Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Sunnuntaina, 02.04.2017 klo 16:47

Pienehkö koira kerrostaloon

hanskibanski

hanskibanski
Viestimäärä: 6

PIENEHKö KOIRA KERROSTALOON - Sunnuntaina, 02.04.2017 klo 16:47  
+
0
Olen ihan ulapalla tällä hetkellä koiran hankinnassa! Olen pitkään miettinyt, että käppänä voisi olla hyvä rotu meille, mutta jotenkin vähän kaikki on alkanut kiinnostaa :D Koiran hankinta voisi olla jo ajankohtainen, mutta rodun valitsemisen vaikeus tuntuu junnaavan nyt projektia!

Meillä asustaa kaksi aikuista, tulevaisuudessa toivottavasti pari lastakin muutamien vuosien kuluttua. Koira tulisi lähinnä minun toiveestani, mutta mieskin on täysin sujut ajatukselle.

Olemme parikymppisiä, liikunnallisia ja kotona viihtyviä, mutta koiran tulisi olla helposti mukaan otettava ja autossa kuljetettava. Mielellään myös sellainen, jonka voisi ottaa kyläpaikkoihin mukaan eli siis koira olisi avoin uusillekin ihmisille.
Mieheni kotona on joskus aikoinaan ihan way back ollut koira ja olemme hoitaneen kavereiden koiria toisinaan.

Asumme kaupungissa mutta emme keskustassa. Tällä hetkellä 60 neliön kerrostalokaksiossa. Minulla on 8-16 työ, mieheni opiskelee tällähetkellä joten on enemmänkin kotona päivisin, mutta töissä ollessaan tekee myös päivätyötä.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
15-30 min aamulenkki, lyhyitä pissatuslenkkejä + 1 pidempi 1-2h lenkki. Viikonloppuisin mahd useampaan pitkään lenkkiin. Luonnossa tykätään liikkua joskus enemmänkin, joten koira ei saa väsähtääkään, mutta emme toivo koiraa joka hyppii seinille jos joskus on vähemmällä aktivoinnilla.

¤ Harrastustoiveet
Olen kiinnostunut tokosta, ainakin pentuvaiheessa ja sen jatko kotitokoiluna, lisäksi minua kiinnostaisi käyttää koiraa näyttelyissä

¤ Turkkitoivomukset
Tämä onkin varmaan se hankalin kohta, tykkäisin jos koira tiputtaisi mahd vähän karvaa ja minua kiinnostaisi karkeakarvaiset rodut. En kuitenkaan ole nyt varma onko tämä mitenkään ehdotonta joten nyt olen alkanut pohtia myös muita rotuja.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Toivoisin melko helposti koulutettavaa reipasta ja sosiaalista kotikoiraa. Hevosten kanssa olen tosin tottunut olemaan tarvittaessa hyvinkin määrätietoinen, joten saa olla myös hieman haastetta, toisaalta ensikoiraksi vähän pehmeämpikin tyyppi voisi olla järkevä ratkaisu.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Käppänä, villakoira, mäyräkoira, nyt uusina alkanut kiinnostaa myös russelit. Mieheni on jonkin verran villakoiraa ja mäykkyä vastaan :D Mutta ehdottakaa rohkeasti muitakin, mikä voisi tämän perusteella kuullostaa sopivalta ja ottakaa kantaa näihin jo mainitsemiini :)
Muok// lyttykuonoiset koirat jätämme pois laskuista
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.04.2017 klo 17:00)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PIENEHKö KOIRA KERROSTALOON - Lauantaina, 08.04.2017 klo 23:13  
+
0
Mikäs villakoirissa tökkii miehen mielestä? Ulkonäkö? :nauru:

Itse olen kovin ihastunut omaan isovillaani. Aina niin iloinen ja innokas, mutta kestää hyvin vaikka päivä meniskin pötkötellessä. Ja mulla on toi tällä hetkellä ihan kotisessenä että ei ole mitään harrastusta ja pääasiassa lenkkeillään ja leikitään ja ihan näyttäis olevan tyytyväinen elämäänsä :hymy:

Tuli tuossa mieleen Tanskalais-ruotsalainen pihakoira , itse joskus rotua mietin vaan päädyin tähän isovillaan. Taitaa olla vähän samantyyppinen russeleiden kanssa joita olet miettinytkin, mutta helpompi.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

hanskibanski

hanskibanski
Viestimäärä: 6

VS: PIENEHKö KOIRA KERROSTALOON - Torstaina, 13.04.2017 klo 07:55  
+
0
Niii, jep ulkonäkö :D Ei omien sanojensa mukaan pidä villakoiran pitkästä nokasta. Minusta villakoirat on hyvinkin suloisia :)
Kiitos vinkistä, täytyypä tutustua!

superlatiivi

superlatiivi
Viestimäärä: 132

VS: PIENEHKö KOIRA KERROSTALOON - Maanantaina, 15.05.2017 klo 22:39  
+
0
En nää mitään syytä miksei russeli noihin kriteereihin sopis.

