Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 17.04.2018 klo 05:45

Toinen koira harrastuskaveriksi maalle

hirsisusi

hirsisusi
Viestimäärä: 3

TOINEN KOIRA HARRASTUSKAVERIKSI MAALLE - Tiistaina, 17.04.2018 klo 05:45  
+
0
Moikka!

Ollaan mietitty että tässä tämän vuoden puolella saatettaisiin ehkä toista koiraa hankkia, ja aattelin kysyä teiltä apua rodun valinnassa. Itsellä on myös jo jotain rotuja mietinnän alla, mutta ehdotelkaa rotuja jotka mielestänne meille sopisi, ja jos kokemusta jo ehdotetuista roduista niin laittakaa ihmeessä, olisi kiva tietää! :)


¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu 

Joka aamu n. 30min ulkoilun ennen koulua ehtisi heittää, koulun jälkeen monta tuntia aikaa lenkkeillä, täällä päin vapaana mahdollista pitää lähes missä vaan, paljon metsiä ja peltoa sekä lenkkipolkuja, viikonloppuna tietysti enemmän kun on enemmän aikaakin


¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa) 

kolmikerroksinen omakotitalo maalla taajaman ulkopuolella, iso tontti ja lähimmät naapurit parin sadan metrin päässä, metsää ja peltoa ihan vieressä jossa pääsee vapaana riehumaan


¤ Perhe

vanhemmat, minä (15), sisko (myöskin 15) ja pikkusisko (13), lähisuvussa pieniä lapsia joten pitäisi myös mielellään lasten kanssa tulla toimeen


¤ Aiemmat koirakokemukset 

kotona asuu suomenlapinkoiravanhus, joka asunut meidän luona koko ikänsä ja sen kanssa tulee päivittäin lenkkeiltyä, leikittyä, pidettyä rapsutustuokioita ja muuten vaan oleiltua vaikka köllöttelemällä yhdessä lattialla. olen käynyt myös dogsitter-kurssin ja hoitokoiria käy silloin tällöin. Tutuilla ja kavereilla on myös koiria joten koirista on jonkin verran kokemusta. Lapinkoiran kanssa ei enää niin pitkiä lenkkejä pysty heittämään, mutta lyhyemmille lenkeille lähtisi kyllä aina mukaan. Se tulee toimeen muiden koirien kanssa.


¤ Harrastustoiveet 

kiinnostusta on tokoon ja kotipihassa agilityyn, kävelymatkan päässä on säännöllisesti ainakin viikottain treenejä tokossa ja myös haku kiinnostaa


¤ Turkkitoivomukset 

lyhyt tai puolipitkä, mielellään ei trimmattava ja suhteellisen helppohoitoinen


¤ Minkä kokoinen koira 

keskikokoinen, n. 40-55cm korkea mutta ei haittaa jos menee yli tai ali


¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne) 

toivoisin koiran olevan aktiivinen ja helposti motivoitava, jonka kanssa pääsisi koulutuksessa pitkälle. ei haittaa vaikka olisikin pidättyväinen vieraita kohtaan. lähialue on koiraystävällistä joten satunnainen haukuskelu ei haittaa. tultava toimeen muiden koirien kanssa, sekä siedettävä kissoja (meillä on myös kaksi maatiaiskissaa, jotka tulevat kyllä koirien kanssa toimeen), ei riistaviettiä.


¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut 

itse olen miettinyt esim. hollanninpaimenkoiraa, bordercollieta ja lyhytkarvaista collieta. Olen lukenut paljon, mutta haluaisin kuulla vielä teidän mielipiteitä mikä rotu meille sopisi parhaiten, sekä omia kokemuksia roduista.


¤ Muuta
Näyttelyt eivät niinkään kiinnosta, eikä kisaaminenkaan ole niin tärkeää, eli sekarotuistakin voisin harkita. Haluaisin koiran joka olisi rodultaan perusterve, ja jonka kanssa voisi heittää pitkiäkin lenkkejä päivittäin. Naapurissa asuu venakko ja kesällä sinne tulossa myös toinen pentu tätä rotua, ja näiden kanssa usein yhdessä lenkkeilläänkin. Haluaisin koiran joka voisi lähteä kaikkialle mukaan, ja joka pysyisi hyvin vapaana lähellä. Mökillä käydään kesällä aika usein, ja sinne lähtisi aina myös mukaan.

Kiitos jo etukäteen vastaamisesta????

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545660
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 04:15)