Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 21:06

Reseptiketju (puurot, namit jne)

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 21.09.2010 klo 20:18  
+
0
Joo katson ettei Nella lihoa. ;)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Lauantaina, 02.10.2010 klo 14:42  
+
0
no hei. en nyt tiedä onko tämä mitenkään sen erikoisempi tai parempi ohje mutta itse välillä keitän tummaa riisiä ja sitten sekaan koiranjauhelihaa ja sitten sinne vielä ehkä jotain öljyä sekaan
Iso kattilallinen tulee.
:aurinko:
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.10.2010 klo 14:50)

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Lauantaina, 02.10.2010 klo 16:18  
+
0
Voisko joku laittaa niiden maksapalojen ohjetta (mistä sai pellillisen tehtyä), mie en pääse googleen jostain syystä :mietiskel: en ainakaan huomannut että tässä ketjussa olisi sitä.

Oho, olihan tuo täällä jo pariinkiin kertaan :nauru: missä silmät..
- nimimerkki vaihtunut -
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.10.2010 klo 16:19)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Lauantaina, 02.10.2010 klo 21:00  
+
0
Meillä riisi-jauheliha-vihannes-öljysotku on ehdoton suosikki, normaalisti laitetaan sekaisin keitettyä riisiä, paistettua jauhelihaa, keitettyjä vihanneksia hieman suurempi tai pienempi loraus öljyä ko. annoksen mukaan, kätevää tehdä hiukan isompi annos kerralla ja pistää pakkaseen ja sieltä aina tarvittaessa tarjota, maistuu kivasti nappuloiden ohella ja myönnettäköön että toisinaan yksinäänkin välipalana :shifty:

Meillä kuitenkin yleisesti ottaen vähennetään annettujen namien määrä seuraavista aterioista TAI esim. keskiviikkoisin jolloin meillä on agilitytreenit saa aamuruokan hiukan aikaisemmin ja sitten noin kolme tuntia ennen treenejä ihan pienen annoksen, loput iltaruoasta korvaa sitten syötetyt namit eli nappula + makkara/lihapulla. Jos koira ei iltapäivällä syö ollenkaan mitään, yleisesti ottaen tulee treeneissä sitten yrjöt kun maha kai pääsee liian tyhjäksi ja kun sinne menee tommosta namia kun vaikka makkara, se tulee kyllä aika nopsaan takasin.

Mutta tämä minkä luin jostain, että keittää vanhan (mauttoman) rullaluun ja kun luu keitettäessä aukeaa, täyttää sen jollain koiralle maistuvalla ja rullaa takaisin. En ole vielä henkilökohtaisesti ehtinyt kokeilla muutakuin tunkemalla jauhelihaa yhden rullaluun reunan alle ja solmun rakoon, kyllähän tuo sen kanssa puolisen tuntia ahersi mutta varmaan parempi jos saisi kunnolla sisään, tuo nyt oli kuitenkin suhteellisen helppo tehtävä. Mutta siis ehdottomasti kannattaa kokeilla jos tahtoo saada pahanmakuisia luita pois kuljeksimasta :peukku:
no you don't know what it's like
welcome to my life

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 14:26  
+
0
No mä tein sitä samaa mitä ennenkin koiralle. Eli:
- Riisi,liha,porkkana "pataa".. Nella tykkää siitä tosi paljon ja täyttää mahan hyvin. ;)
Mä keitän riisin ja porkkanan palat ensin. Sen jälkeen keitän hieman meidän omaa lihaa.. En paljoa vain hieman,että siitä tulee pehmeää.. ^^ Ja sen jälkeen annan jäähtyä..Jäähtymisen jälkeen pienennän lihan paloja. Ja laitan jääkaappiin. Sitten onkin jo valmista.. :D

Voisin kokeilla tuota jauhelihaa koko lihan sijasta seuraavaksi. :)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.10.2010 klo 14:26)