Helposti koulutettava - joo, oppii mielellään, mutta on terrieri eli jos ei huvita niin ei huvita. :D Teini-iässä korvien hetkellinen katoaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Omista russeleistani toinen, Cosmo, on helppo koulutettava siinä mielessä, että sitä kiinnostaa kaiken oppiminen. Cosmolla on kuitenki myös tapana vähän häslätä sillon tällön, eli jos ei heti tajua mitä pyydetään niin tarjoaa kaikki mahdolliset temput mitä vaan osaa. Lenkeillä motivointi on vaikeeta, koska namit ei kiinnosta ja lelut vetää helposti vähän turhan kierroksille. Nuorempi russelini Gösta taas on kauniisti sanottuna vähän tyhmä, yrittää kyllä kaikkensa oppiakseen asioita, mutta sillä vaan sytyttää huomattavasti hitaammin ku Cosmolla. :D Gösta on kuitenki todella ruuan perään eli motivointi on helppoa. Cosmoa ei voi pitää vapaana, koska se lähtee hajujen ja eläinten/lintujen perään, Göstä ei lähe mihinkään niin kauan ku taskussa on nameja (tai se uskoo, että niitä on siellä).

Sosiaalinen kotikoira - Cosmo ja Gösta on ainaki molemmat todella sosiaalisia ja ihmisrakkaita. Rakastavat _kaikkia_ ihmisiä, eivätkä vierasta ketään. Viihtyvät vieressä, sylissä, jaloissa - ovat aina mielellään mukana hääräämässä. Meillä molemmat on myös säännöllisesti mukana kun mennään jollekin kylään tai ihan vaan kaupungille kävelemään tai vaikka terassille istumaan. Tottuivat helposti matkustamaan niin autossa, bussissa, metrossa, sporassa, junassa, laivalla ja lentokoneessa. Toisten koirien kanssa tulevat hyvin toimeen jos ovat vapaana (hihnassa jännittävät, koska niiden kimppuun on käyty parikin kertaan niin että C & G oli hihnassa), Cosmo tosin ei oikeen viihdy pentujen seurassa. Russelin paras kaveri on yleensä toinen russeli (tai vähintäänkin toinen terrieri), joka ei hätkähdä rodulle tyypillisiä rajuja leikkejä. :D

Kaipaavat liikuntaa, joo, mutta oon mä ollu helposti kolme päivää kuumeessa niin, että ollaan käyty vaan 5-10 min kävelyillä ehkä neljä kertaa päivässä eikä noi silti oo seinille hyppiny. Leikkivät vähän normaalia enemmän toistensa kanssa ja sit kun lähettiin ekaa kertaa kunnon lenkille niin virtaa kyllä riitti, mutta ei noi koskaan mitään kotona oo tuhonnu tai muutenkaan niin sanotusti hypi seinille, vaikka välillä liikuntaa ois vähän vähempi. Russeli ei helpolla liikunnalla väsy, usein tärkeempää on tarjota tekemistä aivoille. Noi lukee mua tosi hyvin ja huomaavat kyllä jos oon kipeenä/väsynyt/tms., eikä ne sillon edes pyydä ulos vaan makoilevat kainalossa siihen asti että mä ehdotan ulos lähtemistä.

Karkeekarvasia russeleita löytää hyvin ja ne tosiaan ei pahemmin karvaa tiputa. Cosmo on puolikarkee ja siitä tippuu karvaa jatkuvasti, Göstasta lähtee karkeekarvasena karvaa lähinnä vaan jos sitä rapsuttelee kovasti tai kun sen nyppii/harjaa. Karkeekarvanen turkki helppo hoidettava, ite nypin molemmat koirat itse koska kumpikaan ei oo näyttelykoira.

Russeli on pääasiallisen terve rotu ja ite ainakin oon ollut tyytyväinen valintaani. Viisaita ja ajoittain hyvin ärrierimäisiä, mutta samalla todella lempeitä ja yhteistyöhaluisia. Sopivan haastavia, mutta täysn sen vaivan arvosia. :love:

Erjis

Erjis
Viestimäärä: 145

VS: PIENEHKö KOIRA KERROSTALOON - Lauantaina, 10.06.2017 klo 14:16  
+
0
Cirneco dell'etna voisi sopia hyvin kireereihisi. Se on keskikokoinen hoikkalinjainen lyhytkarvainen koira, jonka kanssa voi hyvin kätevästi liikkua vaikka yleisissä kulkuneuvoissa ja kylään sen voi tietysti ottaa mukaan, sillä se ystävällisenä koirana yleensä rakastaa ihmisiä ja erityisen paljon sellaisia, joita tapaa usein. Cirneco on luonteeltaan älykäs, eloisa, seurallinen ja erittäin läheisyydenhaluinen koira. Kerrostaloon ja kaupunkilaiskoiraksi se sopii hyvin.

Cirneco jaksaa liikkua vaikka kuinka paljon, mutta ei aikuisena yleensä turhaudu, jos lenkit välillä jäävät lyhyiksi.

Cirnecolla on alusvillaton lyhyt sileä turkki ja karvanlähtö on normaalisti hyvin vähäistä. Imuroida ei juurikaan tarvitse karvojen takia.

Tutustu rotuun meidän sivuillamme ja rotuyhdistyksen sivuilla. Jos rotu kiinnostaa, kysele sähköpostitse lisää tai FB:n cirnecoryhmässä.

Lyhyt cirnecoesittelyvideo
***************************************************************
Erja ja Iosono cirneco dell'etnat & italianvinttikoirat

Iosono facebookissa ja instragramissa


***************************************************************
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.06.2017 klo 14:21)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 01:00)