Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Perjantaina, 26.01.2018 klo 08:36

Sopiva rotu omakotitaloon?

Tikruilija

Tikruilija
Viestimäärä: 1

SOPIVA ROTU OMAKOTITALOON? - Perjantaina, 26.01.2018 klo 08:36  
+
0
Kyselisin siis nyt ekaa kertaa kenenkään mielipidettä. Kaiken maailman testejä olen tehnyt ja lukenut kirjoja muiden perheenjäsenten kanssa, mutta olis myös kiva kuulla mitä itse ajattelette.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Aamulla perus 15-30 minuutin lenkki, sen jälkeen hieman ehkä leikkimistä minkä jälkeen rauhoitutaan. Koulu/työpäivän jälkeen pitempi lenkki 30min-1h ja mahdollisesti vielä väsyttävää leikittämistä. Illalla jälleen kolmas lenkki jotta saadaan vähän energiatasoja alas :nauru: Vähän kauemmas kun menee niin löytyy kyllä pari aikamoista "patikointi"polkua. Lyhyitä mutta maasto on sellaista missä kyllä varmaan kuluisikin energiaa.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Kaksikerroksinen omakotitalo, ei kuitenkaan mikään ihan suurin, ihan peruskokoinen kuitenkin.

¤ Lapsien määrä
Yksi amis/lukioikäinen (minä) ja toinen 7 luokalla oleva.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Itselläni on koirista kavereiden ja parin sukulaisen kautta jonkinverran kokemusta. Enimmäkseen tosin vain metsästyskoirista. Niille olen joskus ruokaa antanut ja leikittänyt. Toisella vanhemmalla on taas kokemusta sekaroituisesta koirasta. (Muistaakseni saksanpaimenkoira ja olisko ollut joku kultainennoutaja/labradorinnoutaja tms??) Eli suht isosta koirasta. Siitä yli 10 vuotta aikaa.

¤ Harrastustoiveet
Itse haluaisin kokeilla koiran kanssa agilityä, ehkäpä tokoakin. Näyttelykiinnostuskin on herännyt kun olen ottanut selvää, että mitä siellä tarkalleen ottaen oikein tehdään. Koiran ei kuitenkaan tarvitse yltää mihinkään lajinsa parhaaksi, kunhan se vaan sattuisi nauttimaan siitä mitä tekee.

¤ Turkkitoivomukset
Ei mitään kovin vaativaa, jaksaisin varmaan harjata melkein joka päivä, mutta mielellään suht helppohoitoinen. Sillä ei sinänsä ole niin väliä, ainakaan itselleni. Tosin karva olisi kiva, että siitä ei lähtisi koko ajan minkään kilon verran sitä. Olen siis itse ainakin valmis harjaamaan viikoittainkin.

¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen, ei siis mikään kovin pieni muttei mikään isokaan. Ei mikään pieni koirakaan ole pois suljettu, mutta mitään isoa koiraa joka myös syö paljon ei oikein houkuta hankkia. Eikä myöskään sellaista joka kuolaa hirveästi.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Koira joka olisi suht helppo hallittava. Ei siis mitään sellaista, että lähtee jokaisen asian perään mitä haistaa tai näkee. Ehkä ensikertalaiselle sopiva rotu, mutta ainakin itse pyrin sitoutumaan koiraan, vaati se miten paljon kouluttautumista tahansa. Koira joka tahtoo olla mukana perheen kanssa, mutta joka ei kuitenkaan sitten ihan hirveästi joutuisi eroahdistuksen valtaan. Eli seurallinen, mutta osaa tarpeen vaatiessa myös rauhoittautua omiin oloihinsa. Ei välttämättä myöskään siis mikään aktiivisin rotu, mutta joka on valmiina toimintaan, mutta osaa rauhoittua.


¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Itse olen ihastunut näihin aktiivisiin ja vaativiin rotuihin, tietäen että en niitä kyllä tule saamaan :nolo:
-Pikkusisarus on ajatellut jompaa kumpaa corgi muunnosta. Itsekin pidän näistä koirista, mutta kestääkö niiden selkä jos ne joutuvat useaan kertaan ramppaamaan portaissa päivän aikana?
-Islanninlammaskoiraa kaveri ehdotti kun mainitsin corgin, näyttää vähän corgilta ja shibalta mutta pidemmillä jaloilla. En ole tähän rotuun ehtinyt juuri tutustua joten en siitä juuri tiedä. Ilmeisesti kuitenkin kiintyvät omistajaansa aika paljon?
-Shiba vaikuttaa ihanalta, vaikkakin aloittelijalle ehkä turhan vaativalta.
-Nuo saksalaiset pystykorvat on myös kiinnostavia. (Mittelspitz yms.)
-Lisää rotuja saa ehdotella, mihinkään ei olla vielä päädytty. :mietiskel:


Itse olen koirasta haaveillut jo 8 vuotiaasta asti eli n. 10 vuotta. Kaikenlaista olen lukenut, seuraillut blogeja ja katsonut videoita. Äiti tuntuu olevan vähän epäileväinen ja ainut vastustus minkä luulen käsittäneeni on se, että "Luopuminen on ihan hirveää" Eli ilmeisesti muuten meillä ehkä olisikin ennestään koira edellisen kuoleman jälkeen mutta tämä tuntuu olevan suurin syy... (?) Rahakin ehkä juuri nyt, kun ollaan rakennettu muutama asia joita en nyt avaa enempää. Itse voisin maksaa pikkusisarukseni kanssa koiranpennun ja sen leikkitavarat (säästetään kokoajan siihen ja pyritään saamaan vähintään se rotukoiraan vaadittava summa kasaan ennen kuin aletaan katella mitään pentuja), ja vanhemmille jäisi käytännössä joidenkin ruokien ja eläinlääkärien maksaminen. Itse olen etsimässä jonkinlaisia töitä, että saisi vähän rahaa. Myös pikkusisarus haluaa todennäköisesti osallistua koiran kuluihin jollain tavalla.
Kummatkin meistä kakruista on siis ollut "koirahulluja" käytännössä koko ikänsä :nauru: Koskaan vaan ei ole koirasta ollut puhetta, vasta kuin nyt viimeisen vuoden aikana kun olen uskaltanut avata suutani.

Niin joo, koira olisi myös sellainen ahdistuksen ja stressin lievittäjä miulle, joka ahdistuu tietyistä asioista hyvin paljon. Se olisi myös kaveri. (Niitä kun en irl oikein omista, sosiaaliset taidot on ihan hirveet mulla :nolo: )

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28099
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 15:15)