Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Sunnuntaina, 24.09.2017 klo 15:26

Sopiiko sileäkarvainen collie minulle?

uteliass

uteliass
Viestimäärä: 1

SOPIIKO SILEäKARVAINEN COLLIE MINULLE? - Sunnuntaina, 24.09.2017 klo 15:26  
+
0
Sk colliesta olen haaveillut jo hyvän aikaa, mutten ole varma sopiiko rotu minulle.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Aamulla aikataulusta riippuen koira pääsisi ulos 15-30min ajaksi. Päivällä n. 15min, iltapäivällä n. 30min ja iltalenkki 1h. Yhdeksän aikoihin pääsisi viimeisen kerran ulos vartiksi. Pari kertaa viikossa koiralla olisi mahdollisuus päästä juoksentelemaan vapaasti, eikä älypelien hankkiminen ole mahdotonta.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Asun kerrostalossa keskustan reunalla rauhallisella seudulla. Talo on suhteellisen iso, vajaat 85 neliötä. Asunto on toisessa kerroksessa, ei parveketta.

¤ Lapsien määrä
Ei ole eikä tule olemaan

¤ Aiemmat koirakokemukset
Aikaisemmin minulla on ollut kaksi keskikokoista villakoiraa, mutta siitä on jo useampi vuosi aikaa.

¤ Harrastustoiveet
Tätä minä olenkin miettinyt, että vaativatko kaikki kasvattajat koiran kanssa harrastamista :roll: Aikaa aktiiviselle harrastamiselle ei ole ainakaan tällä hetkellä.

¤ Turkkitoivomukset
Lyhytkarvainen tai helppohoitoinen pitkäkarvainen. Trimmattavaa tai nypittävää koiraa en halua. Lähes päivittäinen turkin harjaus ei houkuttele.

¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen tai isohko. 70cm+ on nounou.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Metsästysviettiä ei mielellään saisi olla. Koiran tulisi olla helposti koulutettavissa. Haukkuherkkää koiraa en enää halua.

Muitakin rotuja saa ehdottaa! :)

pihlap

pihlap
Viestimäärä: 2

VS: SOPIIKO SILEäKARVAINEN COLLIE MINULLE? - Maanantaina, 02.10.2017 klo 10:26  
+
0
Mulla ei oo sileäkarvasesta colliesta kokemusta, mutta meillä on pitkäkarvainen collie, joten aika saman tyylisestä kuitenkin kyse. Tosin oon käsittäny että sk. on aktiivisempi kun pk., mutta sehän vaihtelee ihan yksilöittäinki ja siihen mihin koira on tottunu. Meijän pk. collie kyllä pärjää tolla liikuntamäärällä mitä sulla on tarjottavana ja on tosi rauhallinen sisällä aina vaikka lenkki jäiski lyhyeks. Sisällä saattaa korkeintaan pyytää ihmistä palloleikkiin mukaan ja kieriskellä häntä heiluen. Mutta uskon että aktiivisemmille tapauksille se ei välttämättä riitä. Tykkää olla tosi paljon pihalla, aina lenkin jälkeenki haluu jäädä pihalle vaan hengailemaan. Rakastaa juosta lenkeillä vapaana, mutta käyttäytyy kyllä hyvin pelkillä hihnalenkeilläki. Eli rakastaa ulkoilua mutta tyytyy vähempäänki.
Meijän collien kanssa harrastetaan pelkästään satunnaisesti näyttelyitä.
Ei hauku paljoa, ilmottaa kyllä vieraista haukulla mutta lopettaa sitte ku on tunnistanu tulijan. Eli ei oo tyhjänhaukkuja, vaikka meillä on talossa kleinspitz joka räkyttää millon milleki olemattomalle asialle, collie vaan seisoo valppaana tuijottamassa ovelle.
Collie on herkkä koira jota pitää käsitellä "silkkihansikkain", menee lukkoon jos ruvetaan pakottamaan mitään. Eläytyy voimakkasti omistajan tunnetiloihin.
Tässä omia kokemuksia pitkäkarvasesta versiosta :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 09:30)