Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Keskiviikkona, 07.12.2016 klo 15:25

Toinen koira laumaan

saantuma

saantuma
Viestimäärä: 5

TOINEN KOIRA LAUMAAN - Keskiviikkona, 07.12.2016 klo 15:25  
+
0
¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Tykkään kiertää pitkiäkin lenkkejä. Silloin tällöin olisi myös aikeissa kiertää koiran kanssa pidempiä päiväretkiä metsissä, käydä uimassa, pyöräillä ym. Talvella voisi lähteä hiihtokaveriksikin tai lumikenkäilemään. En ole kuitenkaan ihan himourheilija, mutta toivoisin että koira saisi mua liikkeelle enemmän. :)

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Kerrostalo vilkkaalla alueella. Neliöitä 37.

¤ Lapsien määrä
Ei lapsia, mutta lapsiystävällisyys suotavaa (kasvatus taitaa tähän vaikuttaa eniten).

¤ Aiemmat koirakokemukset
Lapsuudenkoira oli suomenajokoirauros, jonka pääasiallinen hoitaja olin. Nyt minulla on 2-vuotias silkkiterrierinarttu, jonka myötä on tullut kipinä harrastaakin jotain koiran kanssa.

¤ Harrastustoiveet
Kiinnostaa toko, agility, pk-lajitkin jonkin verran... jotain koirasta ja minusta kivaa tekemistä yhdessä. :) Mulla ei ole ehdottomasti kisatavoitteita koiran kanssa tekemisessä, mutta kisaaminen ei ole poissuljettu vaihtoehto.

¤ Turkkitoivomukset
Ei toivomuksia, afgaaninvinttikoiran turkki tosin olisi mulle ehdottomasti turhan työläs hoidettava!

¤ Minkä kokoinen koira
Toivoisin ehkä keskikokoista koiraa, mutta tämä ei ole ehdoton vaatimus... matkustelen jonkin verran autolla, eikä minulla ole farmaria joten erittäin ison koiran kanssa (esim nöffi) tulisi käytännön ongelmia.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Metsästysvietille en pysty tarjoamaan toimintaa. Luonteessa olisi tärkeää koirasosiaalisuus, jotta mahdollisia ongelmia nykyisen koirani (silkkiterrierin) kanssa tulisi mahdollisimman vähän. Koiralla saa olla omaakin tahtoa, mutta toivoisin koiran silti olevan suht helposti koulutettavissa ja motivoitavissa mahdollisiin harrastuslajeihin. Laumanvartijalle tämä asuinalue ei sopisi. Seurallisuus myös iso plussa. :)

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Olen pohtinut muutamia paimenkoiria ja spanieleita ja esim. novascotiannoutajaa ja dalmatialaista. Tykkään myös isoista vinttikoirista kuten borzoista, mutta ehkä ihailen niitä vain kauempaa. Vapaana pitäminen on hieman hankalaa, enkä tiedä sitten aina vinttikoirien koulutettavuudesta? Tykkään rotuna kovasti myös esim. beauceronista ja dobermannistakin, mutta en tiedä onko minulla tarjota tarpeeksi liikuntaa ja tilaa? Bordercolliet on myös alkaneet hieman kiinnostaa. Belgeistä ja saksanpaimenkoirista olen myös tykännyt, myös collieista... eurasier ja schapendoes on myös kiinnostaneet... Onko ulkopuolisen silmin mikään näistä roduista minulle sopiva? Lisäkysymyksiä voi tehdä myös, vastaan mielelläni. Olisi kiva rajata vähän näitä vaihtoehtoja! :)

Koiratyttö99

Koiratyttö99
Viestimäärä: 8

VS: TOINEN KOIRA LAUMAAN - Sunnuntaina, 01.01.2017 klo 19:33  
+
0
Omaan korvaan parhaalta sinulle kuulostaa ehkä sileäkarvainen collie:nauru:
Keskikokoinen villakoiratyttö Helmi

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: TOINEN KOIRA LAUMAAN - Tiistaina, 03.01.2017 klo 15:51  
+
0

saantuma kirjoitti:

Tykkään rotuna kovasti myös esim. beauceronista ja dobermannistakin, mutta en tiedä onko minulla tarjota tarpeeksi liikuntaa ja tilaa? Bordercolliet on myös alkaneet hieman kiinnostaa.



Jos liikunnan/aktiviteettien tarjoaminen noiden rotujen kohdalla mietityttää, niin sitten kannattaa varmaan harkita kahdesti tuota bordercollietakin. Sekin kun kaipaa runsaasti aktiviteetteja.
Haaveissa kl u

saantuma

saantuma
Viestimäärä: 5

VS: TOINEN KOIRA LAUMAAN - Tiistaina, 03.01.2017 klo 21:34  
+
0
Kiitos vastauksista!

Olen jossain vaiheessa miettinyt collieta, mutta collie vaikuttaa niin hyvin herkältä ja pehmeältä. Koiralla saisi olla omaakin tahtoa. Olisin ehkä vähän lukossa sellaisen koiran kanssa, joka suorastaan palvoisi minua. Mutta en tiedä onko collieiden luonteissa jonkin verran eroavaisuuksia linjoista riippuen...? Täytyisi ehkä tutustua enemmän rodun yksilöihin. Aiempi ja nykyinen koira kun on niin itsenäisiä tyyppejä. Jossain vaiheessa ajattelin, että paimenkoira yleensä voisi olla ihan passeli ja mukava/helpohko kouluttaa, ainakin verrattuna ajokoiraan ja itsepäiseen, murrosikäiseen terrieriin :nauru: Tosin tällaiset itsepäisemmät koirat on tehneet elämästä usein aikaa hauskaakin.

Joo ja totta, että bordercolliekin on sieltä aktiivisemmasta päästä. Sen suhteen olenkin aika varovainen ja ehkä vain ihailen kauempaa. Tykkään bordercolliessa älykkyydestä ja varmaan dobermannissa ja beauceronissa pelottomuus tuntuu jotenkin sopivalta.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28175
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6327
Viestejä yhteensä545676
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 23.04.2024 klo 19:15)