Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Perjantaina, 13.02.2015 klo 14:26

KennelRehun lohi ja D-vitamiini

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Perjantaina, 13.02.2015 klo 14:26  
+
0
Ostin koiralle 5 kg KennelRehun raakaa lohta ja ajattelin nyt kysäistä kuinka paljon arvelette tuossa olevan D-vitamiinia? Kyseessähän on kahden eri lohilajin perkuujätteet, eli päät, pyrstöt, evät ja ruodot. Pentu on tällä hetkellä raakaruokinnalla ja ainoa asia mikä mietityttää on se, saako tuo tarpeeksi D-vitamiinia. Syötän lohiaterian kerran viikossa. Purkista en D-vitamiinia kehtaa ruveta antamaan, jos se saa tarvitsemansa jo tuosta kalasta.
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Perjantaina, 13.02.2015 klo 20:33  
+
0
Nopealla googletuksella lohessa olisi 8 mikrogrammaa d-vitamiinia sadassa grammassa syötävää osaa. Tuosta en sit tiedä, onko rangoissa ja perkuujätteissä noin paljoa. Koiran tarve olisi 0,7 mikrogrammaa / kg. Per päivä. D vitamiinia tarvitaan joka päivä. 20 kg koira tarvitsee siis 14 mikrogrammaa ja lohta tarvittaisiin 200g lohta joka päivä.

Suosittelen ostamaan esim. kalanmaksaöljyä apteekista 10e ja siitä ruuan sekaan muina kuin kalapäivinä.

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Perjantaina, 13.02.2015 klo 21:35  
+
0
Meillä on kyllä päivittäisessä käytössä kalanmaksaöljy, mutta se yksinään ei taida kattaa pennun D-vitamiinitarvetta. Sen vuoksi mietin noita perkuujätteitä, että pitääkö niidenkin lisäksi antaa vielä D-vitamiinia purkista.
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Lauantaina, 14.02.2015 klo 11:08  
+
0
ootkos nyt ihan varma tuosta kalanmaksaöljystä? Mulla on mölleriä ja siinä on 10 mikrogrammaa 5 ml. Se on jo tuplat mun koiran tarpeesta. 1 rkl olis jo 30 mikrogrammaa eli yli 30 kiloisen koiran tarve vuorokaudessa.

Kalaöljyssä ei sen sijaan ole noin paljoa, ja sitäkin kuuluu antaa päivittäin. Ethän sekoita nyt siihen?

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Lauantaina, 14.02.2015 klo 11:11  
+
0
Ai niin, mä oon syöttänyt lisiä pennulle aikuispainon mukaan, tosin esim. tuota d:tä tulee aina yli tarpeen kun on vaikea annostella pienelle koiralle 2,5 ml kun kaadan suoraan kuppiin yleensä.

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Lauantaina, 14.02.2015 klo 13:40  
+
0
No mä olen antanut kalanmaksaöljyä 0,5 tl/vrk -> D-vitamiinia 5 µg/vrk. Lohta tuo saa viikossa 500 g, jolloin siitä tulee D-vitamiinia maksimissaan 3,7 µg/vrk (Fineli: 5,2 µg/100g). Eli yhteensä 8,7 µg/vrk. Jää miinuksen puolelle -36% (Katiskan laskurin mukaan). MUTTA, koska en usko että perkuujätteissä olisi tuota 5,2 µg/100 g, pitäisi D-vitamiinia varmaan saada jostain vielä lisää. Voin toki lisätä kalanmaksaöljyn määrää, mutta siitä tulee samalla A-vitamiinia ja E-vitamiinia, joita pentu ei tällä hetkellä tarvitse enempää. Noin 20%:n ylitys vitamiineissa tuskin on vaarallista (vaikka ovatkin rasvaliukoisia), mutta esim. tällä hetkellä minulla on käytössä 50 mg:n E-vitamiinipillereitä, joita ei saa pilkottua pienemmiksi. Eli jos lisään vaikkapa kalaöljyn määrää yhteen teelusikalliseen, E-vitamiinia tulee yhteensä vähintään 60 mg/vrk, joka menee jo plussan puolelle.

