Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 15.05.2010 klo 17:47

Pennun ruokinta ja ruoan määrä

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20

Sudenkorento

Sudenkorento
Viestimäärä: 60

PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Lauantaina, 15.05.2010 klo 17:47  
+
0
Hei!
Minulle on tulossa tämän kuun lopussa suomenlapinkoirapentu. Koiran ruokintaan olen sen verran paneutunut, että tiedän suurinpiirtein mitä kannattaa syöttää (eri teollisuusnappuloiden laadusta ym.). Haluaisin kuitenkin muidenkin mielipiteen siihen, miten koiraa olen ajatellut ruokkia ja lisäksi mieltäni on askarruttanut sellainen kysymys että kuinka paljon ruokaa tulisi yhdellä kerralla tarjota?
Neljä kertaa tulen siis koiraa päivässä näin pentuna ruokkimaan, kasvattaja on antanut Jahti&Vahti penturuokaa jota olen ajatellut koiralle jatkaa. Lisäksi olen tilannut Orien-nimistä kuivamuonaa (rankattu todella korkealaatuiseksi tietääkseni) jota olen ajatellut lisätä Jahti&Vahti -nappuloiden sekaan. Lisäksi joillekin aterioille lisäksi kypsennettyä kanaa, jauhelihaa (tästä on ollut paljon väittelyitä että pitääkö se olla raakaa vai kypsennettyä, niin teen kompromissin ja annan vähän raakaakin sekaan), kypsennettyä kalaa, piimää, riisiä...
Mutta kuinka paljon kullekin aterialle? Onko kaksi desiä sopiva (siis nappuloita, noita muita ajattelin antaa tavallaan 'höysteeksi')? Tai kyllähän sen huomaa jos koira ruokaa jättää mutta entäs kun syö kaiken niin silloin ei tiedä onko sopivasti vai liian vähän? Ihan aluksi olen ajatellut turvottaa nappulat, ja siirtyä vähitellen kovempaan, että jossain vaiheessa turvotan vain puolet ja näin. Vai kuinka kannattaisi tehdä?

En tiedä oliko täällä jo aihetta käsittelevä paikka, siirtäkää sinne jos on tarpeen :)
Sekarotuinen Suri -10

Rushdie

Rushdie
Viestimäärä: 142

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Lauantaina, 15.05.2010 klo 23:49  
+
0
Yksityiskohtaisia neuvoja en tuntemattomalle koiralle ala antaa, mutta yleisesti: Itse olen antanut kasvuikäisen pennun syödä ihan niin paljon kuin sille vain maistuu. Meillä kaikki pennut ovat osanneet itse säädellä syömisensä, eikä esimerkiksi lihomisesta ole ollut pelkoa. Pentu ei missään nimessä saa olla lihava, mieluummin hiukan hoikka kuin yhtään tuhti. Lähtökohtaisesti pennulle voi kyllä tarjota ruokaa niin paljon kuin sille vain maistuu, tarkkailee vain ette ala lihoa.

Lihat kannattaa minusta antaa raakana, mutta ei kypsentämisestäkään nyt sen suurempaa haittaa ole. Lisäksi kasvava koira tarvitsee runsaasti rasvaa, eli öljyä ja ihraa ruokaan kannattaa kyllä lisätä. Itse en omakohtaisesta kokemuksesta Orijenia kehu, mutta kai se toisille sopii. Vähän turhan vähärasvaista se on. Jos annat lihaa reippaasti, kannattaa sekaan antaa esimerkiksi jauhettua kananmunankuorta suunnilleen annostuksella yhden kananmunan kuoret per kilo lihaa, ettei kalsiumin saanti jää suhteessa liian alhaiseksi.
Hälytysryhmäpelastuskoira, BH Voitto (X -04)
Pelastuskoiraoppilas, FI MVA BH AD Veikko (mudi -07)

Power is nothing without control!

