Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 10.08.2010 klo 21:24

Kalsium

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5

AfterShock

AfterShock
Viestimäärä: 312

KALSIUM - Tiistaina, 10.08.2010 klo 21:24  
+
0
Tässä laskin koirani muonien arvoja, ja vaikka heitin perään vielä puoli purkkia raejuustoa, niin silti fosforia oli kuusi kertaa enemmän kuin kalkkia... Eli ainoa keino on kalkkijauhe jotta sitä saa riittävästi?

Päivän resepti oli
Oscar-naudanjauhelihaa noin 200-300g
Porkkanaraastetta vähän
Tomaattia vähän
Basilikaa hippunen
Valkosipulinkynnestä 1/4
Ja se puoli purkkia raejuustoa...

Niin, eli mistä aineesta kuivamuoniin saadaan riittävästi kalkkia kun pussin kyljessä ei kuitenkaan maitotuotteita esim ole

*muokkasin ketjun otsikon. Keskustellaan tässä ketjussa yleisesti kalsiumista. - Tigru
(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.08.2010 klo 01:20)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KALSIUM - Tiistaina, 10.08.2010 klo 22:35  
+
0
Maitotuotteet sisältävät niin vähän kalkkia, ettei niistä ole koiralle kalkkilisäksi - 30-kiloisen koiran pitäisi esim. syödä yli 10 purkkia viiliä päivässä täyttääkseen kalsiumtarpeensa. Mun veikkaus on, että kuivamuoniin lisätään kalkkia ihan sinä itsenään.

Ja juu, kalkkijauhe on ainoa tapa saada ruokaan tarpeeksi kalsiumia, jos ei syötä luita. Kananmunankuoret kelpaa myös.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KALSIUM - Tiistaina, 10.08.2010 klo 23:26  
+
0
Ottaen huomioon, että raejuustossa on huomattavasti enemmän fosforia kuin kalsiumia, niin ei sillä saada muuta kuin tilanne kehnommaksi.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

AfterShock

AfterShock
Viestimäärä: 312

VS: KALSIUM - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 11:45  
+
0
Laskeskelu loppu tähän ja ostin Multidogia... ja sitä tarjotaan kotiruokapäivinä :D.

Koiran ruokinnan tutkiminen on vaan niin mielenkiintoista että kohta herää taatusti joku uusi kysymys vaikka nyt löysinkin vastauksen...

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KALSIUM - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 21:21  
+
0
Olisko mahdollista muuttaa tämä ketju yleiseksi kalsium-keskusteluksi? Mä ainakin olen pohtinut pääni puhki kyseisestä aineesta ja varmaan muillakin on kysymyksiä siitä. Eli tässä tulee:
Paljonko yhden kananmunan kuoressa on kalsiumia? Onko n. 2000mg ihan hakoteillä? Ja sitten, paljonko kalsiumia pitää suhteessa olla enemmän kuin fosforia, vai onko suhteen miettiminen turhaa, kunhan kalsiumia on enemmän? Pitäisikö kotiruoalla olevan koiran päivittäinen fosforin saanti laskea jotta voi antaa oikean määrän kalkkia?
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KALSIUM - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 22:02  
+
0
Koska munien koko vaihtelee, niin yleensä puhutaan paljonko on teelusikallisessa - 1600-1800 mg.

Ca/P-suhteesta väännetään aika paljon, mutta kunhan kalsiumia on enemmän ja pysytään akselilla 1,1:1 - 2:1 niin ei mene pieleen. Mutta muistetaan, että lasketaan myös koiran saamat grammat - koska niitä käytetään elimistössä, ei suhteita ;)

Fosfori on vähän pakko laskea, koska muutoin ei saada suhdetta ynnättyä. Jos (kun...) koira on lihapohjaisessa ruokinnassa, niin kannattaa tyytyä arvioimaan lihan sisältämä fosfori ja unohtaa kokonaan kasvismaailma. Pääsee tarpeeksi lähelle oikeaa huomattavasti helpommalla.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KALSIUM - Lauantaina, 09.10.2010 klo 11:42  
+
0
Yritin etsiä hevostarvikeliikkeistä sekä agrimarketista kalkkilisää. Ainoa mikä löytyi on rehukalkki á 40kg. Hieman liian suuri pakkaus yhdelle koiralle... Minkälaista kalkkia porukka oikein koirilleen syöttää? Kun en halua sellaista valmistetta missä on fosforia koska sitä tulee ruuastakin. Vai pitääkö vain turvautua luihin ja kananmunankuoriin?
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua
(Viestiä on muokattu lauantaina, 09.10.2010 klo 11:47)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KALSIUM - Lauantaina, 09.10.2010 klo 13:28  
+
0
Hieman vaikeaa saada puhdasta kalsiumia. Tai saa sitä, mutta ei se imeydy ja koirasta lähtee henki... Joukossa on aina fosforia.

