Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 15.01.2018 klo 16:27

Ensikertalaiselle koira vaelluskumppaniksi

Karoed

Karoed
Viestimäärä: 1

ENSIKERTALAISELLE KOIRA VAELLUSKUMPPANIKSI - Maanantaina, 15.01.2018 klo 16:27  
+
0
Olen 18-vuotias nainen ja olen jo kauan haaveillut koiran hankinnasta, enkä pelkästään söpöyden takia tai leikkikaverin kaipuusta vaan haluan oppia vastuuta ja huolenpitoa sekä saada kunnon syyn harrastaa enemmän ja monipuolisemmin liikuntaa. Esteenä tälle on kuitenkin ollut allerginen vanhempi. Itselläni on pientä pölyallergiaa, mutta erityisempää allergiaa koirille tai muillekaan eläimille en ole huomannut. Nyt kuitenkin olen parin vuoden päästä muuttamassa pois kotoa, jolloin haaveni koirasta voisi vihdoin toteutua.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Parin vuoden päästä joko opiskelen tai olen töissä, jolloin oletettavasti päivät olen poissa kotoa. Arvioisin kuitenkin, että aamuisin pystyn lenkittämään koiraa pikaisesti 10-20min, iltapäivällä 1-2h ja illalla vielä 15-30min. Pidempiin lenkkeihin haluaisin yhdistää erilaisia harjoitteita ja leikkejä, jotka kyseiselle rodulle parhaiten sopisivat. Myös koirapuistoissa voidaan käydä kerran tai pari viikossa.
Olen intohimoinen retkeilijä ja luonnossa liikkuja, joten olisi hyvä, että koira jaksaisi pidempiäkin vaelluksia, ehkä jopa pienen kantamusmäärän kanssa. Haaveena olisi saada retkitoveri esimerkiksi yhden tai kahden päivän telttailuun ja patikointii. Tästä syystä kovin riista- tai saalisviettinen koira ei olisi ideaali, ettei metsissä tai kaupungillakaan se lähtisi jokaisen rasahduksen tai liikahduksen perään.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Talon tarkkaa kokoa en vielä osaa sanoa, mutta tarkoituksena olisi muuttaa kerrostaloon kaksioon tai kolmioon seudulle, jossa on tarpeeksi ulkoilualuetta eikä niinkään kaupungin melskettä. Kerrostalossa kovin haukkuherkkä rotu ei ehkä ole parhaimmasta päästä, mutta jos tällaista piirrettä muuten sopivalta koiralta löytyisi, olisi vähintään hyvä, että siitä pääsisi kouluttamalla edes sen verran eroon, ettei naapureilta tulisi päivittäisiä meluhuomautuksia.

¤ Lapsien määrä
0 eikä lisää tulekaan vielä moneen moneen vuoteen.

¤ Aiemmat koirakokemukset
En ole tosiaan koskaan omaa koiraa omistanut, mutta sukulaisten ja kaverien koiria on tullut lenkiteltyä ja hoivailtua aina vähän väliä. Sitäkin enemmän on tullut koirakuumeessa lueskeltua kirjoja ja nettisivuja koiran hoitoon ja hankitaan liittyen.

¤ Harrastustoiveet
En ole niinkään kiinnostunut ohjatusta harrastamisesta sosiaalisen ahdistuneisuuden takia, mutta vapaamuotoisesti voisin kokeilla sellaisia lajeja, joita voi omatoimisesti vaikka lenkeillä harjoitella. Enimmäkseen koiran liikunta keskittyisi kuitenkin lenkkeihin, leikkeihin ja retkeilyyn.

¤ Turkkitoivomukset
Jälleen kerran ensikertalaisena liian haastavaa turkinhoitoa en toivoisi. Harjaus ja peseminen hoituu kyllä, kunhan sen ei jokapäiväistä tarvitsisi olla. Trimmaaminen ei niinkään houkuta kokemattomuuteni takia, mutta muuten sopivassa koirassa se ei olisi jyrkkänä hankkimisen esteenä.

