Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 15.05.2010 klo 17:47

Pennun ruokinta ja ruoan määrä

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 16.11.2010 klo 15:59  
+
0
Meillä kasvattaja vaihtaa ruoan ennen luovutusta Royal Canin Junior -ruoaksi, jota oon ajatellut jatkaa. Mutsi toi tollaisia kilon pakkauksia lihasekotuksia koirille (Mustista ja Mirristä vissiin ostettuja), mitä ite syöttävän koirilleen. Lisäksi oon miettinyt, että nappuloita/lihaa sekoittaisi aluksi esim. viiliin. Teollisia purkkiruokia oon ajatellut antaa vaan silloin tällöin, meillä kun on muutama koira saanut niistä epämukavia oireita (kutinaa, ihottumaa, vatsavaivoja...). Jokainen tietysti tavallaan!

Neljä kertaa päivässä ajattelin pennun aluksi syöttää ja oon cockeria varten kyselly kasvattajilta noilta annoskokoja. Meillä kun on yleensä ollut pikkasen isompia koiria, niin en noista annoskooista ole ollut ihan varma.

Ootteko yleensä antanut kuivanappulat ihan sellaisenaan vai turvottanut eka vedellä? Ja miten teillä menee noi ruokailut; annatteko esim. kaksi kertaa päivässä nappuloita ja kaksi kertaa "märkäruokaa"? Vai teettekö jotain mixauksia?
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

iBox

iBox
Viestimäärä: 743

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 16.11.2010 klo 16:05  
+
0

kiivilintu kirjoitti:

Ootteko yleensä antanut kuivanappulat ihan sellaisenaan vai turvottanut eka vedellä? Ja miten teillä menee noi ruokailut; annatteko esim. kaksi kertaa päivässä nappuloita ja kaksi kertaa "märkäruokaa"? Vai teettekö jotain mixauksia?



Meillä nappulat turvotettiin muutama viikko kotiutumisen jälkeen, sitten annoin kuivana, että olis vähän hampaille töitä. Pentu ei reagoinut muutokseen mitenkään.

Pentu saa ruoan kolme kertaa päivässä (aamu, päivä, ilta). Aamulla ja illalla on sama; nappulaa, piimää ja cesar-ruokapurkista pari lusikallista märkälihaa. Päivällä sitten nappulaa, raejuustoa ja piimää. Aamulla lisäksi tilkka öljyä ja kananmuna pari kertaa viikossa.

MUOKS: Ajatus katkesi..
Edellisten lisäksi/vaihteluna saa välillä riisiä, jauhelihaa yms ruoan sekaan. Välillä päiväruoka korvataan raakaluulla.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 16.11.2010 klo 16:07)

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 16.11.2010 klo 18:47  
+
0
Meilläkin pennun ruokinta on aika samanlainen kuin yllä.
Olen melkein luovutusiästä lähtien ruokkinut kolme kertaa päivässä omien aikataulujen takia. Aamulla ja iltapäivällä ruoka koostuu useimmiten nappulasta ja lihasta. Yleensä turvotan naput tai heitän vettä joukkoon vähän ennen ruuan antamista. Iltaruoka on kokonaan omia mössöjä sisältäen mitä milloinkin, lisäravinteita unohtamatta.
Mun mielestä pennun ruokinnasssa (ja myös aikuisten) on tärkeää, että ruoka on monipuolista. En pystyisi antamaan pelkkää nappulaa.

Ei muuten kantsi luottaa pussinkylkien annostusohjeisiin. Paras tapa on tarkkailla koiraa.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 16.11.2010 klo 18:48)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 16.11.2010 klo 21:15  
+
0
Joo ite en myöskään antaisi pelkkiä nappuloita. Ajatuksena olis tehdä myös kerran päivässä ateria "omista mössöistä" elikkä lihoja, piimää/viiliä jne. Luita aion kanssa alkaa pennulle hankkimaan (ei siis markettia leikkiluita, vaan ihan kunnon lihaisia luita).
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 14:50  
+
0
^ja^^, samaa mieltä. Eihän sitä itsekään halua samaa ruokaa syödä päivästä päivään. Nappulaa oma pentu kuitenkin saa joka päivä, ainakin yhdellä aterialla. Yleensä lisään siihen piimää joukkoon. Muuten se saa raakaa jauhelihaa, kalaa, kananmunia ja joskus jotain ruoantähteitä. "Aamupuurona" annan yleensä Yrjölän puuroa, josta penska tykkää kuin hullu polkasta. :)

muoks. Alkuun turvotin nappulat kasvattajan neuvon mukaan, mutta jossain vaiheessa tuo alkoi mielestään olla niin iso tyttö, että ei mitään vauvojen mössöä syö. Nappulat halutaan siis kuivana, tosin kippaan sitä piimää mukaan, mutta juuri ennen syömistä vasta, ettei ne nappulat vaan ehdi turvota yhtään. :roll:

