Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Keskiviikkona, 29.03.2017 klo 20:10

Mikä rotu harrastuskaveriksi pk-lajeihin?

Rimpeliina

Rimpeliina
Viestimäärä: 5

MIKä ROTU HARRASTUSKAVERIKSI PK-LAJEIHIN? - Keskiviikkona, 29.03.2017 klo 20:10  
+
0
Minua on aina kiinnostunut ja kiehtonut pk-lajit, mutta ikinä minulla ei ole ollut niihin soveltuvaa koiraa. Koiria olen kuitenkin omistanut melkein koko ikäni, vaikka tällä hetkellä minulla on ensimmäinen ihan oman koirani. Olen päättämässä opiskelut yliopistossa ja sitä kautta muuttamassa maalle, pääsemässä tienaamaan ja elämään muutenkin leveämmin. Siksipä alkaisi olla ajankohtaista jo tehdä päätös rodusta, minkä ottaisin pk-lajeihin harrastuskaveriksi. Vaikka yritän aktiivisesti miettiä laatikon ulkopuolelta, päädyn aina bordercollieen. Haluaisin kuitenkin kuulla siitä vielä tosielämän kokemuksia nimenomaan pk-lajeissa, sekä suosituksia vaihtoehtoisista roduista. Minulla on kuitenkin selkeät kriteerit siitä, mitä koiralta haluan:

1) Toistan nyt vielä, että PK-oikeudet, tietenkin.
2) Koira ei saa olla mikään lapanen, vaan innokas tekemään töitä ja enemmän rymyroope kuin hienohelma
3) Motivaation tulee olla kohdillaan (miellyttämisenhalu ja halu tehdä töitä)
4) Rodulla ei saa olla voimakkaita taipumuksia ihmis-tai koira-aggressiivisuuteen, vaan mieluummin kaikkien kaveri kuin aggre. Pidättyväisyys vieraita kohtaan on kumminkin ok. Hyökkäävyys ja voimakas puolustushalu ehkä ei.
5) Koira ei saa olla nössö. Pitää kestää ääniä eikä traumatisoitua olemattomista asioista.
Mieluummin vähän kova, kuin liian pehmeä.
6) Ei kuitenkaan saa olla niin kova, että se pyrkisi pomottelemaan. Ite olen kuitenkin kiltti ja pehmeä ohjaaja, joten tiedostan, etten dominointiin taipuvaiselle koiralle pärjäisi.
7) Terveys on ehdottoman tärkeää. Mielellään ei mitään allergia/ihosairaus/epilepsiataipumuksia, joita on vaikea tutkia ja ennustaa. Luusto- ja silmäsairauksia tietenkään mielellään ei, mutta niihin pystyy itsekin perehtymään ja ottamaan terveemmistä suvuista, joten ei ole suuren suuri ongelma, jos niitä jonkin verran rodussa esiintyy.
8) Yksi kriteeri on myös se, että mahdollisimman pieni saisi olla. Pidän enemmän pienistä koirista, joten pienehkö koko plussaa, toki tiedän, ettei pk-oikeutettuja rotuja kovin pieniä ole. Eikä tämä olekaan mikään kärkikriteeri, vaan vain plussa.
9) Koiran on oltava soveltuva myös muihin harrastuslajeihin ja tällä eniten viittaan agilityyn. Harrastan sitä tälläkin hetkellä ja se on minulle rakas laji. En kuitenkaan tieten tahtoen halua mitään lyttykuonoista tai liian raskasta koiraa agilityllä rasittaa, joten sellaisia en halua.

Tässä vielä lisätietoja:
Treenaan tällä hetkellä 2 - 4 krt viikossa ja siihen päälle joka päivä noin tunnin lenkki sekä pissatuslenkit ja jonkin verran temppuilua kotona. Jonkun verran treenikerrat saattavat vähetä maalle muuton takia (halli kauempana). Koira tulisi kuitenkin aktiiviseen käyttöön ja kisaamiseen. Pk-lajeista kiinnostaisi eniten haku ja viesti, mutta maastolaji valitaan mielestäni enemmän koiran mukaan kuitenkin, joten periaatteessa olen avoin kaikille. Myös näyttelyissä mielelläni kävisin, mutta mieluummin käyttöominaisuudet kuin ulkonäkö. Talomme on maalla, iso omakotitalo, isolla pihalla, tarkoitus hommata sinne rahan kanssa sitten agi- ja pk-kalustoa. Lapsia ei (vielä) ole. Koirien kanssa harrastanut olen aikaisemmin tokoa, rallya ja agilityä yhteensä neljä koiraa omistaneena. Turkilla ei ole minkäänlaista merkitystä, säänkestävyys kuitenkin plussaa.

