Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 15.05.2010 klo 17:47

Pennun ruokinta ja ruoan määrä

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 20

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 08:41  
+
0
Pieni pentu on vielä sen verran, miten sen sanoisi, "kehittymätön", että ei varmaan kovin paljon tarvi pelätä että maha menisi sekaisin, kun ei ole vielä ehtinyt tottua mihinkään tiettyyn ruokaan. Mä olen syöttänyt pennulle mm. kalkkunaa, sikanautaa, hirveä, broiskua, lohta, siis kaikkea, mitä vanhempikin koira syö. Eikä sillä ole mennyt mistään maha sekaisin, ja olen siis antanut uuttakin lihaa aina ihan normiannoksen. Kananmunia olen antanut pienestä asti myös, ekan kerran ehkä 8-viikkoisena. Nän pienelle (koira 11 kg) olen antanut vain yhden munan kerrallaan muun ruoan joukkoon.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Anselmi

Anselmi
Viestimäärä: 9

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 09:27  
+
0
Kiitoksia hirmusesti Sillycow ja Kinoko !
Olen kuullutkin kennelrehusta paljon hyvää, mutten ole sitten kuitenkaan tutustunut itse nimeä pidemmälle. Nyt tutustuin huolella ja ajatuksella ja näyttäisi siltä, että Luca tosiaan saa kunnon lihaa piankin!

Valitettavasti Lucan maha nyt onkin sekaisin.. Viime yönä tuli todella löysää kakkaa, aamulla ulos sama juttu. :neutral: Aamulla annoin pelkkää nappulaa enkä turvottanut, laitoin vain vettä vähän sekaan. Söi kaiken kerralla ja reippaasti (eilen/toissapäivänä söi vähän "näykkien").
Mikä näin yleisestikkin auttaa jos vatsa on löysällä tai päin vastoin kovalla ? Tästäkin olen kuullut monen moista versiota, mutta nyt teiltä tuli niin hyvin vastauksia liha kysymykseeni niin kysyn tästäkin :peukku:
Australianpaimenkoira "Luca" 1/2o11

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 11:18  
+
0
Vastaan vielä tuohon liha-asiaan :) Meillä koira saa sikanautaa, kalkkunaa, lohta, kanaa, possun palalihaa, riistaa ym.. Ei ole mennyt kertaakaan maha sekaisin kun olen ensimmäistä kertaa antanut. Samalla tavalla kuin Kinokokin, minä olen antanut ihan kunnon annoksen ekalla kerralla. Kananmunaa olen antanut ihan alusta alkaen lihamössöön mukaan. Olen antanut suurimmaksi osaksi raakana, kanan kypsennän. Itselleni ruokaa tehdessä saatan joskus antaa ruskistettua jauhelihaa, samalla ruokahalulla syö kuin raakaakin. Lihaa ostan täällä Tampereella Barffinetistä.

Ja tuohon mahan löysyyteen. Meillä on parhaiten toiminut pieni paastoaminen (pari viikkoa takaperin oli aamulla löysää kakkaa, jätin aamuruoan välistä, söi illalla, seuraavana aamuna oli normaalia kakkaa).
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 13:18  
+
0
Meillä heittää Jedin maha välillä sekaisin ja yksi yö tuli oksennustakin. Tein samoin kun banaani, eli Jedi paastosi aamuruoan ja sitten menikin ohi.