Napket

Napket
Viestimäärä: 26

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 20:48  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Mä innostuin kokkaamaan omalle koiralle puuroa. Jospa jotain kiinnostaisi resepti, niin tässä se olisi. On aika lihaisaa. :heiluti:

- 1 dl kaurahiutaleita
- 1 dl riisiä
- 2 rkl pellavansiemenrouhetta
- n. 1 l vettä
- jotain kasviksia, esim. porkkanaa tai parsakaalia n. 200 g
- 1800 g lihaa
- 2 prk (800 g) raejuustoa

Oma koirani (26 kg) syö tämänkokoisesta satsista n. 10 päivää.



Mitä lihaa käytät tuohon? Ihan jauhelihaa vai kunnollista, ja raakana vai kypsänä? Ja muutenkin kypsennätkö noi muut aineet kans? Pystyykö pakastaan tätä, vai meneekö maku? (Sori kauhee kysymystulva, mutta olen uusi. :D)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Torstaina, 16.12.2010 klo 01:26  
+
0

Napket kirjoitti:

Mitä lihaa käytät tuohon? Ihan jauhelihaa vai kunnollista, ja raakana vai kypsänä? Ja muutenkin kypsennätkö noi muut aineet kans? Pystyykö pakastaan tätä, vai meneekö maku? (Sori kauhee kysymystulva, mutta olen uusi. :D)



Mitä tarkotat "kunnollisella" lihalla?

No, mä olen laittanut ihan mitä lihaa nyt sattuu olemaan, jauhettua kalkkunaa, sikanautaa, hevosta, poroa...

Kaikki muu huolella kypsennettynä paitsi lihat sekoitan joukkoon raakana ja raejuuston lisään ihan viimeisenä. Puuroa keitän reilusti yli sen ajan mitä paketissa suositellaan, ja kasvikset keitän myös niin kypsiksi, että ne voi muussata haarukalla.

Pakastimeen olen laittanut, nyt en pennun aikana ole tehnyt puuroa, mut vanhemmalle koiralle maistuu pakastettukin puuro ihan yhtä hyvin.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Napket

Napket
Viestimäärä: 26

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Torstaina, 16.12.2010 klo 17:19  
+
0
^Niin tarkoitin juurikin muita lihatuotteita kuin jauhelihaa, niinkun esim. paloiks laitettua possua yms. En ole varma, onko koira, joka tulee meille hoitoon, tottunut raakaan lihaan, joten onko ihan ok kypsentää vaan tosi hyvin? Ja sen verran tajusin jo viesteistä, että vihannekset ja puurot sellaisiksi, että voi muussata sekasin. Kiitos vastauksesta! :)

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Torstaina, 16.12.2010 klo 18:43  
+
0
^^Saatko tuoretta lihaa jostain isompina määrinä? Meinaan vaan kun pistät sen pakkaseen puuron kanssa.

Mä teen yleensä vaan pelkkää puuro-porkkana-kananmuna-öljy-mössöö, josta osan pakastan ja osan syötän heti. Puuro jäähtyy nopeampaa kun lihan ottaa jäisenä pakkasesta ja sekoittaa joukkoon. Liha-puuromössöö en siis enää pakasta vaan syötän muutaman päivän sisällä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.12.2010 klo 18:43)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Torstaina, 16.12.2010 klo 22:40  
+
0
^ Mä olen käyttänyt ihan pakastelihoja, en tiedä mistä sais tuoretta.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Perjantaina, 17.12.2010 klo 09:38  
+
0
Mä en kyllä laittaisi niitä enää uudelleen pakkaseen. Uudelleenpakastusta ei suositella ihmisille kuten ei myöskään koirille.
Mikset pidä lihoja ja puuroja erikseen, otat vaan pakkasesta samaan aikaan ja yhdistät kuppiin?

