/häätämisärinällä päin niin ei ole pentu millänsäkään, vaan on jopa yrittänyt mennä leikkimään silti vanhemman lähelle! Että normaalipäinen terve pentu ei kovin vähästä säikähdä ja palautuu nopeasti, kunhan itse on rentona (ja vaikein osuus onkin se oma rentous! :paapatus: :nauru: )

aniii

aniii
Viestimäärä: 34

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Sunnuntaina, 18.12.2011 klo 23:04  
+
0
Tosta vanhemman koiran "ärähtämisestä" sen verran, että mulle on ainakin useampi kokenut koiraihminen ja koirankouluttaja sanonut että pennulle ei pitäisi olla mitään haittaa jos joku sille ärähtää JOS toinen koira ei kuitenkaan alista pentua. Ja jos näin pääsee käymään, tilanne voi kostautua muutaman vuoden kuluttua kun pentu on pari vuotias ja saattaa alkaa pistämää muita koiria samalla tavalla "maihin". Mutta pääasiallisesti on kuitenkin hyvä jos vanhempi koira komentaa vähän pentua, koira opettaa koiraa monissa asioissa paremmin kuin ihminen. :)

Ja tuosta totuttamisesta sen verran että silloin ku asuin kotona, meillä oli vanha herran kultsi uros Topi 9v ja taloon tuli kultsi pentu Leo. Topi oli kaikkien koirien kaveri ollut koko ikänsä, mutta Leoa se ei voinut sietää alkuun ollenkaan, se lähti aina pentua pakoon, eikä päästänyt lähelle nukkumaan. Muutaman viikon kuluessa Topi kuitenkin laski Leon ensin selkäpuolelleen nukkumaan ja aina pikkuhiljaa lähemmän kuonoa. Ja lopulta ne nukkuivat ihan solmussa kippuralla. Tottumiseen meni ehkä 2kk ja tärkeimpänä asiana pidän sitä että "vanha" koira saa tarpeeksi huomiota, alkuun ehkä enemmänkin kuin pentu, niin että se huomaa ettei pentu ole välttämättä mikään kilpailija. Ja tottakai vanhemmalle koiralle on tarvittaessa keksittävä pakopaikka pennulta, ettei niitä yliärsyyntymistilanteita pääsisi syntymään. :)

Ja ettei nyt ihan menisi ohi kysymyksen niin, oon samaa mieltä kun aiemmat kommentit että koirat vois tavata esim. ulkona ekan kerran, sellasella paikalla mikä ei olis kenenkään reviiriä. Meillä koirat tapas ihan omalla pihalla, koska vanhempi koira tiedettiin niin "varmaksi". Onnea koirien tutustuttamiseen! :heiluti:

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Maanantaina, 19.12.2011 klo 08:48  
+
0
Kannattaa muistaa, että myöskään tervepäinen aikuinen koira ei käy pennun kimppuun sumeilematta. Vaikka olisi kuinka vihainen muuten, niin pennut pitäisi jättää rauhaan, muussa tapauksessa pääkoppa ei ole ihan kunnossa. Tällainen käsitys mulla.

Meillä tutustuttaminen tapahtui omalla kotipihalla. Vein pennun sylissäni aikuisen koiran tarhan luo nuuskittavaksi, ja siinä ei ollut ongelmia, koira oli vain uteliaan kiinnostunut. Seuraava etappi oli muistaakseni se, että molemmat oli samalla terassilla ja tutustelivat paremmin toisiinsa, siinäkään ei ongelmia. Sitten koirat oli yhdessä sisällä ja sulassa sovussa. Meillä tutustuminen kävi tosi hyvin, vaikka vanhempi koira on todella arvaamaton ja koira-aggressiivinen. Tässä tapauksessa positiivisen suhtautumisen syynä saattoi olla myös vanhemman koiran päällä ollut valeraskaus. Se ottikin pennun heti omakseen. :hymy:

