Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Torstaina, 02.06.2011 klo 19:36

Lisäravinteet

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9

visko

visko
Viestimäärä: 138

VS: LISäRAVINTEET - Perjantaina, 18.01.2013 klo 01:34  
+
0
Paljonkohan tuota d-vitamiinia saisi koiralle antaa? Googlaamalla löytyy, yllätys yllätys, aika ristiriitaista mielipidettä... Jos mulla on n. 25kg koira ja 10 mikron nappeja, onko nappi päivässä liikaa? Vai joka toinen päivä? Mitään erityisen raskasta liikuntaa se ei harrasta. Syötän lisänä pääasiassa kennelrehun kalkkiseosta, siinä ei näy olevan vitskuja ollenkaan...

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: LISäRAVINTEET - Perjantaina, 18.01.2013 klo 15:55  
+
0
Kattele Jakke Lehtosen Katiskasta vinkkejä. Siellä oli muunmuassa sellainen kohta missä selostettiin että jotkut antaa koiralle hieman isomman määrän välillä ja muuten ei sitten ollenkaan. Tai sitten päivittäin sen pienen annoksen.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

hakjaa

hakjaa
Viestimäärä: 20

VS: LISäRAVINTEET - Lauantaina, 19.01.2013 klo 12:19  
+
0

visko kirjoitti:

Paljonkohan tuota d-vitamiinia saisi koiralle antaa?



D-vitamiinin saannin ylärajaksi suositellaan 2,6 mikroa /MEkg. 25 kiloisen koiran tapauksessa siis noin 29 mikroa/vrk, eli ihan huoletta voit antaa yhden päivässä.

visko

visko
Viestimäärä: 138

VS: LISäRAVINTEET - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 18:19  
+
0
Kiitos. Olen varmaan tuijotellut sitten minimisaantisuosituksia, kun mietin onko 10mikroa/pvä liikaa. Olen mä Katiskaakin vilkuillut, mutta mullapa on tainnut mennä iloisesti sekaisin lisäravinteena saadut ja kokonaissaanti.:shifty: Meillä kun ei syödä nappulaa, niin siitäkään ei tule mitään lisää.

Onko mitään lähdettä tuolle ylärajasuositukselle?

hakjaa

hakjaa
Viestimäärä: 20

VS: LISäRAVINTEET - Sunnuntaina, 20.01.2013 klo 22:48  
+
0
Merja Hellemannin ja Petri Marjetan kirjoittamasta Koiran ruokinta -kirjasta tuo ylärajasuositus. Ja tuo oli siis aikuiselle koiralle. Pennulle rajat on korkeammalla.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: LISäRAVINTEET - Keskiviikkona, 23.01.2013 klo 09:47  
+
0
Monet kun tuota merilevää syöttelevät koiralle, niin onkos kellään kokemuksia Chlorella-levän syöttämisestä koiralle. Mietiskelin tässä, että onko sillä mitään muuta eroa merilevään kuin että se on makean veden levä :mietiskel:
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: LISäRAVINTEET - Keskiviikkona, 23.01.2013 klo 23:46  
+
0
Kun koira syö vain riisiä ja jauhelihaa niin mitä lisäravinteita sille tarttee antaa?

(Koira ei syö riisiä ja jauhelihaa mistään muusta syystä kuin siitä, että tällä hetkellä maha kestää vain niitä.)
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: LISäRAVINTEET - Torstaina, 24.01.2013 klo 21:50  
+
0
^ No B1 on tummassa riisissä, B2, B3, B5 ja B12 on lihassa. E-vitamiinia on myös vähän lihassa. Itse antaisin C-vitamiinia, sekä A- ja D-vitamiineja tuohon lisäksi.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: LISäRAVINTEET - Perjantaina, 25.01.2013 klo 06:08  
+
0
^^Myös kalsiumia, jos ei saa luita, kalkki-lisää tai kananmunakuorijauhetta. :)
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: LISäRAVINTEET - Perjantaina, 25.01.2013 klo 19:59  
+
0
^Kas, aivan! Se unohtui kokonaan :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

kanyini

kanyini
Viestimäärä: 7

VS: LISäRAVINTEET - Lauantaina, 26.01.2013 klo 19:11  
+
0
Voiko näitä antaa koiralle?

