Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 27.08.2013 klo 12:24

Raakaruokinta ja BARF 2

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 20

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 28.04.2014 klo 21:17  
+
0
Kuivalihaa menee pidemmillä reissuilla :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 28.04.2014 klo 22:22  
+
0
Seuraava tyhmä kyssäri: ihan ihmisten kuivalihaa, vai onko koirille jotain omaakin? :mietiskel: :nolo:
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 28.04.2014 klo 22:53  
+
0
^Koirille myydään ihan omaakin kuivalihaa, mutta toki ihmisillekkin tarkoitettua voi syöttää jos sellaista suolatonta löytää.

(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.04.2014 klo 22:54)

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 29.04.2014 klo 09:52  
+
0
Pörri sai eilen epilepsiakohtauksen. Ei ole saanut niitä moneen kuukauteen. Voisiko ruokinnan muutoksella olla vaikutusta kohtausten syntymiseen? Ei olla edes oltu kokolihalla vaan puolet on ollut nappulaa. Muuten broileria jauhelihana tai koipireitenä.

Siksi kysyn täältä puolelta koska raaka liha on ainoa muutos mikä on tehty.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 29.04.2014 klo 09:53)

EK05

EK05
Viestimäärä: 128

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 29.04.2014 klo 10:09  
+
0

Sarahia kirjoitti:

^Koirille myydään ihan omaakin kuivalihaa, mutta toki ihmisillekkin tarkoitettua voi syöttää jos sellaista suolatonta löytää.



Tai tekee itse omat kuivalihat :) riippuu varmaan tosin lihan laadusta kuinka hyvin se onnistuu, kovin rasvainenhan ei helposti kuivahda. Mutta itse ollaan tehty ihan vihannes/sienikuivurilla ulkopaistista etc. tietääpähän sitten "mitä saa".

janssyy

janssyy
Viestimäärä: 54

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 02.05.2014 klo 12:06  
+
0
Raakaruokinta kiinnostais kovasti! Vaikuttaa vaan vielä niin monimutkaiselta, että taidetaan alotella 50/50 mallilla. Meillä koirat aina silloin tällöin saaneet lihaa, kun sitä ollut saatavissa, hyvin molempien massut kestäny, ja näyttää maistuvan paremmin ku hyvin!
Nyt tein ekan tilauksen kennelrehulle, hinnat ainaki vaikuttivat määrään suhteutettuna edullisilta. :peukku:

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 03.05.2014 klo 08:42  
+
0

Fay kirjoitti:

Pörri sai eilen epilepsiakohtauksen. Ei ole saanut niitä moneen kuukauteen. Voisiko ruokinnan muutoksella olla vaikutusta kohtausten syntymiseen? Ei olla edes oltu kokolihalla vaan puolet on ollut nappulaa. Muuten broileria jauhelihana tai koipireitenä.

Siksi kysyn täältä puolelta koska raaka liha on ainoa muutos mikä on tehty.



Mä en todellakaan ole mikään eläinlääkäri joten mutulla vaan mietin, että olisiko tuo kohtaus kytköksissä lisääntyneeseen valoon? Viime viikollahan oli aivan järkyttävän valoisaa :nauru: ja monet tuttavat kellä on migreeni sai voimakkaita kohtauksia. Hämärä muistikuva mulla kyllä on että olisin lukenut jostain että punasta lihaa kannattaa välttää epilepsiasta kärsiville ja suosia kalaa ja vaaleita lihoja, ihan niin kuin nivelrikossakin. En nyt vaan millään muista mistä tämän luin... Ja minkälaiset perustelut sitten tällaiselle väittämälle olisi :mietiskel:
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 03.05.2014 klo 22:43  
+
0
^Valo? Oikeasti? En ole kuullut tuollaista. :mietiskel: Tulin itse siihen tulokseen että koira ei ole mahdollisesti syönyt lääkettään, koska liha tuskin on syynä tuohon. Ja tosiasiassa kukaan ei tiedä mistä tuo meidän epilepsia johtuu, itse olen koko ajan ollut sitä mieltä että se on jotain muuta kuin pelkkää epilepsiaa, eli syyhän voi olla ihan mikä vain.