Fanla

Fanla
Viestimäärä: 23

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Maanantaina, 19.12.2011 klo 09:12  
+
0
Meillä tutustuttiin myös omalla pihalla. Sisu päästettiin pihalle nuuskuttelemaan hetkeksi ennen kuin päästettiin isot ulos. Ei nuo isot kovin mielissään olleet ja murmuttelivat pennulle pari ensimmäistä päivää, mutta kyllä se siitä. Nyt on pari viikkoa kulunut ja Sisu on isänsä kanssa jo hyviä kavereita.
Tuo mun seropinarttu ei vieläkään oikein siedä Sisua lähelleen, mutta se ei ole mikään yllätys kun tuo koira on sellainen joka ei tykkää yhdenkään koiran iholle tulemisesta.
Valkkari Sisu 131011
Valkkari Hyry 180708
Seropi Usva 071105

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Maanantaina, 19.12.2011 klo 11:53  
+
0
Tämän uuden pennun kanssa oltiin kotona vasta puolen yön jälkeen, oli tosi pimeetä ja vettä tuli kaatamalla taivaalta. Olin suunitellut että oltais tutustutettu noi meidän pihalla mutta sään vuoksi päätettiin että mennään uuteen taloon, jossa vanhemmat koirat eivät ole juurikaan olleet ennen.
Ensin otin meidän seropin, joka osaa olla todella epäileväinen uusia asioita kohtaan, ja pidin sen ensin hihnassa ja pennun vapaana. Sitten päästettiin irti ja saivat olla vähän aikaa ja katsella ja haistella. Sitten kävin hakemassa labbiksen mukaan, ei ollut ongelmaa yhtään tuon uuden tulokkaan kanssa, rupes heti leikityttämään toista.
Nyt pentu on ollut meillä päivän (toinen aluillaan), ja pari kertaa on seropi hieman leikkinyt sen kanssa mutta jos pentu oma-aloitteisesti tulee "nenille", eli nuolemaan naamaa, lyömään tassulla yms. niin lähtee murinan säestyksellä pois. Mutta eiköhän se siitä kun tuo on omasta mielestään tehnyt selväksi pennulle että kuka koirista on se joka määrää :wink:
En itse pidä murinoita ja mutinoita mitenkään vahingollisina pennulle, jos koira tosiaan jättää sen siihen eikä esim. hyöki päin. Mutta niin kuin Misteli tuossa sanoi, niin tervepäinen koira ei käy pennun kimppuun. Vaikka meidän seropilla ei muuten ehkä kaikki palikat kohtaa päässä välillä, niin luotan siihen että tuo ei pennulle tee mitään.

Aran koiran kanssa ottaa vain sen tarvittavan ajan pentuun tutustumiseen, eli ei yritäkkään kiirehtiä enistapaamista, eikä missään nimessä pakota toista haistelemaan. Jos on todella arka tapaus, voi olla parempi että koira saa vain haistella hajuja ensin ja lähdette sitten kävelemään molempien kanssa ja sitä mukaan saavat tutustua. Ja tekee sen tosiaan jossain neutraalilla mutta turvallisella maaperällä.
Varsinkin aroilla koirilla menee välillä yli resurssien suojelu, niin kuin lelut, ruoka, omistaja yms. muut tärkeät jutut, kannattaa ennakoida ja pitää tiukka linja siitä että miten käyttäydytään esim. lelujen suhteen. Itse keräsin pois kaikki koirille tärkeät asiat ennen kuin uusi pentu asteli taloon.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.12.2011 klo 11:58)

BellaSara

BellaSara
Viestimäärä: 34

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Maanantaina, 19.12.2011 klo 12:32  
+
0
Meillä tutustutettiin koirat toisiinsa myös pihalla.
Niin, että minä istuin maassa ja pentu oli edessäni, mies haki vanhemman koiramme sisältä ja antoi sen haistella pentua ihan kaikessa rauhassa. Näin pystyy helposti korjaamaan vanhemman käytöstä jos niikseen tulee.
Meillä vanhempi koira haisteli pentua hetken ihmeissään ja kun kiinnostus loppui menimme sisälle. Jokusen kerran tuo taisi murahtaa pennulle, mikä onkin ihan hyväksyttävää, muuten on ollutkin lähinnä välinpitämätön ja vältellyt pentua sisätiloissa.