http://www.internetapteekki.fi/maitohappobakteeri-b-100-kaps-ratiopharm.html

Jemilia

Jemilia
Viestimäärä: 28

VS: LISäRAVINTEET - Sunnuntaina, 03.03.2013 klo 00:25  
+
0
Mikähän mahtais olla edullinen, kätevä ja toimiva vitskulisä raakaruokinnalla olevalle koiralle? Joku monivitamiini vai kannattaako syöttää joitakin vitamiineja tai hivenaineita erillään? Aptuksen multidogia tuntuu moni käyttävän, mutta aika kasan saa niitä nappeja isolle koiralle syöttää. Mutta mahtaakoha sellasta lisää ollakaan, että selviäis yhelle napilla. Jotain ihmisille tarkotettua? Vidan d-vitskua on kalkkilisän ohella nyt saanu ja se on ollu aika kätevä. Oishan niillä joku monivitamiinikin, mutta kukaan ei oo ainankaa puhunu sitä käyttävän niin en oo sit uskaltanu mutulla mennä. Lekureistakaan ei tän suhteen oo oikeen iloa ollu.

Koira siis on 40 kilonen suhteellisen aktiivinen aikuinen sekarotuinen leikattu uros, jolla ollu allergioitten ja mahan kanssa ongelmia ja siks nappulat on jätetty pois kokonaan.

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: LISäRAVINTEET - Sunnuntaina, 03.03.2013 klo 11:06  
+
0
^ Mulla on käytössä biofarmin sleddog vita ja sleddog mineral. Ne on alunperin kehitetty valjakkokoirille, joita äkkiä on se 6-10, joten tätä saa järkevissä isoissa pakkauksissa ja itse tavara on jauheena. Mulla kun on kolme koiraa, alkoi mennä hermo noiden pienien purkkien kanssa, kun tuntui, että koko ajan sai olla ostamassa lisää. Noita saa kolmen ja viiden kilon pakkauksissa, itse tilasin kumpaakin 3 kg:n purkin.
Purkissa on selkeät tuoteselosteet ja annostusmäärät, sekä treenattaville että vähemmän työtä tekeville koirille. Ja noita voi syöttää yhtä hyvin sekä kokonaan raa-alla oleville että sekaruokinnalla oleville koirille. Meillä esim. 2 paljon liikkuvaa kotikoiraa ja yksi treenattava urheilukoira, jotka on kaikki sekaruokinnalla.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: LISäRAVINTEET - Sunnuntaina, 03.03.2013 klo 12:08  
+
0
Arg, miten tää näiden vitamiinien selvittäminen voi olla näin vaikeaa! Vaihdoin nyt 10kk ikäisen koiran nappulasta raakaruualle, jolloin pitäisi tietysti hankkia niitä vitamiinilisiä. Tällä hetkellä syötän toisena annoksena lihaa (nautaa, sikanautaa, kanaa, kalkkunaa, jotain riistaa yms.) ja vähän kasviksia tai pellavasiemenrouhetta liotettuna. Sitten toisena annoksena syötän puolet lihaa ja puolet lihaluuseosta, joka tulee ehkä pysymään samana tai sitten vaihtumaan pelkäksi lihaluuseokseksi sen mukaan, miltä uloste vaikuttaa jatkossa. Vielä menee liiasta luusta helposti ummetukseksi vaikka kuitujakin ruokavaliossa on riittävästi. Pari kertaa viikossa annan sisäelimiä ja pari kertaa viikossa kalaa. Lisäksi kerran päivässä menee nutrolinin pentuversiota.

