Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Keskiviikkona, 25.10.2017 klo 06:20

Koira ensikertalaiselle kapunginkeskustaan

Melzkuu

Melzkuu
Viestimäärä: 1

KOIRA ENSIKERTALAISELLE KAPUNGINKESKUSTAAN - Keskiviikkona, 25.10.2017 klo 06:20  
+
0
¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Olen miettinyt, että koira saisi ainakin kolme kertaa päivässä kunnon liikuntaa ainakin noin tunnin lenkin aamuisin ja iltaisin. Ja sitten kun koira on tarpeeksi kasvanut olen ajatellut, että jossakin vaiheessa voisin käydä ihan juoksulenkeillä koiran kanssa. Asun aivan ydinkeskustassa, joten olisi kiva, että koiran kanssa voisi käydä aktiivisesti koirapuistossa, jotta koira saisi välillä juosta aivan vapaana. Toki minulla on säännöllisen epäsäännöllisesti pitää koiraa vapaana omien vanhempien luona, jossa koiralla on enemmän mahdollisuuksia olla myös irrallaan. Etsinässä liikunnan suhteen olisi koira, jonka kanssa pystyisi kunnolla lenkkeilemään. Etsi itselleni harrastuskaveria.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Talo on tällä hetkellä suhteellisen pieni noin 49 neliön kerrostalohuoneisto parvekkeella.

¤ Lapsien määrä
Ei ole eikä luultavasti ole tulossa ainakaan seuraavaan 10 vuoteen

¤ Aiemmat koirakokemukset
Minulla ei ole ollut aikaisemmin koiraa mutta olen ollut jonkin verran koirien kanssa tekemisissä, joten perushoitotoimenpiteet onnistuvat mutta koiran kouluttamisessa olen tällä hetkellä vain kirjaviisas, joten käytännön kokemusta siitä ei vielä ole.

¤ Harrastustoiveet
Toiveena olisi joskus kokeilla agilityharrastusta tai tokoa tulevaisuudessa. Näyttelytoiminnasta en ole kiinnostunut millään tasolla

¤ Turkkitoivomukset
Koiran turkki voisi olla mahdollisimman helppohoitoinen mielellään kumminkin sellainen, että koira pärjää ilman yleisesti ottaen ulkona pikkupakkasessa ilman toppatakkeja. Koiran turkki pitäisi myös olla sellainen, että säännöllinen harjaus ja pesu riittävät koiranturkin hoitoon yleisesti ottaen. Lisäksi koiran turkki voisi olla sellainen, että sitä ei tarvitsisi trimmata tai nyppiä kovin useasti koska siitä minulla ei ole yhtään kokemusta.

¤ Minkä kokoinen koira
Koiran olisi hyvä olla sen kokoinen, että se mahtuu kerrostaloon vaivatta

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Mielellään koiralla tulisi olla sellainen jolla ei ainakaan rotumääritelmän mukaan ole kovin suurta metsästysviettiä, koska taloudessa asuu myös kissa. Koiran tulisi olla sellainen rotu, jolla ei ainakaan rotumääritelmän mukaan ole taipumusta ainakaan liialliseen haukkuherkyyteen toki koiran ei tarvitse olla aivan äänetön mutta yritän koira valintaa tehdessä myös ajatella myös naapureita. Koira saisi olla suhteellisen "helposti" koulutettava, koska minulla ei ole kokemusta hirveästi koirista.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
- Shetlanninlammaskoiraa
- Eurasier
- Mittelpitz
- Seurakoirat
- Oikeastaan kaikista koiraryhmistä olen pohtinut koiria paitsi vinttikoirista

