Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Torstaina, 18.08.2016 klo 12:58

Keskikokoinen paimenkoira tms. 3-lapsiseen perheeseen?

Tiitu007

Tiitu007
Viestimäärä: 1

KESKIKOKOINEN PAIMENKOIRA TMS. 3-LAPSISEEN PE... - Torstaina, 18.08.2016 klo 12:58  
+
0
Heippa kaikki!

Olemme jo joitakin vuosia perehtyneet koiriin ja siihen millainen rotu meille voisi sopia. Minulla on kokemusta collieista, shelteistä ja yhdestä rotikasta, miehellä on ollut jackrussel.

Meidän tilanne: okt (iso piha), kolme vilkasta lasta (iät 9, 4 ja 1,5), kummallakin päivätyö, minä harkitsen alanvaihtoa ja jopa olen harkinnut koira-alalle kouluttautumista, jos oikea koira löytyisi (haju/pk).

Bordercollie on ollut vuosia meillä ajatuksena, mutta nyt olemme mahdollisesti muuttamassa vielä enemmän maalle ja tuntuu että joku jämerämpi myös vahtina toimiva paimen voisi sopia. Tuo vartioiva paimenkoira on kuitenkin meille aika uutta, ja ainakin urokset ilmeisesti ovat kovapäisiä.

Olemme tietoisia, että esim. bordercollie tarvitsee kovasti liikuntaa ja tehtäviä. Uskon että sellaisen suhteen meidän perhe olisi sopia. En kuitenkaan usko, että kukaan meistä innostuu valtavasti kilpailemaan tokossa tai missään muussakaan lajissa, vaikka toki peruskoulutus pitäisi olla ja varmasti harrastusintoakin löytysi. Koira kuitenkin tulisi meille etupäässä perheenjäseneksi, vaikkakin aika aktiiviseksi sellaiseksi.

Sopivaa paimenrotua ei tunnu löytyvän, ja olemme toki tutkineet muitakin vaihtoehtoja, esim. labradoria. Koiran pitäisi olla keskikokoinen, sillä aivan valtava koira ei meille varmasti sopisi.

Kasvattajiin olen ollut jonkin verran yhteydessä, ja tietysti tutustumaan pitää sitten mennä kun tuntuu että on oikea aika edetä asian kanssa.

Mitä ehdottaisitte?

Kiitos ajatuksistanne!

Tiitu

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KESKIKOKOINEN PAIMENKOIRA TMS. 3-LAPSISEEN PE... - Torstaina, 18.08.2016 klo 19:06  
+
0
Jäi vähän epäselvyyksiä viestistä, niin kyselen tarkennuksia. Miksi juuri paimen, miksi ei esimerkiksi se ennestään tuttu rotikka? Mitkä ominaisuudet siinä on sellaisia, mitä ette toivo? Millaista vahtia toivotte? Riittääkö esimerkiksi pelkkä hälyttävä, vai pitääkö koiran olla myös muuten uskottava? Toisaalta kovin isoa ette toivoneet. Labradori tuskin lienee sen kummempi vahti kuin bordercollie.

Kisaamista ei se aktiivinenkaan koira tarvitse, vaan tekemistä.


 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28162
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545653
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 08:15)