Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 14:24

Ensimmäistä koiraa hankkimassa

jansee

jansee
Viestimäärä: 15

ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 14:24  
+
0
Elikkäs haaveenani olisi saada koira lähitulevaisuudessa, vuoden sisään. Minulla/Meillä on vain ongelma mikä koira mahdollisesti olisi "oikeanlainen" meidän kotiin, jotta pystyisimme sille tarjoamaan parasta. Pyydänkin nyt teidän kokeneempien apua kyseisessä asiassa. Olen siis jo aikuinen immeinen 21-vuotta, joten vanhempien lupaa tähän ei liene tarvitsevan, heh=D

-Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Liikuntaa pystyisimme tarjoamaan 1-1,5 h päivässä vähintään. Tietysti vapaa päivinä enempi. Mielenkiintoa löytyisi lähteä kokeilemaan agilityä tai mahdollisesti tokoa, tietysti koiran innostuksen mukaan. Näyttelyistä en ole niinkään kiinnostunut. Olen vuorotyöläinen itse, se lisää omat hyvät ja huonot puolet. Avopuolisoni kuitenkin on säännöllisesti töissä eli joka päivä saman verran ja saapuu kotiin samaan aikaan päivästä.

-Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Asumme keskustan lieppeillä kerrostalossa, tästä on kuitenkin hyvät lenkkeily yhteydet.. Olen tässä jo selvää ottanut. Asunto on hyvän kokoinen kaksio.

-Lapsien määrä
Ei ole ihmislapsia, mutta luen kyllä kissat lapsiksi. Meillä on kolme kissaa siis. Olisikin tärkeää että koira tottuisi kissoihin.. Vaikka siitä tuskin koskaan voi olla 100% varma ja veikkaan että kissat ne enemmän sähikäisiä ovat. Tähän vielä lisätäkseni lapsia en ole hankkimassa todellakaan lähivuosina, jospa kokeilisin ensin tätä koiran omistajuutta (eikö tuo liene melkein mene lapsesta heh).

-Aiemmat koirakokemukset
Porukoilla asuessani nuorempana meillä oli keskarivillakoira. Ja en tiedä kai tämänkin voi kokemukseen lisätä; veljeni otti joskus aikaa sitten vehnäterrierin naisystävänsä kanssa ja loppujen lopuksi se jäi pennusta asti koulutettavaksi meille, siis porukoilleni ja tietysti itse siinä mukana (heillä ei riittänyt aika, ei ollut kyllä loppuun asti harkittu juttu!). Siitä on kokemusta; koulutimme sen mm. sisäsiistiksi, istumaan, kulkemaan vierellä, tulemaan luokse. Lähipiirissä muutenkin suurin osa on koiraimmeisiä, melkein jokaiselta jonkunlainen koiruus löytyy ja onhan nuita päässyt vahtimaankin.

-Harrastustoiveet
Agility ja toko.. Miksi ei metsästyspuuhia. Isäni on kovametsä mies ja rakastaa koiria, lainailee aina kaverin koiria metsästykseen. Ottaisivat nekin koiran mutta äitini melko allerginen. Itse en metsästyksestä ole niin innostunut, hirvittää ne kuolleet ressukat. Vanhemmillani on kesämökki jossa maata paljon, siellä olisi ihan koiraa juoksuttaa vapaana metsässä ja uittaa ym.

-Turkkitoivomukset
Ei trimmattava. Voin kyllä harjailla ja pestä, se ei ole ongelma. Olen pesemiseen ja harjaamiseen jo tottunut kun yksi kissoista pitkäkarvainen.

-Minkä kokoinen koira
No kiloluokiltaan max. 25-27 kg. Sanoisinko että korkeudeltaan nartu kultaisennoutajan luokkaa tai hiukan kookkaampi. Miksi ei pienempikin, mutta ei chihun kokoista.. Mielestäni koiran tulee olla koiran kokoinen, vaikkei chihuissa mitään vikaa olekkaan.

