Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 27.08.2013 klo 12:24

Raakaruokinta ja BARF 2

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 20

korpikuusi_

korpikuusi_
Viestimäärä: 28

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 07:14  
+
0
Mitä lisäravinteitä tulisi antaa eliminaatiodieetin aikana, ja mitkä eivät ole välttämättömiä? Sinkkiä ainakin (kaljut silmänympärykset) sekä pellavansiemenöljy. Muita?

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 08:11  
+
0
^Mun ymmärtääkseni eliminaatiodietin aikana ei anneta mitään ylimääräistä. Katsotaan, että aikuinen koira pärjää sen ajan ilman lisiäkin. Vaikeaa se eliminaatiodietti on saada toimimaankin, jos sinne lisiä lyödään mukaan. Kukapa sen tietää sitten, että mistä se reaktio tulee.
Vpn 06/13

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 08:58  
+
0
Musta tuntuu että mä aina paasaan tätä samaa, mutta eliminaation aikana ei tosiaan kannata käyttää lisiä ensimmäiseen 1-2 kk, koska juuri niin kuin edellinen sanoi, ei muuten tiedä mihin koira reagoi. Meillehän kävi näin alussa, koira oli ns. "turhaan" eliminaatiolla koska en eläinlääkärin suosituksesta jättänyt pois lohiöljyä, joka sitten paljastuikin suurimmaksi "rikolliseksi". Aikuinen koira ei tosiaan kuole ilman niitä lisiä ensimmäisinä kuukausina, jos on fyysisesti kauhean aktiivinen kannattaa ehkä ekojen kuukausien ajan ottaa hieman iisimmin. Sitten voi pikkuhiljaa alkaa lisäämään öljyä ruokavalioon, ja tämän jälkeen esim. merilevää. Yksi kerrallaan ja parin viikon välein jotta näkee vaikutuksen.
Mun atoopikko saa lisinä nutrolin-öljyä, hivenainevalmistetta (aptus multidog vita), merilevää ja c-vitamiinia. Kuuriluontoisesti annan D-vitamiinia talven aikana. Nyt pitäisi alkaa katsomasn jotain nivelvamistetta kun ikää alkaa jo olla senioripuolella.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

korpikuusi_

korpikuusi_
Viestimäärä: 28

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 10:48  
+
0
Rupesi hieman mietityttämään, kun meille suositeltiin neljää eri ravintolisää sekä pellavansiemenöljyä. Kuulema voi aloittaa broilerilla, vaikka koira on elämänsä aikana syönyt broilerin siipiä. Onko teidän mielestä järkeä lähteä syöttämään broileria, vai mielummin hevosta, jota koira ei ole koskaan syönyt?

raggetti, miten teillä koiran allergiat ilmenevät? Kokeilitteko teollista allergiaruokaa? Millä aloititte eliminaatiodieetin?

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 14:33  
+
0
Erikoiset ohjeistukset teillä, eliminaatio on tosiaan tarkoitus toteuttaa aina sellaisella ruualla, jota koira ei ole aiemmin syönyt eli ehdottomasti lähtisin sillä hevosella liikenteeseen.

korpikuusi_

korpikuusi_
Viestimäärä: 28

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 16:58  
+
0
Kun aloitan eliminaatiodieetin hevosenlihalla sekä kesäkurpitsa-lehtisalaatti mössöllä, voiko jo heti alusta alkaen ruokaan lisätä pellavansiemenöljyä sekä sinkkiä? Vai vasta kahdeksan viikon jälkeen? Paljon teillä muilla menee raakaruokaa päivässä?

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 17:06  
+
0
Sinuna minä laittaisin alkuun vaikka jonkun quinoan tuon lehtisalaattimössön tilalle. Siinä on enemmän ravinteita ja sen saa ihan isosta marketista. Keität siitä quinoasta puuroa ja annat lihan lisänä koiralle.

korpikuusi_

korpikuusi_
Viestimäärä: 28

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Maanantaina, 10.02.2014 klo 17:38  
+
0

saija81 kirjoitti:

Sinuna minä laittaisin alkuun vaikka jonkun quinoan tuon lehtisalaattimössön tilalle. Siinä on enemmän ravinteita ja sen saa ihan isosta marketista. Keität siitä quinoasta puuroa ja annat lihan lisänä koiralle.