Rehukalkilla meillä mennään. Onhan se 40kg aika iso, mutta ei se huonoksi mene ;) Ongelma on lähinnä siinä, että sitä täytyisi laittaa aika isoja annoksia, plus tarvitsee D-vitamiinia kylkeen. Mutta silti se on meidän käytössä ollut kustannustehokkain.

Aito luujauho olisi parasta, mutta saanti on vähän heikkoa. Munankuoriin minä en luota, koska olen nähnyt niiden tulevan liian usein sulamattomina läpi. Luissa on ongelmana, että niitä pitäisi syöttää myös paljon, ja ovat hitaita syöttää - rustoistahan ei ole mitään apua.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KALSIUM - Lauantaina, 09.10.2010 klo 16:41  
+
0

Jagster kirjoitti:

Hieman vaikeaa saada puhdasta kalsiumia. Tai saa sitä, mutta ei se imeydy ja koirasta lähtee henki...

Tiedän kyllä :wink: Vähän kansankielisesti vaan asian ilmaisin.

Rehukalkilla meillä mennään. Onhan se 40kg aika iso, mutta ei se huonoksi mene ;) Ongelma on lähinnä siinä, että sitä täytyisi laittaa aika isoja annoksia, plus tarvitsee D-vitamiinia kylkeen. Mutta silti se on meidän käytössä ollut kustannustehokkain.


Selvä. Miten nopeesti teillä se 40kg kuluu (monta koiraa tietysti syömässä)? Ja paljonko semmoinen kustantaa?

Tämmöisiä valmisteita löysin...
APTUS MULTIDOG VET JAUHE
APTUS CALPHOSUM D VET JAUHE
...mutta onko noista mitään hyötyä kun niissä on Ca/P suhde 2:1?:mietiskel: Siis mun järjen mukaan noita lisäämällä tilanne on plusmiinusnolla. Vai olenko taas ihan hakoteillä?

Netissä surffatessa löytyi Eclipse rehukalkki jossa ainesosina Kalsiumkarbonaattia 95.8 %
magnesiumkarbonaattia, dirautatrioksidia, alumiinioksidia, piioksidia. Tuo olisi hieman järkevämmässä 6kg pakkauksessa ja ilmeisesti samaa tavaraa kuin se tuotantoeläimille tarkoitettu.

Munankuoriin minä en luota, koska olen nähnyt niiden tulevan liian usein sulamattomina läpi.

Tuota olen minäkin pohtinut vaikka en käytännön kokemusta omaakaan.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua
(Viestiä on muokattu lauantaina, 09.10.2010 klo 16:57)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KALSIUM - Lauantaina, 09.10.2010 klo 17:02  
+
0
Meillä tuo 40kg kestää ehkä puolen vuotta, vaikka saa siitä kanatkin. Hinta on jossain kahdeksan euron paikkeilla säkki. Ei siitä enää kilohintaa paljoa heru ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Ema

Ema
Viestimäärä: 65

VS: KALSIUM - Lauantaina, 09.10.2010 klo 18:41  
+
0
Mites kennelrehun rehukalkki? Sitä myydään kilon pöniköissä, ei sisällä fosforia.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 09.10.2010 klo 18:42)

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KALSIUM - Lauantaina, 09.10.2010 klo 20:19  
+
0
Ai sieltäkin saa :) No pitääpä ostaa sieltä.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: KALSIUM - Lauantaina, 09.10.2010 klo 23:27  
+
0

Dazzle kirjoitti:


Tämmöisiä valmisteita löysin...
APTUS MULTIDOG VET JAUHE
APTUS CALPHOSUM D VET JAUHE
...mutta onko noista mitään hyötyä kun niissä on Ca/P suhde 2:1?:mietiskel: Siis mun järjen mukaan noita lisäämällä tilanne on plusmiinusnolla. Vai olenko taas ihan hakoteillä?



