Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 03.04.2018 klo 18:57

Hoffi vai paimenkoira?

emmaaaiiida

emmaaaiiida
Viestimäärä: 2

HOFFI VAI PAIMENKOIRA? - Tiistaina, 03.04.2018 klo 18:57  
+
0
Moikka! Mulla on nyt ollut todella pitkään harkinnassa koira, rodun valitseminen on vain todella vaikeaa. Olen jo pitkään haaveillut hovawartista, nyt kumminkin uutena ihastuksena on ollut myös valkoinen paimenkoira. Koira tulisi puhtaasti parhaaksi kaveriksi sekä vahdiksi, tottakai harrastamista varmaan molempien iloksi silloin tällöin mutta en lähtökohtaisesti etsi koiraa ”kilpakäyttöön”. Olen kohta 20v tyttö ja asun perheeni kanssa omakoti talossa, jossa on myös suuripiha. Olen lukenut paljon hoffeista sekä yrittänyt perehtyä rotuun mahdollisimman hyvin! Alussa haaveet hoffista jäi vähän taka-alalle kun netissä oli niin kovasti keskustelua että ovat niin vaikeita koiria, itse näin pienikokoisena ja nuorena tyttönä mietin olenko sittenkään valmis hankkimaan sellaista. Olen kumminkin puhunut puhelimessa hoffikasvattajien kanssa ja olivat sitä mieltä että kyllä mulle sellaisen uskaltaisi myydä. Nettiseikkailuiden jälkeen mieleni on valloittanut myös tämä toinen rotu ja nyt onkin suuri kynnys kumpaan kallistuisin. Mulla ollut aina hevosia, joten isojen eläinten kanssa toimiminen on tuttua. Uskoisin että osaan antaa rajoja ja rakkautta! Ulkoiltua tulee siis paljon, ja ajatuksena olisi koira jonka voisi juuri ottaa mukaan esim. maastolenkeille hevosten kanssa ja jaksaisi juosta perässä. Mun perheellä on myös oma saari jossa vietetäänkin suurimman osan kesästä! Meidän saaressa olisi ihan super ( kun välillä sinne yrittää humalaiset esim soutaa..) että olisi vähän sitä vahtiviettiäkin ???? sielä saakin juosta vapaana niin paljon kun jaksaa! Oon vähän sellainen ihminen että mulla on koira kaikkialla mukana, kisoissa, veneillessä, laskettelemasss jne... Mietin, miten hyvin miten nämä rodut sopii siihen että on oikeastaan aina mukana? Tämän takia oon myös päätynyt narttuun, koska monet tuttavakoirani tulevat paremmin toimeen narttujen kanssa ( heillä uroksia) niin kun tykätään kovast kyläillä toisten luona olisi ihanteellista että koira tulisi mahdollisimman monen kanssa toimeen. Hoffien eroahditukdesta en ole lukenut- olisin kiinnostunut kuinka helposti koiralle tälläistä syntyy? Mulla siis on silleen ihan uusia rotuja, ennen ollut jackrusseli. En kumminkaan halua väkisin ostaa ongelmia, joten haluan löytää sopivan rodun ja kasvattajan jolla olisi tarjota mulle sopiva koira. ????

emmaaaiiida

emmaaaiiida
Viestimäärä: 2

VS: HOFFI VAI PAIMENKOIRA? - Tiistaina, 03.04.2018 klo 18:58  
+
0
Ymmärrän että hovawart on enemmän ”piha vahti” ja paimenkoira on aina paimenkoira. Mietityttäkin kuinka helposti paimenkoira alkaa sitten jahtaamaan esim kissoja?

Haluaisinkin kuulla nyt muidenkin mielipiteitä kumpaan koiraan kallistuisitte? Plussat ja miinukset kehiin!

Viestit meni jostain syystä kahteen osaan ????
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.04.2018 klo 18:59)

hirsisusi

hirsisusi
Viestimäärä: 3

VS: HOFFI VAI PAIMENKOIRA? - Tiistaina, 17.04.2018 klo 15:44  
+
0
Moikka!

Ensimmäisenä sanon etten ole ehkä paras ihminen puhumaan hoffeista sillä en ole sellaista ikinä omistanut. Naapurissa on useampiakin, ja kyllä sitä vahtiviettiä löytyy, aina haukkuu kun joku menee ohi. Näistä kuulee kyllä ties minkä sorttisia kauhutarinoita, eli monet ihmiset taitavat ottaa sellaisen aika heppoisin perustein, kuten ulkonäön perusteella tai ilman sen syvempää tutustumista rotuun.

Jos kasvattaja sanoo, että uskaltaisi sinulle myydä, niin uskon kyllä että tarkoittaa mitä sanoo. Heillä kun on kuitenkin aika lailla kokemuksia rodusta ja kasvatuksesta, myös aika monta pentua varmaan jo saattaneet tuleviin koteihin.
Onko perheessä tai lähisuvussa lapsia? Ei välttämättä paras rotu lapsien kanssa.

Jokainen koira on tietysti yksilö, ja jokaisesta koirasta saa kelpo koirakansalaisen hyvällä koulutuksella. Ilman kunnon koulutusta koira alkaa tekemään kaikkea epätoivottua, ja näiden omistajat saattavat syyttävää tästä rotua. Haukkuherkkyyttä ja vahtimistaipumusta tosiaan löytyy, ja vieraita ihmisiä kohtaan saattaa käyttäytyä arvaamattomasti.

Uskon että tulisit kyllä toimeen hoffin kanssa, mutta kannattaa vielä tuohon valkkariinkin tutustua, jutella kasvattajien ja omistajien kanssa yms. Toivottavasti sitä kautta oikea rotu löytyy! :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28173
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6327
Viestejä yhteensä545676
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265831
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.04.2024 klo 12:00)