Eli nyt saa ehdottaa, kehua ja haukkua, mutta ei kuitenkaan mitään urbaani legendoja, kiitos!

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: MIKä ROTU HARRASTUSKAVERIKSI PK-LAJEIHIN? - Maanantaina, 10.04.2017 klo 14:57  
+
0
Oliko siinä bortsussa siis muuta "vikaa" kuin se, että kaipasit kommentteja pk-puolelta?
Ainahan se on yksilöllistä minkälaisen koiran saa, mutta ainakin mä oon nähnyt kovinkin päteviä pk-bortsuja, jotka tekee kivalla asenteella ja vauhdilla suorituksensa. Tietysti kannattaa tarkkaan valita pentue, josta koiran toivoisi saavansa - bortsujakin on nykyään niin laidasta laitaan...

Pk-rotujen kokoon on jo ihan omat syynsä tottiksen vuoksi, enkä itse lähtisi mahdollisimman pientä koiraa esteiden takia etsimään. Keskimääräinen bortsu selviää esteistä kyllä, kunhan ne on rauhassa ja ajatuksella opetettu. Mutta kyllä mua itseä ainakin kylmäisi laittaa medikokoista koiraa esteistä yli, vaikka se kuinka tehtävissä onkin.

Rimpeliina

Rimpeliina
Viestimäärä: 5

VS: MIKä ROTU HARRASTUSKAVERIKSI PK-LAJEIHIN? - Tiistaina, 16.05.2017 klo 21:03  
+
0
Kiitti vastauksestasi. Bortsuissa on ehkä juuri se vika, että koen niiden luonteen olevan minulle monia muita pk-rotuja sopivampi, mutta samalla mietin niiden soveltuvuutta pk-puolelle. En ole kovin hyvin päässyt pk-lajeihin tutustumaan, joten sen vuoksi en oikein tiedä, kuinka bordercollie siellä pärjää. Haluaisin kuitenkin kilpailla myös huipulla tokossa, joten sen puolesta rotuvalinta kuuloistaisi varmaan ihan osuvalta. Kuitenkaan en ole loppujen lopuksi varma, onko pk-lajit minulle niitä omia kumminkaan, toisin kuin toko. En voi tietää, ennen kuin kokeilen ja seuraavaksi koirakseni täytyisikin sen takia valita koira, jolla pystyy harrastamaan tokoa korkeimpiin luokkiin saakka, mutta myös kokeilemana pk-lajeja.

saantuma

saantuma
Viestimäärä: 5

VS: MIKä ROTU HARRASTUSKAVERIKSI PK-LAJEIHIN? - Sunnuntaina, 04.03.2018 klo 17:36  
+
0
Sosiaalisista ja moneen lajiin soveltuvista roduista tuli mieleen myös (käyttölinjaiset) noutajat, labbis ja kultsu. Bortsuistakin on varmaan pk-puolelle, jos löydät sopivan kasvattajan ja sopivan yksilön luonteen puolesta. Agilityssä ja tokossahan bortsuja näkee paljon, mutta myös noutajia ihan siellä huipputasolla MM-kisoissa paljon. Kooltaan tosin noutajat ei ole sieltä pienimmästä päästä :) Kieltämättä bortsu sopisi tosi hyvin näillä kriteereillä. Entäs kelpie? Tai australianpaimenkoira?

Terveyspuolen kannalta vähän joka rodussa tuntuu olevan omat vitsauksensa. Mitä tarkemmin kasvattaja tietää koiristaan ja niiden sukulaisista, sitä helpompi on sanoa sen osalta vaikka mitään takuuta terveyden puolesta ei voi antaa.

Muoks. Huomasin, että olikin melkein vuoden vanha ketju... Ehkä olet jo sopivan rodun valinnutkin :)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.03.2018 klo 17:37)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 00:45)