Luulen meillä ton vatsan sekaisin menon johtuvan siitä, että Jedi on viime aikoina alkanut ahmimaan ruokansa hirveällä vauhdilla. Menisköhän sellasen reilun kolmen, ison ruokalusikallisen jauhelihamössön syömiseen aikaa 5-10 sekunttia... Oon alkanut nyt sekoittamaan lihan joukkoon muuta, mm. nappuloita, kermaviiliä tai kananmunaa, että olisi vähän vaikeampi syödä. Nappulat aloin taas turvottamaan, koska muuten nekin tuntuu häviävän tosi nopeasti :mietiskel: Onneksi ne nykyään kelpaavatkin myös turvotettuna.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 18:28  
+
0
Valitin joskus sitä että Riki ei syö tarpeeksi. No, ei se syö vieläkään :D Syö ehkä pari kertaa viikossa sen verran kun pitäisi, muuten tosi vähän tai välillä ei mitään. Kyllä sille kaikki muu maistuu paitsi oma nappula :P En tiedä mitä pitäis tehdä. Siis ihan sama sinäänsä syökö koira vaan desin nappulaa päivässä jos ei kerran ole nälkä, mutta saako se tarvittavia vitamiineja ym tarpeeksi? Pitäiskö harkita vitamiinilisien ym syöttämistä..
En oikein tiedä mihin ruokaan kannattais vaihtaa. Koira siis ei oikeasti syö lähellekään edes puolia mitä pussin kyljessä neuvotaan. Ja haluan nyt painottaa että en kysele siksi että pelkään koiran laihtuvan ym koska tiedän koirien syövän kun niillä on nälkä, mutta saahan se syömästään ruuasta kaiken tarpeellisen ja tarpeeksi?
Koira saa siis silloin tällöin lisänä jauhelihaa, öljyä, raejuustoa, puuroa jne.. Ne menevät yhdessä sujauksessa, nappuloille nyrpistää.
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 19:09  
+
0
^ Koitapa laittaa Riki vaikka viikoksi pelkälle nappulalle ilman lisukkeita :wink:.

Carlos on nyt muutaman kerran jättänyt osan nappuloistaan syömättä, vissiin ihan normaalia mutta väistämättäkin sitä huolestuu, kun edellisellä kerralla (marras-joulukuun vaihteessa...) ruokahaluttomuus johtui hengitystietulehduksesta :neutral:... Noh, ehkäpä tarkkailen vielä tilannetta.
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 22:50  
+
0
^ Voihan se ruokahaluttomuus johtua hormoneistakin. Carlos on jo sen ikäinen että "vika" voi olla siinäkin.

Muoks. Koiran nimi oikein. :ttou:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 13.03.2011 klo 22:50)

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 23:24  
+
0
OT: Mistä saa riista lihaa? Ja mihin hintaan?

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 14.03.2011 klo 16:08  
+
0

sillycow kirjoitti:

OT: Mistä saa riista lihaa? Ja mihin hintaan?



Kannattaa varmaan googlettaa. Meillä on niin paljon metsästäviä tuttuja ja sukulaisia, että sieltä saadaan hirveä ja peuraa. Jos tuttavissa on metsästäjiä, niin kannattaa kysellä niiltä.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Maanantaina, 14.03.2011 klo 18:12  
+
0
^hitsi kun kukaan tuttu ei metsästä! Tai no naapuri ehkä mun käsittääkseni, mutta eiköhän niillä mene lihat omiin suihin. Vauhti-raksusta sais ilmeisesti hirven lihaa, mutta mutta...no,täytyy googlesta tosiaan katella.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 17.03.2011 klo 14:27  
+
0
sillycow, huomasinpas juuri, että Kennelrehulla on valikoimissaan poroa raakana ja kypsänä! Kannattaa käydä kurkkimassa tuolta linkin takaa.

