Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Lauantaina, 18.04.2015 klo 01:05

Ensimmäinen harrastuskoira rivitaloon opiskelijalle?

frobishounen

frobishounen
Viestimäärä: 2

ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Lauantaina, 18.04.2015 klo 01:05  
+
0
Olen hankkimassa koiraa muutaman vuoden sisällä (0,5-1,5), eli siinä vaiheessa kun voin olla varma että koiralle on tarpeeksi aikaa ja rahaa opiskelun ja osa-aikaduunin kanssa. Päätös on kuitenkin laitettu lukkoon vuosia sitten ja on nyt tulossa ajankohtaiseksi. Haluaisin miettiä nyt millaisen koiran hankin, siitäkin syystä että tiedän katsella kasvattajia ja pentueita ja tutustua rotuun kunnolla kirjojen ja internetlukemisen ulkopuolellakin. Hankin koiran todennäköisesti nykyisestä kotimaastani Briteistä, tai Suomesta. Olen 22 täyttävä yliopistossa journalistiikkaa opiskeleva, kämppisten kanssa yksityisellä vuokralla oleva mies. Minulla on kissa.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Olen valmis käyttämään koiraa vähintään tunnin lenkillä aamuisin, lyhyemmällä kun tulen yliopistolta ja sitten pitemmällä iltalenkillä tai vaikka esim puistossa touhuamassa vielä illalla. Lisäksi viikonloppuisin jne vapaapäivinä voi olla pidempää lenkkiä tai muuta aktiivista tekemistä. Harrastan juoksemista, pyöräilemään ei koiran kanssa täällä pysty menemään.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Iso rivitalo suurkaupungissa. Puutarha melko pieni, aidattu.

¤ Lapsien määrä
Ei lapsia, eikä suunnitelmissakaan

¤ Aiemmat koirakokemukset
Perheessämme on suurimman osan aikaa ollut koira; on ollut sekarotuista, cavalier sijoituksessa jne. Kun täytin yhdeksän, meille hankittiin suomenlapinkoira jonka kanssa touhusin aktiivisesti koko ajan jonka asuin vanhemmilla eli lukioikäiseksi ja aina sen jälkeenkin vieraillessa. Jaoin kyseisen koiran kouluttamisen ja huolenpidon äitini kanssa. Täysin omaa koiraa minulla ei ole koskaan ollut.

¤ Harrastustoiveet
Kiinnostaa toko ja agility sekä perusliikunta, ehkä geokätköily ym. Ei kiinnosta metsästys, vetolajit (valjakkoilu), näyttelyt, vesipelastus. Matkustelen myös, tarkoitus ottaa koira mukaan suurimmalle osalle reissuista.

¤ Turkkitoivomukset
Trimmaaminen ei innosta, mutta muutoin turkki ei oikeastaan ole ongelma. Helppohoitoisuus on plussaa mutta joku päivittäinen harjaaminen tai paksuvillaisten karvanlähtö on ok.

Asun Lontoossa, joten kesäisin on aavistuksen lämpimämpää ja talvella ei mene pakkasen puolelle. Peruslenkillä muta helppo välttää, puistot välillä asia erikseen.

¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen-iso. En yleisesti pidä todella pienistä koirista.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
- Koiran täytyy pärjätä muutama tunti yksin kotona. Olen välillä puolisen päivää yliopistolla tms, en kuitenkaan joka päivä eikä mun päivät ole yhtä pitkiä kuin perus kasista-neljään-työssäkävijöiden. Usein kotona on kuitenkin kämppiksiä muinakin aikoina, mutta en voi taata että paikalla on koko ajan joku.
- Koira ei saisi olla hirveän haukkuarka, koska asutaan rivarissa ja on naapureita. Jonkin verran haukkumista on tietty okei, ja koulutuksellahan asiaan voi vaikuttaa.
- Ei tarvitse metsästysviettiä. Ei myöskään tule ns. vahti/suojelukoiraksi, vaan harrastuskaveriksi ja ystäväksi. Koiraa ei jätetä pihalle tarhaan, vaan se asuu ihmisten kanssa sisällä.
- Koiran olisi hyvä kiintyä omistajaan eikä sen tulisi olla vieraillekaan aggressiivinen, välinpitämättömyys tosin ehkä plussaakin.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Olen miettinyt esim australianpaimenkoiraa ja suomenlapinkoiraa. Noista on siis lähipiirillä kokemusta ja mulla on tällä hetkellä ehkä ykkösvaihtoehtona toi aussi, olisi tarkoituksena käydä jossain vaiheessa ehkä juttelemassa erään paikallisen kasvattajan kanssa. Lisäksi oon tehnyt muutamia testejä, jotka on mulle heitelleet mm. valkoista paimenkoiraa, belgianpaimenkoiraa, saksanpaimenkoiraa.

