Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 20.10.2014 klo 15:40

Harrastus koira (ensimmäinen) kerrostaloon

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Maanantaina, 20.10.2014 klo 15:40  
+
0
Nyt olisi hakusessa ensimmäinen oma koira. Koira tosin ei ehkä tulisi kuin vasta parin vuoden jälkeen mutta nyt jo olen alkanut miettimään koiraa itselleni. Olen miettinyt koirarotuja jo vaikka kuinka kauan mutta en saa päätetyksi mikä olisi hyvä juuri minulle. Eli tässä vähän tietoa mitä olen etsimässä:

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Olen aktiivinen ihminen ja lenkit olisivat päivässä 1-3 h yhteensä. Toki jos satun olemaan kipeä en toivoisi koiran hyppivän seinille pariin päivään kun liikuntaa ei olisi yhtä paljon. Silloin pyrin kuitenkin keksimään virikkeitä sille sisätiloissa. Vapaanapitokin on mahdollista.


¤ Lapsien määrä
Ei ole mutta koiran elinaikana saattaa tulla.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Kerrostalo, 47 m2, kerrostalossa on hissi. Lähellä on hyviä lenkkipolkuja.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Itselläni ei ole koskaan ollut koiraa sillä siskollani oli koira allergia. Toki olen hoitanut nuorempana paljon toisten koiria ja lenkittänyt.


¤ Harrastustoiveet
Kaikenlaisia harrastuksia olisi mukava kokeilla, esim. TOKO olisi kiinnostavaa ja agility. Harrastamiseen koira tulisi tuossa oli nyt pari esimerkkiä mitä lähdettäisiin kokeilemaan mutta hyvin monet lajit kiinnostavat. Jos koira sattuisi pitämään uimisesta niin tuskinpa tuo VEPE olisi mahdotonta.


¤ Turkkitoivomukset
Mahdollisimman helppo turkki. Kerran viikossa tai kaksi on ok mutta en aloita mitään jokapäiväistä harjaamista ja föönaamista.

¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen-Iso


¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Ei vahvaa metsästysviettiä, haluan pitää koirani vapaana pelkäämättä että se juoksee jänön perään (minulla on kani). Itsepäisyyttä saa olla mutta ei niin paljon että en pysty kouluttamaan sitä.



¤ Muuta
- Ei lyttynaamaa jossa on kauheasti ihopoimuja
- En toivo mitään makkaran näköistä koiraa
- Minulla on kani joten en toivo että koira olisi metsästysviettinen.

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Tiistaina, 21.10.2014 klo 19:34  
+
0
Niin ja tuohon liikunta juttuun vielä että talvisin tykkään hiihtää eli koira olisi siinäkin mukana juoksemassa.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Tiistaina, 21.10.2014 klo 21:32  
+
0
Minkälaista luonneta koiralta kaipaat? Pidätkö itsenäisyydestä vai onko seurallinen enemmän makuun? Liikunnallista koiraa vai älykköä? Rauhallista, vilkasta jne.?

Menee vähän OT:n puolelle, mut hirveen vähän on nykysin rotukyselyissä kunnon kuvauksia toivotusta luonteesta. :mietiskel:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.10.2014 klo 21:33)

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 06:56  
+
0
Luonne:
Juu siis, toivoisin luonteeltaan seurallista koiraa joka on myös vähän sellainen että tykkää olla mukana joka päiväisissä puuhissa. Oli se sitten pyöräily lenkki, normi lenkki tai temppujen harjoittelua.. eli toivoisin vilkasta koiraa itselleni ja liikunnallista koska pidän patikoimisesta luonnossa.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.10.2014 klo 06:57)

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 13:17  
+
0
Onko sulla mielessä jotain tiettyjä roturyhmiä (esim. paimenkoirat, noutajat, terrierit...), joiden sisältä toivoisit koiran löytyvän tai ihan jotain tiettyjä rotuja? Hieman hankalaa alkaa suosittelemaan rotuja, jos ei yhtään tiedä minkätyylinen koira olisi mieleen. Kuvaukseesi kuitenkin sopii yksi jos toinenkin rotu :hymy:
Vpn 06/13

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 14:43  
+
0
Anteeksi olen unohtanut näköjään tuon luonteen ja roturyhmät :D no olen noista paimenkoirista kiinnostunut eniten mutta olen myös miettinyt pari pystykorva rotua mm. suomenlapinkoira ja eurasier ovat kiinnostaneet minua.

