Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Keskiviikkona, 20.12.2017 klo 16:25

Sk collie vai sheltti?

satukaan

satukaan
Viestimäärä: 1

SK COLLIE VAI SHELTTI? - Keskiviikkona, 20.12.2017 klo 16:25  
+
0
Olen parikymppinen nainen ja olen hankkimassa ensimmäistä koiraani. Pitkän rotupohdinnan jälkeen en edelleenkään osaa oikein päättää sileäkarvaisen collien ja shetlanninlammaskoiran välillä. Molemmat rodut vaikuttaisivat luonteensa puolesta minulle sopivilta.

Mietintää aiheuttaa etenkin rotujen mahdollinen ero liikunnantarpeessa. Koska collie on isompi, voisi sen olettaa tarvitsevan enemmän liikuntaa. Onko tämä kuitenkaan näin? Liikuntaa tietenkin tulisin koiralle tarjoamaan koiralle mahdollisimman paljon. Perus kävelylenkkien lisäksi käytäisiin metsälenkeillä ja läheisessä koirapuistossa, joissa molemmissa koira pääsisi juoksemaan vapaana. Mahdollisesti ottaisin koiran silloin tällöin myös juoksulenkille kanssani. Asun taajama-alueella missä on hyvät ulkoilumahdollisuudet. Koska koira kuitenkin olisi pääasiassa minun yksin hoidettavani, en mitään maratonia (ymmärrätte ehkä vertauskuvan) pystyisi sen kanssa joka päivä juoksemaan. Asun toistaiseksi vielä vanhempieni kanssa. 70v isäni veisi koiraa tietenkin tarvittaessa kävelylenkeille, mutta rankempi liikunta jää toki minun hoidettavakseni. Äitini liikuntarajoitteiden vuoksi hän ei koiraa pystyisi ulkoiluttamaan.

Toistaiseksi en ole kiinnostunut agilitystä ym. harrastuksista, mutta en kuitenkaan haluaisi poissulkea mahdollisuutta sellaiseen. Monia sk collieiden pentuilmoituksia luettuani olen saanut sellaisen kuvan, että monet kasvattajat suotuvat myymään pentuja vain "harrastaviin koteihin." Shelttien kasvattajilla tällaista vaatimusta ei juuri näy. Molemmat rodut ovat älykkäitä ja olisinkin halukas itse aktiivisesti kouluttamaan koiraa ja tarjoamaan sille erilaista aivojumppaa.

Asumme rivitalossa, joten koiran mahdolliseen haukkuherkkyyteen täytyy kiinnittää huomiota. Haukkuherkkyys on tietääkseni tyypillistä molemmille roduille, mutta onko tässä eroja?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 12:00)