Pidän kodissamme sääntönä, että minä päätän kuka meille on tervetullut ja millä vastaanotolla eikä koirilla siihen ole mitään sanottavaa. Jos tilanne koirasta tuntuu ikävälle niin voi poistua. Tämä ei toki välttämättä onnistuisi kovin voimakasluontoisen koiran kanssa, mutta tuo meidän vanhempi onneksi on tuollainen hömelö että hyväksyy päätökseni mukisematta.
Saksanpaimenkoira, Bagheera "Aada" (s. 13.01.2010)
Rottweiler - Beauceron, Oiva-Onni Napoleon K. "Cujo" (s. 30.07.2011)
Afgaaninvinttikoira - Stralucire Madame Marie Curie "Elsi" (s. 22.08.2012)
R.I.P Saksanpaimenkoira, Bellasara "Bella" (s. 13.01.2010 - 17.09.20011) <3



annaa

annaa
Viestimäärä: 35

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Maanantaina, 19.12.2011 klo 13:20  
+
0
Meilläkin meni vamhemman ja nuoremman koiran tutustuttaminen ihan hyvin. Vanhempi koira on ihan ystävällinen ja näin, mutta kyllä sitä jostakin syystä aina vähän jännittää ja miettii, että mitä jos ne ei tuukkaan toimeen.

Mä tein niin, että kun tultiin pennun kanssa pihaan se kävi tarpeillaan ja sit mentiin sisälle. Eka pidin pentua sylissä ja annoin niiden haistella keskenään vähän aikaa. Kun pentu oli sylissä vanhempi koira Lulu oli aika utelias. Sitten päästin pennun, Lindan, lattialle ja koirat haistelivat keskenään. Pikkuveli oli heti hakemassa jotain uusia leluja ja Lulu oli tietysti heti omimassa niitä sitten kun pentu tuli lähemmäks Lulu ärähti aika paljon. Pentu ulisi vaikka Lulu ei ees koskenu siihen, mutta Linda ilmeiseti pelästy niin paljon, että ulisi sen takia.

Kolme päivää Lulu kohteli pentua kuin ilmaa ja oli kokoajan ihmisillekin möksmöks, mutta sitten yhtenä iltana koirat laittoi 1½ tunnin leikit pystyyn ja ovat nyt parhaita kavereita :DD

Itsestäni ainakin tuntuu, että jos vain pystyy olemaan jossain muussa paikassa ensin kuin kotona koirien kanssa, niin se voi olla paras ratkaisu. Ja sekin on varmasti tärkeää, että vanhempi koira saa huomiota.

Pönthiittinen

Pönthiittinen
Viestimäärä: 8

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Maanantaina, 19.12.2011 klo 21:24  
+
0
Meille pentu tuli pari viikkoa sitten n.5kk ikäisenä ja hyvin on mennyt vaikka molemmat on uroksia.
Kasvattajan koirien kanssa mentiin puistoon (yhteensä matkassa 13 koiraa) ja oma oli tietysti mukana, samoin meille tuleva pentu. Eipä tainnut tuo vanhempi paljoa pentua edes huomata, kun oli niiiiin kivaa muiden kanssa ja etenkin siskopuoli tuoksui vastustamattomalle :D
Lähteissä vaan pentu mukaan ja kotiin, suoraan mentiin sisälle ja kaikki ok. Vanhempi vähän murahteli ja tuhahteli pennulle ja "astumalla" koitti alistaa. Parin päivän päästä ei enää sitäkään vähää.
Erittäin helpolla siis päästiin. Mutta meille on koira kuin koira tervetullut, ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Ja minähän siitä loppupeleissä päätän, että ketkä ovat tervetulleita ja ketkä eivät :)
Belgianpaimenkoira groenendael uros Tempranillo Edged in Black (s.23.02.2010) "Ossi"
Belgianpaimenkoira groenendael uros Tempranillo Sixty Minute Man (s.11.07.2011) "Ukko"

