Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Sunnuntaina, 29.04.2012 klo 18:30

Yksi vai useampi koira - edut ja haitat.

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 9

helai

helai
Viestimäärä: 1

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Perjantaina, 16.11.2012 klo 22:39  
+
0
Otanpa minäkin osaa tähän.
Meillä on 4-vuotias uros ja nyt viikon jaloissa on pyörinyt myös juuri luovutusikäinen urospentu. Vanhemmalle urokselle pentu on lähinnä kuin ilmaa, juoksee karkuun, jos pentu yhtään yrittää nyhtää karvoista. Tiesin, ettei se ottaisi pentua kovin avosylin vastaan ja uskon, että ajan kanssa hyväksyy sen.

Ongelma ei olekaan vanhemman koiran ja pennun välillä, vaan minun ja vanhemman koiran välillä. Olen huomannut, että meillä ilmeisesti onkin jonkinlaista johtajuusongelmaa. Koira on luonteeltaan aika pehmeä, enkä ole huomannut tällaista aiemmin, mutta nyt se panee ihan ranttaliksi.

Pahinta on, ettei se tule enää vapaana ollessaan luo kutsuttaessa kuin silloin kun itselle tuntuu sopivan. Luoksetulo on ollut tähän asti aina todella hyvä ja olen pitänyt huolen, että se on aina superkivaa. Nyt onkin sitten korvat kadonneet täysin. Samalla huomaan, että johtajuusongelma näkyy myös kaikenlaisessa muussa pienessä. Saa esim. ruokansa ja huomiota sekä pääsee lenkille silloin kun itse pyytää, vaikken sitä tietoisesti ole tajunnutkaan. Johtajuusongelma ei ole aiemmin näkynyt minkäänlaisena selvänä käytöksenä, enkä ole sitä tajunnut ja lähtenyt korjaamaan. Nyt pidän huolen siitä, että saa kaiken huomion vain minun aloitteestani ja parin päivän kokemuksella tämä tepsii ja saadaan toivottavasti se luoksetulokin taas tolalleen.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Pennunkin kanssa teen asioita omasta aloitteestani, mutta se saa tällä hetkellä enemmän huomiota ihan jo siitä syystä, että se syö useammin ja käy pihalla ehkä noin sata kertaa päivässä. Toki huomioin vanhemman koiran, mutta tuliko tämä muutos nyt liian kriittisessä tilanteessa kun se ehkä muutenkin pelkää asemansa puolesta? Toisaalta en missään tapauksessa salli tuollaistakaan käytöstä.

Oletteko käyttäneet molemmilla/kaikilla koirillanne samoja käskyjä vai onko niissä jotain tiettyä eroa? Pentu oppi jo kasvattajan luona tulemaan luo vihellyksestä ja myös vanhempi osaa sen, mutta en halua käyttää sitä varsinkaan nyt molempien ollessa paikalla, koska vanhemman luoksetulossa on tosiaan tapahtunut täyskäännös. En halua vahvistaa tuota täyskäännöstä yhtään enempää...

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Maanantaina, 19.11.2012 klo 11:13  
+
0
Mä suunnittelin sitten josks seuraavan koiran tullessa laittavani sen ihan pikkupentuna häkkiin. Kyseistä häkkiä ei vielä ole olemassa, mutta sen kokosen meinasin ostaa että sinne mahtuu kaksi koiraa hyvin. Tämänhetkinen koira siis on suureksi kasvava dalmisuros, seuraava koira todennäköisesti samanlainen. Häkki olisi siis melkoisen.. valtava.

Nykyinen koira viettää yksinoloaikansa minun makuuhuoneessani koiraportin takana. Oliskohan fiksumpi laittaa häkki tähän huoneeseen, vai jonnekin muualle, vaikka niin ettei koirilla olisi näköyhteyttä? Myöhemmin koirat varmaan olisivat samassa tilassa keskenään, kunhan pentu ois edes hieman sisäsiisti.

Vai tuliskohan kahden adhd:n keskenäänolosta yhtään mitään.. :nauru:
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

Asiallinen

Asiallinen
Viestimäärä: 1798

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Tiistaina, 20.11.2012 klo 12:17  
+
0
^ Miksi häkki, jos saan kysyä?

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Tiistaina, 20.11.2012 klo 19:19  
+
0
Eiks koiran häkittäminen oo nykyään tosi in?