Mulla on kauhea ongelma (joka luultavasti tuntuu isommalta kun on oikeasti) joka alkoi, kun käytiin eläinlääkärissä pari viikkoa sitten ja lääkäri sanoi, että saisi vähän vähentää ruokaa Jediltä. Kysyin sitten ohjeita, kun meillä syödään raakaruokaa ja nappulaa vuorotellen ja ei lääkäri osannut mitään ohjetta antaa, totesi vaan että "anna sopivasti". Nyt oon sitten vähentänyt ruokailut kahteen, noin kello 8.00 ja 17.00, jolloin Jedi saa pääasiassa raakaruokaa ja nappuloita annan palkkana pitkin päivää noin 20-50 nappulaa päivässä. Silti musta jotenkin näyttää, että Jedi vaan lihoo ja lihoo... En uskaltaisi enää alkaa vähentämään tota ruokamäärää. Liikutaankin tosi hyvin, melkein joka päivä Jedi riekkuu muiden koirien kanssa ja lenkeillään päivittäin. Mikähän tässä ruokinnassa sitten mättää? :eek:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 17.03.2011 klo 15:11  
+
0
Siinä mättää määrä. Tai kalorien määrä. Valitse itse ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 17.03.2011 klo 15:54  
+
0
^^ Poro ei ole virallisesti riistaa tosin.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 17.03.2011 klo 20:32  
+
0
Kiivilintu, onko teidän nappula kovin tuhtia (rasvapitoista)? Entä liha, annatko rasvaista lihaa vai esim kanaa, kalkkunaa...? Ja mitään ylimääräisiä herkkuja ei siis tule noiden koulutuksessa annettavien nappuloiden lisäksi? Tuli mieleen että esim luissa ja teollisissa puruluissakin on eroja, toisista ei saa kaloreita juuri yhtään, ja toisista jonkun verran. Kannattaa nuokin huomioida. Kuinka nopeasti painoa tulee? Onko Jedi jo kasvanut siihen kokoon, mihin sen oletetaan jäävän vai kasvaako se vielä? Joskus pennuilla tuntuu olevan kasvupyrähdyksiä, että jonkun aikaa painoa ja koipea tulee hirmuisesti, välillä taas tasaisemmin. Mites ne kuuluisat kylkiluut?
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 17.03.2011 klo 23:32  
+
0
Jedi ei ole tosissaan vielä oikeassa korkeudessaan, tai sitten siitä tulee tosi matala cockeri jos näin on... Kyllä sillä on taas jalat kasvanut parissa viikossa kamalasti, joten pitäisi kokoa tulla vielä lisää. Kylkiluut tuntuu kyllä, mutta ei kovin selvästi eli on siinä rasvaa päällä. Selkärankakin tuntuu kyllä ihan selkeesti. Jotenkin musta tuntuu välillä, että toi koira on vaan ihan turvoksissa... Ettei vaan olis joku allergia tai jotain? Tai sitten mä vaan ruokin väärin...

Meillä syödään paljon kanansiipeä ja -kaulaa, lohimassaa (missä taitaa siis olla kokonaisena jauhettu lohi), jauhelihaa, naudan mahaa, NEU:ta ja AktiiviPuhtia silloin tällöin, sekä toisinaan sisäelimiä (naudan munuaista, broiskun sydäntä, naudan maksaa jauhettuna) ja kalaa (yleensä seitiä). Lisäksi Jedi saa rustoluun kerran viikossa ja sillä on tuolla tollainen polvilumpio, mitä se saa järsiä, mutta eipä se siitä isoja paloja saa irti ja se on tollanen kuiva kannikka ilman luuydintä enää...

Mitään ylimääräisiä herkkuja Jedi ei saa. Nappulana meillä menee tollanen Purinan kana-riisi-aktiivinappula, mitä meille suositeltiin eläinkaupassa pentunappulan sijaan (monet kasvattajat käyttävät kyseistä nappulaa myös pennuille).

Määristä sen verran, että Jedi saa kanansiipiä yhden/ateria, kauloja kolme/ateria ja noita muita ruokia kaksi ruokalusikallista eli sellasen pienen kupin pohjallisen.