-Koiran luonne
No kerrostalo asunnossa kun asumme niin ei mielellään kovin haukkuherkkä, toki sitäkin kouluttamalla varmaan saa reenattua asialliseksi. Ei liian dominoiva muita kohtaan, muttei saa olla myöskään liian alistuva "anteeksi kun olen olemassa". Mielummin aktiivinen kuin arka ja luimuileva. Avopuolisoni oli sitä mieltä että haluaisi ettei koira olisi koko ajan iholla eli kunnioitan hänenkin sanojaan. Koira siis osaisi myös vetäytyä omiin oloihinsa nukkumaan, leikkimään jne. Silloinen vehnis josta jo aiemmin tarinoin niin valloitti sydämmeni täysin, miinuksena vain turkin hoito..

-Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
No tässähän minä apua juuri kysyinkiin eli en ole juurikaan ajattellut. Muutaman koira testin tein lähinnä kokeiluna. Sieltä tuloksena tuli: Dalmatialainen, Dobermanni, Cockerspanieli ja joku saksanseisoja tj? Nuista tuloksista en sano kyllä juuta en jaata=D Nyt siis koiraimmeiset help me, pistäkää ehdotuksia tiskiin :)

nunnuliina

nunnuliina
Viestimäärä: 96

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 15:29  
+
0
Minulla kokemuksia lk saksanseisojasta. Aivan ihana ja uskollinen koira mutta vaatii hyvän koulutuksen (kuten tietysti kaikki) Ja melko kova lintuvietti :)

Tällä hetkellä suosittelen englanninspringerspanielia (tosin tämä on silloin tällöin trimmattava rotu) mutta jos ei näyttelyitä kiertele niin ei vaadi tiuhaa trimmailua) On uskollinen, helposti koulutettava, ja mitä mainioin seurakoira. Metsästyksestä puhumattakaan!! :)

Tuossa vielä linkki http://www.springerspanielit.com/
PitaPata Dog tickers

Tästä blogiin

*Maatiaiskissa "Pöllö" (3/2010)
*Englanninspringerspanieli "Kina" (1/2012)

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 15.02.2012 klo 15:32)

tir

tir
Viestimäärä: 204

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 16:30  
+
0
melkein kyllä suosittelisin unohtamaan ne metsästyskoirat, jos ei todellakin aio sitä metsästystä harrastaa itse. se että isä käy joskus ja harvoin, ei riitä aktiiviselle metsästyskoiralle, vaan se kyllä vaatii sitä koulutusta ja rodunomaista tekemistä.

miten olisi vaikka se kultainen noutaja? rotuyhdistyksen sivut
tekemistä vaatii myös, mutta jos ette ota käyttölinjaista, niin menee mukavana perhekoirana josta löytyy kyllä intoa niihin harrastuksiinkin.

Dalmatiankoira voisi myös osuta toiveisiinne. pilkulliset ovat oivia seurakoiria, joista saa mukavan kaverin harrastuksiin. hieman enemmän vaativat myös tekemistä ollakseen sitten "vapaa-ajalla" rentoja.

suosittelisin lämpimästä tutustumaan myös kotimaisiin rotuihin, etenkin suomenlapinkoiraan ja lapinporokoiraan. rotuyhdistys
molemmat rodut sopivat hyvin harrastuksiin sekä perheen parissa puuhailuun.

nunnuliina

nunnuliina

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 17:20  
+
0
tir Ei kai metsästyskoira välttämättä metsästystä vaadi. Meille on tulossa ess ja minä en todellakaan ole metsästämässä yhtään mitään :)

Mejä on vaihtoehto jos aloittelijoille järjestetään kursseja täällä päin mutta ei välttämätön :)
PitaPata Dog tickers

Tästä blogiin

saije

saije
Viestimäärä: 4069

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 17:57  
+
0
^Vaatii, vaatii myös kasvattajakin.
Oma rotusi, ESS on jaettu kahteen "ryhmään"; käyttö- ja näyttelylinjaisiin. Käyttölinjaisilla on pyritty säästämään metsästysviettiä, kun taas näytteylinjaisella sitä karsitaan. Juurikin nämä ess, wss ja luolakoirarotuja en jaottelisi automaattisesti metsästyskoirien piiriin, koska jaotteluja löytyy.