Nyt koitin sitten laskea näitä vitämiineja katsomalla ensin minkä verran niitä on siinä nappulassa, mitä syötettiin ennen. Laskeskelin sitten siitä vuorokausiannoksesta, että esim. A-vitamiinia pitäisi saada 1730 KY eli mun käsittääkseni tuo vastaa 519 mikrogrammaa. No, jos tätä verrataan sitten esim. tuohon ylläolevaan tuotteeseen, josta saadaan jo tuosta lisäravinteesta enemmän vitamiinia kuin on tarve, niin miten noita nyt uskaltaa syöttää kun tällä hetkellä koira saa kuitenkin noista lihoista ja sisäelimistä jo jonkin verran vitamiineja. Sitten jos syötän jotain lisäravinnetta, jossa on jo valmiiksi tarpeeksi vitamiinia niin äkkiähän niitä on tuplamäärä tarvittavaan nähden.

Olisiko teistä järkeä syöttää jotakin lisäravinnetta kuitenkin harvakseltaan turvaamaan vitamiinien saannin, mutta ei ihan sitä päivittäistä annostusta kuitenkaan? Meillä liikutaan useamman kerran viikossa rankemmin, käydään agilityssä ja aloitellaan canicrossia eli ruuan ja vitamiinien tarve on ehkä senkin takia korkeampi.

Kalsiumia nyt ainakin täytyy hakea lisäksi ja varmaan otan niitä vitamiinejakin mukaan. Olisi kiva jos noissa lihoissa ja luissa lukisi paketin kyljessä valmiiksi kaikki määrät niin ei tarvitsisi lähteä arvailemaan kuinka paljon niissä on mitäkin. Kun sitten ne voisi laskea ja verrata vaikka nappulaan ja jatkaa elämää paremmin mielin.

Niin, jos joku ihmettelee, miksi ylipäänsä vaihdoin tosta nappulasta pois niin siksi kun kolme eri nappulamerkkiä aiheutti kakkaamistarpeen 3-4 kertaa/vrk, enkä halunnut että toisella on koko ajan kakkahätä tai että ruoka ei imeydy kunnolla. Myös vaihtelevuus on hyvä asia koska ruoka maistuu paremmin.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Jemilia

Jemilia
Viestimäärä: 28

VS: LISäRAVINTEET - Sunnuntaina, 03.03.2013 klo 19:30  
+
0
^^Kiitos vastauksesta! Noitahan se on meijänki hankittava. Vaikuttaa varsin kätevältä. Kas, kun ei oo moiset aijemmin kohalle osuneet. Onks noilla saatavuus kehno vai enkö oo vaan liikuskellu silmät auki? Tilaamalla tietysti onnistuis kätevästi. Äkkiseltään vilkastuna näyttäis ainanki vul noita myyvän. Ootko ite sieltä tilaillu? Saa toki vinkata muitakin paikkoja.

Oishan tuossa itellä toinen sekaruokinnallakin oleva eikä sillekään tietysti pahaa tekis. Jotenkin vaan aattelin oleellisempana lisiä tuolle raakaruokinnalla olevalle. Mutta hyvä tietää, ettei ainakaan haitaks oo, vaikka syöttäs nappuloiden ohellakin.

Meillä ei tosiaan mitään ihmettä harrastella ainakaan vielä, mutta ollaan kuitenki aika reippaita puskailijoita. Irti juostaan useempi tunti päivässä ja sään mukaan uijaan, vejellään jne.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.03.2013 klo 19:35)

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: LISäRAVINTEET - Maanantaina, 04.03.2013 klo 08:28  
+
0
Joo VUL:n kautta oon ite tilannut, mut niitä pitäs kuulemma saada myös tilattua pyynnöstä liikkeisiin, jotka myy muutenkin biofarmin tuotteita. Mut toi VUL:n postimyyntipalvelu on ihan kätevä, tulee kuitenkin lähimpään postiin:)

Meillähän on koirat tosiaan kans sekaruokinnalla, niinkun taisin jo mainitakin, joten syötän sit vaan ton pienemmän annostuksen mukaan. Tietysti meillä tulee kausia, et menee enemmän raakaa, jollon suurennan annosta. Nyt mennään keskimäärin 60/40 ruokinnalla raa-an hyväksi, joka on ollut aika ideaali ja toi lisäravinne on sopinu musta siihen kuin nappi päähän.