En jotenkin uskaltais kauheesti enää vähentää ruokaa kun sitten pelkään, ettei se saa kaikkia tarpeellisia ravintoaineita ja että siltä pettää luusto alta, niinkun meidän yhdellä kissalla petti (kun emo vieroitti liian aikaisin ja on saanut väärää ruokaa pikkupentuna)...
Pääosassa Jedi ja ne toiset.
(Viestiä on muokattu torstaina, 17.03.2011 klo 23:36)

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Torstaina, 17.03.2011 klo 23:56  
+
0
Mä pitäisin luustolle suurempana riskinä ylipainoa. Eli joko ruokaa vähemmäksi, tai kevyemmäksi tai sit liikuntaa lisää jos pentu ei liiku juurikaan. Minkä verran se muuten saa liikkua?
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 17.03.2011 klo 23:56)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Perjantaina, 18.03.2011 klo 08:44  
+
0
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/elain/luuston-kasvu
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Perjantaina, 18.03.2011 klo 13:01  
+
0

Tigru kirjoitti:

Mä pitäisin luustolle suurempana riskinä ylipainoa. Eli joko ruokaa vähemmäksi, tai kevyemmäksi tai sit liikuntaa lisää jos pentu ei liiku juurikaan. Minkä verran se muuten saa liikkua?



Jedi liikkuu aika reilusti. Joka päivä tehdään noin tunnin lenkki ja vähintään joka toinen päivä se saa juosta muiden koirien kanssa koirapuistossa tai metsässä. Eli mun mielestä liikutaan ihan hyvin.

Ehkä me siirrytää syömään pääasiassa kanaa ja kalkkunaa, kun ne on kevyempiä ja jätetään noi muut lihat vähemmälle...?

P.S., nyt ei tartte pelätä että luusto menee alta kun kävin juttelemassa noista lisäravinteista ja sain ohjeet, että päivinä jolloin Jedi ei saa luista lihaa niin pitää antaa tollasta kalkki-vitamiini-lisää! Jospa tää tästä lähtis... Ei Jedi siis mitenkään ihan järjettömän lihava vielä ole ja saa nähdä vaikuttaako se jotain, kun lähtee turkki lyhyeksi kohta (nyt on aika hankala tutkia kovin tarkasti tota kokoa kun on kihara turkki pörröturkki päällä...)
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Tiistaina, 22.03.2011 klo 18:30  
+
0
Jeejee riki syö taas (siihen malliin ku ei ois koskaan ruokaa saanutkaan), ihanaa :) vaihdettiin sit rc:hen vaikka kyseistä "muotimerkkiä" oonki vastustanu. Testattiin muutamaa nappulamerkkiä, kaikki kelpasi ja rc oli näistä paras, siis hinta&laatu. Ei tätä penturuokaa enää montaa kuukautta syödä ni ihan ok oli maksaa nyt tuosta pussista. On kyllä kivaa kun koira taas syö.. Energiaakin on enemmän (tai sitte vaan kuvittelen;))
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: PENNUN RUOKINTA JA RUOAN MääRä - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 18:03  
+
0
Rotikka urokseni 8vkoa saa päivässä pentunapuja n. 5 desiä. On hirveän vaikea jotenkin katsoa paljon on sopiva määrä. Koira kuitenkin aika paljon on mukana touhussa jo. Eli ulkoilee paljon vapaana. Vähemmän tuntuisi jo liian vähältä ja enemmän tuntuu siltä, että eihän se sapuska kerkeä mahassa laskeuta kun uutta jo pitäisi antaa. Annan ruoan siis n.3-4 tunnin välein. Viimeisen ruoan saa 2100 noin ja ensimmäisen 7-8 välillä.
Sen lisäksi koiralla on leluja joista saa napuja kun niitä jaksaa pyöritellä, tosin en täytä niitä joka pvä! Ja muuta pureskeltavaa, esim sian saparo ja porsaan kuivattua "jotain", en muista mitä :D
Koira on kolmessa päivässä jo kasvanut mielestäni,kylkiluut kyllä tuntuu jne.

Apua, en halua pilata pentuani liian vähällä tai paljolla ruoalla. Alan olemaan hysteerinen :D
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 09:30)