Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 11.07.2017 klo 18:13

Pieni ensikoira kerrostaloon

Viljaana

Viljaana
Viestimäärä: 1

PIENI ENSIKOIRA KERROSTALOON - Tiistaina, 11.07.2017 klo 18:13  
+
0
Hei! Olen yksin asuva nainen pääkaupunkiseudulta ja olen etsimässä itselleni ensimmäiseksi koiraksi sopivaa rotua, mieluiten pientä sellaista. Koiran ottaminen voisi olla ajankohtaista noin vuoden sisällä, kenties ensi kesänä lomani aikaan :)

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu

Aamupissatus, 15-30 minuuttia, töiden jälkeen arkena noin tunnin lenkki ja illalla vielä noin 30 minuutin lenkki. Viihdyn luonnossa ja usein viikonloppuna ja joskus arkenakin tulee vietettyä useampi tunti luonnossa kävellen. Lähistöllä on myös koirapuisto.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)

Kerrostaloyksiö, reilut 20 neliötä ja kaupungin keskustassa. Tämän hetkinen asuntoni on ensimmäisessä kerroksessa, eikä hissä ole, joten kaikki talon asukkaat kulkevat rappukäytävässä ihan oveni edestä ja asuntoon kuuluu myös alaoven kolahdus. Vaikka haukkumiseen pystyykin vaikuttamaan itse, etsin kuitenkin rotua, jota ei ainakaan yleisesti pidetä herkkänä haukkumaan.

¤ Lapsien määrä

Ei ole, mutta tuttavilla on pieniä lapsia, joiden kanssa koirakin olisi väistämättä jonkin verran tekemisissä, vaikka tietysti valvotusti.

¤ Aiemmat koirakokemukset

Ei ole, mitä nyt kavereiden koiria on päässyt paijaamaan.

¤ Harrastustoiveet

Ei mitään erikoista, yhdessä puuhailua ja luonnossa liikustelua, ehkä näyttelyt. Kilpaileminen tai muu tavoitteellisuus missään lajissa ei kuitenkaan ole tarkoituksena.

¤ Turkkitoivomukset

Olen valmis näkemään turkin suhteen enemmänkin vaivaa, jos rotu muutoin on juuri sitä mitä haen ja pitkäturkkiset koirat miellyttävät jostain syystä eniten omaa silmäänikin.

¤ Minkä kokoinen koira

Pieni. Koira tulee kulkemaan paljon bussissa ja ratikassa sekä jonkin verran junalla, joten "sylikokoinen" olisi julkista liikennettä ajatellen paras koko.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)

Seurallinen perheenjäsen. Tasapainoinen, perusluonteeltaan suht rauhallinen (ei pomppisi seinille, jos vaikka oman sairastumisen takia liikunta ja aktivointi jäisi tavallista vähemmälle muutamaksi päiväksi), vieraiden ihmisten ja koirien kanssa toimeentuleva. Koiran ei tarvitsisi olla kaikista miellyttämishaluisin, peruselämään tarvittavan tottelevaisuuden oppiminen riittää.

Erityisen voimakasta metsästyviettiä en toivo.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut

Olen miettinyt eniten rotuja tuolta seurakoira ja kääpiökoira -puolelta. Harkinnassa ovat mm.
- Maltankoira
- Havannankoira
- Lhasa apso
- Shih tzu (tämä vaikuttaisi luonteen puolesta olevan juuri sopiva, vähän tuo kuonon lyhyys häiritsee, vaikka hengitysvaikeuksia ei ilmeisesti hirveästi olekaan?)
- Tiibetinspanieli

Näistä roduista kuulisin mielelläni sekä erikseen että vertailtuna esim. luonnetta ja turkinhoitoa.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 05:15)