Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 27.08.2013 klo 12:24

Raakaruokinta ja BARF 2

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 20

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 12:39  
+
0
^ Kannattaa myös muistaa, että jotkut koirat on niin ahneita, että niillä on aina nälkä, vaikka varsinainen nälkä ei olisikaan :nauru: Mulla on kaksi tällaista.

Meillä isompi syö kaksi kertaa päivässä 500g lihaa + kasviksia (pinaatti, he-ma-pa, jotain Alkuvoiman vege-juttua jota ostin alennuksesta) ja yleensä lisään ruokaan myös reilulla kädellä vettä.

Pienempi syö nappulaa kolmesti päivässä noin 1,5 dl. Olen vähän miettinyt lisääväni ainakin yhdelle aterialle vähän lihaa, jotain kevyesti sulavaa. Varmaan broileria.

Mitä eri lihoja teidän muiden koirat syö? Miten montaa erilaista? Meillä Rölli syö pääasiassa vaaleita lihoja (broileri, kana, kalkkuna) mutta myös sikaa ja poroa. Viime aikoina omistaja on ollut vähän laiska eikä ole jaksanut käydä täydentämässä ruokavarastoja joten pikkuisen yksipuolista ollut ruokavalio, tänään lupaan käydä hakemassa lisää..
Dalmikset Rölli & Ronja

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 14.01.2014 klo 08:28  
+
0
Meillä menee pääasiassa nautaa, kanaa, kalkkunaa, sikaa ja sitten kalliimpia poroa, hevosta, peuraa ja hirveä silloin tällöin. Yleensähän suositellaan että vähintään kolmea erilaista lihaa tulisi antaa, joten sillä ollaan menty. Joskus jos ostan isoja eriä, tulee syötettyä vähän yksipuolisemmin.

Soma on kanssa niin ahne, että se söisi varmaan koko pakastimellisen lihaa jos pääsisi niihin käsiksi. Aadan kanssa on tottunut siihen, että se itse säätelee syömisiään tosi paljon, eli välillä jättää kuppiin jos ei ole niin nälkä, mutta sitten taas aktiivisemman viikon aikana saattaa yrittää pyytää lisää ruokaa. Somalla taas on aina nälkä :D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 14.01.2014 klo 09:06  
+
0
Meillä allergiat rajoittavat aikalailla tuota monipuolisuutta. Normaalisti menee nautaa, poroa ja hevosta. Broileria ja kalkkunaa n. kerran kahteen viikkoon, koska tuo saa närästysoireita niistä jos syö jatkuvasti. Peuraa ja hirveä metsästyskautena ja näiden luita koko vuoden ympäri. Mä ostan naudanlihaa suurissa erissä ja sitä tulee syötettyä eniten, ehkä viikosta neljä päivää. Kaksi päivää hevosta ja yhtenä päivänä poroa. Poron kanssa annan yleensä hirvenmaksaa. Mä oon tuudittautunu siihen että jos kuukauden sisällä saa kolmea eri lihaa niin riittää monipuolisuuteen. Lisäksi annan kalkit + vitamiinit purkista, koska tuo ei pysty syömään niin paljon luuta kuin tarvis ilman närästysoireita.

Ihan tattaripuuroa teen harvemmin, mutta hieman samantyyppistä puuroa kyllä. Hirssi + pellavansiemen + riisi ja joskus heitän mukaan kaurahiutaleita. Kyllä tuo kuidun lähteenä menee.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 14.01.2014 klo 09:29  
+
0
Meillä menee aina vähän mitä sattuu halvalla/ilmatteeksi saamaan.
Tällä hetkellä pakastin täynnä heppaa ja hirveä, myös sikaa vielä jonkin verran. Lisäksi pyrin antamaan kalaa sekä maksaa kerta viikkoon. Silloin kun mennään noilla kaupan pötköillä, on valikoimaa tietty enempi. Hinnan vuoksi suosin eläinkaupan pakasteista nautaa, sikanautaa ja broileria.
Tattari/riisipuuroa olen keitellyt välillä kanssa lisukkeeksi pellavarouheen ja porkkanaraasteen kera.