Noita valmisteitahan nimenomaan käytetään kotiruokinnan lisänä. Sen mukaan mitä itse yritin laskeskella pentuni (joka on siis vahvasti lihapainotteisella kotiruokinnalla) kalsium-fosforilisän tarvetta, tulin sellaiseen lopputulokseen, ettei fosforia tule liikaa, vaikka kalkkivalmiste sitä sisältääkin. Olen syöttänyt pennulle vaihtelevasti erlilaisilla suhteilla olevia valmisteita, joissa on seassa muitakin vitamiineja (Kalkvita, Multipuppy) sekä luita. Itse olen ajatellut jotenkin niin, että antamalla eri pitoisuuksilla olevia valmisteita ja vaihtelemalla myös annoksen määrää (+ syöttämällä välillä luita), tulee ruokintaan sopivasti vaihtelua eikä toivottavasti mitään liikaa tai liian vähän. Hyvin tuo pentu vaikuttaisi kasvavan.

Mitä taas tulee aikuisen koirani ruokintaan, menee sen kalsiumlisät todella summanmutikassa. Uskon, että määrät tasaantuvat vaihtelun myötä.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KALSIUM - Sunnuntaina, 10.10.2010 klo 06:57  
+
0
Onko kukaan käyttänyt tätä: Kalkkirekku
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: KALSIUM - Sunnuntaina, 10.10.2010 klo 12:38  
+
0

Kerttuliini kirjoitti:

Onko kukaan käyttänyt tätä: Kalkkirekku



Olen käyttänyt, kunnes totesin, että meidän kodalla kalkkivalmisteessa olisi hyvä olla mukana myös fosforia. Ihan hyvä vaihteoehto on tuokin, jos tahtoo pelkkää kalkkia antaa.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KALSIUM - Sunnuntaina, 10.10.2010 klo 12:42  
+
0
Paitsi että Kalkkirekku on tosi kallista, jos vertaa esim. Kennelrehun kalkkiseokseen, joka ei myöskään sisällä fosforia.

Kalkkirekku n. 8-9€ / 300g
Kennelrehun kalkkiseos 5€/kg
:paapatus:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: KALSIUM - Sunnuntaina, 10.10.2010 klo 12:43  
+
0

Jagster kirjoitti:

Hieman vaikeaa saada puhdasta kalsiumia. Tai saa sitä, mutta ei se imeydy ja koirasta lähtee henki... Joukossa on aina fosforia.



Tämä oli mulle ihan uusi tieto. Minkähän verran sitä fosforia kalkkiseoksessa on, jollei sitä mainita tuoteselosteessa? Onko mitään yleispätevää sääntöä tästä? Voisi olettaa, ettei ainakaan kovin paljoa... Tietääkö kukaan?

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KALSIUM - Sunnuntaina, 10.10.2010 klo 18:15  
+
0

Kalkkirekku n. 8-9€ / 300g
Kennelrehun kalkkiseos 5€/kg
:paapatus:


Voi tsiisus mikä hintaero :eek: Ihan hyvä on vertailla näitä keskenään ettei tule tuhlattua tarpeettomasti rahaa.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: KALSIUM - Keskiviikkona, 13.10.2010 klo 19:42  
+
0

Jagster kirjoitti:


Rehukalkilla meillä mennään. Onhan se 40kg aika iso, mutta ei se huonoksi mene ;) Ongelma on lähinnä siinä, että sitä täytyisi laittaa aika isoja annoksia, plus tarvitsee D-vitamiinia kylkeen. Mutta silti se on meidän käytössä ollut kustannustehokkain.



Kuinka paljon tuon jättisäkin kalkkipitoisuus on, esim. miten teelusikallisessa on kalkkia? Netistä ei löydy mitään infoo tuolle rehukalkille. Miksi se tarvitsee sitä D-vitamiinia?

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KALSIUM - Keskiviikkona, 13.10.2010 klo 21:46  
+
0

Miksi se tarvitsee sitä D-vitamiinia?


Koska d-vitamiini parantaa kalsiumin imeytymistä ja auttaa sitä kiinnittymään luustoon.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28166
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6324
Viestejä yhteensä545663
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.04.2024 klo 13:45)