// Lapinporokoira on kans ollut mietinnässä. Siitä ei ole lähipiiristä kokemusta mutta luetun perusteella vaikuttaa sellaiselta jonka kanssa saattais synkata.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.04.2015 klo 01:07)

Hiitu

Hiitu
Viestimäärä: 21

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Lauantaina, 18.04.2015 klo 20:39  
+
0
Tuntemani australianpaimenkoira on kriteereihisi sopiva :hymy: Aussiet ovat todella ihania ja tottelevaisia koiria! Eikä ne hauku paljoa, eikä omaa (suuresti) metsästysviettiä.
Poikkeuksiakin tietysti on, mutta yleensä menee tämän kaavan mukaan.

Toisena vaihtoehtona suosittelisin tutustumaan kaikkiin muihin mieluisiisi rotuihin ja kirjaamaan plussia ja miinuksia vaikkapa vihkoon, jossa ne pysyvät tallessa :nauru:

Onnea, ja toivottavasti se oikea löytyy, kun aika tulee!
Blogiini

♀ shetlanninlammaskoira "Lady"
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.04.2015 klo 20:53)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Lauantaina, 18.04.2015 klo 22:00  
+
0
Aussien luonteista löytyy mun käsittääkseni aika paljon hajontaa. Osa on leppoisampia ja osa taas sen verran teräviä, että kokemattomalla voi mennä sormi suuhun. Vahtiviettiä tuntuu osalta löytyvän ja sitä kotia puolustetaan vähän suuremmalla intohimolla. Osa taas ei tunnu vahtivan ollenkaan. Myös luonteen kovuudessa/pehmeydessä on selkeitä eroja. Jotkut menevät lukkoon painestuneena ja ottavat asioista herkemmin itseensä. Osa taas on sen verran kovaluontoisia, että niiden kanssa saa olla jo vähän topakampina. Mä oon muutaman aussien tavannut erilaisissa koulutuksissa ja harrastuksissa ja en väittäisi sitä helpoksi koiraksi. Jokaisesta koirasta saa tottelevaisen oikeissa käsissä, mutta väärissä käsissä joudutaan monesti turvautumaan ulkopuoliseen apuun. Täällä oli hyvin kuvailtu, miksi aussien ei välttämättä ole se helpoin rotu.

Tämä jälkeen täytyy todeta, että kyseessä on älykäs harrastuskoira, joka soveltuu hyvin rakenteensa ja ominaisuuksien puolesta aloittaja toivomiin harrastuksiin. Kannattaa käydä tutustumassa eri kasvattajien koiriin, että löytää itselleen mahdollisimman hyvin omiin taitoihin ja tarpeisiin sopivan yksilön, jos aussiin päätyy.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.04.2015 klo 22:03)

Emmuska

Emmuska
Viestimäärä: 328

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Sunnuntaina, 19.04.2015 klo 10:44  
+
0
Sileäkarvainen collie!! Kiintyy yleensä yhteen ihmiseen ja on välinpitämätön muita kohtaan. Oppii helposti, sopii harrastukseen kuin harrastukseen, oma palkkaantuu niin namilla kuin lelulla ja on aina innoissaan mukana. Lenkeillä jolkottelee mukana, ei kumminkaan nosta kierroksia vaikka olisi muutamiakin päiviä tekemättä mitään muuta kuin käymällä tarpeilla. Erittäin helppo eläin muutenkin. Karvaa ei tarvitse hoitaa pahemmin, kura ja vesi kuivuu/tippuu melkein heti. Karvanlähtö sitten onkin asia erikseen :P Ei pahemmin hauku, ellei näe että kaveri tekee jotain kiihdyttävää (leikkii, treenaa), ei hauku rapun äänille tms. Ei ole yhtään arka, minne vaan voi mukaan ottaa, ei pelkää ääniä, alustoja, ihmisiä jne. Niin ja onhan nää vielä ihan tosi terveitä ja kauniita.
Ihania eläimiä! :)
RTK2 TK1 BH Fatikon Hera <3
Emma <3
http://ekanoma.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 19.04.2015 klo 10:47)

