Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Keskiviikkona, 30.07.2014 klo 20:06

Pennun liian vähäinen ruokinta

Hannab

Hannab
Viestimäärä: 5

PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Keskiviikkona, 30.07.2014 klo 20:06  
+
0
Apua! Minulla on neljän kuukauden ikäinen koiranpentu jota olen ruokkinut täysin väärin nyt kaksi kuukautta. Heräsin tilanteeseen kun huomasin että pentuni etujalat ovat painuneet ranteesta alas ja jalat harottavat vahvasti ulospäin. Olen tyhmästi luottanut koiratietoisen ystäväni sanaan siitä mikä ruokinta riittää pennulle ja tänään eläinkaupassa myyjä sitten ohjeisti minulle oikeita määriä/ oikeaa ruokaa ja tajusin että olen kaksi kuukautta syöttänyt pentuani todella pahasti väärin, on saanut murto-osan ruokaa siitä mitä sen olisi kuulunut saada. Oloni on aivan hirveä ja kannan järkyttävää syyllisyyttä siitä että olen pilannut pentuni. Nyt tottakai muutan ruokinnan oikeaksi mutta kertokaa te jotka tiedätte, onko mitään mahdollisuutta siihen että jalat korjaantuisivat vielä? Koira on kleinspitz.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Keskiviikkona, 30.07.2014 klo 20:51  
+
0
^Onko pentu sitten liian laiha, jos ruoan määrä on ollut vähäinen?

Tämän linkin takaa löytyy ketju, jossa on useampi sivu keskusteltu pentujen jalkojen kääntymisestä.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Hannab

Hannab
Viestimäärä: 5

VS: PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Keskiviikkona, 30.07.2014 klo 21:02  
+
0
Luinkin jo tuon keskustelun. En ole asiaa huomannut paksun turkin vuoksi mutta kyllä pentu on liian hoikkanen. Nyt ruokamäärä on nostossa. Osaatko sanoa kuinka nopealla tahdilla ruuan määrän uskaltaa nostaa?

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Keskiviikkona, 30.07.2014 klo 21:12  
+
0
^Noin pienestä koirasta ei ole kokemusta, joten ei mitään havaintoa, että miten paljon ne edes syövät. Onko pentu miten ahne? Jos sen vatsa ei ole pohjaton kaivo, niin varmaan kokeilisin, että miten paljon siihen uppoaa ja lähtisin sen kautta säätämään ruoan määrää kohdalleen.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Cartian

Cartian
Viestimäärä: 3

VS: PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Keskiviikkona, 30.07.2014 klo 23:54  
+
0
Minulla on Mittelspitziksi kasvanut Kleinspitz uros ja nyt myös Mittelspitz urospentu, 3kk ikäinen. Olen antanut noin 0,5 - 0,75 dl vedessä paisutettua ruokaa säännöllisesti neljä kertaa päivässä. Toki määrä riippuu myös ruoasta (meillä lihapohjainen, vehnätön nappula). Olen tähän määrään myös huomioinut koulutuksessa käytettävät namit.

Muistan myös aikoinaan tuoreena pennun omistajana antaneeni kaksi ensimmäistä päivää pennulle liian vähän ruokaan. Pentu kyllä aterioinnin jälkeen ilmoitti vinkumalla ja ruokakippoaan katsomalla olevansa vielä nälkäinen. Tulipahan tämän jälkeen opittua annostelemaan oikein. :peukku:

Suosittelisin lisäämään päivä kerrallaan annosta vähän, kunnes tarvittava määrä sitten saavutetaan. Jos antaa tarvittavan määrän suoraan, voi koira oudokseltaan puklauttaa ruoan ulos. Eli oman koirani kohdalla kasvattaisin määrää vähän aina päivä kerrallaan. :aurinko:

EDIT: Niin ja noista jalkojen asentojen korjaantumisista en osaa sanoa. :mietiskel: Joissakin tapauksissa ne saattavat korjaantua, mutta riippuu yksilöstä. Eläinlääkäriltä kannattaa rokotuksen yhteydessä kysyä mielipidettä asiasta. :cool:
Mittelspitz uros Voli 04/14
Mittelspitz uros Pepe 07/13
(Viestiä on muokattu torstaina, 31.07.2014 klo 00:06)

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Torstaina, 31.07.2014 klo 13:17  
+
0
Liian laihan/aliravitun koiran tunnistaa kylläkin laihuudesta (kylkiluut törröttää jne.), ei siitä että etujalat ovat vääntyneet. Suurimmalla osalla koiranpennuista kääntyy jalat ulospäin jossakin vaiheessa kasvua ja ranteetkin ovat osalla painuneet. Toisilla normalisoituu ja toisilla ei. Perintötekijöistä ja kasvusta semmoset on kiinni.

Ihan silkasta uteliaisuudesta kysyisin: Jos et ole edes tunnustellut koiran kylkiluita, niin miten voit tietää koirasi saaneen liian vähän ruokaa? (tämän käsityksen sain ainakin ketjun viesteistä). Se on ainakin itsestäni ainoa keino pysyä kärryillä siitä, että onko koira sopivan painoinen.

Olen itse kokenut parhaimmaksi ottaa itse asioista selvää koiran ruokinnan suhteen kuin luottaa sokeasti ulkopuolisiin ihmisiin. Koiramaailmassa yksi sanoo yhtä ja toinen toista ja kaikki väittävät oman väitteensä olevan puhdasta faktaa, mutta harvalla on kuitenkaan mitään väitteidensä takana. Ei eläinkaupan tädit ja sedät ole välttämättä sen valveutuneempia kuin kukaan muukaan. Omia tuotteitaan ne siellä pyrkivät myymään ihan samalla tavoin kuin kaikissa muissakin kaupoissa pyritään.
Vpn 06/13

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Perjantaina, 01.08.2014 klo 13:28  
+
0
Eikös rokotukset ole ajankohtaiset? Antaisin eläinlääkärin arvioida pennun oletetun laihuuden. Noin pienen helposti lihottaa lihavaksi ja sehän ei ole myöskään terveellistä. Eläinlääkärin kanssa voisi keskustella millaista ruokaa tarvitaan ja hän samalla kertoo oman näkemyksen pennun jaloista.
Pienen koiran pentu syö tosi vähän kerrallaan. Jokainen koira on yksilö ruuan sopivuuden mukaan. Yksi tarvitsee ruokaa Xyzåäö 0,5 dl ja toinen 0,75 dl. Aineenvaihdunta, ravintoaineiden imeytyminen ym ovat erilaiset. Ja toisen jätökset ovat pieniä kikkareita ja toinen taas vääntää pökäleitä.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

Edwin

Edwin
Viestimäärä: 6

VS: PENNUN LIIAN VäHäINEN RUOKINTA - Perjantaina, 08.08.2014 klo 12:55  
+
0
Kuinka paljon koirasi painaa? Itselläni on 5 kk kleinspitz uros, joka puolestaan on vähän liiankin hyvin syönyt ja takajalat kääntyvät vähän ulospäin.. Kannattaa tosiaan käydä eläinlääkärissä kysymässä sekä jaloista että painosta, turha sitä itse on stressata. Tuokin söi ekan kuukauden tosi huonosti kun ei maistunut, sitten alkokin maistumaan vähän liian hyvin..

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28162
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545653
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 08:15)