Kolme

Kolme
Viestimäärä: 46

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 17:19  
+
0
Minun mielestäni border collie, australianpaimenkoira ja australiankelpie eivät ole hyviä "katsotaan nyt mikä harrastus kiinnostaa" -rotuja. Joten niitä ehdottaisin ettet edes katsele. En tunne hyvin muita FCI 1 -ryhmän koiria kuin valkkari ja collie, joten ehdotan että otat niistä vähän selvää täältä:
Valkoinenpaimenkoira
Collie
Ja mietit ovatko ne sitä mitä haet koirasta. Minulla on tämä rotuharkinta ollut edessä lähes samoilla kriteereillä kuin sinulla, ja valitsin pk collien. Valintani olisi mennyt ihan metsään jos en olisi nähnyt koiria luonnossa, eli siis ihan itse omin silmin käynyt lenkeillä ja harjoituksissa niiden kanssa. Tekstistä ei saa kuvaa minkälainen koirarotu on. Joku muu kuin minä saa kertoa sinulle sopiiko joku näistä:
Hollanninpaimenkoira, Lancashirenkarjakoira ja Shetlanninlammaskoira.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 17:22  
+
0
Miten ois esimerkiksi keeshond? On aktiivinen ja reipas koira, joka soveltuu monelaiseen harrastamiseen. Riistavietti on joko hyvin heikko tai olematon, iloinen sekä pirteä kaveri, joka tykkää osallistua kodin askareisiin. Turkki ei muhkeudestaan huolimatta vaadi ainakaan rotujärjestön sivujen mukaan paljon työtä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 17:37  
+
0
SanttuJ: Kiitos, keeshond vaikuttaa kiinnostavalta, siitä pitääkin lukea enemmän.

Kolme: Entisellä naapurilla oli pk-collieita. Joten olen päässyt tutustumaan niihinkin tosin enemmän olen ollut ystäväni kautta tekemisissä lk collien kanssa. Pidän collieista ja pitää hankkia niistä lisää tietoa kuten myös näköjään valkoisesta paimenkoirasta. Olen kyllä aika varma että harrastamaan alkaisin sillä TOKO ja agility kiehtovat minua paljon, tarkoitin lähinnä sitä että mitä muuta haluaisin näitten lisäksi harrastaa.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.10.2014 klo 17:38)

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 17:52  
+
0
Mites valkoinenpaimenkoira? Valkkari on vähän seurakoiramaisempi versio saksanpaimenkoirasta ja taipuu aika moneen harrastukseen, jos ei ole sellaista viimesen päälle kisatykkiä hakemassa. Valkkareiden kanssa harrastetaan paljon tokoa, mutta agilityyn se ei ehkä ole ihan parhain valinta. Agilityn kohdalla toki riippuu paljon koiran koostakin ja pienempikokoisten valkkareiden kanssa toiset kisaavatkin kyseisessä lajissa, mutta isot ja raskasrakenteiset valkkarit eivät ole siihen lajiin mikään nappivalinta. Maavainuisena koirana valkkari sopii myös hyvin jäljestykseen ja vepe on myöskin hyvin suosittu harrastus. Mikäll ajattelit hiihdon osalta sitä, että koira vetäisi sinua, niin siihenkin valkkari on hyvä valinta. Näiden kanssa harrastellaan talvisin paljonkin vetolajeja ja sulanmaan aikana canicrossia.