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 08:19  
+
0
Jos syötät kuivamuonaa, riisin lisäämisessä ei ole oikeastaan mitään mieltä. Mieluummin sekin osa lihaa.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 10:23  
+
0
Jos annat ruokaa neljä kertaa päivässä ja lisänä on lisuja, niin 2dl nappulaa per kerta on liikaa. Millaista määrää kasvattaja on syöttänyt? Yleensä on hyvä jatkaa samalla määrällä ja pikkuhiljaa lisäillä sitä. Paras on seurailla pentua. Jos lihoo, annetaan vähemmän, jos laihtuu, annetaan enemmän. Itse olen tehnyt niin, että esim. aamu ja päiväruoka on nappulaa ja iltaruoka lihoja ja lisuja. Eli en koita pieneen määrään tunkea vähän kaikkea sekaisin, vaan jaan eriruokintakerroille lihat. Heittoarviolla suomenlapinkoirapennulle sopiva määrä neljällä ruokailukerralla on noin desi napua per kerta.

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 16.05.2010 klo 10:25)

Sudenkorento

Sudenkorento
Viestimäärä: 60

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 17.05.2010 klo 22:17  
+
0
Kiitos kommenteista :) Eiköhän tästä jotain onkeen jäänyt.
Sekarotuinen Suri -10

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 22:50  
+
0
Tähän samaan aiheeseen (kai) liittyen. Muistaisin, että vanhalla palstalla tätä käsiteltiinkin jo, mutta aiheeseen palaten...

Eli ostin pennulle tollasen pentu-Kongin. Se täytetään sitten jollain mönjällä ja annetaan koiralle puuhasteltavaksi. Mitä siihen on parasta laittaa? Myyjä kertoi, että esim. voi tunkea nappulaa (normi annoksen sijaan), ja siihen vaikka sekoittaa juustoraastetta ja heittää mikrouuniin.

Onkohan tarkoitus laittaa ne nappulat kuivina vai lioteltuna.. tiedän, varmaan tyhmä kysymys =) Mut auttakaa nyt avutonta ;)

Muita hyviä vinkkejä, mitä tuohon voisi tunkea? Lihamakaronilaatikkoo? Yms?

Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 23:52  
+
0
^Mä olen laittanut esim. päivän sapuskaa :) Jauhelihaa, liha-puuromössöä tms. Ostin myös kerran semmosta maksatahnaa jonka sisällöt syynäsin tarkkaan. En anna koiralleni(kaan) mitään aromivahvennemoskia. Eli melkein mikä vaan semmonen pehmyt/tahmainen sopii Kongin sisään. Mun mielestä nappulat ei ole kovina hyviä, koska ne tippuu sieltä pian pois. Koira rauhoittuu Kongin kanssa paljon paremmin kun joutuu käyttämään kieltään herkkujen saamiseen ;)
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 23:52  
+
0
Voisinkin kysyä tässä samalla asiasta jota olen joutunut tässä pohtimaan... Baialla on ollut vähän mahavaivoja ja nappula on menossa vaihtoon. Olen nyt kuitenkin syöttänyt sitä n. viikon täysin ilman nappulaa ja antanut "itsetehtyä" ruokaa. Sapuska on koostunut pääpiirteittäin kaurapuurosta, kanan/naudan/possun jauhelihasta, porkkanasta, rypsi- ja kanaöljystä sekä lisäravinteista (Multipuppy, kalkkijauhe, spirulina). Alussa kaurapuuron osuus oli suuri, maha kun oli herkillä. Mössö on myös ollut kokonaan kypsennettyä. Pikkuhiljaa olen lisännyt lihan osuutta ja tänään tekemässäni satsissa olikin 500g jauhelihaa+ 1,5dl kaurapuurohiutaleita+ 2 porkkanaa+ 0,5dl rypsiöljyä+ vitskut. Toi satsi menee luultavasti melkolailla päivässä, puolessatoista.

Mikäli koiraa siis syöttää, syystä jos toisesta, ihan tällein omin reseptein, niin kuinka iso osa ruoasta pitäisi olla lihaa? Kuinka iso osa hiilaripitoista ravintoa kuten puuroa? Entäs tuollaista vähähiilarista kasvista kuten porkkanaa? Kaurapuuroa olen nyt antanut siis suurimmaksi osaksi sen mahaa rauhoittavan vaikutuksen ansiosta.

