Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 05.06.2017 klo 18:29

Etsinnässä sopiva koirarotu

sunnyblue

sunnyblue
Viestimäärä: 1

ETSINNäSSä SOPIVA KOIRAROTU - Maanantaina, 05.06.2017 klo 18:29  
+
0
Elikkäs olen parikymppinen nainen, muuttamassa juuri omilleni kerrostalokaksioon ja koska olen kasvanut koirien keskellä, omaan kotiin ilman omaa koiraa muuttaminen kuulostaa epäluontevalta. Ainut ongelma on, etten tiedä minkä rodun haluaisin, eli ehdotuksia otetaan vastaan! :)

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Päivittäin yksi tai tarvittaessa kaksi pidempää lenkkiä (vajaasta tunnista n. puoleentoista tuntiin) plus aamu- ja iltakäynnit, vapaapäivinä pidemmätkin lenkit mahdollisia.
¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Olen muuttamassa 40 neliön kerrostalokaksioon aivan keskustan kupeessa. Totta kai luonto ja lenkkipolut kävelymatkan päässä.
¤ Aiemmat koirakokemukset
Olen kasvanut koirien keskellä, pienestä asti aina on ollut vähintään 2 koiraa samaan aikaan. Perheessä on aina ollut yleensä dobermanni x saksanpaimenkoira-yhdistelmä, eli yksi kumpaakin. Viimeiset kaksi urosta ovat olleet saksanpaimenkoiria joiden koulutuksessa olen ollut vahvasti mukana, eli "vaativampikin" rotu kyllä sopii.
¤ Harrastustoiveet
Lähinnä etsin itselleni toveria niin lenkille kuin sohvaperunaksi - sillä linjalla ollaan oltu perheen koirienkin kanssa, mitään agilityä, tokoa tai näyttelyitä ei olla harrastettu, metsässä/koirapuistossa rymyäminen on riittänyt oikein hyvin energian purkamiseen.
¤ Turkkitoivomukset
Viimeiset vuodet kun on kahden seefferin kanssa asustanut niin sitä karvaa löytää ihan joka paikassa, ja itse hiukan siisteysintoilijana olen alkanut kyllästyä tähän. Toivoisin siis, että tulevasta omasta koirastani ei lähtisi mitenkään ihan kauheasti karvaa. Toisaalta en mielellään myöskään haluaisi turkkirotuista/trimmattavaa rotua.
¤ Minkä kokoinen koira
Pienehkö. Sellainen että voi näppärästi kulkea junalla tai muulla julkisella liikenteellä. Jos meidän seefferiuroksen yrittäisi mahduttaa bussiin niin vaan hävettäisi....
¤ Koiran luonne
Toiveissa olisi kohtuullisen aktiivinen koira, joka olisi kuitenkin sisällä rauhallinen ja viihtyisi kainalossa sohvalla. En etsi mitään todella pehmeää rotua, mutta suht helposti koulutettavissa oleva olisi tietenkin plussaa. Suurin huolenaihe on ehkäpä haukkuherkkyys, mitä käsittääkseni on aika paljon pienemmillä koiraroduilla - meidän seefferit haukkuu vaan leikkiessään eikä niitä ole koskaan tarvinnut kieltää tai opettaa olemaan haukkumatta. Eli todella herkästä haukkuvuudesta miinusta, toki jos se on suht helposti pois koulutettavissa niin ei huolta. Suht ihmisrakas ja avoin koira saisi olla myös, ajattelen ihan vain varmuuden vuoksi senkin varaan että jos tulevaisuudessa tulee reissuja ja koiran pitää mennä hoitoon. Meillä seefferit on kyllä yleensä sopeutunut hoitopaikkaan erittäin hyvin ja saaneet uusia kavereita, mutta esimerkiksi viimeisin dobberimme ahdistui aika paljon eikä muun muassa syönyt jos joutui hoitoon.
¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Pohtimiani rotuja ovat tähän mennessä olleet whippet, englanninkääpiöterrieri, italianvinttikoira ja schipperke.