Vaan sittenpä tuli jo seuraava kysymys. Mistähän johtuu että Bella haisee jollekin kummalliselle? En ole koskaan haistanut tuollaista hajua. Se haisee ikäänkuin jollekin...aineelle. Siis että jokin aine voisi haista tuollaiselle. Ovat syöneet broilerin ja kalkkunan jauhelihaa, vähän porsaan luita, vähän broilerin selkärankaa, broilerin kauloja, koipireittä, vähän kasviksia soseena (ainakin salaatti, banaani, porkkana) ja pellavansiemenöljyä. On alkanut vähän sen jälkeen kun siirryttiin pois nappuloista. Koira pestiin kaksi päivää sitten mutta haju vain jatkuu. Voisiko vaikka tuo öljy aiheuttaa tuota?
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
(Viestiä on muokattu lauantaina, 03.05.2014 klo 22:44)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 08.05.2014 klo 20:03  
+
0
^ Vois ehkä ollakin tuo öljy. Vehnä sotki partakarvansa kerran kunnolla pellavansiemenöljyyn ja se haju pysyi pesuista huolimatta päiviä, jos ei viikkojakin. Varsinkin kosteana se haisi tosi pahalle. En kylläkään tiedä, miten vaikuttaa tolleen sisäisesti nautittuna koiran hajuun -mä en huomannut mitään, mutta voihan koirat reagoida eri tavalla..
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu torstaina, 08.05.2014 klo 20:05)

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 17.05.2014 klo 18:06  
+
0
Tuplat pois
Bolognesenarttu 7/2012
(Viestiä on muokattu lauantaina, 17.05.2014 klo 18:08)

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 17.05.2014 klo 18:07  
+
0
Mietin, että laitanko tämän HauHau:n keskusteluun, mutta laitanpa nyt tänne kuitenkin. Meillähän koira siis barffaa ja on tullut mietittyä reissuruokia ja vaihtelua ruokavalioon muutenkin.

Mitä mieltä olette tästä ja tästä reissuun mukaan otettavaksi ruoaksi tai vaihteluun? Onkohan tuo raakaa kanaa vai voiko tuota ruokaa sisällyttää ollenkaan barffi-ruokavalioon. Tuntuu nyt ettei aivot yhtään raksuta.
Bolognesenarttu 7/2012

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 20.05.2014 klo 23:31  
+
0
^Ainakin väittävät kovasti että on kanaa ja vain kanaa (plus mineraaleja). Onkohan tosiaan näin vai onko sittenkin sitä broileria? No mutta ei sen väliä, olisi kyllä kiva nähdä ihan livenä että millaista tuo on. Vaikea sanoa onko raakaa koska säilytetään "kuivassa ja viileässä" mutta ei jääkaapissa kuitenkaan. Mistään en löytänyt lisätietoa. Mutta mielenkiintoinen tuote. Täytyy vähän tarkkailla ja kokeilla jos kävelee vastaan.

Meillä on nyt kolmisen viikkoa syöty raakaa ja kaikki peruslihat kokeiltu läpi. Yhdenkään lihan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mutta kalan ja naudan kanssa olen hieman varovaisempi koska koira rapsutteli itseään hiema niiden kanssa. Nyt olisi aika perehtyä vielä vähän tarkemmin noihin lisäravinnejuttuihin. Nyt saavat kalkkia koska eivät saa tällä hetkellä luita tarpeeksi, D-vitamiinia ja öljyä. Lihoina vuorotellen broileri, kalkkuna, nauta, sika, lammas/karitsa, kala ja sisäelimet. Pari kertaa viikossa kananmunaa ainakin isommalle, pieni ei aina syö sitä.

Mietin että sinkki tuosta ainakin vielä puuttuisi. Mutta entäs muuta? Tarvitseeko esim kalaöljyä vaikka saa kalaa kerran-pari viikossa ja pellavansiemenöljyä?

Mitkäs lihaisatluut olivatkaan pienelle koirille parhaita? Broilerin kaulaa ja kalkkunan pyrstöä olen antanut mutta niissä tuo luuosuus tuntuu olevan aivan olematon, joten riittävätkö takaamaan kalsiumin saannin? Tokihan koiran ruokamääräkin on ihan olematon joten pienenkin luun luulisi riittävän.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 21.05.2014 klo 22:30  
+
0
^ Mä ostan paikallisesta marketista halvalla possun kylkiä. Leikkaan sitte silleen, että yks kylkiluunpala/annos. Siinä on ainakin luuta riittävästi ja lihaakin ympärillä.