Normaali ruokavalio tuolla on koostunut niin, että puolet ruoasta on nappulaa, puolet lihaa+vähän porkkanaa. Usein myös kananmunaa, maksaa, sydäntä, kanan rasvaa yms. lisukkeita. Myös poron lihaisia luita sekä luuydintä on annettu lähes päivittäin. Nyt kuitenkin katsellaan rauhassa mitä maha kestää ja mitä ei. Voihan olla, ettei ruokavaliossa olekaan edes ongelmia, toi kun vetää maasta mahaansa kaikkea kivaa eli kyseessä on voinut olla joku mahapöpökin.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/
(Viestiä on muokattu maanantaina, 31.05.2010 klo 00:07)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 31.05.2010 klo 12:01  
+
0
^ Mä olen aina omaani syöttänyt asenteella "vähintään puolet lihaa, mieluiten enemmän". Monet on kuitenkin sitä mieltä, että lihaa saa olla korkeintana puolet. Meillä ei koiran maha kuitenkaan kestänyt niin isoja puuro/kasvissosemääriä, joten lihaa oli pakko lisätä, eikä meillä ainakaan ollut mitään ongelmia asian suhteen.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 31.05.2010 klo 12:50  
+
0

lihaa saa olla korkeintana puolet



Miksi vain puolet?
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 31.05.2010 klo 13:03  
+
0
Onhan tuossa myös se ongelma, että on vaikea hahmottaa lihan/puuron/kasvisten todellista suhdetta... Lihassa on paljon vettä, samoin kauravellissä keittämisen jälkeen.
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 19:33  
+
0
Tässä ketjussa varmaan voin kysyä tästä, eli missä vaiheessa olisi hyvä siirtyä kahdesta ruokintakerrasta yhteen päivässä? Pentu on nyt 7kk ja 6kk ikäisenä siirryttiin kahteen ruokintakertaan.

Baia

Baia
Viestimäärä: 102

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 02.06.2010 klo 19:44  
+
0
Silloin kun koira jaksaa kerralla syödä sen määrän ruokaa, minkä se päivässä tarvitsee. Eli riippuu aika paljon ruoan määrästä. Jos ruoka on tuhtia (Rasvat, protskut), sitä menee vähemmän jolloin pentu jaksaa aiemmin syödä sen määrän kerralla. Jos ruokaa taas kuluu enemmän energian saamiseen, voi olla että täytyy odotella ruokintatapojen muuttelua siihen, että ruoka- annos pienenee. Yleensähän jossain vaiheessa pentu ei kuluta enää niin paljon energiaa kuin ennen ja sitä kautta sitten ruoan määrä pienenee...
Bywater Cauyga 11.2.2010 ♥
http://baianpiilo.blogspot.com/

Ema

Ema
Viestimäärä: 65

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Lauantaina, 19.06.2010 klo 22:34  
+
0
Jos laitatte" lihaa puolet", laitatteko 100g lihaa ja 100g nappuloita? Vai säädättekö sen mukaan minkä verran nappulassa on lihajauhoa, että kokonaismäärä on puolet, huomioiden silloin tietysti myös kuiva- ja tuoreen lihan eron? Jos pentupussin kyljessä väitetään sisältävän lihajauhoa 43% (J&V pentu) ja päiväannos pyörinyt nyt siinä 120gramman tietämissä, paljonko antaisitte jauhista lisäksi? Pentu saa nappulan ja jauhiksen (kalkkunaa, heppaa, nautaa, possua, lammasta...) lisäksi kala- ja pellavaöljyä päivittäin, kananmunan keltuaista pari- kolme viikossa + luiita ja joskus murremixejä.