Mikäli ottaa ihan "rehellisen" metsästyskoiran, vaikkapa sen seisojan tai hirvikoiran, tulisi sitä metsästyskäytössä myös pitää. Ei ole todellakaan koiralle sama asia olla vapaana, kuin päästä itse toimintaan.
Toki ei metsästysaika ole montaa kuukautta vuodessa, mutta väittäisin että metsästyskoira vaatii sen. "Ei metsästysaikana" sitten taas valmistaudutaan siihen tulevaan kauteen.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 15.02.2012 klo 17:59)

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 19:16  
+
0
^Walesinspringerspanieli ei ole jakautunut käyttö- ja näyttölinjaan, toisin kuin ess. Metsästävien koirien pentuja syntyy kyllä käsittääkseni suht harvoin.
Springerit ovat tosiaan trimmattavia, ja yleensä nyhjäävät kotioloissa tiukasti omistajan perässä, mitä aloittaja piti ei-toivottavana ominaisuutena.

saije

saije

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 19:24  
+
0
^Meni siis puurot ja vellit sekasin.. :nauru: Kiitos siis korjauksesta.
Luolakoirillakaan ei taida jaotteluja olla, huonosti ilmaistu lause. Tarkoitus oli siis ilmaista että yleensä näitä ess, wss ja luolakoiria en miellä samantien metsästyskoiriksi, sillä seurakoiria löytyy enemmän kuin metsästyskoiria.

Mutta jottei ihan OT:ksi menisi, niin tir:in ehotuksien suuntaan kallistuisin minäkin.

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 15.02.2012 klo 19:26)

jansee

jansee

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 19:25  
+
0
Kiitos paljon vastauksista immeiset! Tosiaan en ole hankkimassa koiraa metsästystä varten, sen voi jopa unohtaa. En ole siis itse metsälle sen kanssa lähdössä. Mitä muita vaihto ehtoja olisi? Dalmatialainen kuulostaa mielenkiintoiselle ja on harkinnan alla. Olisi kiva saada lisää vaihto ehtoja ja karsia niistä sitten pois "vähemmän hyvät". :)
Luin myös että englanninspringerspanieli olisi metsästyskäyttöinen koira ja ensimmäisiä metsästyskoira joten liekkö tämä kovin hyvä vaihto ehto jos metsästys ei ole ensisijainen harrastus kuten taas toko ja agility voisivat olla..
Mitenkäs muut koirat kuten lapinkoira, onko kellään kokemusta/vinkkejä?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 15.02.2012 klo 19:29)

nunnuliina

nunnuliina

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 15.02.2012 klo 20:18  
+
0
Mä olin varmaan sitten hieman vastuuton kun otin metsästyskoiran vääristä syistä ;)
Ei vaan, meillä kasvattaja ei _vaadi_ metsästystä mutta toivoo jotakin harrastusta, jotta ei aivan sohvanlämmittäjäksi jää :)

Mutta onhan tämä maa täynnä hyviä koirarotuvalintoja! Ihan vain seurakoiriksikin tarkoitettuja!
PitaPata Dog tickers

Tästä blogiin

jansee

jansee

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Torstaina, 16.02.2012 klo 00:30  
+
0
Kiitos avusta, jatkamme edelleen puntarointia erirotujen välillä. Dalmatialainen kiehtoo jollain ihmeen tavalla. Myös eri spanieleista olen lueskellut tässä joutessain.. On niin paljon vaihto ehtoja. Olisi ihana saada kesäksi pentukotiin kesäloman aikaan. Mutta katsastellaan ja saa pistää vinkkejä ja suosituksia edelleen tulemaan :) MIetin minkähintainen mm. dalmatialainen on?
Myöskään emme tarvitse koiraa joka olisi näyttelyihin menossa, eli voi olla myös "virheellinen" esim. värityksen tai muun takia, ei koira siitä mihinkään muutu jos vähän mustetta turkissa liikaa, tai liian vähän =D