Tarkoitatko kvinoa? En ole koskaan kuullutkaan tuommoisesta.. :D tyhmä kysymys: onko tuo koostumukseltaan siis viljamainen vai kasvi? Tattari, ohra yms ovat poissuljettu pölypunkkien vuoksi. Sisältääkö kvinoa pölypunkkia vai onko kasvimainen..?

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Tiistaina, 11.02.2014 klo 00:15  
+
0

korpikuusi_ kirjoitti:

raggetti, miten teillä koiran allergiat ilmenevät? Kokeilitteko teollista allergiaruokaa? Millä aloititte eliminaatiodieetin?



Tuolta terveys-puolelta löytyy allergiakeskustelu jossa on kirjoitettu paljon juurikin eliminaatiosta ja sen toteuttamisesta. Voisi sielä jatkaa tätä aihetta kun muutkin allergisten omistajat sielä kirjoittelevat.
Kokeilin vuoden verran eri ruokamerkkejä, mutta mikään ei sopinut ja nyt jälkeenpäin ajateltuna niin ei mikään ihme kun melkein kaikissa ruoissa on kalaöljyä ja tuo on todella hiilariherkkä muutenkin. Allergianappulan sijasta päädyin kokeilemaan eliminaatiota, syynä silloin oli lähinnä kustannukset. Eläinlääkärin tarjoama allergianappula olisi maksanut n. 120€/kk kun taas eliminaation pystyin toteuttamaan 50-60€/kk. Eläinlääkäri myös suositteli eliminaatiota meille allergianappuloiden sijasta johtuen koiran oireista.
Koira oirehti ensin suoliston kautta, ihan nuoresta asti oli vatsa jatkuvasti sekaisin ja oli tasaisin väliajoin lima-ja vesiripulilla. Sitten alkoi rapsuttelu, joka johti haavaumiin ja ihotulehduksiin, joihin saatiin antibioottikuureja jotka sitten johtivat hiivan räjähdysmäiseen kasvuun elimistössä ja ihopoimuissa. Tätä jatkui kunnes koira oli n. 1 1/2v ja muutettiin uudelle paikkakunnalle ja löydettiin eläinlääkäri joka otti oireet tosissaan ja tiesi miten niitä hoitaa. Tätä ennen oltiin rampattu usealla eri lääkärillä jotka aina vaan antoivat antibiootteja mukaan tulehduksiin ja korvatippoja hiivaan. Koira oli pahimmillaan melkein karvaton ja tosi kipeä, oli jo muuttunut ärtyisäksi kun oli niin huono olla. Nopeasti kyllä tokeni kun ruokavalio saatiin kohdilleen.
Meidän eliminatiosta on jo niin kauan (taitaa tänä vuonna tulla 5v) että en ihan muista kauanko mitä syötettiin, mutta muistaakseni aloitettiin kalkkunalla (?) ja salaattimössöllä jolloin annoin myös lohiöljyä lisänä, ja kun kutina ei vähentynyt parissa viikossa-kuukaudessa vaihdettiin pohja hevoseen (?) ja kesäkurpitsaan ja jätin kaikki lisät pois, jolloin alkoi tervehtyminen. Tämän takia suosittelen että jättää alussa kaikki lisät pois, koska silloin voi olla varma siitä mihin koira oikeasti reagoi.

