Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Torstaina, 29.07.2010 klo 20:44

Terapiakoira töihin - harrastus- ja perhekoira kotiin?

Siirry sivulle: 1 2

Citykani

Citykani
Viestimäärä: 5

VS: TERAPIAKOIRA TöIHIN - HARRASTUS- JA PERHEKOI... - Sunnuntaina, 19.09.2010 klo 22:04  
+
0
Kiitos jälleen vastauksistanne!

Naana: Corgit ovat kyllä söpöjä! Kävin kommenttisi jälkeen katsomassa vähän tietoa rodusta ja voi hitsi miten vääränlainen kuva minulla oli tästä(kin) rodusta ollut. Jotenkin olin kuvitellut, että ne ovat äksyjä räksyttäjiä. Tämän mielipiteen olen varmaan perustanut sille, että olen joskus pari räkyttäjää jossain nähnyt. Vaan corgithan vaikuttavatkin mielenkiintoisilta. Varmaan lueskelen rodusta vielä lisää ja mietiskelen. Alan kyllä aika vahvasti kallistua tuon labbiksen suuntaan, mutta mistäs sitä vielä tietää, kuinka lopulta käy...

CHANEL: Nyt alkaa kyllä vahvasti tuntua siltä, että käyttölinjainen labbis voisi olla meidän perheeseen ja tähän elämäntilanteeseen sopivin rotu. Vähän kevytrakenteisempi kuin näyttelylinjainen, työskentely/keskittymiskykyinen ja silti sosiaalinen ja avoin. Hyvältä kuulostaa.

miti: Jos en olisi aikeissa tuoda koiraa työpaikalleni, saattaisin hyvinkin päätyä nahkacollieen. Tekisin juuri niinkuin sanoit eli yrittäisin löytää itselleni mahdollisimman hyvähermoisen ja harrastamiseen sopivan pennun. Jotenkin silti tuntuu, että työpaikkaani ajatellen tuon sosiaalisuuden ja ystävällisyyden suhteen labbis on niin paljon "varmempi nakki", tietysti oikein koulutettuna ja sosiaalistettuna. En sitten tiedä, kuinka todennäköisesti avoimien ja sosiaalisten vanhempien collie-pentu osoittautuu araksi, jos se pentueesta on vielä valittu hyvältä vaikuttavan luonteensa takia. Mutta kuitenkin tuntuu siltä, että ehkä meille ei nyt tule collieta. Ehkäpä sitten, jos/kun otan toisenkin koiran, se voi olla nahka.

Kiitos, kun selvensit noita harrastusvaihtoehtoja. Ja hyvä kuulla, että kaikki kasvattajat eivät vaadi, että koiraa käytetään metsästysjuttuihin.

Olen katsellut netistä kasvattajia, mutta jotenkin en osaa etsiä oikein, tai sitten en muuten vaan löydä noita käyttölinjaisten labbisten kasvattajia netistä. Onhan niitä varmaan vähemmän kuin näyttelylinjaisten kasvattajia, mutta kai kuitenkin enemmän kuin nuo alle 5 kappaletta, jotka löydän googlettamalla. Jos tiedät (tai joku tietää), mistä etsiä, vinkit otetaan kiitollisna vastaan. Myös yksityisviestillä saa vihjaista ihan vaikka hyvien kasvattajien kennelnimiä.

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: TERAPIAKOIRA TöIHIN - HARRASTUS- JA PERHEKOI... - Sunnuntaina, 19.09.2010 klo 23:44  
+
0

Citykani kirjoitti:

Olen katsellut netistä kasvattajia, mutta jotenkin en osaa etsiä oikein, tai sitten en muuten vaan löydä noita käyttölinjaisten labbisten kasvattajia netistä. Onhan niitä varmaan vähemmän kuin näyttelylinjaisten kasvattajia, mutta kai kuitenkin enemmän kuin nuo alle 5 kappaletta, jotka löydän googlettamalla. Jos tiedät (tai joku tietää), mistä etsiä, vinkit otetaan kiitollisna vastaan. Myös yksityisviestillä saa vihjaista ihan vaikka hyvien kasvattajien kennelnimiä.



Kasvattajien kotisivuja löytyy ainakin täältä:

http://www.labradori.fi/linkit/linkit1.html. Siellä on sekaisin kaikenlinjaisten kasvattajia, mutta käymällä sivuja läpi, löytää kyllä käyttispuolen immeiset.

Ja täältä: http://www.metsastysnoutajat.com/index.html. Tuolla siis ainakin pentuvälitysosio.

Ja kannattaa tosiaan kertoa niille kasvattajille millaiseen tarkotukseen koira olisi tulossa, mitä sille on mahdollista tarjota jne. Asiantunteva kasvattaja osaa sitten ensinnäkin sanoa onko hänen kasvateistaan koiraksesi (osaa myös arvioida rodun soveltuvuutta sinulle) ja valita/auttaa pennun valinnassa.