Natali

Natali
Viestimäärä: 19

VS: KOIRA ENSIKERTALAISELLE KAPUNGINKESKUSTAAN - Keskiviikkona, 25.10.2017 klo 16:16  
+
0
Mun mielestä noi sun miettimät rodut kuulostaa oikein sopivilta (eurasieristä mulla ei ole kokemusta, joten siitä en osaa valitettavasti sanoa juuta enkä jaata). Uskon että mitteli tai sheltti olisi varmasti onnellinen sun kanssa. Molemmathan saattaa olla haukkuherkkiä, mutta kumpaakin rotua on onnistuneesti otettu kerrostaloon myös ensimmäiseksi koiraksi ja jos vaan oot valmis panostamaan koulutukseen niin kyllä siinä maalaisjärjen ja koirakirjojen avulla selviää kunhan on vaan valmis kysymään apua ja etsimään tietoa, jos tarvitsee. Sheltit ja mittelit on yleisesti ottaen helppoja kouluttaa. Mitteli on ehkä niistä kahdesta hieman temperamenttisempi ja sheltin paimenkoiratausta taas helpottaa vapaana pitoa.

Sun kriteerit on aika yleispätevät ja niihin mahtuu monta rotua ja kuten huomasitkin itse niin myös monen roturyhmän rotuja. Haluan kuitenkin vähän vaivata sun harmaita aivosoluja ja selvittää piileekö niiden takana lisää kriteereitä. Oon ulkoiluttanut koiria paikallisella koiratarhalla ja siellä on tullut huomattua, että tosi monella varsinkin ekaa koiraa hankkivilla on usein kriteerejä, joita ei välttämättä itsekään tajua nostaa esiin.

Onko väliä miten koira suhtautuu ihmisiin ja muihin koiriin?
Tapaatko tulevan koirasi kanssa paljon vieraita ihmisiä? Haluatko, että koira on alusta lähtien kaikkien kaveri ja pyrkii itse tutustumaan vieraisiin? Vai olisiko helpompaa kulkea ihmisten ilmoilla, jos koira ei välittäisi vieraista vaan ystävystyisi pikkuhiljaa? Onko koirapuistoilu sulle tärkeää, mitä jos koira ei tulekaan toimeen muiden koirien kanssa? Löytyykö sun lähipiiristä koiria? Haittaako sua jos et voikaan ottaa koiraa paikkaan x koska se ei tule toimeen muiden kanssa? Missä tilanteissa tulet koirasi kanssa tapaamaan muita ihmisiä ja koiria sekä mikä olisi paras toimintamalli kyseisissä tilanteissa?

Haluatko rauhallisemman vai vilkkaamman?
Koiran rauhallisuus tai vilkkaus tekee ison eron persoonaan. Mulla on itselläni schipperke ja noutajamix, joista noutaja jopa innostuessaan on ihan erilainen kuin schipperke. Rakastan schipperkessä sen kykyä elää täysillä ja mennä nollasta sataan sekunnissa, mutta toisaalta taas noutaja on ihana kun ihan sama mitä ympärillä tapahtuu se vaan elää vähän niin kuin jossain kulpassaan ja hengailee.

Viehättääkö itsepäisyys/itsenäisyys?
Mun noutaja heilutti viimeksi häntää kun sille pistettiin rokotusta ja se pyrkii aina mielistelemään, jotta pääsisi pois ikävistäkin tilanteista. Schipperke taas pysyy kyllä eläinlääkärinkin käsittelyssä paikoillaan, mutta ilmeestä näkee että taas pikku sipua joku rääkkää. Noutaja on maailman helpoin koira inhottavissakin tilanteissa, mutta toisaalta taas mä tykkään, että schipperken suhtautuminen on paljon realistisempi ja noutajassa on vähän marttyyrin vikaa ajoittain.

Ongelman ratkaisukyky?
Meidän noutaja ei ikinä ratkaise ongelmiaan itse ellei ole pakko vaan haluaa aina ihmisen ratkaisevan ne sen puolesta. Tällä ominaisuudella on eittämättä hyvät puolensa. Schipperke taas usein toimii ennen kuin ajattelee ja pahentaa välillä omia ongelmiaan. :D

Tässä oli nyt ainakin jotain pohdittavaa ja toivottavasti tää joko vahvistaa sun nykyisiä kriteerejä tai saa miettimään mitä muuta haluat! :)
Schipperke u. "Zippo" s. 07/12 ja sekarotuinen u. "Billy" s. 2004

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 02:15)