Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Lauantaina, 21.08.2010 klo 17:04

Seura- ja harrastuskoira nuorelle

Tiikerikivi

Tiikerikivi
Viestimäärä: 2

SEURA- JA HARRASTUSKOIRA NUORELLE - Lauantaina, 21.08.2010 klo 17:04  
+
0
Tarkoitus olisi siis löytää minulle sopiva rotu. Ko. koira olisi siis kaveriksi toiselle ja vähänkuin oma harrastuskoira minulle.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Pissatus aamulla. Päivällä kävelylenkki ja koirapuistoilua tai omalla pihalla puuhaamista. Myöhemmin reipas juoksulenkki ja illalla mukava kävely päivän päätteeksi.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Paritalo puistoseudulla ja n. puolen tunnin matka kaupunkiin.

¤ Lapsien määrä
Miinä, ja yksi vanhempi sisko, toinen sisarus jo silloin muuttanut.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Kotona siis asustelee beagleuros. Koirien kanssa puuhailtu läpi elämän. Mutta kotona vasta ensimmäinen koira.

¤ Harrastustoiveet
Tarkoitus olisi käydä erilaisilla kursseilla jo pienestä pitäen ja löytää se oikea laji. Todennäköisimmin se olisi toko, agility, flyball ja/tai näyttelyt ja mätsärit.

¤ Turkkitoivomukset
Ei karkeaa tai trimmattavaa turkkia. Joko lyhyt tai keskipitkä. Viikottainen harjaus ja pesu tarvittaessa.

¤ Minkä kokoinen koira
Suunnilleen 25-55 cm. Koolla ei niin väliä.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Ei toivottavaa metsästysviettiä. Miellyttämisenhaluinen ja erittäin kiintyvä omistajaansa. Hyvin suhtautuva muihin koiriin ja ihmisiin. Pieni varautuneisuus plussaa. Mieluiten tarkkailisi silmä kovana omistajan tekosia. Ja sopisi hyvin uros + uros - koteihin. Suhteellisen helppo koulutettavuus.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut

- Papillon
- Belgianpaimenkoira
- Heeleri

olen avoin kaikille ehdotuksille, mutta terrieriryhmästä en ole niinkään kiinnostunut.

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SEURA- JA HARRASTUSKOIRA NUORELLE - Lauantaina, 21.08.2010 klo 21:50  
+
0
Mä heittäisin ehdotukseksi shetlanninlammaskoiran. Rotumääritelmän mukaan nartut ovat 35,5 cm ja urokset 37 cm, mutta käytännössä koko vaihtelee välillä 30 - 58 cm.. Suurin osa kuitenkin kieppuu siinä 35 - 45 sentin välillä. Tämä kokovaihtelu asettaa tietysti oman jännitysmomentin näyttelyiden osalta, ylisuuren tai liian pienen kanssa ei niissä kannata käydä.

Muihin harrastuslajeihin sheltti sopii erittäin hyvin. Itse harrastan omani kanssa tokoa ja koira rakastaa sitä. Se on nopea oppimaan ja tekee innolla aina. Kouluttaminen on helppoa, kun motivoituu sekä namista että lelusta. Toki on yksilöitä, joiden motivointi on vaikeampaa, mutta lähtökohtaisesti sheltit ovat niin ahneita, että tekevät mitä vain namin toivossa. Agilityssähän sheltit taitavat lähes suvereenisesti hallita mini ja midi-luokkia. Koulutettavuus on hyvä ja rakastaa tehdä ja oppia uutta. Naksuttelu sopii shelteille kuin nenä päähän!

Lähtökohtaisesti sheltit ovat erittäin miellyttämisenhaluisia ja kiintyvät omistajaansa. Pidättyväisiäkin nämä ovat, tosin on yksilöitä, jotka ovat ihan oikeasti arkoja ja sitten on omani kaltaisia yltiösosiaalisia. Suurin osa shelteistä on kuuluvat kategoriaan pidättyväinen eli voivat käydä vierasta nuuhkaisemasta ja antavat tämän rapsuttaa, mutta vieras eivät tästä kuitenkaan välitä ts. vieraan luo ei tungeta. Metsästysviettiä ei ole, jonkin verta paimennusviettiä voi olla, mutta ei ongelmaksi asti. Sheltistä on tullut oikeastaan seurakoira, jotkut yksilöt kyllä kisaavat paimennuksessa ja kaipa nämä aika helposti lajiin syttyvät, mutta ongelmia paimennusvietin kanssa tuskin tulee.

Sheltit yleensä tulevat toimeen hyvin muiden urosten kanssa ja harvoin kyseenalaistavat olemassa olevaa laumajärjestystä. Toki näitäkin kovempipäisiä yksilöitä on, mutta harvassa ne ovat. Mukavia ja sosiaalisia kavereita, tulevat toimeen koiran kuin koiran kanssa. Omani ei haasta riitaa, mutta takuuvarmasti vastaa, jos toinen koira tulee uhittelemaan.

Turkki on oikeasti helppohoitoinen. Se näyttää runsastöiseltä, mutta ei sitä ole. Turkin määrässä on yksilöllistä vaihtelua, omallani on vähän niukempi turkki (blogista näet kuvia), mutta muhkeampiturkkistenkaan hoito ei ole kamalaa. Harjaus kerran kaksi kuussa riittää, karvanlähtöaikaan toki useammin. Turkki ei juuri likaa kerää eikä pestäkään tarvitse usein. Itse pesen noin kaksi kertaa vuodessa, ensimmäisen kerran ennen kevään ensimmäistä näyttelyä ja sitten syksyllä, kun kurakelit loppuvat.

Mitäs muuta? Kysy lisää, jos kiinnostaa tai käy lukemaan tuolta rotupuolelta erittäin aktiivista shelttikeskustelua =D

Tiikerikivi

Tiikerikivi
Viestimäärä: 2

VS: SEURA- JA HARRASTUSKOIRA NUORELLE - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 09:41  
+
0
Kiitos. Olen ennenkin mietiskellyt shelttiä, mutta ei ole jotenkin kolahtanut. Nyt se vaikuttaa ihan varteenotettavalta. :wink:

Melina

Melina
Viestimäärä: 3422

VS: SEURA- JA HARRASTUSKOIRA NUORELLE - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 13:50  
+
0
Tuplanickit eivät ole sallittuja palstalla! Tästä syystä ketju pysyy lukittuna, kunnes aloittaja ilmoittaa minulle yksityisviestillä, mitä nickiä haluaa jatkossa käyttää.
Ylläpitäjä

 
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 01:00)