Hennnna

Hennnna
Viestimäärä: 111

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Perjantaina, 17.12.2010 klo 10:52  
+
0
Omia ruokiani en pakasta uudelleen, mutta tuskin siitä koiralle mitään haittaa on, en ainakaan jaksa uskoa että olisi.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Perjantaina, 17.12.2010 klo 13:11  
+
0
No meillä ei tähänkään asti ole ollut ongelmia asian kanssa, enkä usko että tuosta haittaa on koiralle. Joskus on omatkin pakasteet hiukan sulaneet matkalla kaupasta kotiin, eikä mitään dramaattista ole tapahtunut vaikka olenkin ne laittanut takaisin pakkaseen. ;)

Lihat ja puurot yhdistän ihan helppouden vuoksi, ja siksi, että saan silloin pakattua puuron lihoineen annoskokoihin.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Hennnna

Hennnna
Viestimäärä: 111

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Lauantaina, 18.12.2010 klo 15:01  
+
0
Laitetaan nyt tänne tämä meidän "ruokinnan perustana" oleva liha-kasvispuuroresepti.

1200g sika-nauta jauhelihaa
~400g porkkanaa, kukkakaalia, herneitä, papuja pakasteesta
Puolet lehtisalaatista (joskus myös kurkkua, kesäkurpitsaa yms)
1,5-2 mitallista valkosipulirouhetta (15ml mitta)
3-4 kananmunaa
3-4 rkl Kennelrehun kalkkiseosta

Tuota raejuustoa en olekkaan ennen tajunnut tähän samaan satsiin laittaa, täytynee kokeilla. Itse kypsennän tämän koko touhun uunissa, raakana ei uppoa. Tästä määrästä Aksu syö 2-4 päivää.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 23:23  
+
0
Mulla on koiran oma resepti vihko josta löytyy tosi mielenkiintoisia ruokia.. Siin on esim tällänen: kalahöystö kaurapuuron kera
ainekset:
kaurapuuroon:
450 ml vettä
120g kaurahiutaleita (sileitä)
1 reilu rkl vehnäleseitä
kalahöystöön:
100g ruodotonta turskafileetä
100g ruodotonta puna-ahvenfileetä
100gruodotonta merilohifileetä
100g kuorittuja,kuutioituja purkkitomaatteja
1tl kuivattuja,murennettuja munankuoria

Ja onhan täällä muitakin ruokia. esim. mahalaukku-tortillat,riisi-siipikarja pannu,ryynipalleromuhennos,lampaanliha ateria,naudanliha hirsotto ym.
välipaloihin kuuluu mm. sardiinipizza,naudanliha-vilja.paisti,jyvä sarvet ym.
makupaloihin:jogurtti-valkosipuli-keksit,kaurakeot,makeiskranssit juuston kera,keksiherkku ym.

On niitä vielä mut en jaksa kirjottaa. Sanokaa jos haluutte reseptejä. Mä kerron ne sit. :))

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Sunnuntaina, 06.02.2011 klo 12:27  
+
0
Ja eilen tein Nellalle ns. perunalihasoosia + turvotetut nappulat
Ainekset:
-perunamuusia
-Hau haun koiranmakkaraa (tai saa laittaa lihaakin,mutta Nellan maha menee sekaisin jos antaa liikaa raakaa lihaa.)
-2hyppysellistä pellavansiemeniä
-vettä
-turvonneiden nappuloiden lientä.

Ohje: Laita ensin kuumaa vettä lautaselle ja sinne nappulat turpoamaan.Anna "muhia" nappulat rauhassa.
Sen jälkeen ota astia ja pilko sinne makkara paloiksi. Sitten lisää vettä palojen päälle (itse laitoin vain lorauksen) ja sekoita niin,että vesi muuttuu ruskeaksi. Lisää pellavansiem. ja laita neljä ruokalusikallista peruna muusia joukkoon ja sekoita niin,että siitä tulee sosetta jossa on makkaranpaloja. Sitten katso nappuloita jos ne ovat turvonneet sinusta hyvin ota 2tlk lientä ja laita ne soseen sekaan. Sitten ota nappulat pois vedestä siten,että jätät veden vielä lautaselle. Lisää nappulat soseeseen ja sekoita. Ja kun olet tehnyt noin laita ruuan päälle koristeeksi perunmuusia ja tilkka jotain öljyä ja tarjoa koiralle!