Niin ja sellaista piti kysyä, että te, jotka annatte nappulan lisäksi muutakin ruokaa, niin annatteko myös jotain ravintolisiä? Olenko ihan pöpelikössä, kun kuvittelen, että pentu saa nappulasta tarvitsemansa vitamiinit yms, vai pitäisikö lisäillä ruokaan jotain?
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 17.11.2010 klo 14:57)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 17.11.2010 klo 17:02  
+
0
Mä oon ymmärtäny, että jos nappuloitakin syödään, niin ravintolisät ei ole välttämättömiä. En tosin oo ihan varma, ite olin ajatellu, että kun käydään rokotukset ottamassa niin olisin eläinlääkärin kanssa jutellu noista ruoista, olisi ainakin osannut ammattilaisen neuvon sanoa, että kuulostaako siltä, että jotain lisiä pitäisi antaa...

Kävinpä tänään hakemassa Mustista ja Mirristä vähän luita tonne pakastimen pohjalle jemmaan jo valmiiksi pennun tuloa varten. Minkä ikäisenä ootte yleensä alkanut noita luita antamaan?
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Perjantaina, 19.11.2010 klo 15:57  
+
0

Vilkko kirjoitti:

Niin ja sellaista piti kysyä, että te, jotka annatte nappulan lisäksi muutakin ruokaa, niin annatteko myös jotain ravintolisiä? Olenko ihan pöpelikössä, kun kuvittelen, että pentu saa nappulasta tarvitsemansa vitamiinit yms, vai pitäisikö lisäillä ruokaan jotain?



Mä en ainakaan mitään ole antanut :O kun tuota tuoteselostetta lukee niin kyllä siinä ihan mukavasti vitamiineja ym näyttäisi olevan :)
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 20:10  
+
0
Mä annan ravintolisiä riippuen siitä kuinka paljon koira saa muuta ruokaa kuin kuivamuonaa. Meillä menee kalkkia, C-, E- ja B-vitamiineja silloin kun katson sen tarpeelliseksi. Kalkkiseoksessa on myös kivennäisiä. Mun mielestä kuivamuonien vitskut ja muut ei kauheen paljon oo jos koira syö vähän. Meillä menee nappulaa noin 100-150g päivässä.

Luita annoin 3kk:n ikäisestä lähtien kun ruoka kiinnosti vähän enemmän. Vahdin tietysti silmä kovana ettei luunpala jää kurkkuun ja pentu tukehdu mutta ihan turhaan huolehdin. Ongelma meillä on lähinnä ollut se ettei kerralla pentu syö paljon ja luu menee pilalle. Täytyy olla siis aika pieni luu jos tuoretta/raakaa luuta antaa.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 20:28  
+
0

Rekityttö kirjoitti:

Ongelma meillä on lähinnä ollut se ettei kerralla pentu syö paljon ja luu menee pilalle. Täytyy olla siis aika pieni luu jos tuoretta/raakaa luuta antaa.



Mä valkkasin Mustissa ja Mirrissä sieltä pakastealtaasta justiinsa sellasia pienempiä paloja luuta noin aluksi, ettei menisi pilalle... Ja jos tuntuu ettei sitten kelpaa millään, niin onneksi on vanhemmilla luita syöviä koiria niin eipä mee ainakaan hukkaan :roll:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 28.11.2010 klo 19:34  
+
0
Meillä saa pentu lisäravinteena Piimaata, eläinlääkäri neuvoi syöttämään kun tuo popsi niin kauheasti kiviä pienempänä. Nyt ei olekaan enää niin kivien perään. C-vitamiinia menee myös, 500mg päivässä, pissatulehdusten ehkäisyyn.

