Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Sunnuntaina, 29.04.2012 klo 18:30

Yksi vai useampi koira - edut ja haitat.

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9

innna

moderaattori
innna
Viestimäärä: 4768

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 20:31  
+
0
Älä häkitä -kampanjan sivuilta löytyy kohta "lain tulkintaa", josta tässä pätkä:

SEY on pyytänyt tulkinnan asetuksen kohdasta Uudenmaan läänin läänineläinlääkäri Tapani Parviaiselta:

"Eläinsuojeluasetus 22 § määrää, että koiraa tai mitään muuta eläintä ei saa pitää kuljetuslaatikossa, häkissä tai muussa vastaavassa pienikokoisessa säilytystilassa ellei eläimen kuljettaminen, sairaus tai muu tilapäinen ja hyväksyttävä syy sitä vaadi.

Koiran pito häkissä ei siis saa olla jatkuvaa eikä toistuvaa. Hyväksyttäviä syitä häkissä pidolle ovat esimerkiksi sellainen koiran sairaus, joka vaatii häkissä pitoa esimerkiksi murtunut raaja, koiran pito häkissä asunnon siivouksen ajan tai jos koiran kotiin tulee sellaisia vieraita, joita koira pelkää tai jotka pelkäävät koiraa.

Kyseessä ei siis saa olla koiran jatkuva häkkiin sulkeminen. Jokapäiväinen häkkiin sulkeminen esimerkiksi työpäivän ajaksi on tyypillinen esimerkki tällaisesta kielletystä häkkiin sulkemisesta. Jatkuvassa pidossa häkin on täytettävä MMM:n määräyksen vaatimukset."
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 20:42  
+
0
No jo on heillä kampanjat. :ttou:
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 20:46  
+
0

bzzt kirjoitti:

No jo on heillä kampanjat. :ttou:


Joo, se on varmasti tarkoitettu koiranomistajien kiusaksi ihan vaan pikkumaisuuden vuoksi. Tai sitten ei. :ttou:

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 21:01  
+
0
Ihan varmasti tää on just niitä suurimpia epäkohtia koirianpidossa koko maapallolla.
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 21:25  
+
0
Pahempien epäkohtien olemassaolo on todella surkea syy vähätellä lievempiä. Aina löytyy pahempia ja julmempia rikkeitä. Kärjistettynä esimerkkinä koiran piekseminen kuoliaaksi on varmasti pienempi paha kuin elävältä nylkeminen, mutta se ei silti tee pieksemisestä hyväksyttävää.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 22:23  
+
0

banaani kirjoitti:

Eiköhän sun kannata itse miettiä omat käytäntösi eikä häkittää koska "toisen yhteisön mukaan" se on ihan ok ja in. Mieti jos sun itse pitäisi maata 8 tuntia kippuralla pienessä häkissä niin ettet pääsisi edes oikomaan itseäsi. Anteeksi nyt vaan, mutta suututtaa ihmiset, jotka eivät jaksa nähdä vaivaa tapojen opettamisen eteen vaan menevät siitä mistä aita on matalin. Eli tässä tapauksessa laistetaan siitä, että pennulle opetettaisiin rauhallinen yksinolokäyttäytyminen ja sen sijaan teljettäisiin häkkiin kun ei jakseta siivota sotkuja.



bzzt kirjoitti:

Mieti nyt itse. Rodun pentu on luovutusiässä alle viisikiloinen, jalkapalloa pienempi otus. Jollei sellanen koira ei voi 120x80 häkissä olla paria tuntia kerrallaan, viikon-muutaman ajan niin.. miten se voi aikuisenakaan olla 10m^2 huoneessa. Eihän se mahdu siellä olemaan. :hymy:

Ei oo kyse siitä etteikö jaksaisi opettaa, mutta aattelen ''pahinta'' mahdollista; jos ja kun todennäköisesti pentu kotiutuu keskellä arkea. Ei sille yhdessä illassa ihmeitä opetella, eikä koiraa tosiaan ois tarkotus häkittää yhtään sen kauemmin kun tarve vatii. Jos vaatii ollenkaan. 35kg koiran ja <5kg koiran keskenään jättäminen vaan on kysymysmerkki - onko siinäkään järkeä, jos pentu on eilen kotiutunut ja seuraavana päivänä pitäis ''ottaa riski''?