Meilläkin asuu kaksi ahmattia jotka meinaavat kuolla nälkään koko ajan :nauru:.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





Exitus

Exitus
Viestimäärä: 23

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 13:41  
+
0
Kuinka paljon annatte tattaripuuroa?

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 15:17  
+
0
^Vaikea sanoa tarkkaa määrää, lihan joukkoon niin että on korkeintaan 1/3 puuroa, loput lihaa.
//ja puurot ei kuulu meillä jokapäiväiseen ruokintaan, silloin tällöin annan.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 15.01.2014 klo 15:17)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 21:24  
+
0
Mä teen yleensä kuukauden satsin kerralla kahdelle, ja siihen menee n. 8 ihmisten annosta puuroa, eli loppupeleissä aika pieni määrä. Lisäksi on kasvissosetta. Mutta ylivoimaisesti suurin osa on kyllä lihaa, ei sitä hiilaria kauheasti tarvitse.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 16.01.2014 klo 14:34  
+
0
Jos nyt jotain suuntaa-antavaa määrää niin juuri tuo 1/3 osa on ihan hyvä ohjenuora. Yleensä annan lihaa ehkä 400g, porkkanaraastetta tai muuta kasvista n. 50g ja puuroa n. desin verran. Tuo on tosi hiilariherkkä ja tarvitsee suhteessa vähemmän kasviksia ja hiilareita kuin "normi"koira jotta vatsa toimii hyvn. Liiasta hiilarista menee vatsa sekaisin ja koko koira turpoaa.
Labbikselle ja cockerille taas saatan antaa suhteessa 60/40, eli 60% lihaa ja 40% puuroa, kun ovat tavallisesti nappularuokinnalla. Kannattaa kokeilla mikä määrän on omalle koiralle paras, se kun on aika yksilöllistä.

Mä teen puuron 2l vuoassa, ehkä 1,5 l kerralla, ja siitä laitan osan pakkaseen ja osan annan lähipäivinä.

Kasvuhäiriöistä on ollut jonkun verran juttua näissä raakaruokintaketjuissa. Mä olen sitä mieltä, että jos on normaalisti kasvava pentu (ei edusta jättirotua) ja ruokinnan perustat hanskassa, voi harvemmin mennä täysin metsään raakaruokinnassa. Monesti myös syytetään raakaruokintaa jos kasvuongelmia ilmaantuu, vaikka syy saattaa (ja on useimmiten) olla koiran perimässä. Mutta kyllä raakaruokinta vaatii paneutumista ja kykyä seurata koiran kehitystä ja laskea ravintoaineita, sekä ymmärrystä niiden imeytymisestä.
Eläinlääkärit eivät mielellään suosittele raakaruokintaa uusille koiranomistajille, koska jos jotain tapahtuu voivat he joutua siitä vastuuseen pahimmassa tapauksessa. Nappulat ovat periaatteessa pomminvarmoja sen osalta, että koira ainakin saa suurin piirtein tarvitsemansa ravintoaineet. Hieman huvittavaa on, että monet kasvattajat kauhistelevat raakaruokintaa ja suosittelevat nappuloita, kun nappulamerkkien välillä voi olla suuriakin eroja ravintoaineissa.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Exitus

Exitus
Viestimäärä: 23

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 17.01.2014 klo 09:24  
+
0
Kiitos ragetti:
Minä vasta totuttelen tähän barff-ruokaan ja toistaiseksi olen mennyt kaupan valmismixeillä. Tuosta puurosta kuulin MegaEläimessä samalla kun kuulin näistä kasvuhäiriöistä. Alkuun hieman hirvitti siirtyminen tällaiseen ruokaan - ne nappulat tuntui niin helpolta. Mutta koirassa on huomannut selviä merkkejä parempaan suuntaan, joten tällä ajattelin jatkaa. Aivan loistavia vinkkejä tässä ketjussa. Niitä on hyvä soveltaa, sitten kun näistä "valmispötköistä" uskaltaa luopua ja suunnitella ruuat itse :)