saije

saije

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Torstaina, 16.02.2012 klo 09:36  
+
0
Jos en nyt ihan väärin muista, niin dalmatialaisen hinta pyörii molemmin puolin 1000€, taitaa olla vielä jossain määrin allekkin tonnin. :)

ransa

ransa
Viestimäärä: 1970

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Torstaina, 16.02.2012 klo 10:06  
+
0
Lappalaiskoirat sopisivat hyvin noihin kriteereihin. Ne ovat monipuolisia ja sopeutuvaisia harrastuskoiria. Koira varmasti tottuu kissoihin tullessaan pentuna kissalliseen taloon, vaikeampaa on varmasti totuttaa aikuiset kissat koiraan etenkin jos kissat eivät ole lainkaan tottuneita koirien kanssa olemaan. Lappalaiset soveltuvat todella moneen harrastukseen ja ihan seurakoiriksikin arkeen. Ne ovat valmiita toimintaan, mutta pysyvät tyytyväisenä myös ihan arkisella puuhailulla eli niille ei tarvitse olla tarjoamassa päivittäin miljoonaa eri aktiviteettia jos ei itse halua tai jaksa koko ajan olla menossa ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä.

jansee

jansee

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Torstaina, 16.02.2012 klo 11:41  
+
0
Itselläsi on ilmeisesti lappalais koirista kokemusta, osasit niin hyvin kirjoitaa?.. Tässä ollaan pohdiskeltu dalmista ja suomenlapinkoiraa ihan vakavissaa. Jälkimmäinen taitaa tällä erää viedä voiton.. Paljon olen yrittänyt luoskelle ja perehtyä, onko tietoa suomenlapinkoiran terveydestä/periytyvistä sairauksista?
Jostain sattui silmääni että suhteellisen terve rotu on kyllä, mutta silmäsairaudet ja epilepsia olisivat näillä joskus esiintyvissä? Mites lonkista onko tietoa ym. mitkä keskeisiä asioita? En tosiaan itsekkään tiedä mitä tulee tuijjotta, niin koirassa ja paperilla kun katsotaan onko koira terve.. Avustusta siis tähän kokeneemmilta, kiitos :)
Kaiken lisäksi lyhenteet ja tuo "koira kieli" on niin haastavaa etten vielä ihan kärryillä pysy=D

Telmi

Telmi
Viestimäärä: 4

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Torstaina, 16.02.2012 klo 18:19  
+
0
Jos ette ole vielä päättäneet, millaisen kaverin otatte, niin vilkaiskaapas vielä skyenterrieriä. Tosin tämän matalan majesteetin tosi olemus on nähtävä livenä, ennen kuin siitä saa todellisen käsityksen.

Skye on syvällinen, uskollinen ja arvonsa tunteva koira. Minulle siitä tulee mieleen kissa, jotenkin...? Suomessa rotu on maailman huipputasoa, mutta hinta on ihan normi, 1000 e molemmin puolin. Kasvattajia on vähän, mutta he auttavat erittäin mielelllään missä tahansa pulmassa. Skyen suhteen ei Suomessa tarvitse pelätä pentutehtailua!

Nykyskye on luonteeltaan ystävällinen ja luoksepäästävä, mutta aika hillitty eikä siis säntäile päättömästi ympäri kämppää. Sen kanssa voi harrastella kaikenlaista - meillä tokoa, mejää ja näyttelyitä mutta ennen kaikkea metsäkävelyjä, joita terrieri rakastaa ja jaksaa loputtomiin.

Pitkä turkki näyttää työläältä, mutta jos se on rotumääritelmän mukainen eli karkea, niin selviät viikon-parin välein harjailemalla ja tarvittaessa pesemällä. Ja jos ei jaksa pitkää turkkia, niin onhan niitä saksia. Rotu on perusterve.

Mulla on ollut elämäni aikana pystykorva, sekarotuisia, tipsuja, sakasanpaimenkoira, husky ja muutama skye. Enää en vaihda :) Nytkin tossa jaloissa makailee kaksi...