Eikar oli luovutusikäisenä 3 kg ja oli kyllä reilusti "jalkapalloa suurempi". Mulle ei olis tullu mieleenkään häkittää sitä yksinolojen ajaksi vaan yksinkertaisesti jätin huoneeseen yksin kun se oli jo valmiiksi väsynyt, jolloin Eikar alkoi nukkumaan. Näin ollen vahvistin sitä haluamaani yksinolokäyttäytymistä eli rauhassa olemista. Keskelle arkea tuli Eikarkin (olin yhden vapaapäivän hakupäivän jälkeen kotona) ja oon onnistunut ilman häkkiä.

Ja häkittämisestä yleensäkin, mä ainakin haluan että koira tuntee häkin mukavaksi paikaksi, sillä käytän häkkiä autossa ja koiratapahtumissa ollessa. Jos olisin käyttänyt häkkiä alusta asti yksinolojen ajan, niin pennulle ei taatustikaan olisi muodostunut positiivinen käsitys häkissä olemisesta.

Jos koirafoorumille tulee kirjoittelemaan sellaisesta aiheesta, joka ei ole yleisesti hyväksyttyä ja lainkin mukaan voidaan kieltää, niin ei mun mielestä voi valittaa siitä että saa lokaa niskaansa. Kritiikin vastaanottaminen on jalo taito.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Nedatt

Nedatt
Viestimäärä: 144

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Keskiviikkona, 21.11.2012 klo 23:56  
+
0
8 palaa kompostikehikkoa maksaa ehkä kolmekymppiä ja siitä saa aikaan melko mukavan kokoisen, erittäin hyvin muokattavissa olevan aitauksen koiralle. Valtavasta häkistä saa maksaa ainakin sata euroa enemmän..
Ja sotkut on huomattavasti helpompi siivota aitauksen alueelta, kuin häkin sisältä, jonne pitää kontata.
lbu Lionel 3/2012
- nettta.net

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Torstaina, 22.11.2012 klo 00:15  
+
0
Tilapäinen häkittäminen on tosiaan ihan eri asia kuin koiranpennun häkittäminen siksi että ei jaksa sekasotkua kun tulee kotiin. Siinä on musta jo jonkinlainen asennevika jos koiranpentu laitetaan mieluummin häkkiin kuin siivotaan sen jälkiä. Koska koiranpennuista nyt vain on vaivaa, ne pitää jaksaa opettaa sisäsiistiksi ja kouluttaa ja niistä tulee sotkua eikä se että itseä ei huvita ole mikään syy tehdä laittomuuksia ja tunkea eläintä häkkiin yksinolon ajaksi. Isomman tilan rajaaminen portein/kompostikehikoin/antamalla koiralle oma huone käyttöön on asia erikseen. Ja jos koiralle ei ole mahdollista rajata omaa tilaa niin miettisin kyllä muutenkin että kuinka järkevää on lisätä koiramäärää joka vuosi. Se kun on ei ole täysin sanottua että ne koirat voivat aikuisinakaan aina olla samoissa tiloissa yksinollessaan (tai yhdessä ollessaankaan).
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Torstaina, 22.11.2012 klo 07:46  
+
0
No enpä ois arvannu tästä tosiaan nousevan näin hirmuista paskamyrskyä, kun kerran toisessa yhteisössä oon tottunut lähinnä lukemaan häkitysjuttuja ja suosituksia häkittämiseen. :eitietoo:

Aina oon vahvasti ollu sitä mieltä, että koiriani en häkkiin laita, mutta pitihän asian laitaa kysyä toisenlaiseltakin porukalta. Ehkä kannattikin. Mut olipa asia miten paljon omien arvojen vastainen tahansa, niin pitäähän pikku foorumiprovon sitä aina puoltaa viimeiseen hengenvetoon asti, ihan hyvä soppa tästäkin tuli. :twisted:

Jos aiheeseen, niin millä ootte noita kompostikehikkokyhäelmiä kiinnittäny paikalleen? Betoniharkkojako pitäis olkkarin lattialle raahata.. :mietiskel: Tollanen adhdpentuhan työntää kompostihäkkiä pitkin kämppää ja parhaimmassa tapauksessa vielä kaataa sen. :nauru:
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Torstaina, 22.11.2012 klo 08:04  
+
0
^Mä jaksan aina noista kompostikehikoista varoitella, mutta kun meidän 12-viikkoinen pieni sheltti yritti sellaisesta yli niin mursi kaikki vasemman etujalan varpaansa, yhden niin pahasti, että piti leikata (minkä seurauksena jouduttiin melkein lopettamaan). Tuskin kovin todennäköisesti kaikille käy kompostiaitojen kanssa näin, mutta hyvä tietää, että tällainenkin riski on olemassa ;D
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)