Ruoka Lunalla on aika monipuolista, perusrunkona First Choise pentunappula, yleensä kuivana 1 ateria, 2 muuhun ateriaan tulee sitten vaihtelevasti piimää, raejuustoa, jauhelihaa, lohta, possunsuikaleita, rypsiöljyä, puuroa, perunaa, porkkanaa, kuivaa leipää tai mitä nyt sattuu olemaan, vaikka omien ruokien tähteitä jos ei ole liian mausteista. Lisänä Luna saa pari kertaa viikossa luita (sellaisia "kuivattuja", missä kuitenkin vähän lihaa kiinni vielä), naudannilkat on pop tällä hetkellä, hirven luut myös näyttää maistuvan hyvin. Joskus myös jotain täyte-tms herkkuluita tai hampaita putsaavia tikkuja tms, mitä niitä nyt on. Raakoja luita en ole antanut, kun olen päätellyt, että niistä lähtee melkoinen sotku. Ja hyvinpä nuo kuivatutkin tekee kauppansa, pentu kaluaa yhdellä istumalla kaiken mitä irti saa ja hampaat on hyvin lähtenyt niitä jyrsiessä, maitohampaat siis. Extraherkkuina jotain perus juustoa ja nakkia sitten, äitini oli jopa koiraa varten ostanut jotain kallista lihahyytelöä (aika liikuttavaa), ihmekös mummulaan mennään aina onnesta soikeana... :nauru:

Ruuan määrää en ole koskaan punninnut tai mitannut, aika mutu-tuntumalla olen apetta antanut, ja todennut määrät sopivaksi, kun pentu on kasvanut tasaista vauhtia, voi hyvin ja on energinen, kakat normaalia ja on kuitenkin sopusuhtaisen hoikka. Ruoka maistuu aina hyvin, koskaan ei ole kuppiinsa mitään jättänyt. Ja kaikki on kelvannut mitä vaan ikinä keksinyt tarjota. Pikku ahmatti.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 29.11.2010 klo 12:15  
+
0

TwoBeans kirjoitti:

Meillä saa pentu lisäravinteena Piimaata, eläinlääkäri neuvoi syöttämään kun tuo popsi niin kauheasti kiviä pienempänä. Nyt ei olekaan enää niin kivien perään.


Olisko silloin ollut kuivaruoka huonoa ja siis vaihdon paikka?
Kuivaruokiin ei pitäisi olla pakko lisätä mitään ylimääräistä, vaan niiden pitäisi täyttää koiran kaikki tarpeet (kovassa rasituksessa on eri asia). Jos koiralle tulee selviä puutosoireita, niin silloin nappula on mielestäni surkeaa.

MarlinVarmint

MarlinVarmint
Viestimäärä: 2

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 30.11.2010 klo 14:06  
+
0
Meillä pentu söi n. 3-3,5kk ikäisenä mahansa täyteen (15kpl) peukalonkokoisia kiviä. Pääsi karkuun pihakivetykselle ja sarjatulella nakkeli kiviä naamaan sittempä alkoi joka suunnasta pulppuamaan kiviä kuin RAY:n hyvän tahdon automaateista konsanaan. Neuvottiin antamaan vitamiinilisiä, kalkkia, rautaa jne jne. mikään ei auttanut.. se vain söi niitä kiviä siltikin. Ei kuulemma tarvihe mitää kummallista syytä, eihän koiralla ole puutostilaa silloinkaan kun erehdyksissään nielee sukan tms.

^hyvin pitkälti kivi vko elettiin parsalla, vedellä ja parafiiniöljyllä.

Tällä hetkellä meidän 5kk vanha bullineito saa sapuskaa seuraavasti:
Joka päivä yötä päivää on kopissa napukuppi (1st choisen penturuokaa) josta häviää ehkä n. 2desiä päivässä joskus enemmän joskus vähemmän.
Joka päivä saa lihaa/lihaisia luita tms.
Joskus ruuasta riippuen myös kotiruokaa.

Aamulla n. 8aikaan viskaan jauhelliha-riisi annoksen missä on myös lohiöljyä sekä vitamiineja.
(Vaihtelen jauhelihan, lihapalojen, rasvalihojen, broileri palojen sekä kalaa melkein päivittäin, pysyy mielenkiinto kaikkea ruokaa kohtaan :D todettu sekin että 2pvn peräkkäin jauheliha maistuu jo pahalta) Tätä soosia tulee n. 150-200g

Napukuppi on tavallaan päiväsapuskana kun itse olen koulussa, jätän paljon kuivattuja luita missä myös jonkin verran lihaa syötäviksi ja muutakin ruokatekemistä kuten mm. kongi.
Iltapäivästä saattaa saada kotiruuan jämiä (koirankuppi laskikuppina, mitä muut eivät ole jaksaneet syödä koira saa)