Valkoinenpaimenkoira on aktiivinen koira ja se mielestäni tarvitsee säännöllistä vapaana juoksentelua ja muutoinkin aktivointia. Paimenkoirana se on helppo opettaa pysyttelemään omistajansa lähellä, mutta koska sillä on saalisviettiä (niin kuin suurimmalla osalla paimenkoirista on) se voi lähteä näkölähdöllä helposti jäniksen perään, mutta palaa takaisin kun jänis katoaa näköpiiristä. Ennakoinnilla ja koulutuksella tämän asian kanssa kyllä oppii elämään. Riistaviettiä sillä ei kuitenkaan tulisi olla, joten metsästyskoirien tavoin se ei lähde nenänsä perässä huitelemaan riistan perään, eikä muutoinkaan katoa kauas omistajastaan. Tyypillisenä paimenkoirana se on perskärpänen enemmän kuin itsenäinen liihottelija.

Valkkari on helpohko koulutettava, mutta koska rodussa on melkoisesti hajontaa, niin löytyy toki yksilöitä, joiden motivointi voi olla haasteellisempaa eikä kaikilta löydy samanlaista intoa tehdä töitä. Onkin tärkeää niin tämän seikan kuin muutoinkin valkkarin kohdalla olla tarkkana, että minkälaisesta yhdistelmästä koiransa ottaa. Hyvän taustatyön tekeminen on tietysti tärkeää rodun kuin rodun kohdalla, koska kasvattajiakin on moneen eri lähtöön.

Huonoista puolista on sanottava ainakin se, että valkkareilla esiintyy sakemannien tavoin jonkin verran luusto-ongelmia (lähinnä lonkkavikoja). Rodussa esiintyy myös arkuutta, mutta hyvällä kasvatustyöllä sitä on saatu kitkettyä hyvin pois. Tämä on kuitenkin sellainen seikka, joka on myöskin tärkeää ottaa huomioon terveysseikkojen ohella huomioon, kun ja jos valkkarista alkaa kunnolla haaveilemaan. Ihan mistä vain yhdistelmästä ja ihan mitä vain valkkaripentua ei kannata itselleen haalia.

Itselläni on 1v 4kk ikäinen valkkarinarttu ja on ollut tällaiselle paljon liikkuvalle ihmiselle ihan nappivalinta. Helppo pitää vapaana ja tykkää liikkua kelillä kuin kelillä. Ainakin itselleni on sattunut todella työskentelyintoinen ja helposti motivoitava harrastuskaveri, joka tuntuu innostuvan lajista kuin lajista ja tekee töitä ihan siitä ilosta, että saa tehdä. Mie nyt toki tein sitten taustatyötäkin asian suhteen, että ihan mitä sattuu pentua en kotiin kantanut. Talvella olisi tarkoitus kokeilla koiran kanssa vetolajeja kunnolla, kun tuota ikää on jo sen verran, että koira on kehittynyt luustoltaan valmiiksi. Veikkaan olevan koiralle enemmän kuin mieleen.

Mie voin kertoilla enemmänkin, jos kiinnostaa. Tämä nyt mikä tuli äkkiseltään mieleen :hymy:
Vpn 06/13

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 17:59  
+
0
Kiitos :) voit sinä kertoa lisääkin :) valkoinenpaimenkoira kuulostaa ihan hyvältä:) varsinkin kun ei tuossa riista jutussa juoksentele ympäri metsää jäniksen haju kuonossa :hymy:.

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Keskiviikkona, 22.10.2014 klo 21:17  
+
0
^Haluatko tietää jotain tiettyä asiaa valkkareista? On helpompaa kirjoittaa, kun tietää vähän, että mikä tai mitkä asiat mahdollisesti kiinnostavat.

Mikäli rotu kiinnostaa enemmänkin, niin facebookissa on valkkareilla ryhmä (Valkoinenpaimenkoira / Finnish white swiss shepherd), johon voi liittyä myös rodusta kiinnostuneet. Sieltä löytyy keskustelua laidasta laitaan ja voi kysyä itsekin. Saa vähän laajemman kuvan rodusta kuin yhden valkkarin omistajan löpinöistä. Varsinkin kun oma koirani on vasta vuosikas :nauru:
Vpn 06/13

TiiaMiia

TiiaMiia
Viestimäärä: 8

VS: HARRASTUS KOIRA (ENSIMMäINEN) KERROSTALOON - Torstaina, 23.10.2014 klo 17:42  
+
0
Nyt ei tule mieleen mitään :) mutta lisää rotu ehdotuksia saa ehdottaa..

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 00:30)