violet

violet
Viestimäärä: 25

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Tiistaina, 20.12.2011 klo 10:49  
+
0
Turvallisempaa on, että ei luota siihen että "aikuinen ei käy pennun päälle." Minusta se on yhtä urbaani legenda kuin se että uros ei käy nartun päälle. Jotkut koirat ovat niin koirien kielestä vierottuneita koiria, että eivät ne välttämättä ns. puhu koiraa ollenkaan eivätkä tiedä mitä pentu tarkoittaa. Omistaja voi ajatella, että mun koira on niin tervepäinen, että ei se käy pennun päälle, mutta sitten koira käykin pennun päälle. Varovaisuus kannattaa aina, se on mun motto!

Minusta aikuinen saa murista ja rähähtää pennulle, napatakin. Mutta siinä pitäisi osata nähdä, että ei mene liiallisuuksiin. Aikuinen koiraa saa komentaa pentua, mutta joillain yksilöillä se voi mennä överiksi ja pentu on vaarassa vahingoittua. Kuitenkin se että aikuinen koira rähähtää pennulle, on osa pennun koiraksi kasvamista. Pentu oppii koirien kieltä ja käytöstapoja. Jos aikuista koiraa kielletään alusta asti murisemasta pennulle yms, niin pennusta voi kasvaa diktaattori joka ei kunnioita toisia koiria ollenkaan (tutulla kävi näin).

Mulla on sennuikäinen lellitty uros ja nyt on tulossa pentu. Esittelen ne toisilleen mielellään ulkona, mutta jos sää ei salli niin sitten sisällä. Mun koira ei innostu pikkupennuista enkä usko että se leikittää pentua ollenkaan. Ennustan, että vanha koira haistaa pentua "jaa tämmöinen tapaus" ja liimautuu sohvalle katselemaan pennun touhuja. Murisee, jos pentu yrittäisi myös sohvalle (ajattelin sallia sen). Ennustan, että vanha koira voi kokea pennun kilpailijaksi ja se saattaa alkaa omia omistajiaan. Yritän vaan huomioida vanhaa koiraa samalla tavalla niin kuin ennenkin enkä lässytä vain pentua. Odotan ja toivon, että lopulta niistä tulee bestikset. Uskon että kunhan pentu kasvaa, niin vanha koirani alkaa leikkiä sen kanssa.

Ruusunen89

Ruusunen89
Viestimäärä: 506

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Tiistaina, 07.02.2012 klo 16:40  
+
0
Mitä pitäisi tehdä, jos vanhempi koira yrittää todella alistaa ja nylkyttää pientä? Meillä tosiaan rauhassa tutustutettiin pentua ja vanhaa koiraa, joilla on painoeroa reilu kolme kiloa. Vanha uros yritti todella kovasti hypätä selkään ja nylkyttää pientä, joka alistui kyllä melko helposti, mutta villitsi lisää leikkiin koko ajan. Kielletäänkö vai annetaanko tehdä?
Labradorinnoutaja Kupla (s. 15.12.2011)
----------------------------------------------------------------------------
RiemuKuplan tassuttelua

jonskuli

jonskuli
Viestimäärä: 11

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Keskiviikkona, 29.02.2012 klo 22:06  
+
0
En huomannutkaan tätä ketjua , no laitan tämän nyt tännekkin :