Näin sanoi mulle yksi barffaukseen tarkemmin perehtynyt:

"Vaikka arvostellaankin, ettei esim. siivet ole ruokaa, ei oteta huomioon että esim. juuri siivet on hyvä luonnollinen glukosamiinin lähde ja tekee hyvää nivelille. Kalsiumia ei niin suuria määriä tarvita, mitä barffaajat yleisesti ottaen uskovat. http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=50"
Bolognesenarttu 7/2012
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.05.2014 klo 22:32)

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 22.05.2014 klo 16:00  
+
0

Fay kirjoitti:

^Ainakin väittävät kovasti että on kanaa ja vain kanaa (plus mineraaleja). Onkohan tosiaan näin vai onko sittenkin sitä broileria?



Mitä käytännön eroa sillä on koiralle, onko liha kanaa vai broileria? Käsittääkseni broileri on lihaksi kasvatettua kanaa ja kana on muninutta tai muuhun vastaavaan tarkoitukseen kasvatettua, "käytöstä poistettua" kanaa. Voin olla väärässäkin, mutta en itse näe mitään ravitsemuksellista eroa siinä, kumpaa näistä koiralle syöttää. Samaa lajiahan ne ovat, kana ja broileri, mutta vaan alunperin eri tarkoitusta varten kasvatettuja ja toki mahdollisesti eri rotua. Vähän kuin miettisi, onko tuossa lihaversiossa käytetty naudanliha ayshirea vai herefordia, silläkään ei ole mitään ravitsemuksellista merkitystä, koska ne ovat vain saman eläinlajin eri rotuja.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 25.05.2014 klo 21:01  
+
0
Kertokaa nyt tyhmälle että mistä mä saan hankittua Murren Alkuvoima Peura plussaa? Missähän tota myytäis.. Asun Etelä-Pohjanmaalla, niin olisko tällä alueella jotain jälleenmyyjää? Kyllä mä sitä jostain löysinkin, mutta paikkakunnat oli sen verran kaukana eikä niistä mun mielestä pystynyt mitenkään tilaamaankaan..
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 26.05.2014 klo 12:49  
+
0
^Mushin jälleenmyyjillä on käsittääkseni mahdollisuus tilata myös Murren Murkinan tuotteita. Kannattaa katsoa täältä lähin jälleenmyyjä ja tiedustele! :)
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

rehyr

rehyr
Viestimäärä: 96

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 28.05.2014 klo 00:13  
+
0
Ajattelin mahdollisesti ensikuussa tilata about kuukauden lihat vauhtiraksusta ja kokeilla ensimmäistä kertaa raakaruokintaa. Tarviiko tommoselle kuukauden "testille" ostaa jotain ravintolisiä vai pärjääkö se yhden kuukauden ilman? Jos tulee jotain huomattavia terveydellisiä eroja nappularuokinnalle, tai innostun tosissaan, niin sitten voisin hommata ravintolisät? Tällä hetkellä Ira syö kaksi kertaa päivässä Brit Premium Lamb & Rice reilu 400 g/pv + 160 g koiranmakkaraa ja hyvässä painossa pysynyt (ruokaa lisään jos on ollut jotenkin aktiivisempi päivä). Myös kotiruokaa ja luita saa pari/muutaman kertaa viikossa.

Tein Maukkaan sivuilta sen annostuslaskurijutun. Ira painaa nyt n. 29-30 kg ja ohjemääriksi tuo ehdotti 725 g, joista luita 362.5 grammaa. Punnitsin aikaisemmin ostamani rustoluut ja ne painoi jotain 260-300 g/pala. Jos tilattavat luut ovat samaa kokoluokkaa, niin varmaan 1 rustoluu päivässä tai joka toinen päivä olisi varmaan sopiva? Ajattelin tilata naudan rustoluita tai hirvenluita.

Liha, kala ym. määräksi ehdotti 217,5 g/pv ja ajattelin tähän tilata naudan jauhelihaa ja lohta. Lihamäärää kannattaa varmaan lisätä, koska tuskin tuo luu nälkää pitää?