¤ Minkä kokoinen koira
Ihan pikkukoiraa en haluaisi juuri siitä syystä, että tärkeää olisi retkeilyyn soveltuvuus erinäisissä sääolosuhteissa ja pitkilläkin matkoilla. Ennemminkin siis keskikokoinen tai suuri koira olisi hakusessa. Toisaalta siitä en ole löytänyt luotettavaa tietoa, että miten hyvin isompi koira pärjää vähän pienemmässä kämpässä. Tästä olisi kiva kuulla vähän mielipiteitä ja kokemuksia? Vaikuttaako asunnon koko ollenkaan?

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Kuten aiemmin jo tuli mainittua, haukkuherkkä tai riistaviettinen koira ei saisi olla. Itsepäisyys on ihan hyväksyttävää niin kauan, kun se ei kouluttamista ensikertalaiselle tee aivan mahdottomaksi. Muutenkin toivoisin sekä koiran että itseni takia, että kouluttaminen olisi jossain määrin helppoa. Tiedän toki, että yksilölliset luonteenpiirteet vaikuttavat kouluttamisen vaikeustasoon.
Hirveästi muita koiria ei lähipiirissä ole, mutta toki lenkeillä tulee niitä vastaan, joten olisi hyvä, että koira on rauhallinen vieraiden koirien seurassa tai edes helppo kouluttaa siihen. Samaten vieraiden ihmisten kohdalla.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Vielä en ole täysin ihanteellista rotua löytänyt, sillä kaikissa on omat ongelmansa kriteereihini nähden. Kuitenkin kuvaustensa perusteella mahdollisiksi vaihtoehdoiksi suunnittelin seuraavia:
- Suomenlapinkoira
- Berninpaimenkoira
- Welsh corgi cardigan
- Welsh corgi pembroke
- Samojedinkoira
Kuulostaako mikään näistä vaihtoehdoista yhtään järkevältä? Tuleeko mieleen jotain paljon sopivampaa? Kaiken asiallisen avun ja ohjeistuksen otan kuuleviin korviin!

Nelth

Nelth
Viestimäärä: 62

VS: ENSIKERTALAISELLE KOIRA VAELLUSKUMPPANIKSI - Tiistaina, 16.01.2018 klo 08:57  
+
0
Asunnon kokoa ratkaisevampia asioita ovat ainakin oman kokemuksen perusteella asunnon sijainti ja ympäristön ulkoilumahdollisuudet. Mulla oli vielä reilu vuosi sitten kaksi keskikokoista-isohkoa koiraa 24 neliön yksiössä. Jos olet yksin muuttamassa opiskelemaan, niin kohtuuhintaisen kaksion tai kolmion löytäminen voi kyllä olla melkoinen tehtävä ainakin suuremmissa opiskelijakaupungeissa.

Haukkuherkkyydestä sen verran, että siihen pystyy vaikuttamaan paljon koulutuksellisesti, kunhan ymmärtää ja osaa puuttua asiaan heti pikkupennusta lähtien. Riistavietti on taas koirille lajina luontainen ominaisuus ja sanoisin, että riistavietin voimakkuutta olennaisempi asia lienee se, kuinka hallittavissa tuo vietti on koulutuksellisesti eli onko rotu itsenäisempi työskentelijä vai jalostettu/jalostunut tiiviiseen yhteistyöhön ihmisen kanssa. :hymy:

Mulle tuli tekstiäsi lueskellessa mieleen suomenlapinkoira, jonka olit itsekin listannut. Samojedikin voisi mennä, mutta tiputtaisin bernin pois: rodun luustoterveydessä on paljon toivomisen varaa ja kyse on sen verran isosta koirasta, että rikkinäisen sattuessa kohdalle retkeilyt voi olla sitten siinä. Itse olen myös sen verran kriittinen, etten edes miettisi kondrodystrofisia corgeja - en pidä niiden rakennetta terveenä ja kestävänä.

Muutama muu rotu pohdittavaksi:
- sileäkarvainen collie
- eurasier
- islanninlammaskoira
- keeshond
- lapinporokoira
- englanninspringerspanieli (vaatii trimmaamista, mutta kotitrimmi ei ole hankala)
- fieldspanieli (samat sanat kuin edellisestä)
- kultainennoutaja (tosin luustoterveys sais olla parempi...)
- labradorinnoutaja (taas se luusto...)
- walesinspringerspanieli (trimmattava, mutta tämänkin kotitrimmi on helppo)
lbn 12/2012-04/2018 & essn 12/2015
(Viestiä on muokattu tiistaina, 16.01.2018 klo 08:59)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 01:45)