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Sunnuntaina, 19.04.2015 klo 21:55  
+
0
Jos vahtimattomuus ja ystävällisyys/välinpitämättömyys vieraita kohtaan ovat tärkeitä kriteereitä, ei auspai todella ole kovin järkevä rotuvalinta. Muutenkaan auspai ei ole kaikista kätevin koira kaupunkiin. Kyseessä on vahtikoira, joka on äänekäs, reaktiivinen ja varautunut vieraita kohtaan, valitettavan usein kokemattomalla omistajalla myös aggressiivinen.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Sunnuntaina, 19.04.2015 klo 22:21  
+
0
^ Eikö sulla kuitenkin itselläsi ole auspai nimenomaan kaupungissa ja ensimmäisenä koirana? Ja ymmärtääkseni olet pärjännyt sen kanssa ihan hyvin? Eli tuskin hyvästä yhdistelmästä asialliselle ensiostajalle huolella valittu auspai on ihan mahdoton ajatus...?
schippn 08/2012
schippn 08/2014

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Maanantaina, 20.04.2015 klo 10:24  
+
0
^Eihän se mahdoton ajatus ole, mutta mulla on kyllä kyse enemmänkin tuurista kuin huolellisesta valikoinnista jne. :D Nimittäin samasta pentueesta löytyy myös näitä, joiden kanssa on ollut suuria ongelmia juuri terävyyden ja vahtivietin kanssa, ja yhtä niistä suositeltiin alunperin myös mulle. Tottakai aussieissa on niitä lunkeja tapauksia paljonkin, ja sellaisen voi hyvin itselleen saada, mutta jos tosiaan vahtivietittömyys ja ystävällisyys vieraita kohtaan on lueteltu keskeisimmissä kriteereissä, niin mun mielestä on ihan itsestäänselvyys, että auspai ei silloin voi olla ihan se eka nappivalinta, tai ykkössuositus. Sitä viettien voimakkuutta kun ei aina voi yhdistelmän perusteella luvata, eikä edes luovutusikäisen pennun luonteen perusteella. Auspain kuitenkin kuuluu olla vahtiviettinen, terävä ja jossain määrin varautunutkin, vaikka poikkeuksia toki löytyykin. Olemassa kuitenkin on rotuja, jotka täyttää aloittajan kriteerit huomattavasti paremmin. Tuntuisi jotenkin hassulta lähteä varta vasten etsimään aussieta, joka luonteeltaan muistuttaisi aussieta mahdollisimman vähän. :nauru:

Niin ja sanottakoon vielä sen verran, että jos olisin aussieista tiennyt alunperin sen verran kuin tiedän nyt, niin en olisi sellaista ekaksi koiraksi kaupunkiin hankkinut. Mulla kävi tuuri yksilön suhteen ja meillä on sujunut ihan hyvin, mutta ei tää missään nimessä helppoa ole ollut. :nauru: Jos aloittaja tiedostaa aussien luonteen vaikeudet ja on valmis joustamaan kriteereissään, niin sitten miksi ei. Ei mulla ole mitään ongelmaa sen suhteen, jos joku sellaisen ekaksi koiraksi hankkii. En vain näe, että tässä tapauksessa rotu ja kriteerit kohtaisivat kovin hyvin.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Maanantaina, 20.04.2015 klo 10:59  
+
0
^ Tarkoitus ei ollut mitenkään hiillostaa sua henkilökohtaisesti :enkeli:

En halua mitenkään väkisin tyrkyttää aloittajalle auspaita, mutta en myöskään täysin tyrmäisi rotua pelkästään tuon vahtiominaisuuden ja mahdollisen terävyyden takia, sillä niiden perusteella voisi saman tien tyrmätä hyvin monet rodut FCI1-ryhmästä. Rodun valinta on kuitenkin aina jossain määrin kompromissi, ja huolellisestikin valitussa pennussa voi ajan myötä tulla esiin ominaisuuksia, joita ei alunperin olisi koiraltaan toivonut. Noutajissa ja spanieleissa saa todennäköisemmin maailmaa ja kaikkia sen kansalaisia rakastavan yksilön, mutta niillä taas se metsästysvietti voi olla yllättävänkin voimakas, ja metsästysvietti oli myös ei-toivottujen ominaisuuksien listalla. Spanieleilla myös turkin hoito on ihan oma lukunsa. Sitten on nuo lappalaisrodut, joita aloittaja olikin kai miettinyt. Niissäkin tosin löytyy hyvin paljon herkästi haukkuvia ja vahtivia, hyvinkin varautuneita yksilöitä.