Otatte nyt sitten minkä koiran vaan, niin suosittelen rohkeasti ottamaan yhteyttä rotujärjestöön ja kyselemään kokeneilta kasvattajilta rodun ominaisuuksista. Heillä on varmasti se laajin näkemys ja kokemus. Onnea koiran hankintaan!

jansee

jansee

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Torstaina, 16.02.2012 klo 21:25  
+
0
Todella huvittavan näköinen koiruus! Hymyilyttämään ihan rupes kun katselin kuvia ja lueskelin aiheesta, taas uusi rotu jota koskaan kuullutkaan. Kiitos tästä vinkistä!
Vielä on paljon mietittävää ja kysyttävää.

Keskustelujen perusteella olisimme kyllä tällä hetkellä kääntymässä suomenlapinkoiran suuntaan :) Pitää rueta kasvattajia "pommittamaan" ja tiedustelemaan lisää tästä koirarodusta. Hintalaadultaankin sellainen mihin oisi rahat hyvin kasassa, ilman että tarvitsee pankkiin lompsii hehe=D

jansee

jansee

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Torstaina, 16.02.2012 klo 23:03  
+
0
Semmoista kyselisin että onko sukusiitosprosenttina 2,13 % paljon? Tämä on siis kahdeksan sukupolven mukaan.

Tässä selvää pyrkinyt ottamaan kaikesta mahdollisesta, että osaisi kysellä järkeviä kysymyksiä.. Ilmeisesti tavoitteen sukusiitos prosenttina olisi se 0%? Ja ilmeisen selvää että mitä korkeammalle prosentti hurahtaa, niin sen todennäköisempaa on myös sairauksien periytyminen.. olenko ihan oikeilla jäljillä?=D
Ja mitä ihmettä tarkoittaa mm. lonkat A/A, kyynerpäät 0/0? :o
Hiukan hakusessa nämä termit, luokitellaanko mm. lonkat kirjainten perusteella "terveysjärjestykseen"..?

Kiitos teille jotka jaksatta auttaa :)

Lydia79

Lydia79
Viestimäärä: 146

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Perjantaina, 17.02.2012 klo 08:29  
+
0
Ensinnäkin onnittelut hyvästä valinnasta, jos lapinkoiraan päädyt. Sukusiitoskertoimen tulee olla mahdollisimman alhainen, tuo mainitsemasi on ihan hyvä. Lapinkoirissa taitaa sukusiitoskertoimet olla suht' oikein, mutta kannattaa silti silmäillä itsekin sitä sukutaulua. Jos vaan olen huomannut, että jos tuontikoiria on paljon suvussa, ei nuo prosentit välttämättä pidäkään paikkaansa.

Lonkissa paras arvosana on tuo A/A eli arvosteluasteikko parhaasta huonoinpaaan A, B, C, D, E.
Lonkkia katsoessa kannattaa huomioida nimenomaan lonkkaindeksi ja katsoa sitä laajemmin suvussa. Ideaali lonkkaindeksi on 100 tai enemmän. Kyynäriä lapinkoirilla kuvataan aika vähän eli jos ne on kuvattu, niin aina paranee. Myös polvet on sellainen, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Näissä paras arvosana on 0. Arvosteluasteikko menee 0-3. Lapinkoirilta tulee tutkia myös silmät ja eniten löytynee kaihia (HC/katarakta) ja PRA:ta. Lisäksi on sairauksia, jotka eivät KoiraNetissä näy kuten esim. epilepsia ja erilaiset autoimmuunisairaudet.

Olethan huomannut rotupuolella lapinkoirakeskustelun. Jos olet jo rodun päättänyt, voit siirtyä sinne kysymään lisää. Jos haluat lisää rotuehdotuksia, niin voit jatkaa täällä.

jansee

jansee

VS: ENSIMMÄISTÄ KOIRAA HANKKIMASSA - Keskiviikkona, 22.02.2012 klo 11:21  
+
0
Kiitos paljon vastauksista kaikille.
Tämän keskustelun voi sulkea, siirryn jututtamaan ihmisiä suomenlapinkoira keskusteluun :)!

Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä19519
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä4535
Viestejä yhteensä506970
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös210823
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.07.2014 klo 06:30)