Illalla n. 8 aikaan uudet soosit tällä kertaa, mutta samoista aineksista ja sitä syötetään 200g tai enemmän

Kaikki menee eikä lihomisen merkkejä ole.. Jotkut sanoneet että annan liikaa ruokaa mutta minusta sopiva määrä, eipähän ole nälissään :D

Paljonko te yleensä liikutte pennun kanssa?
Itse joudun käymään päivittäin lenkkeilemässä, kytky lenkki n. pari km ja irtaallaan saatetaan tempasta jopa 5km eikä tunnu tuolla missään kaiken hyvän lisäksi on sitä omalla pihalla riehumista ja sisällä lelujen kanssa toikkarointia, eli tosi aktiivista sakkia täällä.

Otin neuvosta vaarin ja hautasin sen kun eräs tuttava sanoi ettei saa liikkua niin paljon, energiat purettiin sitten kaikkeen mahdolliseen ja kämppä oli hävityksen kauhistus. Mitään ei oltu syöty mutta kaikki oli kaadettu jne. :D Eli vauhtia oli piisannut sitten seinien sisäpuolella.
Jos voin ottaa sen sinulta se on minun, se mikä on sinun on myöskin minun, se mikä ei ole sinun on varmasti minun ja se mikä on minun ei todellakaan ole sinun.

Bull terrieri, kuin 3vuotias lapsi koira-asussa.

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 30.11.2010 klo 17:38  
+
0
^ Toihan kuulostaa hyvältä :) Ainakin mä olen ymmärtänyt niin että nyrkkisääntönä pentu saa syödä niin paljon kuin jaksaa ja samoin liikkua niin paljon kun vaan jaloista lähtee. Tuolla reseptillä mun karvakasa voi oikein hyvin.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 30.11.2010 klo 18:44  
+
0
Mä olen kuullut saman nyrkkisäännön joskus mutta nyt jos noudattaisin sitä, niin ahne pentu söis niin paljon että lihois ja se taas ei olisi hyvä juttu.

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 30.11.2010 klo 23:12  
+
0
Niin, totta kai. Mun penneli vaan sattuu säätelemään itse syömisiään juuri oikein.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 14:37  
+
0
Mutta tuota nyrkkisääntöä ei voi siis yleistää kun ei toimi kaikilla.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 16:37  
+
0
Joka koiran kanssa juttu katsotaan erikseen. Ollaan yleensä toimittu niin, että pentu on saanut syödä lähtökohtaisesti niin paljon kun haluaa ja jos sitten on lähtenyt lihomaan, niin määrää pienennetty. Kauheen vaikee lähtee ketään neuvomaan, kun tilannetta ei tiedä. Liian vähän ei oo hyvästä, mutta ei myöskään liian paljon.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 17:40  
+
0

Rekityttö kirjoitti:


Ongelma meillä on lähinnä ollut se ettei kerralla pentu syö paljon ja luu menee pilalle. Täytyy olla siis aika pieni luu jos tuoretta/raakaa luuta antaa.



Menee pilalle? Kyllä meillä ainakin saattaa yksi luu pyöriä pitkäänkin kuvioissa ja välillä sitä aina narskutellaan. Eipä nuo mitenkään pahalta ala haista, eikä pennulla ole tullut mitään vatsaoireitakaan. Ja ihan raakaa hirvenvasan luuta olen antanut. Koira kaluaa ensin kertaistumalta luun päältä kaikki ihanat liharutaleet, kalvot ja rustot. Sitten se tosiaan palaa luun pariin myöhemmin ja narskuttelee luuydintä esiin.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 17:42  
+
0
Niin voiko koiranpennulle ruveta antaa jo ihan 8viikkoisesta joka päivä raakaa lihaa?? ja sitten vois vielä lisäksi ehkä jotain pentunappulaa ostaa? Hmm tää voi olla ehkä tyhmä kysymys.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 01.12.2010 klo 17:44)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 18:22  
+
0
No, meillä aloitettiin 2,5 viikkoisesta, koska emällä oli hiukan hintsusti maitoa (10 pentua), mutta normaalisti mennään 3-4 viikkoon ennen kuin aloitetaan kiinteä. Ja se on aina raakaa lihaa.

Joten eiköhän 8vk ole ihan sopiva aika aloittaa ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 01.12.2010 klo 18:22)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.03.2024 klo 23:00)