Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 21:06

Reseptiketju (puurot, namit jne)

Siirry sivulle: 1 2 3 4

NIMADA

NIMADA
Viestimäärä: 5

RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 21:06  
+
0
Uudistuksen myötä en löytänyt ketjua jossa olisi ollut koirapuurojen ja koulutusnamien ohjeita. :eitietoo: Esimerkiksi kuinka teette maksasta ja muista elimistä koulutusnameja? Entä mitä muita puuro-ohjeita olisi kuin yrjölän puuron ohje?


Muokkasin otsikkoa hiukan, tehdään tästä ihan yleinen reseptiketju, Sarahia
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 11.04.2010 klo 21:11)

faars

faars
Viestimäärä: 18

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 21:41  
+
0
Meillä tehdään sydämestä herkkuja yksinkertaisesti vain keittämällä sitä noin 30-45min ja pienimällä paloiksi. Toki sen voisi pieniä ennen keittämistä ja sitten vain kiehauttaa, mutta itse käsittelen sitä mieluiten kypsänä. Yleensä keitän pari sydäntä kerralla ja pakastan minigrip-pusseissa sopiviksi annoksiksi. Tarvittaessa saa sitten nopeasti sulatettua koulutusnameja laittamalla pussin vesihauteeseen.

Maksasta olen tehnyt nameja siten, että keitän sen ensin kypsäksi. Sitten pienin sormenpään kokoisiksi paloiksi ja laitan uuniin pellille kuivumaan muutamaksi tunniksi tai yön yli (uunin lämpö n.50'c). Näin tulee kovia herkkuja. Uunin luukun voi jättää hieman auki, jotta kuivuvat paremmin. Jos tahtoo, että namit jäävät sisältä pehmeiksi, voi kuivattaa vähemmän aikaa. Nämä sitten homehtuu melko nopeasti, itse säilytän paperipussissa.

Jauhelihasta saa myös maistuvia nameja. Itse laitan 3 kananmunaa, n.1dl kaurahiutaleita ja 400g jauhelihaa. Rikon kananmunat kulhoon ja laitan sekaan kaurahiutaleita ja annan turvota. Hiutaleita sen verran että syntyy löysähköä tahnaa. Sitten sekaan jauheliha ja kaikki sekaisin. Lopuksi laitan teelusikalla sormenpään kokoisia pikku kekoja leivinpaperin päälle uunipellille ja paistan uunissa 200'c:ssa kunnes ovat ruskeita ja kypsiä. Laitan kananmunia useamman, jotta pysyvät paremmin kasassa ja tarvittaessa vielä pienin noita paloja, kun ovat jäähtyneet. Saman voi tehdä myös levittämällä seoksen tasaiseksi pannukakuksi leivinpaperille ja paistaa kokonaisena ja pieniä sitten. Itse olen kuitenkin huomannut, että pysyvät paremmin kasassa kun tekee pieniä lihapullia. Näitä voi myös pakastaa. Oma koirani teki näiden takia mitä vaan, kun pystyi näitä vielä syömään.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 11.04.2010 klo 21:43)

SinnaM

SinnaM
Viestimäärä: 65

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Torstaina, 15.04.2010 klo 19:04  
+
0
Meillä ainakin toimii ihan vaan keitetty kanan rintafilee. Sen säilyvyys ei ehkä ole mitä parhain kesäkuumalla, mutta pakkasesta jos tosiaan ottaa pilkottuna ja hetken sulattelee vesihauteessa niin kyllä ne ainakin sen päivän taskussa säilyvät :)
Puuvillapallot (Coton de Tulear)
Disco s.26.6.2011
Waldo s.21.1.2010
Miska (asustelee nykyään vanhemmillani) s.7.2.2001

Ins

Ins
Viestimäärä: 60

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 21:12  
+
0
Meillä toimii hirmu hyvin tämmönen pääosin maksasta tehty namiresepti:
-noin 400g jauhettua maksaa
-4 kananmunaa
-2dl perunajauhoja

Kaikki sekotetaan keskenää ja löllö seos levitetään pellille leivinpaperin päälle ja ja paistetaan kypsäksi 200 C uunissa noin 20 min. Leikataan noin 1cm x1cm neliöiksi, (saa olla pienempiäkin, näitä on helppo repiä, kun ovat valmiita) ja annetaan hetki kuivahtaa uunissa jälkilämmössä (uuninluukkua pidän tässä kohti vähän rakosellaan). Hyvä tapa on pakastaa pienissä minigrippipusseissa. Ota siis pakkasesta ulos sen verran, kuin tarvitset. Pakkasessa säilyy pitkään, mutta huoneenlämmössä vain 2-3 päivää.
Meidän tassuttaja varmasti opettelisi ajamaan vaikka autoa, jotta saisi säitä palkaksi...:hymy:
Namit eivät taskussa haise eivätkä sotke. Itse pidänkin niitä paljaltaan taskussa, se on kaikkein helpointa.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 19.04.2010 klo 15:11)

Remppaliini

Remppaliini
Viestimäärä: 3

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 23.05.2010 klo 11:45  
+
0
Koiran puuroa teen Á la Carte Oscarin ohjeella, joka löytyy koiran puuroainespussin kyljestä. Ja puuroainespussi löytyy ainakin meidän lähi Prisman eläinruokahyllystä. Puuroaines sisältää riisiä, ohraa, kauraa, tattaria, hirssiä ja pellavansiementä.