Eli siis tarvitsisin apua ja tietoa kokeneemmilta.
Mulla on 7vuotias russeli-papillonmix narttu ja olen pitkään harkinnut isompaa koiraa jonka kanssa haluaisin harrastaa ainakin tokoa ja luultavasti myös agilityä. Olen pohtiessani tutkinut eri rotuja ja tutustunut niiden käyttötarkoituksiin ja luonteenpiirteisiin, ja olen päätynyt siihen tulokseen että haluan saksanpaimenkoiran, mieluiten uroksen. Ongelma on kuitenkin minun vanhempi koirani, joka vartioi reviiriään erittäin voimakkaasti. Olemme monesti yrittäneet totuttaa sitä tuomalla tuttavien koiria meille, vain sellaisia koiria jotka ovat enemmän alistuvia, mutta tuloksena on aina se, että vieras koira kyhjöttää nurkassa ja meidän mummeli murisee hampaat irvessä ja vahtii ettei vieras liiku tai mene lähellekkään meidän koiran ''paikkoja'' (vesikuppi, makuualusta jne). Lenkillä koirani tulee paremmin toimeen muiden koirien kanssa, tosin ei läheskään kaikkien, joidenkin ohi mennään nätisti, toisten kanssa haluttais hirveesti leikkiä, mutta sitten taas niitä on hirveesti joille on pakko räksyttää ja esitellä hammaskalustoa.. En tiedä mistä tämä käytös johtuu, sillä ei ole mitään tietynlaista koiraa jonka kanssa meidän koira tulisi toimeen, siis ei ole väliä onko toinen koira nuori vai vanha, uros vai narttu, kun tämä saattaa rähistä ihan kenelle tahansa, ja sitten ollakkin ihan kaveria toiselle. Mutta sen olen huomannut että kun tälle on vuosia tullut lisää niin hirveesti ärsyttää ulkona pennut ja tuntuu siltä kun sille tulis heti hirveä tarve päästä ''kouluttamaan'' kakaroita jos sellaisia tulee vastaan..
Koira tuli minulle reilu vuoden ikäisenä kun sen omistajalla ''ei ollutkaan aikaa koiralle'' ja koira joutui asustaa puolet ajasta tämän naisen äidin luona. Hänen äidillään oli n.10 vuotiaat kääpiövillakoira nartut silloin ja he päättivät luopua koirasta kokonaan koska nämä vanhemmat villakoirat alistivat ja dominoivat jatkuvasti koiraa. Mietin silloin että koira on siis tottunut toisiin koiriin ja on alistuvainen, mutta toisin kävi, tuntuu kuin se ajattelisi niinkuin '' hähää pääsimpäs pois sieltä, nyt mä oon pomo ja tää on mun reviiri '' kun se käyttäytyy niin..

Miten tästä ongelmasta voisi päästä eroon ? Vai voiko ? Ja miten olisi parasta yrittää totuttaa tätä meidän koiraa pentuun? En edes harkitse pennun ostoa ennenkuin olen varma että näiden yhteiselo sujuisi.. Kaipaan siis kipeästi neuvoja ja vinkkejä kuinka toimia. Olen saanut niin ristiriitaisia mielipiteitä etten oikein itse enää tiedä mikä olisi järkevintä. Monet sanovat että ei ole mitään järkeä edes miettiä toista koiraa jos vanha ei tule toimeen, mutta toiset taas että kyllä koirat tulevat toimeen kun arvojärjestys ja rajat on kunnossa.. Kuulisin mielelläni teidän mielipiteitä ja näkemyksiä !

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Torstaina, 01.03.2012 klo 12:13  
+
0
^ Miten olet toistaiseksi toiminut, kun oma koirasi on ahdistellut vieraana olevaa koiraa? Minä luultavasti sinun hypoteettisessa tilanteessasi uuden pennun kanssa joko yrittäisin kiinnittää koiran huomion muualle niin, ettei se koko aikaa kyttäisi toisen koiran tekemisiä ja stressaantuisi niistä mielettömästi, esim. namittamalla, leikittämällä, jotta toinen koira saisi aikaan positiivisen mielleyhtymän, tai yksinkertaisesti kieltäisin aggressiivisen käytöksen, ja jos kielto ei mene perille, rankaisisin esimerkiksi viemällä koiran arestiin.