Yhdelle koiralle tai muutamalle pienelle noi pönikät on vaan niin isoja, et kannattaa valita jokin muu tuote, mut heti kun on yhteensä yli 40 kg koiraa niin alkaa kannattaa, koska päiväystä noissa kuitenkin riittää. Mun koirille tulee yhteispainoksi vähän reilu 50 kg, joten ne kuluttaa noita kohtuullista tahtia, niin et ehdin käyttää just hyvin ennen päiväyksiä, ilman et tarttee joka kuukaus ostaa uusia. Kannattaa muuten huomioida, että pöntöissä on samankokoiset mitat, mutta ne vastaa eri määriä, koska hivenainetuote on tiheempää kuin vitamiiniversio.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Jemilia

Jemilia
Viestimäärä: 28

VS: LISäRAVINTEET - Tiistaina, 05.03.2013 klo 21:16  
+
0
Kiitosta jälleen! Pistämpä heti tilauksen vetämään ni säästän kaupassa juoksemisen vaivanki. Onhan näillä yhteispainoa jo pikkasta vaille 80kg, että eiköhän tuo meilläkin kulu ennen vanhentumista.

Tiikerililja

Tiikerililja
Viestimäärä: 59

VS: LISäRAVINTEET - Tiistaina, 05.03.2013 klo 22:20  
+
0
Mä melkein suosittelisin tuon Sleddog Vitan/Mineralin tilalle tätä:

http://www.agrimarket.fi/Harraste_elaimet/hevoset/hevosrehut/supreme-horse-care-multimineraali-8-kg/

Siinä olis vitskut ja kivennäiset samassa :) Mitä pikaisesti katselin niin 20 g annoksella saa koiran kokoselle (30+ kg) ihan passelisti kaikkea. En tiedä mitä nuo Biofarmin tuotteet maksaa mutta tämä on ainakin hyvin edullista.

Tuoteseloste
Mitä koiralle kuppiin - www.tiikerililjan.blogspot.fi

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: LISäRAVINTEET - Perjantaina, 08.03.2013 klo 00:01  
+
0
Mun koirat syö nykyään pääasiassa raakaruokaa (lihaa, luita, kasvissosetta) mutta kerran-pari viikossa annan nappulaa, koska haluan, että voivat tarvittaessa huoletta syödä nappulaa esim mennessään hoitoon tai jos ei ole raakaruokaa sulana. Opettelen vielä itse tätä raakaruokintaa ja vaihtelevia tuntuu olevan ohjeet eri tahoilta.

Nyt haluaisin vähän tietää lisää lisäravinteista. Millä perusteella valitsette mitä lisäravinnetta käytätte? Käytättekö kuuriluontoisena, jatkuvasti vai tarvittaessa lisättynä, eli esim kun kyseisen päivän ruuasta ei tule tarpeeksi jotain?

Joku tuolla mainitsi, että "kalsiumia pitää ainakin lisätä" ja itse taas olen ymmärtänyt, että jos koira saa lihaisia luita niin niistä tulevan kalsiumin pitäisi riittää...?
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.03.2013 klo 00:04)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: LISäRAVINTEET - Keskiviikkona, 13.03.2013 klo 21:16  
+
0
Miten paljon koirien/kissojen MSM-jauhe eroaa esimerkiksi ihmisteb ja hevosten vastaavasta jauheesta? Tutulta kuulin, että jossain hevosten MSM-tuotteessa oli ollut annoateluohje myös koirille, mutta itse en ole löytänyt.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6265
Viestejä yhteensä545428
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265759
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 16:15)