Sisäelimiksi ehdotti 72.5 g/pv ja siihen tilaisin sian sisäelinseosta. Kasvismössöt tekisin itse.

Tommosella satsilla mitä aion mahdollisesti tilata, Ira söisi 22-27 päivää (riippuen luiden antomäärästä) ja hinnaksi tulee n. 50 euroa + kasvikset. Hinta ei paljoa raksuista eroa.
Olenkohan ihan hakoteillä vai onnistuisiko tuommoinen?

Muoks. pari lisäystä tekstiin.
Pitkäkarvainen spk Deianira "Ira" s. 09.02.2013
Maatiaiskissa Tahvo s. 06.2011
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 28.05.2014 klo 00:19)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 28.05.2014 klo 09:37  
+
0
Minun mielestä kyllä koira kuukauden pärjää ilman purkkeja.

Mie en ole koskaan laskenut paljonko koira tarvitsee vitamiinia A, B, C jne. Saatika paljonko se tarvitsee lihaa ja luita päivässä. Ihan mututuntumalla mennään ja hyvin pärjätään :hymy:

Meillä menee aamulla Mushin esim.sian selkäranka (Voima) joka on laitettu puoleksi. Illalla sitten tytöt saa lihaa ja kasviksia. Nimue saa n. 100g tai alle lihaa, lihana tällä hetkellä on Meat Mix, Kana ja Poro. Nila saa 400g+ lihaa ja sitten Fat Boosteria/Naudan lihaistarasvaa n.250g.
Laitan ruuan sekaan lohiöljyä, Merilevää, Yrttiseos jauhetta, runsaasti vettä ja Nilalle vielä glucosamiinia.

Vaikka Nila saa aika tuhdisti ruokaa, se on siitä huolimatta hoikassa kunnossa. Liikutaan päivittäin paljon metsässä ja ajoittain pyörällä, jolloin sitä energiaa kuluukin hurjasti.

Kasvismössöt mekin tehdään itse, vaihtelen kyllä mitä siihen laitan. Perusmössö on yleensä Jäävuorisalaatti, kesäkurpitsa, kurkku, parsakaali. Nakkaan sekaan myös hieman rypsiöljyä, pari kananmunaa kuorineen ja hieman pellavasiemenrouhetta jota heppahommista olen saanut. Sitä laitan molemmille n. ruokalusikallisen ruokaan.
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Kuukio

Kuukio
Viestimäärä: 86

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 29.05.2014 klo 17:08  
+
0
rehyr: tuossa on kyllä melko paljon luuta. Raakaruokinta on helppo ajatella esim niin, että 60% lihaa, 30% sisäelimiä ja 10% kasviksia, jotka eivät nekään ole välttämättömiä. Luita en syöttäisi muuten kuin ajan vietteeksi. Kalkin voi antaa ihan hyvin purkista. Tuollainen luumäärä aiheuttaa helposti suolitukoksia.
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson

rehyr

rehyr
Viestimäärä: 96

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 29.05.2014 klo 18:24  
+
0
^ Joo eilen lueskelinkin semmoisesta vaihtoehdosta kuin 70 % lihaa, 15 % luuta, 10 % kasvista ja 1 % elimiä. Tein sen mukaan sitten tolle 725 gramman päiväannokselle uudet laskelmat, jonka mukaan tulisi antaa yli 500 grammaa lihaa, joka taitaa olla hiukan liikaa. Jos siis edes osaan prosenttilaskuja :nauru:

Tuo sinun ehdotus kuulostaa paremmalta, koska lihaa tulee mielestäni sopiva määrä. Koiran vyötäröhän sen sitten kertoo onko liikaa vai liian vähän?
Luumäärä taitaisi pysyä sitten samana kuin nytten, eli annan silloin kun muistan.

Voiko elimiä laskea kolmanneksi lihaksi? Jos siis lihana antaisi vaikkapa nyt ekaksi sitä nautaa ja lohta ja eliminä sikaa?

Kauhean mielenkiintoista. Sormet syyhyää päästä alottamaan ja kokeilemaan.
Pitkäkarvainen spk Deianira "Ira" s. 09.02.2013
Maatiaiskissa Tahvo s. 06.2011

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545682
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 07:45)