Usein suhtautuminen vieraisiin, kyläileviin koiriin on eri kuin suhtautuminen oman perheen toiseen koiraan. Minullehan tuli reilu neljä kuukautta sitten pentu, ja vanhemmalla koirallani oli ollut suhtautumista vieraisiin ihan laidasta laitaan, todella aggressiivisesta erittäin vieraskoreaan, eli toinen koira sai viedä kaikki luut ja lelut ja mun koirani vaan seuraili perässä. Eli en tiennyt yhtään mitä odottaa pennun ja Pessin kohtaamisesta. Ensimmäisenä päivänä vanhempi oli todella kohtelias, mutta seuraavana päivänä alkoikin sitten puolustaa tavaroitaan. Koiralla itsellään olevia tavaroita annoin puolustaa, mutta sitä en sietänyt, että syöksyi pennun ja lelun väliin silloin kun Pessi itse ei ollut aikaisemmin osoittanut mitään mielenkiintoa kyseistä lelua kohtaan. Sama puruluiden kanssa. Muutama päivä aluksi kului aika tiukasti koiria vahtien, mutta siitä se sitten pikkuhiljaa helpottui, ja nykyisin näiden kahden kanssaelo on melko mutkatonta.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

jonskuli

jonskuli
Viestimäärä: 11

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Torstaina, 01.03.2012 klo 15:09  
+
0

innna kirjoitti:

^ Miten olet toistaiseksi toiminut, kun oma koirasi on ahdistellut vieraana olevaa koiraa? Minä luultavasti sinun hypoteettisessa tilanteessasi uuden pennun kanssa joko yrittäisin kiinnittää koiran huomion muualle niin, ettei se koko aikaa kyttäisi toisen koiran tekemisiä ja stressaantuisi niistä mielettömästi, esim. namittamalla, leikittämällä, jotta toinen koira saisi aikaan positiivisen mielleyhtymän, tai yksinkertaisesti kieltäisin aggressiivisen käytöksen, ja jos kielto ei mene perille, rankaisisin esimerkiksi viemällä koiran arestiin.

Usein suhtautuminen vieraisiin, kyläileviin koiriin on eri kuin suhtautuminen oman perheen toiseen koiraan. Minullehan tuli reilu neljä kuukautta sitten pentu, ja vanhemmalla koirallani oli ollut suhtautumista vieraisiin ihan laidasta laitaan, todella aggressiivisesta erittäin vieraskoreaan, eli toinen koira sai viedä kaikki luut ja lelut ja mun koirani vaan seuraili perässä. Eli en tiennyt yhtään mitä odottaa pennun ja Pessin kohtaamisesta. Ensimmäisenä päivänä vanhempi oli todella kohtelias, mutta seuraavana päivänä alkoikin sitten puolustaa tavaroitaan. Koiralla itsellään olevia tavaroita annoin puolustaa, mutta sitä en sietänyt, että syöksyi pennun ja lelun väliin silloin kun Pessi itse ei ollut aikaisemmin osoittanut mitään mielenkiintoa kyseistä lelua kohtaan. Sama puruluiden kanssa. Muutama päivä aluksi kului aika tiukasti koiria vahtien, mutta siitä se sitten pikkuhiljaa helpottui, ja nykyisin näiden kahden kanssaelo on melko mutkatonta.