Aloittajan kriteereissä oli, ettei mielellään ottaisi kovin haukkuherkkää vahtirotua, tai haluaisi ainakin ominaisuuden olevan kohtuullisen hyvin poiskoulutettavissa. Hänellä on kokemusta koiran koulutuksesta ja omistamisesta, on valmis tarjoamaan runsaasti liikuntaa ja myös aivotyötä ja harrastuksia (toko, agi). Hän haluaa keskikokoisen tai ison koiran, jonka kanssa voi käydä esim. pyöräilemässä ja jota ei tarvitse trimmata. Koiran tulisi sopeutua elämään kaupunkioloissa. Suhtautuminen vieraisiin tulisi olla neutraalia tai ystävällistä, ei aggressiivista. Mä jotenkin en vaan nää, missä kohtaa auspai ei sopisi näihin kriteereihin siinä missä toki hyvin moni muukin rotu FCI1-ryhmästä tai vaikkapa juuri noutajista. En toki tiedä, onko esim. aggressiivisuus vieraita kohtaan auspailla yleinenkin "ominaisuus", mutta mä kyllä ennemminkin sanoisin, että se on ongelma, jota esiintyy huonosti sosiaalistetuilla ja/tai huonosta yhdistelmästä valituilla yksilöillä. Ainakaan rotumääritelmän mukaan koirien ei missään nimessä pitäisi olla aggressiivisia, vaan "tasapainoisia, hyväluonteisia, harvoin riidanhaluisia, ensitapaamisella mahdollisesti hieman varautuneita".
schippn 08/2012
schippn 08/2014

pinn

pinn
Viestimäärä: 1007

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Maanantaina, 20.04.2015 klo 11:24  
+
0
^Itse tietysti puhun vain henkilökohtaisen kokemukseni perusteella, mutta siis auspailla se ongelmia aiheuttava asia kyllä on nimenomaan tuo vahtivietti, joka on keskimäärin voimakkaampi kuin muilla roturyhmänsä edustajilla. Esim. bortsuilla ei tietääkseni ole vahtiviettiä oikein nimeksikään. Tottakai sosiaalistaminen ja koulutus vaikuttavat, mutta kyllä olen nähnyt monilla kokeneilla ja fiksuilla ihmisillä aussieita, joiden vahtivietti on silti riistäytynyt käsistä ja eläin pitää yleensä sulloa häkkiin tms., kun vieraita tulee. Ongelmana en siis näkisi tässä tapauksessa niinkään terävyyttä, energisyyttä ja muita ns. paimenmaisia ominaisuuksia, vaan enemmänkin juuri tuon vahtivietin, kun kerta aloittaja asuu kämppistaloudessa ja vieraita ilmeisesti lappaa hyvään tahtiin. Ei minkään rodun hankkiminen kaiketi ole täysin mahdotonta, jos oikein kovasti haluaa, mutta koska kyseessä on rotusuositukset, lähtisin ensisijaisesti kuitenkin ehdottelemaan joitain muita rotuja.
Australianpaimenkoira Loki (23.6.2012)
Whippet Lilo (6.8.2013)

Loki-blogi

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Maanantaina, 20.04.2015 klo 11:37  
+
0

suibe kirjoitti:

Aloittajan kriteereissä oli, ettei mielellään ottaisi kovin haukkuherkkää vahtirotua, tai haluaisi ainakin ominaisuuden olevan kohtuullisen hyvin poiskoulutettavissa.
...
Mä jotenkin en vaan nää, missä kohtaa auspai ei sopisi näihin kriteereihin siinä missä toki hyvin moni muukin rotu FCI1-ryhmästä tai vaikkapa juuri noutajista. En toki tiedä, onko esim. aggressiivisuus vieraita kohtaan auspailla yleinenkin "ominaisuus", mutta mä kyllä ennemminkin sanoisin, että se on ongelma, jota esiintyy huonosti sosiaalistetuilla ja/tai huonosta yhdistelmästä valituilla yksilöillä. Ainakaan rotumääritelmän mukaan koirien ei missään nimessä pitäisi olla aggressiivisia, vaan "tasapainoisia, hyväluonteisia, harvoin riidanhaluisia, ensitapaamisella mahdollisesti hieman varautuneita".



Rotumääritelmässä sanotaan myös "Älykäs työkoira, jolla on voimakas paimennus- ja vahtimisvietti.". Olen siis samoilla linjoilla pinn:n kanssa, noilla kriteereillä uskoisin löytyvän sopivammankin rodun. Elän myös siinä uskossa, että FCI1-ryhmän kaikki koirat eivät suinkaan ole alunperin olleet vahtikoiria (joku taisi tällä palstalla joskus sanoakin, että siinä missä moni rotu voi olla vahtiva paimenkoira, aussie on enemmän paimentava vahtikoira).

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Tiistaina, 21.04.2015 klo 01:03  
+
0
Samalla linjalla ihan aussien omistajana Angatin ja Pinn kanssa.