Lähinnä siksi, että ne mahdolliset sotkut ois siellä häkissä sitten ja vanhempi koira ois pennulta rauhassa. En halua välttämättä nähdä sitä näkyä mikä odottaa kahden ääliön kahdeksantuntisen riekkumismaratoonin jälkeen kun palaan kotiin. :paapatus:

Uskoisin tollasen n. 122 x 76 x 84 cm / 48" kokoisen häkin riittävän alle 10-kiloiselle koiralle vallan mainiosti niiksi muutamaksi viikoksi mitä se siellä olis. Riippuu tietty, jos pentu tulee kesäloman aikaan niin sillon varmaan on mahdollista jättää se myös yksin tähän huoneeseen.

Tällä hetkellä talossa on kaksi koiraa; vajaa 6-vuotias spanieli, joka viettää päivänsä vapaasti koko taloa käyttäen. Pysyttelee kuitenkin yläkerrassa parissa huoneessa. Toinen onkin vasta 5kk ikäinen dalmiskakara, joka on teljetty yhteen pienehköön huoneeseen koiraportin taakse. Jos haluaisin jatkossakin pitää dalmiksen omassa huoneessani, niin pentu ois varmaan loogisinta heittää häkkiin. Vai oisko? :mietiskel:

Mieleen vaan juolahti tällanen kysymys, koskaan ei ykskään koira oo häkissä ollut niin kotona, saati autossakaan. Eikä tosiaan edes häkkiä omisteta. Tuntuu vaan toisen palstan ihmiset pitävän paljon koiriaan ja varsinkin pentujaan yksinolon ajan häkissä.

Ja tosiaan yksinolon ajan se siellä olis, eli koulu-/työpäivän ajan.
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Tiistaina, 20.11.2012 klo 19:32  
+
0

bzzt kirjoitti:

Eiks koiran häkittäminen oo nykyään tosi in?


Miten se on in?

bzzt kirjoitti:

Lähinnä siksi, että ne mahdolliset sotkut ois siellä häkissä sitten ja vanhempi koira ois pennulta rauhassa. En halua välttämättä nähdä sitä näkyä mikä odottaa kahden ääliön kahdeksantuntisen riekkumismaratoonin jälkeen kun palaan kotiin. :paapatus:


Itse en kyllä pitäisi pentua häkissä yksinolojen ajan, sillä se ei mielestäni ole oikea paikka moneksi tunniksi. Rajaisin alueen mieluummin ja siivoaisin sitten mahdolliset sotkut jos niitä olisi. Ja jos pelkäät, että pentu ja vanhempi koira riekkuvat niin laita eri huoneisiin.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Tiistaina, 20.11.2012 klo 20:21  
+
0
Mä oon samaa mieltä, että häkittäminen ei kuulosta lainkaan nerokkaalta ratkaisulta. Tilaahan tossa on koiralle alle neliömetri noin päässä arvioituna. Onko tuo sitten lain mukaan tarpeeksi tilava alue tuon kokoiselle koiralle, niin siitä en osaa sanoa. Toki tilaa on fiksua rajata esimerkiksi pentuporttien tmv. avulla, mutta häkittäminen kuulostaa mun korvaan ainakin aika ikävältä. Itse tekisin niin kuin banaani sanoi, laittaisin koirat eri huoneisiin yksinolon ajaksi, jos mahdollista. Sitten tilan rajaamista porteilla ja jos nyt on joku häkki niin sellanen voisi toimia ovi aukinaisena rauhoittumis-/nukkumispaikkana.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Tiistaina, 20.11.2012 klo 20:30  
+
0
Mäkin olen jonkun alueen rajaamisen kannalla. Ja sekin, että pennut kasvaa niin nopeasti kuitenkin että turhaksihan se häkkikin jää ellei muuta tarvetta sille ole;)
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Tiistaina, 20.11.2012 klo 22:46  
+
0

banaani kirjoitti:

Miten se on in?


Tuntuu olevan toisen yhteisön puolella ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Eikä edes pentujen yksinolopaikka, vaan aikuistenkin koirien.

Eri huoneisiin erottaminen ei ole helposti mahdollista, eikä porteilla tilan jakaminen.
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 05:51  
+
0
^Mutta kannattaa silti miettiä omilla aivoilla, että onko sun mielestä oikein pitää pentua/aikuista koiraa häkissä?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 07:45  
+
0

bzzt kirjoitti:

Tuntuu olevan toisen yhteisön puolella ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Eikä edes pentujen yksinolopaikka, vaan aikuistenkin koirien.

