Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Lauantaina, 09.09.2017 klo 19:18

Työintoinen rotu?

mimmu_hoo

mimmu_hoo
Viestimäärä: 3

TYöINTOINEN ROTU? - Lauantaina, 09.09.2017 klo 19:18  
+
0
Ollaan muuttamassa maalle joten nyt olis sopiva hetki ruveta miettii sitä neljättä koiraa.
Kotoota löytyy kodinvaihtaja valkkari/dallu sekotus, bolonka sekotus ja mäykkä sekotus.
Etsinnässä olis nyt kumminkin rotukoira.


¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Liikuntaa harrastetaan monipuolisesti, uudessa kodissa pystytään kulkemaan vapaana ulkona sekä koirien uittamispaikka on ihan lähellä.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Omakotitalo keskellä ei mitään :D

¤ Lapsien määrä
0 eikä oo tulossa

¤ Aiemmat koirakokemukset
Nyt on ex-ongelmakoira dallu/valkkari, tuli mulle siis täysin kouluttamattomana. Todella fiksu koira joka oppii nopeesti ja ollaan edetty niin paljon, ettei ongelmia oo enää kuin muitten koirien ohittamisessa(pitäs päästä joko moikkaamaan ja täysin mustille koirille pitää rähjätä , en tiiä onko edellisessä kodissa käyny musta koira iholle).
Bolonka mixini on arka uusien ihmisten kaa ja kiertää kaukaa ne.
Mäykkä mixi on napakka täti, mutta todella uskollinen.

Entuudestaan sitten on ollut kaksi gronttua joiden kanssa on harrastettu agia ja tokoa.
Beagle ihan kotikoirana.
Cockerspanieli joka oli ylistressaava sekä pelkoaggressiivinen.

¤ Harrastustoiveet
Taakanvetoa ja viehejuoksua olis ainakin tarkotus harrastaa. En oo oikeestaan sulkenu mitään harrastuslajia pois, koska tykkään harrastaa ja mielelläni kokeilisin kaikkea.
Mutta tarkotus olis harrastaa edes jotakin.

Vaellus on myös lähellä sydäntäni.
Olen myös valjakkourheilulle menettämässä sydäntäni.

¤ Turkkitoivomukset
Turkilla ei niin väliä, mutta trimmatavat koirat ei ehkä ihan niin lemppareita oo.

¤ Minkä kokoinen koira
Haluaisin isomman, kaks pientä löytyy ja olis nyt mukava saaha tolle valkkari/dallulle riehumis kaveri (Laku on 67cm ja n.30kg), kun selkeästi kaipaa kokoistaan kaveria.
Iso-jätti.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Etsin sinnikäs luonteista koiraa jolta löytyisi työintoa. Koulutattuvuudeltaan ei tarvitse olla helppo muttei taas sinällään haittaa vaikka olisikin helposti motivoituva.
Vahtiviettiä saa olla (Lakussa on just sopivasti, ei hauku turhia mutta ilmottaa kyllä), laumanvartiaa en kumminkaan halua.
Saalisvietillä ei ole väliä, jos löytyy niin sitten vapaanaolot vietetään aidatulla alueella.


¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Molossityyppiset on vallottanu mun sydämmen, mutta taas jokasessa rotutyypissä on rotuja jotka viehättää kaikin puolin niin ei mulla oikein ole semmosta tiettyä roturyhmää joka olis ihan ykkös suosikki, mutta molossit on lähellä sitä :D
Osa luettelemisistani roduista eivät ole välttämättä kovin koirasosiaalisia, tideostan tämän. Luettelemiin rotuihini olen kumminkin perehtynyt tarkasti niin netin kautta kuinmyös livenä.

Oon miettiny:
Cane corsoa
Rottweileria
Amerikanbulldoggia
Belgianpaimenkoirista gronttua ja malia.
Venäjänvinttikoiraa
Työlinjaista napolinmastiffia
Englanninmastiffia
Dobermannia
Vihikoiraa (oon saanu vähän ristiriitaista tietoa kannattaako vihikoiraa ottaa ei metsästävään kotiin)
Dogo argentinoa
Suursnautseria
Jnejne.
Oon miettinyt tosi montaa rotua.


Haluaisin kuulla mielenkiinnosta mitä muuta olis ehotettavana. Ei tosiaan tarvii olla FCI-tunnistettu rotu, mutta kumminkin rotukoira esim. Tsekinpaimenkoira.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: TYöINTOINEN ROTU? - Sunnuntaina, 17.09.2017 klo 13:15  
+
0
Jos etsit helposti motivoitavaa koiraa, niin kannattaa nimenomaa keskittyä rotuihin joissa on saalisviettiä. Se kun helpottaa koiran kanssa leikkimistä ja motivointia melko hurjasti. Jos koiralla ei ole saalisviettiä tai taistelutahtoa, eikä se ole edes ahne (joka monesti tulee siellä saalisvietissäkin mukana) on sen kanssa melko mahdoton harrastaa mitään.

Rotuehdotuksiin taas en osaa oikein antaa vinkkiä kun ei nuo lajit ole niin tuttuja. Taakanveto ja viehejuoksu ovat harrastuksina todella erilaisia.. Toisessa haetaan voimaa ja taistelutahtoa, toisessa taas vahvaa saalisviettiä, kevyttä ja nopeaa rakennetta. Toki mikään ei sano, ettei nämä onnistuisi yhdeltä ja samalta koiralta, mutta voisin kuvitella, että ihan vinttikoiraa ei tähän kannata katsoa tai mitään todella vahvarakenteista molossia. Jotain siltä väliltä ehkä?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28176
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6328
Viestejä yhteensä545677
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265834
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 02:30)