Nedatt

Nedatt
Viestimäärä: 144

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Torstaina, 22.11.2012 klo 11:55  
+
0
Meillä on aidat yhdessä nippusiteillä ja aluksi aitauksen reunapalat oli häkissä kiinni. Pienen aitauksen sai alussa näin ihan tukevaksi. Myöhemmin aitausta suurentaessa laitettiin se kiinni mihin sai ja jossain välissä taisi ollaa yksi pala kattonakin varmuuden vuoksi. Vähän sekalaisia virityksiä siis ollut.. :nauru: Nykyään kehikot on yhtenä pitkänä pötkönä, joka vaan levitetään keittiön seiniä pitkin, että pääsy keittiötasojen lähelle ja olkkariin estyy. Käteväähän olis hankkia koiraportti tuohon käytävään, mutta näinkin selviää..

^ Tuo Tepon tapaus jaksaa vieläkin järkyttää, kannattaa tosiaan pitää mielessä, että koiranpennut keksii kaikenlaista.. Meillä on vilkas labradori kuitenkin pysynyt aitauksessaan ilman ongelmia :hymy:
lbu Lionel 3/2012
- nettta.net

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Torstaina, 22.11.2012 klo 12:36  
+
0
Etenkin näiden mörssäripentujen kanssa voi sattua mitä vaan. Meillä ois tuo labbiksen pentu tullu varmaan portista yli jos en ois alunperin ostanut ylikorkeaa porttia. Se hyppii siinäkin etutassut portin päälle hyvin kepeesti, mutta onneksi yleensä vasta siinä vaiheessa kun tuun kotiin. En vois kuvitellakaan häkittäväni vilkasta ison rodun pentua, häkki olis varmaan solmussa sen jälkeen. Mulle ehdotettiin häkittämistä tuon vanhemman labbiksen ollessa pieni kun se tuhosi kämppää yksin olojen aikana. Se ois varmaan tappanut itsensäkin kun ois yrittänyt häkistä ulos, oli sen verran adhd tapaus. Nykyään varmaan viihtyiskin häkissä tyytyväisenä.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

CCrystal

CCrystal
Viestimäärä: 112

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Perjantaina, 23.11.2012 klo 14:47  
+
0
Pari kysymystä on tullut mieleen, kun toisen koiran tulo on lähellä..

Eli ensinnäkin, onko kenellekään kokemusta sellaisesta tilanteesta, että on koira, joka on hyvin reviiritietoinen, vähän sosiaalistettu ja haukkuu/nostaa karvat pystyyn lenkillä muita koiria nähdessään? Miten tälläisen koiran ja uuden pennun kanssa on tutustuminen hoidettu ja miten on yhteiselo sujunut?
Paljon on tapauksia, jossa kerrotaan, että koira on ystävällinen muille koirille ja siihen tilanteeseen on otettu pentu, mutta en ole koskaan päässyt lukemaan tuollaisen tilanteen yhteiselon toimivuustarinoita.

Toiseksi, voiko reviiritietoinen (kastroitu) koira alkaa merkkailemaan sisällä, jos (ja kun) pennulta pääsee vahingossa pissat lattialle? Voiko asunnossa olla pian kaksinkertainen määrä pissaa? :D
lk mäyräkoira Nakki 09/09
lk kääpiömäyräkoira Rico 05/13

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Perjantaina, 23.11.2012 klo 15:18  
+
0
^Mulla oli kaverin pentu välillä hoidossa joskus pari kolme vuotta sitten eikä mun rotikka juurikaan vieraista koirista pitänyt, mutta pennun otti hyvin vastaan vaikka alkuun vähän ärähtelikin ja oli enimmäkseen ihmeissään. Luna oli pennun haku reissun ajan ex-anopilla ja sinne mentiin sitten pennun kanssa heti.

Sitten se oli jokusen kerran hoidossa mulla ja Luna oli hyvin varovainen sen kanssa, leikki nätisti jne. Pentu varasti Lunan luut ja se tyyty kohtaloonsa:D Mutta sitähän ne vissiin suosittelee, että pentu ja vanhempi koira tutustutettas jossain sen "reviirin" ulkopuolella varsinkin jos on ärhäkämpi koira. Ite oon kanssa paljon miettinyt asiaa kun itsekkin haaveilen toisesta koirasta, mutta en jaksa sen kummemmin asiasta stressata, harvemmin taitaa olla niin etteikö vanhempi koira pentua hyväksyisi.