Se täytyy vielä sanoa noiden nahkan ja labradorin eroista, että siinä missä nahka pärjää jokusen päivän ilman sen kummempaa touhuamista, vaatii (ainakin) käyttislabradori sitä pääsääntöisesti päivittäin. Etenkin nuorena. On siis todella hyvä, kun olet kiinnostunut harrastamaan tavoitteellisesti tai vähintäänkin sitoutunut aktivoimaan koiraa paljon. Työkoiriksi jalostettuina nämä tarvitsevat hyvän peruskoulutuksen, runsaasti liikuntaa ja paljon aktivointia, jonka mieluiten tulisi olla jokin harrastus/harrastukset. Sinänsähän teille tulevalla koiralla (on se sitten mitä rotua vaan) on jo normi päivätyössä käyvän ihmisen kotikoiraa enemmän sisältöä elämässä, kun pääsee mukaasi työyhteisöön ja voi osallistua siellä toimintaan, mutta todennäköisesti ainakaan käyttislabradorille tämä ei yksin tule riittämään. Uskon kyllä, että mietit asiaa tarkkaan, otat selvää asioista ja kykenet punnitsemaan realistisesti rodun ominaisuuksien asettamat tarpeet, niin fiksun kuvan olen sinusta tämän ketjun perusteella saanut. Silti tahdon näitä em. asioita vielä painottaa. Ihan vaan, jottei todellisuus osoittautuisi mielikuvia karummaksi. :hymy:

CHANEL

CHANEL
Viestimäärä: 13

VS: TERAPIAKOIRA TöIHIN - HARRASTUS- JA PERHEKOI... - Torstaina, 23.09.2010 klo 16:22  
+
0
Itse en koe käyttölabbista hyberaktiivisena koirana, labbis on koira joka voi kuitenkin nukkua päivät pitkät jos sitä ei aktivoida. Tälläinen kokemus minulla ja olen käyttölabbisten kanssa touhuillut reilu 10 vuotta.

Labradorinnoutaja uroshan on siitä mielenkiintoinen ainakin meidän pojilla aivot alkoivat kasvaa sitten ehkä 3 vuotiaana :D Tarkoitan tällä sitä että labradori kehittyy hitaasti, mutta kehittyessään mielestäni jokaisen labradorin pitäisi kyetä olemaan kotona hyvin neutraali ja rauhallinen. Se on yksi ihailtava työkoiran ominaisuus minusta.

Kuitenkin pennun valinnassa on hyvin tärkeää muistaa että aivan puhdasta kisakoira kennelin ( tarkoitan WT, NOME) koiraa on turha ottaa työskentelemään terapiakoiraksi. Jos koiran jalostuksessa pääpaino on keskittynyt siihen miten se toimii kokeissa, sen sosiaaliset taidot saattavat linjojen myötä karista.. olen nähnyt toisille koirille agressiivisia labradoreja, jotka käyvät ylikerroksilla kisoissa ja tämä mielestäni ei sovellu rodulle jonka ylpeys ovat juuri niiden hyvät sosiaaliset taidot.
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.09.2010 klo 16:26)

Citykani

Citykani
Viestimäärä: 5

VS: TERAPIAKOIRA TöIHIN - HARRASTUS- JA PERHEKOI... - Lauantaina, 06.11.2010 klo 20:46  
+
0
Nyt se on päätetty: meille tulee seka- tai käyttölinjainen labbis, mahdollisesti ensi keväänä, jos kaikki menee hyvin :)

Kiitos noista linkeistä, miti, ne helpottivat kasvattajien etsimistä huomattavasti! Jotenkin en ollut onnistunut löytämään juuri tuota sivua labradori.fi:stä...

Tein vähän tutkimustyötä, selailin esim. KoiraNetistä sellaisia kasvattajia, joiden koirilla olisi tuloksia muualtakin kuin noista WT-NOME-jutuista, etenkin kiinnitin huomiota kasvattajiin, joiden koirat olivat käyneet hyötykoirakokeissa (avustajakoira yms.) - kiitos tästäkin pointista, CHANEL. Sitten kävin läpi noita kasvattajien nettisivuja, ja pistin muistiin kiinnostavat kasvattajat. Sitten vertailin näitä listoja ja lähetin sähköpostia muutamalle kasvattajalle.

Kasvattajat olivat todella avuliaita ja vastailivat kysymyksiini, ja olenkin nyt varma siitä, että tämä on se meille tässä elämäntilanteessa sopivin rotu. Käyttiskasvattajatkaan eivät sylkeneet päälleni, vaikka kirjoitin, että koira ei pääsisi metsälle. Nyt olen sitä mieltä, että koira voi olla joko seka- tai käyttölinjainen: eniten on väliä sillä, mistä yhdistelmästä pentu tulee ja millainen se on luonteeltaan.

Kiitos vielä tosi paljon kaikille vastanneille, tästä ketjusta on ollut valtavasti hyötyä tässä pohtimisessa ja vatvomisessa. Lisäksi korvan taakse on jäänyt pari muutakin kiinnostavaa rotua tulevaisuutta ajatellen.

Mode: tämän ketjun saa siis poistaa jossain vaiheessa!

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: TERAPIAKOIRA TöIHIN - HARRASTUS- JA PERHEKOI... - Lauantaina, 06.11.2010 klo 21:00  
+
0
^Kiva kun se oma rotu löytyi.
Mä nyt ensin lukotan tämän ja "sitten joskus" poistellaan :wink:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

  Siirry sivulle: 1 2
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 20:00)