Eri huoneisiin erottaminen ei ole helposti mahdollista, eikä porteilla tilan jakaminen.



Eiköhän sun kannata itse miettiä omat käytäntösi eikä häkittää koska "toisen yhteisön mukaan" se on ihan ok ja in. Mieti jos sun itse pitäisi maata 8 tuntia kippuralla pienessä häkissä niin ettet pääsisi edes oikomaan itseäsi. Anteeksi nyt vaan, mutta suututtaa ihmiset, jotka eivät jaksa nähdä vaivaa tapojen opettamisen eteen vaan menevät siitä mistä aita on matalin. Eli tässä tapauksessa laistetaan siitä, että pennulle opetettaisiin rauhallinen yksinolokäyttäytyminen ja sen sijaan teljettäisiin häkkiin kun ei jakseta siivota sotkuja.

Mulla on kotona molemmille koirille häkit, mutta ne eivät ole ikinä kiinni, vaan toimivat lepopaikkoina ja omana "pesänä", joihin voivat vapaasti mennä ja poistua.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 09:00  
+
0

bzzt kirjoitti:

Nykyinen koira viettää yksinoloaikansa minun makuuhuoneessani koiraportin takana. Oliskohan fiksumpi laittaa häkki tähän huoneeseen, vai jonnekin muualle, vaikka niin ettei koirilla olisi näköyhteyttä?


Miksei niillä voisi olla näköyhteyttä? Ja miks pentu häkkiin? Pelkästään tuon sisäsiisteyden takiako? Mieluummin mä ne pissat siivoan kuin häkittäisin pennun. Jos ehdottomasti haluat pitää ne erillään alussa, niin vanhempi koira siellä missä nytkin ja pentu portin toisella puolella, sanomalehteä johonkin nurkkaan.

Meillä on kaikki olleet aina samassa tilassa kun pentu on tullut eikä kyllä olisi tullut mieleenkään laittaa pentu häkkiin. Kuten banaanilla, täällä myös yhden huoneen nurkassa iso häkki, missä kukin vuorollaan loikoilee vällyjen päällä, mutta en mä koskaan koiria sinne "lukitse".

// Ja nyt vasta huomasin allekirjoituksestasi että tämä "vanhempi" koira on 5kk ikäinen. Siis onko sulle nyt jo tulossa toinen pentu? Vai ymmärsinkö nyt oikein :viheltel:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.11.2012 klo 09:01)

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 09:59  
+
0
Koiran häkittämiseen liittyy eläinsuojelulainsäädännöllisiä asioita myös. Tästä linkistä voi näihin lakipykäliin tutustua. Minimivaatimus alle 10-kiloisen koiran häkin pinta-alalle on kaksi neliömetriä.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 11:19  
+
0

banaani kirjoitti:

Eiköhän sun kannata itse miettiä omat käytäntösi eikä häkittää koska "toisen yhteisön mukaan" se on ihan ok ja in. Mieti jos sun itse pitäisi maata 8 tuntia kippuralla pienessä häkissä niin ettet pääsisi edes oikomaan itseäsi. Anteeksi nyt vaan, mutta suututtaa ihmiset, jotka eivät jaksa nähdä vaivaa tapojen opettamisen eteen vaan menevät siitä mistä aita on matalin. Eli tässä tapauksessa laistetaan siitä, että pennulle opetettaisiin rauhallinen yksinolokäyttäytyminen ja sen sijaan teljettäisiin häkkiin kun ei jakseta siivota sotkuja.


Mieti nyt itse. Rodun pentu on luovutusiässä alle viisikiloinen, jalkapalloa pienempi otus. Jollei sellanen koira ei voi 120x80 häkissä olla paria tuntia kerrallaan, viikon-muutaman ajan niin.. miten se voi aikuisenakaan olla 10m^2 huoneessa. Eihän se mahdu siellä olemaan. :hymy:

Ei oo kyse siitä etteikö jaksaisi opettaa, mutta aattelen ''pahinta'' mahdollista; jos ja kun todennäköisesti pentu kotiutuu keskellä arkea. Ei sille yhdessä illassa ihmeitä opetella, eikä koiraa tosiaan ois tarkotus häkittää yhtään sen kauemmin kun tarve vatii. Jos vaatii ollenkaan. 35kg koiran ja <5kg koiran keskenään jättäminen vaan on kysymysmerkki - onko siinäkään järkeä, jos pentu on eilen kotiutunut ja seuraavana päivänä pitäis ''ottaa riski''?