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 21.01.2014 klo 22:46  
+
0

Tingelstiina kirjoitti:

Meillä pentua oli totutettu raakaan lihaan jo kasvattajan luona ja itse lähdin viemään ruokintaa eteenpäin niin, että annoin yhden aterian raakaa lihaa ja muut turvotettua nappulaa (yhteen ateriaan laitoin vielä öljylisän). Tällä hetkellä syö siis kahdesti päivässä ja toinen ruoka on pelkkää nappulaa ja toinen raakaa lihaa. Ajanvietteeksi saa välillä luita ja toisinaan aterioiksi broilerin siipiä, mutta muutoin ihan lihaa. Olen tullut oman koirani kohdalla ainakin siihen tulokseen, että ruoansulatuksen kannalta on parempi, kun nappulat ja lihat tulevat eri ruokintakerroilla, mutta taitaa olla koirakohtaista.



Meillä toimitaan ihan samoin kuin Tingelstiinalla. Toinen ateria raakaa, toinen nappulaa. Itse en koe olevani tarpeeksi tietäväinen asioista, jotta uskaltaisin lähteä pelkälle raakalinjalle. Toisaalta on kätevää, että koira on tottunut syömään nappulaa, jos esim. jollekin reissulle ei saa otettua lihoja mukaan. Meille on vakiintunut sellainen ruokarytmi, että aamuruoka on raakaa ja iltasapuska nappulaa. Tietty jos annan aamulla broiskusiiven, niin illallakin syödään lihaa (koska olen hyvin neuroottisesti mahdolliseen suolitukokseen suhtautuva).

Joku kyseli, mitä kaikkia lihoja syödään. Meillä löytyy pakkasesta aina nautaa, sikaa ja lohta. Lisäksi vaihtelevasti broilerin sydäntä ja kivipiiraa sekä sisäelinseoksia.
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 23.01.2014 klo 14:38  
+
0
Me ollaan täysin raakaruoalla. Lihaa saa päivässä 120-160g (riippuen liikunnasta, edellisen päivän syömismääristä yms), kasvissosetta 15g ja raakoja lihaluita saa 1-2krt viikossa lihan tilalla. Lisänä lohiöljy ja d-vitskulisä. Kasvissoseen teen ite. Yleensä haudutan parsa/kukkakaalta, lisään vielä mustikkaa, puolukka tai karpaloa sekään ja joskus myös tummaa salaattia tai/ja pellavarouhetta. Teen kans yleensä parin kuukauden satsin kerralla, mikä on aika helppoa kun 6-kiloisesta koirasta kyse :nauru:
Lihoina meillä on lohta, nautaa, sikaa, kalkkunaa, kanaa ja sisäelimet (yleensä sekoitukset, esim. maksa ei uppoa ollenkaan). Ostetaan joskus maukkaan/muschin mössöjä, mutta yleensä kyllä annan tuolle alennuslihoja ihan ihmisten lihahyllyiltä. Totesin, että esim. 400g Pirkan possunsuikaleita saa about samalla hinnalla ku maukkaan 500g lihamössöpötkylän, kun on tarjouksessa. Ja hyvin voi valita tuollaisia lihoja kun koira syö niin vähän kerrallaan, ettei aivan ylikalliiksikaan mene :nauru:

Meillä ei syödä ollenkaan nappulaa. Kokeiltu jo useita nappulamerkkejä ja menee nopeasti ripulille (pahalle sellaiselle), että ei voi kuvitellakaan. Riisi, viljat, lisäaineet ei tuu kyseeseen. Tarkkaan en tiedä mille allergisoi nappuloissa (koska viljattomillekin allergisoi), mutta en halua enää käydä sitä ripulirumbaa läpi. Mielummin sitten kokonaan raakaruoalla.
Bolognesenarttu 7/2012

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 23.01.2014 klo 17:11  
+
0
Hintaero näkyykin vasta kun ostaa noita maukkaan pötköjä ja muita isompina määrinä. mäkin syötin Aadalle ennen paljon myös tarjouslihaa ihan lähikaupasta, mutta nyt kun on toinen vähän isompi suu ruokittavana niin kannattaa ostaa jo isompia määriä ja vähän vertailla kilohintoja :) Esim naudan lihalle tulee laatikossa hintaa jotain 1,35 per pötkö jos oikein muistan.