Onkos sun koiralla yhtään koirakaveria?

muoks. Ompas muuten hyvä nimi koiralla:D
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08
(Viestiä on muokattu perjantaina, 23.11.2012 klo 15:19)

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Perjantaina, 23.11.2012 klo 15:53  
+
0
CCrystal Huomasitko että täällä pentupalstalla on aiheesta oma keskustelukin -> uuden pennun tutustuttaminen vanhaan koiraan
Siellä saattaisi olla jotain vinkkejä :)
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

CCrystal

CCrystal
Viestimäärä: 112

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Perjantaina, 23.11.2012 klo 20:34  
+
0
Hyvä kuulla, ettei pennun tulo ole ihan mahdoton ajatus :)
Ja ei tuolla meidän koiralla ole ainuttakaan koirakaveria, vanhemmillani on koira, mutta se on ulkokoira eikä Nakki siitä sen kummemmin ole välittänyt. Noin kuukausi sitten kavereilla oli kaksi koiraa hoidossa ja ongelmitta sujui yhteislenkki, varmaan siksi, että nämä ihmiset olivat tuttuja henkilöitä. Ja kiitos vaan, onhan se ihan hauska nimi tuolle pötkölle, yhdestä lasten elokuvasta keksitty :D
Kiitos Griffon, täytyy käydä lukemassa! :)
lk mäyräkoira Nakki 09/09
lk kääpiömäyräkoira Rico 05/13

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Lauantaina, 02.02.2013 klo 18:34  
+
0
Mä tossa mietin, että pitäskö mun alkuun jättää flexi nykyiseltä koiralta pois sitten kun pentu tulee vai onnistuuko jos vanhemmalla on flexi ja pentu menee normi hihnassa? Vai oppisko pentu nopeammin käyttäytymään kun ottaa mallia vanhemmasta jos mä sillä normi hihnalla molempia talutan?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Lauantaina, 02.02.2013 klo 19:13  
+
0
^Mie ainakin jätän flexin pois käytöstä kun pentu on hihnassa. Sitten metsäteille mentäessä voi flexiä vanhemmalla käyttää kun pentu on vapaana.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Saraza

Saraza
Viestimäärä: 38

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Sunnuntaina, 03.02.2013 klo 13:06  
+
0
Oon nyt ehkä vähän väärässä topikissa heilumassa, mutta iski noi kompostikehikkoaitaukset täsä ketjussa silmään. Saatteko oikeasti kompostikehikoista niin tukevan aitauksen, että sinne voi jättää koiran? Mä oon käyttänyt noita kaneilla vuosia, ja niistähän irtoilee nuo pinnat etenkin pääkehikon kohdalta. Kanit ei niitä pinnoja irti revi, mut koira varmasti pystyy puremaan pinnoja irti. Ei siis sillee et kokonaan tippuis pois, vaan et osasta kohta irtoaa, pinnojen väliin voi tunkea tassunsa (tai kielensä).
Kääkkä kiikarissa ja kani kainalossa.

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.02.2013 klo 13:07)

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: YKSI VAI USEAMPI KOIRA - EDUT JA HAITAT. - Maanantaina, 11.02.2013 klo 10:21  
+
0
Mun vanhempi uros on aika pullistelija ulkona muille uroksille, en tiedä onko reviiritietoisuutta vai mitä. Tuskin sitä on vaan jotain epävarmuutta. Ja sekin käytös on hallinnassa. Mä toin pennun vaan kotiin pokkana, laskin sen eteisen lattialle ja se siitä. En alkanut mihinkään tutustumisrituaaleihin tai puolueettomalla maaperällä-juttuihin. Se pentu joka tapauksessa tulee meille asumaan, joten se pitää hyväksyä oli mikä oli. Miks tehdä siitä siis numeroa. Vanhempi koira haisteli tulokkaan ja sen jälkeen ignooras sen kokonaan. Eli ei ongelmia minkäänlaisia sen suhteen. Mun mielestä tollaiset asiat mitkä vaan on niin että se asia toteutuu, tapahtui mitä tapahtui, niin on turha alkaa tekemään mitään numeroa koiran kanssa. Tosin itse tiesin että oma koira ei puolusta kotiaan keneltäkään eikä miltään joten uskalsin pennun tänne suoraan tuoda. Meillehän sais kävellä vaikka varkaatkin sisälle ja ne toivotettais vaan tervetulleeksi.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 00:00)