Nella tykkäsi tosta ja oli täyttävääkin kun jätti ruokaa kuppiin. ;)

lauur

lauur
Viestimäärä: 3

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 22.02.2011 klo 20:04  
+
0
Öö, miksi perunamuussia..? Eikö siitä tule vaan ilmavaivoja koiralle?

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Lauantaina, 07.05.2011 klo 20:22  
+
0
Mä innostuin kanssa kokkailemaan blondille puuroa. Ajatus lähti siitä, kun kaapista löytyi riisi-kauraseosta, jota en ikinä varmaan itelleni keitä, kun muutenkin syön riisiä ehkä 2 x vuodessa...

Noh, tämmöstä tuli, jos jollain on kommenttia raaka-aineista tai yleensä kombon järkevyydestä, luen mielelläni. Ajatus oli nyt antaa tuota puuroa aamuruokana, illalla menee Golden eagle napu ja liha.

n.3dl riisi-kauraseosta (raakamitta)
3 porkkanaa
500g nauta-sikajauhelihaa (ihmisruokahyllystä)
250g jauhettua lohta (eläinruokahyllystä)
1dl pellavarouhetta
6 kananmunaa, joista 1 kuorineen
13 pumppausta lohiöljyä (eli olisko joku 13 tl sitten...?) Rypsäriäkin olis voinu roiskasta mutta se oli loppu.

riisiä ja porkkanaa keittelin pitkään niin että porkkana melkein mössööntyi. Lihojen kanssakin keittelin puolisen tuntia, ja viimeseksi meni loput aineet. Ei ollut ees mikään kauhea vaiva, kun samalla tuli kun omiakin ruokia tein, välillä vähän sekotti. 9 annosta tuli. Olis voinut kahdeksaankin jakaa, olis tullut vähän isompia satseja. Pari kiloa painoa olisi tervetulleita.

Vanhalle koiralle keiteltiin nuorena puuroa, mihin tuli tattaria, hirssiä, riisiä, porkkanaa, jauhelihaa ja rypsiöljyä. Suhteessa aika vähän lihaa siinä kyllä oli. Mutta taisi se jotain raejuustoa saada siinä lisukkeena sentään.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Keskiviikkona, 11.05.2011 klo 18:35  
+
0
Mä oon nyt käsän alla ruvennut antamaan Nerolle paljon erilaisia jäisiä juttuja. Esim. oon turvottanu koirannappulaa ja laittanu sitä sitten kongiin ja lelu pakkaseen. Tein tässä joku päivä sitten myös koirannappula jääpaloja. Ja siihen nappulamuussiin joka oli jäänyt kongin täytöstä yli lisäsin jauhelihaa, kauraleseitä ja marjoja. Niistä mä muotoilin jotain lihapullien tyyppisiä.
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.05.2011 klo 18:35)

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: RESEPTIKETJU (PUUROT, NAMIT JNE) - Tiistaina, 31.05.2011 klo 22:27  
+
0
Insin reseptiä mukaillen tein koiralle jauhelihasta nameja.

400g hirven jauhelihaa
4 kananmunaa
2dl perunajauhoja
1dl kaurahiutaleita

Levyksi pellille taputeltuna paistoin 200 C uunissa 20 min, ja kuivatin 50 C luukku auki n. 10 min. Tuli kuitenkin melkein liiankin kuivia, eli kuivatusvaiheen skippaan ensi kerralla. Muuten oikein mainioita. Jauhelihaa saisi olla ehkä 500-600 g jotta koko pelti peittyisi.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545686
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 15:30)