Noooh... Ehkä nuo pienet ylitykset joissain vitamiineissa eivät haittaa. Voisin toki myös lisätä lohen määrää, mutta se ei lukeudu tuon herkkuihin, joten mielellään en :P
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 14.02.2015 klo 13:41)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Lauantaina, 14.02.2015 klo 14:24  
+
0
Hmm, en usko että pienet ylitykset edes rasvaliukoisissa ovat haitaksi... Mulla tulee esim. a:ta ja e:tä aika epäsäännöllisiä määriä. Tuota kalanmaksaöljyä tulee varmasti laitettua usein kuppiin liikaa, ja lisäksi koira saa treeninameissa maksaa. Maksaa en muuten sitten syötäkään, koska nameja menee säännöllisesti. Ja joskus tulee aamuruoka annettua raksuina ja illalla saatan antaa kuitenkin täydet lisät. Silloin tällöin muistan laittaa auringonkukkaöljyä, koska muistelen ettei E:tä tule tarpeeksi kalanmaksaöljystä.

Mulla on jotenkin sellainen ajatus tässä ruokinnassa, että pääasia että olen laskenut koiran tarpeet ja tiedän suunnilleen miten sinne päästään ja mitä tärkeimpiä lisiä pitää antaa ja kuinka paljon. Katson koiraa: turkki on hyvä, kynnet ja anturat hyvät, ei liian lihava eikä liian laiha, urheilee sopivasti, uloste on suurimmaksi osaksi normaalin oloista.. Ja sillä selvä. Mulla on kaveri joka on syöttänyt BARF periaatteella villakoiraansa tosi kauan, eikä sillä ole mitään lisiä käytössä... Syöhän ihmisetkin joskus ihan miten sattuu. Joskus tulee syötyä kalaa tosi paljon ja joskus maksaa monta kertaa viikossa enkä mä sitä olossani huomaa, saati etten olisi syönyt aikoihin. Koiran kanssa on toisaalta helpompaa, koska koirien arki on helpompaa pitää tasaisena, ainakin ruokinta.

Ei ehkä kannata liian tarkkaan tuijottaa niitä katiskan taulukoita. :) Jakke Lehtosella on kuitenkin kilpailevia urheilukoiria, joiden ruokinta ja suorioutuminen on jotain vähän toista kuin peruslemmikkien. Mun velikin harrastaa painonnostoa ja syö vaikka mitä lisiä, en minä sellaisia ajattele tarvitsevani.

Jos se kennelrehun lohi ei oikein maistu, niin koita metsästää hyviä muikkutarjouksia. Mä kävin hakemassa taannoin ihan ruokakaupasta muikkua tolle koiralle puoleksi vuodeksi, maksoi 3,99 e/kg ja kuulemma 10kg laatikon ois saanut 2,99 e/kg. Voittaa varmasti mennen tullen ravintoarvoiltaan lohen perkuujätteet. Tosin helppo sanoa, kun on pieni koira, ja vieläpä sellainen, että se syö aina kaiken, mitä tahansa sille annetaan.

Jary

Jary
Viestimäärä: 99

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Lauantaina, 14.02.2015 klo 16:06  
+
0
Joo, ehkä tämä ei ole niin eksaktia tiedettä kun kyse on vain kotikoirasta :) Haluan vain varmistaa, että pentuna tuo saa kaiken mahdollisen terveeseen kehitykseen.

Muikut ovat ihan kelpo idea, niitä kun saa kesällä ihan oman kesämökin järvestä. Ainoa inhottava puoli niissä on tuon tapa kuljettaa kaikki suupalaa isompi olohuoneen valkoiselle matolle syötäväksi :D
Pitkäkarvainen collie "Demo", s. 1.9.2014

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KENNELREHUN LOHI JA D-VITAMIINI - Lauantaina, 14.02.2015 klo 16:26  
+
0
Koita kouluttaa sille luun syömis alusta. Aluksi istut siinä vieressä ja heti jos ruokaa lähdetään viemään alustalta, viet sen sinne takaisin. Pian voit jo siirtyä kauemmas mutta edelleen heti jos koira on aikeissa lähteä alustalta niin puutut siihen. Ja alusta esiin vain ruoka-aikoina. Pian huomaat että jo alustan esiin ottaminen saa aikaan hienoista innostusta. :D

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545687
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 16:00)