Ohje on seuraavanlainen:
4dl puuroainesta
2-3 l vettä
500g jauhelihaa (olen käyttänyt jauhelihan sijasta myös koiranruokapakastimessa ollutta lohta)

Puuroaines huuhdellaan huolella ensin. Sitten koko komeus haudutetaan uunissa (200 astetta) parisen tuntia.


Koulutuksessa käytän ihan vaan keitettyä sian kieltä. Mehevä ja herkullinen eikä treeni keskeydy pureskeluun ja näin "yhteys" katkea. :)

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 13.06.2010 klo 12:18  
+
0
Minä teen meidän koiralle yleensä näin: Ostan jotain koiranmakkaraa, raejuustoa ja Purina Friskies runsaasti lihaa nappuloita (Näistä nappuloista koiramme tykkäävät eniten olen kokeillut antaa muitakin merkkejä mutta ei kelpaa eli kannattaa kokeilla :nauru: ) Ensin: otan koiranmakkarasta noin.5 sentin palan ja murskaan sen koiranruokakuppiin sen jälkeen lisään joukkoon vettä (ei paljoa vaan sen verran että koiranmakkarasta tulee sosemainen) toiseksi: laitan sekaan Purina Friskies nappuloita noin.200g. kolmanneksi: sekoitan ainekset hyvin ja lisään vettä hieman kostukkeeksi ja laitan päälle raejuustoa. =) (minun koirani on 50cm pitkä että tämä ohje on tarkoitettu tuon kokoisille, voi toki vain muuttaa ruuan kokoa jos ei ole oman koiran kokoinen annos :kieli: )...

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 15.06.2010 klo 20:09  
+
0

Remppaliini kirjoitti:

Koiran puuroa teen Á la Carte Oscarin ohjeella, joka löytyy koiran puuroainespussin kyljestä. Ja puuroainespussi löytyy ainakin meidän lähi Prisman eläinruokahyllystä. Puuroaines sisältää riisiä, ohraa, kauraa, tattaria, hirssiä ja pellavansiementä.



Kiitos, hyvä vinkki tuo pellavansiemenrouhe, sitä voisin seuraavaan puuroannokseen lisätä tattarin, hirssin ja ohran lisäksi. Varmasti ois vieläkin ravinnerikkaampaa puuroa!

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 15.06.2010 klo 23:05  
+
0
Jos joku haluasi tehdä niin sanottua "pikanameja" koiralle, tässä tulee ohje:
1. koiranmakkaraa
ohje: Pilko koiranmakkara kuutioiksi ja laita pakastimeen. Anna jäätyä ja syötä koiralle kiitos palana tai muuten vain herkkuna! Piristää myös hyvin koiraa kesä kuumalla! =) Tässä on myös koiralle oma leivos jota tein omalle koiralleni laskiaisena! =) Annoin leivokselle nimeksi Nellan laskiasleivos
koiranmakkaraa (itse käytin best in hubert koiran einestä)
Kermavaahtoa: 2dl
Apollo koiran pihvi iuskoja
Ohje: Pilko koiranmakkarasta n.2sentin paloja (niin paljon kun haluat tehdä leivoksia) Vaahdota kerma kermavaahdoksi. Laita koiranmakkaran palat lautaselle ja pistä päälle kermavaahto. Sen jälkeen paloittele pieniksi paloiksi Apollon pihviliuskoja. Ja laita palat leivoksien päälle! =)

Lavinia

Lavinia
Viestimäärä: 56

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 17:10  
+
0
Kertokaa joku tosi hyvä koiranherkku, jota tarjotessa koira viitsii tehdä tempun kuin tempun jonka se siis osaa. Oma koirani on hyvin nirso, vaikka sakemanni onkin. Se haluaa aina tietää mikä nami on tarjolla ennen kuin tekee tempun. Ja olen ostanut eläinkaupasta vaikka mitä koiran nameja ja se ei viitsi edes vaivautua yrittämään temppua jos nami ei ole mieleinen. Eli, suoraan: Kertokaa joku hyvän makuinen koiran nami jota voi käyttää koulutuksessa ja josta oma koirasi pitää tosi paljon.

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 19:41  
+
0
Nirsolle koiralle namia menisin ettimään eineshyllyltä. Ihmisten nakit ja lenkkimakkarat pieniks kuutioiks ja palkaksi. Paloteltu leikkelekkin käy. Helppoa ja halpaa.