Täältä löytyy Pinn'n koiran velipuoli, joka onkin sitten juurikin äänekäs, vahtija ja kovaluontoinen. Ei missään nimessä hyvä ensimmäinen koira. Hyvällä säkällä, kyllä, saat hiljaisen tasapainoisen ihanan harrastuskoiran. Toisaalta hajonta ja riski siihen, että sieltä tulee kovapäinen, vahtiva, riistavietillinen (meillä löytyy myös tätä) yksilö, on suuri.
Monelta osin näen, että aussie voisi sopia aloittajan vaatimuksiin. Mutta olen myös muiden ohella sitä mieltä kerran vahtivietti/haukkuminen eritoten mainittu aloituksessa, että kerran suosituksista on kyse niin parempiakin rotuja näihin vaatimuksiin löytyy.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314
(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.04.2015 klo 01:15)

frobishounen

frobishounen
Viestimäärä: 2

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Lauantaina, 20.06.2015 klo 00:21  
+
0
Kiitoksia kaikille vastauksista!

Taisin ilmaista itseäni viestissäni hieman epäselvästi, tarkoitin ettei vahtiviettiä _tarvitse_ olla, tai siis koira ei tule ensisijaisesti vahtikoiraksi. Jos sitä nyt on niin ei se haittaa, kunhan koira yleisestiottaen on koulutettavissa semihiljaiseksi. (Täysin hiljaista koiraahan ei ole jne). Ei minua haittaa jos koira ilmoittaa asuntoon tulevista vieraista jne, pääasia ettei kuitenkaan ihan syö niitä olettaen että osaavat koiran kanssa rauhassa olla.

Välinpitämättömyystoivomuksella tarkoitin sitä, ettei koiran tarvitse olla sellainen joka lenkilläkin menee joka tyypin helmoihin iloisesti hämmentämään. :D

En ole oikeastaan "vaatimuksissani" ollenkaan ehdoton vaan aika joustava ja valmis tekemään koiran kanssa kompromisseja, käyttämään kontaktejani koiraihmisiin ja kanssaharrastajiin sekä tekemään yhteistyötä tulevan kasvattajan ynnämuun koiratukiverkoston kanssa. Koiran hankkimista olen kuitenkin miettinyt monta vuotta jo.

Näillä näkymin olen tosiaan hankkimassa tuon lapinporokoiran, osapuilleen vuoden sisään. Olen niihin nyt tutustunut enemmän irl:kin ja mietiskellyt mitä koiran kanssa haluan tehdä, ja se vaikuttaa sellaiselta koiralta jonka kanssa tahdon tehdä töitä.

Kiitokset vielä kaikille jotka jakoi kokemuksiaan ja mielipiteitään! Teistä oli apua!
(Viestiä on muokattu lauantaina, 20.06.2015 klo 15:18)

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Lauantaina, 20.06.2015 klo 18:07  
+
0
No kuulostaa kyllä että lapinporokoira sopii sinulle, varsinkin kun on jo kokemusta lapinkoirasta. Porokoira on usein lapinkoiraa totisempi, virkaintoisempi sekä ehkäpä työkoiramaisempi. Porokoira on kuitenkin koulutettavissa suht hiljaiseksi, tosin haukkuuhan ne mielellään esim. leikkiessään jne. ja vahtiviettiä niillä noin yleensä on, mutta saa ne koulutettua, ettei joka asiaan tarvitse reagoida. Jonkin verran löytyy tylsyyttään piippaavia porokoiria, mutta siihen voi vaikuttaa koiran vanhempien valitsemisella, koulutuksella ja runsaalla aktivoinnilla. Molemmat omat porokoirat on suht. välinpitämättömiä vieraita kohtaan, mutta tuttuja kohtaan oikein ystävällisiä.

Porokoira sopii kuitenkin ulkoilusta ja liikkumisesta pitävälle ihmisille ja on mielellään mukana kaikessa ihmisen kanssa. Toivottavasti pääset tapaamaan etukäteen lapinporokoiria, jotta saat käsityksen millaisen porokoiran haluat. Niitä kun löytyy aika moneen junaan.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu lauantaina, 20.06.2015 klo 18:11)

Sukkis

Sukkis
Viestimäärä: 21

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Sunnuntaina, 21.06.2015 klo 11:34  
+
0
Miten olisi Schapendoes ?
~ Dogs is my life ~

Schapendoes " Dajm "

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: ENSIMMäINEN HARRASTUSKOIRA RIVITALOON OPISKE... - Sunnuntaina, 21.06.2015 klo 12:01  
+
0
Perustelisitko ehdotuksesi miksi juuri schapendos?
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545684
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 10:00)