griffon kirjoitti:

Miksei niillä voisi olla näköyhteyttä? Ja miks pentu häkkiin? Pelkästään tuon sisäsiisteyden takiako? Mieluummin mä ne pissat siivoan kuin häkittäisin pennun. Jos ehdottomasti haluat pitää ne erillään alussa, niin vanhempi koira siellä missä nytkin ja pentu portin toisella puolella, sanomalehteä johonkin nurkkaan.


Näköyhteys tulisi joka tapauksessa häviämään, jos pentu ja koira olisivat eri huoneissa. Kokoero ja oma rauhallinen tila ois se, minkä takia koiria en viitsis samaan tilaan heittää kylmiltään. Pentua ei portin toiselle puolelle voi laittaa.

griffon kirjoitti:

// Ja nyt vasta huomasin allekirjoituksestasi että tämä "vanhempi" koira on 5kk ikäinen. Siis onko sulle nyt jo tulossa toinen pentu? Vai ymmärsinkö nyt oikein :viheltel:



Aikasintaan 2014, mutta imo asioita on hyvä pohtia (''ääneen'') jo hyvissä ajoin.

innna kirjoitti:

Koiran häkittämiseen liittyy eläinsuojelulainsäädännöllisiä asioita myös. Tästä linkistä voi näihin lakipykäliin tutustua. Minimivaatimus alle 10-kiloisen koiran häkin pinta-alalle on kaksi neliömetriä.



Ton mukaanhan kaikki häkit on laittomia? Mitä eroa on pitää aikuista koiraa 6h näyttelyissä häkissä, kuin pitää pentua huomattavasti (suhteessa) suuremmassa tilassa. En oo viel koskaan nähny 2m^2 suurempaa häkkiä kellään näyttelyissä, ja noissa 2m^2 häkeissä on yleensä 2kpl 25-40kg koiraa. Jos 2m^2 häkkejä ei edes myydä, niin miten ihmeessä jollain olis sellanen jossain mukana? o_O

Tästähän tuli mielenkiintoista. :wink:
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 12:58  
+
0

bzzt kirjoitti:

Ja tosiaan yksinolon ajan se siellä olis, eli koulu-/työpäivän ajan.

bzzt kirjoitti:

Jollei sellanen koira ei voi 120x80 häkissä olla paria tuntia kerrallaan



Keskimääräiset koulu- ja työpäivät lienevät kuitenkin hitusen pidempiä kuin pari tuntia.
Lisäksi voisin kuvitella, että leikkiessään noin pienessä häkissä vähääkin pidempien yksinolojen aikana, pentu leluineen ehtii pyöriä omissa tarpeissaan useaankin kertaan.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 13:46  
+
0

bzzt kirjoitti:

Aikasintaan 2014, mutta imo asioita on hyvä pohtia (''ääneen'') jo hyvissä ajoin


Toki asiat kannattaa pohtia ajoissa, mutta jotenkin tuntuu turhan aikaiselta kun näköjään vasta pohdiskelet minkä rotuinen se toinen koira tulee olemaan. Mieli saattaa moneen kertaan muuttua parin vuoden aikana (sitäpaitsi, rotukyselyissä sanotaan että: sinun tulee olla ottamassa koiraa parin vuoden sisään) :cool:

bzzt kirjoitti:

Mitä eroa on pitää aikuista koiraa 6h näyttelyissä häkissä, kuin pitää pentua huomattavasti (suhteessa) suuremmassa tilassa.


Näyttelykoiran ja pennun päivittäistä häkittämistä ei mun mielestä voi alkuunkaan verrata toisiinsa.
Se näyttelykoira on siellä häkissään vain silloin näyttelypäivänä. Omistaja on siellä läsnä, ottaa koiran välillä pois häkistä, käydään kehässä, ulkona tarpeilla ym. Kun taas pentu joutuisi olemaan häkissään yksin, viitenä päivänä viikossa useamman tunnin, riippuen koulu- tai työpäivien pituudesta.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 14:21  
+
0

Dawkes kirjoitti:

Keskimääräiset koulu- ja työpäivät lienevät kuitenkin hitusen pidempiä kuin pari tuntia. Lisäksi voisin kuvitella, että leikkiessään noin pienessä häkissä vähääkin pidempien yksinolojen aikana, pentu leluineen ehtii pyöriä omissa tarpeissaan useaankin kertaan.