I`cao

I`cao
Viestimäärä: 123

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Maanantaina, 21.06.2010 klo 14:08  
+
0
Myös juustoa kannattaa kokeilla :) Kuutioiksi vaan ja taskuun, ainakin meidän nirsohko collie tykkäsi.
Pk.collie Viipo, s.17.4.2010

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Perjantaina, 09.07.2010 klo 18:51  
+
0
Jatketaan pelkistä nameista koulutusnamiketjussa ja kerätään tähän niitä reseptejä.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 10.08.2010 klo 19:13  
+
0
Mä innostuin kokkaamaan omalle koiralle puuroa. Jospa jotain kiinnostaisi resepti, niin tässä se olisi. On aika lihaisaa. :heiluti:

- 1 dl kaurahiutaleita
- 1 dl riisiä
- 2 rkl pellavansiemenrouhetta
- n. 1 l vettä
- jotain kasviksia, esim. porkkanaa tai parsakaalia n. 200 g
- 1800 g lihaa
- 2 prk (800 g) raejuustoa

Oma koirani (26 kg) syö tämänkokoisesta satsista n. 10 päivää.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Halla

Halla
Viestimäärä: 374

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Lauantaina, 14.08.2010 klo 18:05  
+
0
Minä annoin meidän koiralle valmislihapullia herkkupaloina. Pilkoin yhden pullan yleensä n. 10 osaan. Koiralle maistuivat (tosin meillä olikin aika ahne yksilö), ja tulivat kyllä aika halvaksikin. Yksi pakkaus maksoi muistaakseni huikeat 80 senttiä, ja kyllä siinä aika monta pullaa oli.

Miten rasvaista jauhelihaa noissa itsetehdyissä koiranherkuissa saa käyttää?

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Maanantaina, 16.08.2010 klo 22:29  
+
0

Halla kirjoitti:


Miten rasvaista jauhelihaa noissa itsetehdyissä koiranherkuissa saa käyttää?


Ei kai siihen mitään sallittua rasvaprosenttia ole :) Oman koiran mukaan. Jos on paljon kuluttava, hoikkana pysyvä yksilö, niin ei lihan rasva pahaksi ole. Jos taas on taipuvainen lihomaan/liikunta on vähäisempää, niin silloin vähärasvaisempaa.

Meillä juniorille ei nauta oikein käy, niin käytän possua. Ja rasvastahan se on. Onneksi nuorimies on vielä ainakin pysynyt kasvun ja aktiivisen elämän avulla hyvässä timmissä.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 21.09.2010 klo 14:56  
+
0
Minä keksin tänään koiralleni itse tehdyn "puruluun"! Taino ei se mikään puruluu ole,mutta pureskella kyllä täytyy,mutta ei paljoa. ;) Eli ohje on seuraavanlainen:

-Jälleen koiranmakkaraa.
-leivinpaperia
Valmistus: Leikkaa pala leivinpaperia (leikkaa niin suuri kuin haluat) Sen jälkeen ota koiranmakkaraa (Leikkaa pitkulan mallinen pala, pituuden saa valita koiran koon mukaan ja kuinka ison puruluusta haluaa.) Laita koiranmakkara leivinpaperin keskelle ja käännä paperi makkaran päälle niin ettei sitä näy ollenkaan. Sen jälkeen laita pakastimeen ja ota pois kun se on sinusta hieman jäätynyt ja kovaa. =))

En vielä tiedä pitääkö koira,mutta oletan että pitää.. Sanon koiran reaktion kun se on syönyt sen.. ;) Meinaan minun tekemä "luu" on vielä valmistumassa pakastimessa. :D

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 21.09.2010 klo 16:48  
+
0
^ kovin usein ei varmaan tuollaisia kannata antaa, mikäli koira syö aivan normaalit ruokamäärät lisäksi. helposti koira lihoo jos normiruoan lisäksi saa vielä sitä ruokaa lisää pitkin päivää.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 21.09.2010 klo 17:04  
+
0

tir kirjoitti:

^ kovin usein ei varmaan tuollaisia kannata antaa, mikäli koira syö aivan normaalit ruokamäärät lisäksi. helposti koira lihoo jos normiruoan lisäksi saa vielä sitä ruokaa lisää pitkin päivää.



Mä en tietääkseni oo sanonu,et tota pitäis antaa joka päivä. -.-' Voihan toi olla esim. joku herkkku. xD =)))

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 21.09.2010 klo 17:38  
+
0
No nyt annoin koiralle tuon ns. jää keksin ja näytti tykkäävän! Koira otti sen suuhun meni makaamaan ja alkoi pureskella. Oli ehkä ensin hämmentynyt kun annettiin niin kylmää namia. :) No Nella söi sen ja söikin kaikki eikä jättänyt murustakaan. :jjei:

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 21.09.2010 klo 19:53  
+
0
^ Mutta muista silti vähentää tämän päivän (tai jos ei enää tänään saa ruokaa niin huomisen) ruoasta tuo määrä koska koiranmakkara on kuitenkin ihan ehtaa tavaraa (=paljon kaloreita). Ette pääse Nella lihoomaan :wink:
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545432
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 09:30)