Kiitos vastauksestasi!
Olen yrittänyt eri keinoja vierailu tilanteissa, mutta tuntuu ettei mikään auta, myönnän että olen itse ollut kärsimätön enkä ole toiminut tarpeeksi määrätietoisesti näissä tilanteissa. Yleensä kun oma koirani alkaa näyttää aggressiivisa merkkejä vierasta kohtaan, olen kieltänyt ja nostanut koiran kauemmaksi, mikä on tietysti virhe koska kun nostan koiran syliini, se lisää sen reviirinpuolustus viettiä, siis sylissä ollessa käytös pahenee. Kokeiltu on myös niin että molemmat koirat hihnassa ja antaa haistella, mutta tällöinkin jos vieras tulee liian lähelle, samantien alkaa murina ja hampaiden näyttö.. Vain yhden kerran olen uskaltanut antaa molempien koirien olla vapaana, siis omani ja vieraan, tilanne meni niin että oma koirani ajoi vieraan (erittäin alistuvaisen koiran) nurkkaan ja vahti vieressä ettei vieras liiku mihinkään. Vein omani hihnalla kauemmas mutta vieras oli niin peloissaan ettei nameista huolimatta liikkunut nurkasta mihinkään.. Tosin kerran sattui sellainen tapaus että olin yksin tulossa kotiin ja matkalla huomasin vapaana juoksevan koiran, omistajaa ei näkynyt missään joten otin koiran kiinni (koira oli joku iso sekarotuinen, saksanpaimenkoiran näköinen). Soitin poliisille ja poliisi teki koirasta löytöilmoituksen, eivät kuitenkaan suostuneet koiraa hakemaan mihinkään löytöeläin keskukseen, joten otin koiran kotiini. (omistaja soitti muutaman tunnin päästä ja tuli hakemaan koiran) Kun tulimme koiran kanssa kotiin, omani juoksi vihaisena vastaan mutta vieras koira oli sen verran nuori ja uros, että oli ihan innoissaan ja hyppeli omaani päin, silloin oma koirani selvästi pelkäsi tätä vierasta koiraa ja perääntyi. Pidin vierasta koiraa hihnassa ja katsoin oman koirani käytöstä, se seurasi kauempaa vierasta, kuitenkin matalaa murinaa pitäen. En viitsinyt päästää löytökoiraa vapaaksi koska mietin onko sillä rokotukset, madotukset ym. kunnossa, joten menin vieraan koiran kanssa toiseen huoneeseen ja ovi kiinni, muut perheenjäsenet olivat oman koirani kanssa muualla talossa, ja silloin koirani vahti huoneen ovella varautuneen oloisena, mutta jos ovi avattiin, oma koirani väisti kauemmaksi ja yritti kauempaa katsella tätä vierasta. Mietin silloin että sen käytös oli mielestäni normaalia, sillä se oli varautunut kun vieras koira oli sen reveiirillä , muttei kuitenkaan yrittänyt aggressiivisesti hyökätä sen kimppuun. Luulen että tämä johtui siitä että toinen koira oli uros, aika kookas ja luonteeltaan todella pirteä ja iloinen, eikä ollenkaan arka tai vihainen , joten luulen että vieraan koiran käytös ns. hämmensi ja samalla rauhoitti omaa koiraani. On ollut myös tilanteita, joissa me olemme oman koirani kanssa käyty vieraiden koirien luona, ja silloin oma koirani käyttäytyy TODELLA epäkohteliaasti, se menee muina miehinä toisten kupeille, lelulaatikoille, makuualustoille ym. aivan kuin olisi kotonaan, jos taas vieras koira yrittää puolustaa omiaan, tämä meidän neiti näyttää taivaanmerkit. Koskaan ei ole vielä sellaista koiraa tuttaviltamme löytynyt, joka olisi pistänyt tälle vastaan, se siis automaattisesti kuvittelee että kaikki mitä se haluaa, on sen. Monesti kun ulkoilen ystävieni ja koiriemme kanssa, esimerkiksi namien kanssa on niin, että jos molemmille koirille annetaan namit samaan aikaan, omani ei ota , vaan se yrittää varastaa kaverin namin. Suurimmaksi osaksi tämä ongelma on varmasti omaa syytäni, mutta nyt kaipaisin paljon apua ja vinkkejä miten tätä käytöstä voisi alkaa korjaamaan, alan olla aika avuton..

jonskuli

jonskuli
Viestimäärä: 11

VS: UUDEN PENNUN TUTUSTUTTAMINEN VANHAAN KOIRAAN - Perjantaina, 02.03.2012 klo 15:00  
+
0
Täällä ei siis kukaan osaa auttaa.. Osaisiko kukaan sanoa että mistä voisin hakea apua ongelmaani?

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 09:00)