No jaa, jollei ole peruskoulussa niin opiskeluihin kyllä löytyy joustavuutta.

Anteeksi vajavainen ilmeisuni, mutta en olettanut teidän tarttuvan jokaiseen yksityiskohtaan, jollei sitä erikseen paskat housuissa kädet kohti taivasta puolustele ja ilmoita etukäteen lääkärin raportin tarkkuudella. Olen uusi palstalla.

Vaikka minä olisin töissä tai koulussa koko päivän, niin kotona kuitenkin aina on joku. Jollei koko aikaa, niin kuitenkin niin että pentu on mahdollista ulkoiluttaa, leikittää ja syöttää kesken päivien. Tämä samainen otus (=mies) ei vain ole kykenevä siivoamaan, joten siks viittasin tohon että ois mukavampi palata ei-niin-kaaoksenalaiseen kotiin.

griffon kirjoitti:

Toki asiat kannattaa pohtia ajoissa, mutta jotenkin tuntuu turhan aikaiselta kun näköjään vasta pohdiskelet minkä rotuinen se toinen koira tulee olemaan. Mieli saattaa moneen kertaan muuttua parin vuoden aikana (sitäpaitsi, rotukyselyissä sanotaan että: sinun tulee olla ottamassa koiraa parin vuoden sisään) :cool:



Ensinnäkin tää palsta on ihan a naalista, miksei alotusviestiä voi muokata, miksei käyttäjä voi itse poistaa aloittamaansa keskustelua? Aika alkeellinen meininki. Mikään ei oo turhan aikaista, koiran tuloon on suurinpiirtein se vajaa kaks vuotta ja rotukin on ollu tiedossa kauan - kunhan heitin rotukyselyä ilmoille for fun, nähdäkseni mitä muilla on mielessä.

Olipa koiran minkä rotuinen tahansa, yksin se pitää kuitenkin jättää.

griffon kirjoitti:

Näyttelykoiran ja pennun päivittäistä häkittämistä ei mun mielestä voi alkuunkaan verrata toisiinsa. Se näyttelykoira on siellä häkissään vain silloin näyttelypäivänä. Omistaja on siellä läsnä, ottaa koiran välillä pois häkistä, käydään kehässä, ulkona tarpeilla ym. Kun taas pentu joutuisi olemaan häkissään yksin, viitenä päivänä viikossa useamman tunnin, riippuen koulu- tai työpäivien pituudesta.



Ei noi näyttelyhäkit oo silti tarpeeks tilavia. Saanhan mäkin sitten tunkea koirani vaikka korurasiaan, jos se pääsee pissalle välillä? Mun mielestä se, että koira viedään häkistä välillä kehään on vaan miinusta.

Kotona häkitetty koira ei oo missään meluntäytteisessä sirkuksessa, eikä kotona oo myöskään näyttelyn muita häiriötekijöitä.
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.11.2012 klo 14:22)

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 15:20  
+
0
^ Ymmärrän kyllä että asioiden nyppiminen ärsyttää, mutta minäkin kyselen ja kommentoin asioita niillä eväillä, mitä keskustelukumppani on antanut. Jos puhut aluksi että pentu on häkissä nimenomaan yksinoloajat, niin ei kukaan voi tietää että ykskaks pentu ei olekaan yksin, vaan siellä kotona onkin kumminkin joku sitä kusettamassa. Totta kai koirapalstalla tartutaan tuollaseen asiaan.

Tosin jos joku on kotona, niin sitten en ymmärrä pennun häkittämistä sitäkään vähää, mutta ehkä mun ei tarvitsekaan.