Ema

Ema
Viestimäärä: 65

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Lauantaina, 19.06.2010 klo 22:39  
+
0
^ja tämähän nyt ei tietysti koskenut pelkästään pennun ruokintaa, vaan yleisesti. Oletteko muuten lisänneet vai vähentäneet lihan määrää suhteessa nappuloihin pentuajan jälkeen? Ja nyt tämä olisi jo tosiaan kuulunut tuonne sekaruokinta- ketjuun..

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 14:05  
+
0
Mä olen lisännyt lihan määrää suhteessa muuhun ruokaan pennun kasvaessa. Pienenä lihaa meni 1/4, sitten 1/3 ja nyt puolet. Ruokintakertojen mukaan siis meni, aina yksi ateria lihaa ja muut nappulaa. Nyt syö kerran päivässä ja laitan silmämääräisesti puolet lihaa ja puolet muuta (yleensä nappulaa).
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 14:23  
+
0
Mä olen lisännyt lihan määrää suhteessa muuhun ruokaan pennun kasvaessa. Pienenä lihaa meni 1/4, sitten 1/3 ja nyt puolet. Ruokintakertojen mukaan siis meni, aina yksi ateria lihaa ja muut nappulaa. Nyt syö kerran päivässä ja laitan silmämääräisesti puolet lihaa ja puolet muuta (yleensä nappulaa).
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

romsu

romsu
Viestimäärä: 25

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 24.10.2010 klo 13:40  
+
0
Tähän aiheeseen liittyen kysyisin, että koska lopetitte pennun ruoan turvottamisen, (jos siis ikinä turvotitte). Oma pentunti on nyt 3kk, eikä oikeen enää syö turvotettuja nappuloita, + kermaviili/piimä tai jauheliha sekoitusta? Joskus taas vetää kulhon kokonaan tyhjäksi?
Ja koska vähensitte pennun ruokinnan 2krt/pv?

Niin ja vielä, koska lisäätte ruokinnan määrää ja kuinka paljon?
~ Tiibetinspanieli Roomeo 19/07/2010
http://www.lasileija.blogspot.com
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.10.2010 klo 14:13)

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 24.10.2010 klo 22:22  
+
0
^ Henk.koht. turvotus on mun mielestä vähän turhaa. Ja jos koira ei tykkää enää syödä, niin älä turvota. Mun pentu syö kupista kuivaa mutta opetustuokioissa turvotettua niin ettei jää rouskuttelemaan vaan keskittyy.

Sarahia kirjoitti:

Heittoarviolla suomenlapinkoirapennulle sopiva määrä neljällä ruokailukerralla on noin desi napua per kerta.


Jotain tuota luokkaa minäkin sanoisin. Huomasin tuossa että laskennallisesti ruokaa pitäisi syöttää aika huima määrä, eli esim. mun 8vk slk pentu painaa 4,5 kg ja suositus lienee 8-10% ruokaa painosta eli ruokaa pitäisi syöttää 400g mikä on litra J&V pentunappulaa... Tosin tuo prosenttimäärä onkin tosi epämääräinen koska ruokahan voi olla rasvaista, vähäräsvaista, viljapitoista, viljatonta jne.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 10.11.2010 klo 11:12  
+
0
Meillä koira ollut kasvattajalla vapaaruokinnalla joten aluksi ihmetteli meillä kun ruokaa ei ollutkaan kokoajan saatavilla.
Annamme nyt kolme kertaa päivässä ruuan (suurinpiirtein klo7-9, klo15-17 ja klo.20-22). Joka kerta n.1dl nappuloita + jotain lisuketta vähän esim piimä tai raejuusto.
Turvotamme silloin tällöin, koira syö kupin tyhjäksi olivat ne sitten turvotettuja tai ei :D

Ruokahalu tuntuu vain kasvavan kun päivät kuluu. Tänään aamulla söi ennätysnopeasti kupin tyhjäksi ja selvästi kaipaili lisää. Oletin n.3dl/pvä olevan ihan hyvä määrä, mutta emme täysin tiedä minkä kokoinen koirasta on tulossa joten jos ruokahalua riittää niin voisi antaa vähän enemmän.
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265838
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 06:30)