Minä taas en lähtisi perustamaan eliminaatiota kuivatuotteisiin, juurkin tuon pöly- ja varastopunkin johdosta. Paras ja vähiten allergisoiva kuidunlähde on yleensä joku vihreä kasvis, esim. lehtisalaatti tai kesäkurpitsa. Kannattaa varsinkin hiivaherkälle valita kasviksia joissa on vähän sokeria, eli ei herneitä tai porkkanaa ainakaan alussa.
Hevonen on yleensä hyvä alkuprotsku, harvemmin on koira tälle altistunut ja on helposti sulavaa. Broilerilla en itse aloittaisi, koska koira on mitä suurimmalla todennäköisyydellä syönyt sitä jo kuivamuonissa ja vaikka niissä siivissä. Onko koirasi syönyt paljon lohta ennen! Jos ei niin voithan kokeilla perustaa eliminaation loheen, silloin koira saa jo siitä tarvitsemansa rasvat ja öljyt jos pelkäät puutostiloja eliminaation alussa.
Mutta tosiaan, aikuinen koira selviää ihan hyvin pari kuukautta ilman lisiä. Tuossahan tuo oma koira vielä sätkii, ja sen kanssa oli varsinkin alkuajan ruokinta sellaista säätämistä että huh :)
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 26.02.2014 klo 09:56  
+
0
Oon täällä kotona jossain ihmetaudissa, eikä oikeen voimia oo tehdä mitään. Kasvissose alkaa loppua pakastimesta.
Normaalistihan oon tehny kasvissoseen itse, mutta mietin, että voisko näin laiskottelun vuoksi ostaa tällaisen pötkylän nyt ensihätään? http://www.elainruoka.com/fi/tuotteet/product/raaka-kasvissose-koirille-500-g
Paljonhan turhaa tuossa on (kurkku ja jäävuorisalaatti) ja mietityttää myös tuo valkosipuli? Mutta onko siitä haittaa ja edes hieman hyötyä jos tuota antaa ruoan kylkiäisenä? Parempi tuo ainakin on kuin Maukkaan/Muschin kasvissoseet.
Bolognesenarttu 7/2012

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 26.02.2014 klo 21:59  
+
0
^Aika turhalta tuo kuulostaa. Osta mieluummin pellavarouhetta (jos koira ei ole allerginen?) turvota sitä n. teelusikallinen runsaassa vedessä (tunteja, vaikka yön yli) ja anna sitä. Jos kakka on löysää puolita annostus, mutta tosta teelusikallisesta on aika hyvä aloittaa.
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 28.02.2014 klo 14:24  
+
0
En mä ainakaan mitään kovin oleellista eroa huomaa ravintoarvoissa Mushin ja Oscarin välillä?

Oscar:
Valkuainen 1,4 %, rasvapitoisuus 2,0 %, raakakuitu 1,3 %, kosteus 92,0 %, hehkutusjäännös 0,5 %, kalsium 0,3 %, fosfori 0,25 %. Sisältää mm. A, B1, B2, B6 -vitamiineja, omega-3 rasvahappoa, kaliumia, magnesiumia ja kuitua.

Mush (otin vain arvot, jotka löytyvät myös oscarilta, esim. kuitupitoisuutta ei ilmoiteta):
Proteiini 1.00g, Rasva 2.10g, Kalsiumia 0.06g, Fosforia 0.04g, Kosteus92.00g

Mutta jos Oscarilla P-R-Kosteus tekee yht. 95,4% tuotteesta ja Mushilla samat ainekset 95,1% tuotteesta niin ei niissä nyt kovin oleellista eroa ole kun Mushiltakin löytyy sieltä omega-3takin öljyjen kautta.

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Perjantaina, 28.02.2014 klo 15:46  
+
0
Mistä johtuu koiran äkillinen ruokahalun lisääntyminen? Juoksut ja valeraskaus on jo aikoja sitten menneet ohi, matokuuri annettu jo tälle keväälle. Koiralla ei varaa lihota, pitää pysyä aikalailla just tällasena, eli ruokaa ei oikein voi lisätäkään. Koira on barffannut reilun vuoden eikä ruoka ole vaihtunut. Ruokintakertoja on lisätty, ei vaikutusta.

Ana on aina ennen ollu kovin nirso, nyt nuolee kupin tyhjäksi ja käy vielä tsekkaamassa useita kertoja päivässä, että olisko tullu lisää ruokaa. Jos ei ole tullut, juo vettä sen tilalle.

Mielestäni ei liikutetakaan mitenkään eri tavalla. :mietiskel:
Bolognesenarttu 7/2012

zyzy

zyzy
Viestimäärä: 8

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Keskiviikkona, 05.03.2014 klo 16:17  
+
0
Onko kellään tietoa että kestääkö lohiöljy kuumentamista? Kun jos kypsennän koiralle nameiksi jauhelihamössöä uunissa ja lisään siihen lohiöljyä niin voiko sen vitamiinit jotenkin kärsiä siitä?

Akitauros Toffe s.18.3.2012

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 08.03.2014 klo 10:45  
+
0
Myö saatiin taas ihhahhaata :P

Ei meinannut saada pilkottua kun ahkerat apulaiset olis maistelleet jo kuormasta :nauru:.
Hännän saivat jo maistiaiseksi.

Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11





raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 15.03.2014 klo 08:49  
+
0
Mä ostin noita Muschin Vaisto-pullia cockerille, kun tuo ei oikein suostu nappulaa syömään. Ja vitsi ne on käteviä! Ei sottaa yhtään, ja maistuu todella hyvin. Kokeilin sinisessä pussissa olevia sekoituksia, toisessa on lohta ja siipikarjaa ja jotain muuta, en nyt muista, ja toisessa poroa, kalkkunaa ja vielä jotain. Mua on aina ärsyttänyt noissa pötköissä se kun niistä ei saa kaikkea ulos ja avatessa roiskuu nesteitä ympäriinsä. Noissa ei todellakaan ole sitä ongelmaa. Täytyy katsoa paljonko noi pelkästään lihasta tehdyt pullat maksaa, jos alkaisi niitä käyttämään pötkölihan sijasta.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 15.03.2014 klo 11:35  
+
0
Nuo pullat on kyllä käteviä, sitä ei voi kieltää. Meillä ei oo vielä tullut myyntiin noita uusia pullia, mutta mä vähän pahoin pelkään niiden menevän tuonne samaan hintaluokkaan kuin Vaistojenkin eli huomattavasti yli mun sietorajan. Just satuin ottaan laatikollisen mixiä erinnäisistä syistä ja vaikka mä saankin siitä 15% alennuksen ni kyllä Mush vaan on hinnoitellut ittensä ihan ulos meidän ruokapöydästä kun tuon alenkin kanssa jää noin euron verran per kilo hintaeroa esimerkiksi Kennelrehuun meidän käyttämillä tuotteilla.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 15.03.2014 klo 14:56  
+
0
Joo sen takia oon syöttänyt noita vaan pikkuoiralle, kun syö suhteessa niin vähän että ihan sama sinänsä mitä sille syöttää, kunhan vaan syö kunnolla. Ajattelin että olisin siirtänyt myös labukan raalle ja että noi pullat olis ollu helppo vaihtoehto, mut budjetti ei kyllä mitenkään kestä. Googlailin vähän noiden lihapullien hintaa, ja taidan pitäytä ihan noissa pötköissä näille isoille... Mut voi vitsi kun budjetti sallis niin olis noi niin paljon helpompia!
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Lauantaina, 15.03.2014 klo 16:02  
+
0

raggetti kirjoitti:

. Mua on aina ärsyttänyt noissa pötköissä se kun niistä ei saa kaikkea ulos ja avatessa roiskuu nesteitä ympäriinsä.


Tee pötkön kylkeen viilto terävällä veitsellä ja poista se muovi pötköstä kun se on vielä jäinen niin saat kaiken ulos ilman sotkua. Sitten vaan nostat sen jäiden pötkön sulamaan johonkin astiaan. :wink:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Janinananas

Janinananas
Viestimäärä: 1

VS: RAAKARUOKINTA JA BARF 2 - Sunnuntaina, 30.03.2014 klo 14:46  
+
0
Heippa!
Täällä saattaisi olla vähän minua viisaampia ihmisiä niin aattelin kysyä teiltä neuvoa :)
Eli meillä on 8kk ikäinen espanjanvesikoira, jonka suunnittelin siirtäväni raakaruualle. En ole vielä ruokia tilannut (vauhti-raksulta, ainoa joka pohjois-suomessa käy?), mutta se on tässä viikon sisään suunnitelmissa. Ajattelin samalla suorittaa jonkin asteista eliminaatiodieettiä, joten koska kanaa on nappuloissa ja muualtakin saanut maisteltua niin mietin, että kalkkuna voisi olla hyvä liha jolla aloitella :) Elikkä nyt itse pääkysymykseen:
Millaisia kokemuksia on kalkkunan kauloista? Ajattelin pitäytyä vain yhdessä lihalajissa niin kauan, että vatsa tottuu, joten luu-vaihtoehtoina on siis lähinnä kalkkunan kaulat tai siivet. Jostakin luin, että ovat haasteellisia sulattaa ja jossakin sanotaan että ihan loisto tavaraa raakaruokinnan aloittamiseen - otapa siitä nyt sitten selvää :)

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6323
Viestejä yhteensä545659
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265827
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 16:45)