Toivottavasti sain avattua asiaa sen verran että joku osaisi vinkata minulle sopivaa rotua! :heiluti:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.06.2017 klo 18:30)

Erjis

Erjis
Viestimäärä: 145

VS: ETSINNäSSä SOPIVA KOIRAROTU - Lauantaina, 10.06.2017 klo 11:17  
+
0
Italianvinttikoira vaikuttaisi sopivan kriteereihisi oikein hyvin, jos sen kylmänarkuus ei haittaa. Talvella kovilla pakkasilla sen kanssa ei välttämättä kovin pitkiä lenkkejä tehdä lämpimästä vaatetuksesta huolimatta. Italianvinttikoira on hyvin ihmisrakas ja lempeä koira ja sen kanssa on helppo liikkua yleisillä kulkuneuvoilla. Karvaa lähtee olemattoman vähän. Se sopii hyvin kerrostaloon, vaikkakin voi haukkua mm. ovikellolle. Tutustu myös whippetin kokoiseen cirneco del'etnaan, sekin voisi sopia sinulle. Meidän kotisivuillamme on molemmista roduista esittelyt ja sähköpostitse saa kysyä lisää!

Suomen Italiaanot ja Cirnecot ry:n kotisivut ja facen sivut

Italianvinttikoirista voi lukea ja kysellä myös Ihanat italianvinttikoirat -ryhmässä ja cirnecoista Cirneco dell'etnat Suomessa -ryhmässä.

Italiaanoesittelyvideo 1
Italiaanoesittelyvideo2

Lyhyt cirnecoesittelyvideo
***************************************************************
Erja ja Iosono cirneco dell'etnat & italianvinttikoirat

Iosono facebookissa ja instragramissa


***************************************************************
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.06.2017 klo 14:29)

Hemppu88

Hemppu88
Viestimäärä: 7

VS: ETSINNäSSä SOPIVA KOIRAROTU - Sunnuntaina, 11.06.2017 klo 18:08  
+
0
Mitä noita kriteereitäsi lukaisin niin whippet tai italianvinttikoira olisi ehkäpä sopivin pohtimistasi rotuvaihtoehdoista. Toki italianvinttikoiran suhteen kannattaa muistaa maltillisuus sisäsiisteyden opettamisen suhteen. Tosin jos hankit itskusi pätevältä kasvattajalta kuten esimerkiksi edelläolevaa voin suositella lämpimästi niin tuskin ongelmia ilmenee :)
Italiaanot ovat harvoin mitään räksyttäjiä, poikkeuksena sukulaiseni yksilö mutta siinä kohtaa painotan että itsepähän on antanut koiralle liikaa valtaa ja vallan komentaa asioissa. Italianvinttikoira on suhteellisen helppo koulutettava ja oikein koulutettuna ja opetettuna vastaisi suurinta osaa noista kriteereistäsi.

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: ETSINNäSSä SOPIVA KOIRAROTU - Torstaina, 15.06.2017 klo 16:33  
+
0
Schipperke ja vinttikoirat ovat mun silmissä niin erilaisia koiria, että en näkisi niitä täsmäämässä samoihin kriteereihin. Melkoisesti yleistäen ja tiivistäen schipperke on äänekkäämpi, terävämpi, vilkkaampi, monipuolisempi, enkä tarkoita näitä nyt loukkauksena kummallekaan osapuolelle. Vinttarit on jalostettu juoksemaan ja siinä ne on aika lailla voittamattomia. Schipperke taas on rotta- ja vahtikoira, jonka tulee kyetä nopeaan ongelmanratkaisuun ja ilmoittaa kuuluvasti epäilyttävistä asioista - ja molemmissa se on ärsyttävänkin taitava ;)

Toinen, mitä sinuna miettisin schipperken kohdalla on tuo avoimuus ja sosiaalisuus, ja niiden merkitys sinulle koiranomistajana. Aikuinen schipperke ei välttämättä pidä kaikista vieraista ihmisistä ihan estoitta, eikä ole välttämättä myöskään mikään koirapuistokoira. Haukkumisessa kannattaa huomioida se, että vaikka schipperkestä saa helposti opetettua kerrostaloon sopivan, täysin hiljaista sipukkaa tuskin on olemassa.
schippn 08/2012
schippn 08/2014


 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 01:15)