Soman kanssa saa kyllä olla tarkkana. Se yritti nielaista kalkkunan kaulaa kokonaisena, mutta sai sen onneksi ulos eikä tukehtunut :neutral:
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 23.01.2014 klo 22:02  
+
0
Mua hirvittää nuo kalkkunankaulat, Kurko nielaisi sellaisen KOKONAISENA?! Se pureskeli sitä kyllä, mutta ei paloitellut ollenkaan, nieli vaan sitä mukaa kun oli vähän saanut pehmitettyä. Päätyi sitten siihen, että oksensi koko pötkön ylös pehmenneenä ja toisella kertaa onneksi tajusi paloitella pienempiin osiin.. Mutta minä säikähdin kun näin kuinka iso jöötti sieltä tuli kokonaisena ylös :suru: Sen jälkeen ei ole niitä saanut, haha

Kunhan saan käytettyä Jahti&Vahti-säkin loppuun, siirryn kokonaan raakaruokintaan. Huomenna on Beef n' Bonesissa ravintoneuvoja, joka on erikoistunut raakaruokintaan ja osaa räätälöidä Kurkollekin sen yksilöllisten tarpeiden mukaan jonkinlaisen ohjelman mulle. Tai näin ainakin toivon, kun ei mulla itsellä ole yhtään tietotaitoa :nauru:
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.01.2014 klo 22:03)

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Torstaina, 23.01.2014 klo 22:42  
+
0

havanna92 kirjoitti:

Hei
Meille on tulossa pentukoira havanna uros, ja olen miettinyt tuota raakaruokintaa. Minkä hintaiseksi se tulee pienelle koiralle. Annetaanko raakaruokinnassa myös koiran kuivanappuloita? Olisi kiva saada kokemuksia ja vinkkejä.



saija81 kirjoitti:

Pienelle koiralle voi syöttää melkein mitä vain ilman että tulee kohtuuttomia kustannuksia. No joo kaupan purkkiruoat onkin sitten jo vähän eri asia.

Raakaruokinnassa ei anneta kuivaruokaa. 50-50 on sitten eri asia.

Pienelle koiralle syöttäisin kaupan valmiita raakasekoituksia. Niitä löytyy Vauhti-Raksun autosta tai ihan Mustista&Mirristä. Laiskana ihmisenä syöttäisin varmaan hyvää kuivaruokaa ja raakasekoitusta puolet ja puolet. Varmistaisin kuitenkin että sekoituksessa ei ole luita.

Välillä pienelle koiralle voi antaa kanan siiven raakana purtavaksi tai muuta purtavaa.

http://www.elainruoka.com/fi/tuotteet/group?group_id=355 pienelle koiralle käteviä ovat nuo pullat. On liha-kasvista, nautaa ja mahaa. Helppoja sulattaa ja antaa.
http://www.mushbarf.com/fi/tuotteet Tässäkin sarjassa on käteviä annospaloja. Osassa on luita osassa ei.
http://www.mustijamirri.fi/tuotteet/koirat/koiran-ruokinta/pakasteruoat/113/ Tässä on kanssa pienille koirille käteviä ruokia jos raakaa haluaa.

Noita jos antaa vaihtelevasti ei voi mennä pahasti metsään. Tarkistaisin kuitenkin jonkun asiantuntijan kanssa ruokavalion kalsium määrän ja muut olennaiset asiat. Osoitteesta http://www.katiska.info/kategoria/ruokinta/ löytyy paljon tietoa ruokinnasta myös ihan perusteita.

Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 12:16  
+
0
Joo en mä kahden (edes kahden pienen) koiran kanssa lähtis ostelemaan kaupasta tarjouslihoja. Mutta tuon yhen kanssa vielä onnistuu :D
Bolognesenarttu 7/2012

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 16:27  
+
0
Heh, minä ostelen tarjouslihoja aika paljon kahdelle keskikokoiselle/isollekin koiralle. Esimerkiksi juuri ostin kokonaisen broilerin 3e/kg kilohintaan kun oli päiväysalennuksessa, erityisesti koipireisiä ostan paljon kun niitä löytyy maustamattomina usein -30% alennuksesta ja lähtöhinta on 3,90e, jolloin alennuksen kanssa hinta tippuu tuohon n. 3e. Oon laskenut, hintaeroa per kilo, tulevan tällöin n. 20 senttiä enkä jaksa pitää tuota kovin merkittävänä kun kuukausitasolla tarkoittaa meillä n.3 euron lisäkustannusta. Nämä nyt siis tosiaan päiväysaleja, varsinaista tarjouslihoja en siis ole ostellut koska niissä hintaero on suuri.

Kennelrehulta ottaessa taidan maksaa 2,40-2,80e/kg lihoista/lihaluusta, nautaa ja possua saa halvemmalla mutta vain toinen koirista niitä syö.

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 17:56  
+
0
Meidän lähikaupassa kilohinnat on niin korkeita, että noilla päiväysalennuksillakin hintaa jää aika paljon. Jos tuollaisella hinnalla saa niin sitten tietysti kannattaakin ostaa tarjouslihoja kun yleensä niissä on laatu kuitenkin parempaa kuin noissa lemmikeille tarkoitetuissa.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 24.01.2014 klo 23:03  
+
0
Nuo on siis ihan perus S-marketin hintoja, en tiedä voiko paikallista vaihtelua olla kuinka paljon. Mä käyn kaupassa niin kotipaikalla kuin työpaikkakunnallakin eli n. 30km säteellä. Mutta tosiaan päiväysaleja ja tuo kokonainen broileri oli -50%. Mä en oo kovin tarkka päivämäärien suhteen jos koiralle syötän. Tälläkin viikolla syötin tiistain päiväyksellä olleet ruuat ke ja to, vielä ehkä oisin tänään voinu syöttää jos jäljellä ois ollu.

Jotain possua vois ehkä ihan lihana löytää sopivaan hintaan noista päiväysaletuotteista, mutta en oikeastaan sitä syötä kun ei voi tosiaan toinen koira sitä syödä. Tai satunnaisesti saatan ostaa esim. possun jalkoja, jos niitä sattuu oleen tarjolla. Läheisessä Cittarissa aina välillä on, siis ihmisten tiskillä.

korpikuusi_

korpikuusi_
Viestimäärä: 28

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 13:37  
+
0
Olen aloittamassa koiralleni eliminaatiodieettiä. Vaihtoehtoina on joko hevosen- tai poronliha. Jos päädyn hevoseen, mistä koirani saa kalkin? Kalkkiahan saisi lihasta johon jauhettu luut, esim poro. Mutta hevosen lihaa ei taida olla saatavilla niin, että seassa olisi myös luuta.

Mitä ravintolisiä annatte koirillenne? Erityisesti kiinnostaisi sinkki (koiralta karvat lähteneet silmien ympäriltä). Entäpä öljyjä?

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 22:51  
+
0
Hevosen luita on ihan kohtuullisesti saatavilla, joten kalkki onnistuu sitäkin kautta tai sitten ihan vain joku lisäravinnevalmiste eli purkista. Eliminaatiodieetin aikana en itse antaisi mitään lisävalmisteita, mitä ei pakko ole.

Kun tossa ylempänä oli puhetta noista ihmislihoista koirille niin ainakin paikallisesta Cittarista saa nähtävästi marinoimattomia koipireisiä hintaan 2,89e ihan normaalistikin. Vauhtiraksulta näkyy saavan 2,40e ja Kennelrehulta 2,80e siipiä kun ottaa suurerän. Hintaero ei siis ole kovin merkittävä riippuen siitä, mistä normaalisti tuotteensa ottaa (pienpakkaukset häviävät auttamattomasti suoraan hintakilpailun!!) ja laatuero on mielestäni varsin huikea kun koipireidet on muutakin kuin luuta ja nahkaa.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 21:45)