Muoks, tai sitä, mitä siinä loppujenlopuksi edes hyötyy. Joo tiedän että olet jo moneen kertaan selittänyt että välttää tulemasta kaaoksenalaiseen kotiin :nauru:, mutta kun kerran joku olisi kuitenkin kotona vahtimassa pennun toimia sen valveillaolon ajan (että se leikkii omilla leluillaan eikä esim kengillä jne), niin ei kai se mitään kaaosta silloin saa aikaan, kun lopettaa kielletyn toiminnan alkuunsa.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.11.2012 klo 15:47)

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 17:55  
+
0
No kun varsinaista valvojaa ei ole, tietokonepelit viehättää vissiin enemmän. :nauru:

Tupakalle/postilaatikolle/ulos mennessä sen pennun mukaanottaminen tai ruuan antaminen ei kuitenkaan oo ylivoimanen juttu, mutta niihin se oikeestaan jää. Pentu on kuitenkin käytännössä ''yksin'', koska talossa kotona oleva väki viettää aikansa yläkerrassa. Vähän niinku eri asunnossa, u kno. :hymy:

Tässä talossa on vaan yks koiranhoitaja, mutta oikeestaan ihan hyvä niin. En kestäis jos joku lällyttäis mun pentua aina mun poissaollessa.

Kesäaikaan saankin itse järkättyä työaikani niin että saa pennun kanssa olla edes alkuun, mutta eipä niitä koiranpentuja tilata ku junalippuja, saa nähdä millasta pentutarjontaa on 2014. Kyllä sille pennulle sit joku järkevä yksinolopaikka keksitään. Vaikka sitten neliövaatimukset täyttävä kompostiverkkoaitaus, jollei muuta. :kieli:
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.11.2012 klo 17:58)

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 19:04  
+
0
^ Ok, tämä selvä. Jonkinmoinen aitaus kuulostaa ainakin terminä häkkiä rutkasti paremmalta, jos pentu on johonkin pakko laittaa, eikä huoneen eristämismahdollisuutta ole. Mitä enemmän tilaa, niin sen parempi, vaikka pentu kuinka pieni olisikin. Mahtuu ainakin kaikki vesikupit, lelut, peti, sanomalehdet yms. sälä paremmin.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 19:59  
+
0
Häkittäminen ei missään nimessä ole in. En nyt muista sanatarkasti mitä häkissä pitämisestä sanotaan, mutta jatkuvaan häkittämiseen on tosiaan säädetty ne kokorajoitukset. Sitä pienemmässä häkissä saa pitää tilapäisesti ja esim. koiran turvallisuuden turvaamiseksi, mikä käytännössä tarkoittaa tilan rajaamista esim. leikkauksen toipumisajaksi, jolloin koiran liikkumista tulee rajoittaa terveyssyistä. Tilapäinen häkissä pitäminen todella on tilapäistä, eikä mikään pysyvä ratkaisu omistajan mukavuudenhalun takia. Hyväksyttäviä syitä tilapäiseen häkittämiseen on useita, mutta jatkuvaan häkissä pitämiseen pitää olla todella painava syy.
Näyttelyissä koiria pidetään usein häkissä, eikä sitä voi millään tavalla verrata jatkuvaan häkissä pitämiseen. Koiranäyttelyissä on usein tuhansia koiria, ja koirat ovat aina alttiita nenäpunkille, kennelyskälle, täille, väiveille ja muille tartuntataudeille. Jotkut koirat eivät siedä ympärillään pörrääviä koiria, ja yhteenottojakin tapahtuu. Mitä vähemmän koirakontaktia, sen parempi. Koiranäyttelyt ovat kokeneillekin koirille uuvuttavia, vaikka monet nauttivatkin suunnattomasti tapahtumasta. Se oma häkki on turva- ja lepopaikka, eikä mikään rangaistusaitio. Useimpien koirien on huomattavasti helpompi rentoutua omassa häkissään, kun ei tarvitse vahdata ympäristöä koko ajan. Itse en aina jaksa ottaa häkkiä mukaan, jos koiria on vain yksi tai kaksi. Ilman häkkiäkin koirien liikuntamahdollisuudet ovat hyvin rajalliset, koska silloin ne lepäävät jaloissani, eivätkä suinkaan kulje viihdyttämässä itseään pitkin näyttelyä. Ajomatkatkin koirat nukkuvat autossa, eivätkä juoksentele vapaana auton perässä. Tilapäistä tilan rajaamista siis sekin, eikä millään tavalla verrattavissa arkipäiväiseen häkkiin telkeämiseen.
Meillä on kotona kuusi koiraa, ja ne viettävät päivänsä kolmessa eri tilassa, mutta yksikään ei vietä päiviään häkissä. Häkissä on kotona pidetty ainoastaan poikkeustilanteissa.

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6264
Viestejä yhteensä545426
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 09:30)