Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Lauantaina, 18.12.2010 klo 11:53

haiman vajaatoiminta

emmahelena

emmahelena
Viestimäärä: 3

HAIMAN VAJAATOIMINTA - Lauantaina, 18.12.2010 klo 11:53  
+
0
Hei!
Onko kellään koiralla todettu haiman vajaatoimintaa?
Meidän Emmalla todettiin nyt syksyllä ja haluaisin tietoa toisilta koiran omistajilta että miten ovat koiran kans parjänneet?
Tällä hetkellä meillä menee muuten hyvin mutta kun noi välipalat on kielletty niin Emma on alkanut jyrsimään kenkiä.
Eli emme ole antanut luita ja mitään muuta jyrsittävää ku eläinlääkäri kielsi.
Emma pärjää ihan hyvin sian haimalla eikä ole muuta lääkitystä.
Meidän Emman rotu on Jackrusselin terrieri ja on kuulemma erittäin harvinaista että tältä rodulta löytyy haiman vajaatoimintaa.
Olisiko jollain antaa vinkkeja tähän? olisimme todella iloisia siitä.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Lauantaina, 18.12.2010 klo 17:53  
+
0
TÄällä on 4.5v uros labradori, jolla todettiin 6kk vanhana haiman vajaatoiminta. Koira oireili ihan luovutusiästä asti, ripuloi ja oksenteli eikä oikein oppinut sisäsiistiksi isomman hädän osalta. Asiaa tutkittiin ja mietittiin kunnes saatiin diagnoosi vihdoin. Koira oli laiha ja turkki huonossa kunnossa siinä vaiheessa. Paino alkoi lisääntymään hyvin diagnoosin jälkeen kun saatiin "lääkitys" eli Viocase-V. Ennen diagnoosia koira söi lukuisia Tylosin-kuureja veriripuliin, muutama kuuri on sen jälkeenkin ollut, mutta nyt on useampi vuosi mennyt jo hyvin. Viocasea saa edelleen joka ruuan kanssa ja koira voi haiman osalta erittäin hyvin. Kunnon ripuleita ei ole ollut aikoihin ja oksentelukin loppui kuin seinään lääkityksen jälkeen. Pentunahan tuo oksenteli ja kakki useita kertoja päivässä ja ulosti järkyttävän isoja läjiä pieneksi pennuksi. Harvinaista oli se jos ei oksentanut tai jos uloste oli normaalia. Ensin ei edes kukaan ajatellut haiman vajaatoimintaa kunnes useiden hoitojen ja tutkimusten jälkeen yksi eläinlääkäri sanoi heti, että hän epäilee haiman vajaatoimintaa ja toivoisi jos koirasta voisi ottaa verikokeet. Sieltähän se selvisi, otettiin toisetkin varmuuden vuoksi ja kummassakin verikokeessa haima-arvo matalalla.
Eläinlääkärin mukaan harvinaista oli että noin nuorelta koiralta todettiin haiman vajaatoiminta, oman lukemani perusteellakin se on enemmänkin ikääntyneiden koirien vaiva. Ja perinnöllinen ja yleisempi sakemanneilla ja collieilla eli ei vissiin labradoreillakaan kovin yleinen.

Meillä nyt on erinäiset vaivat koiraa vaivanneet, mutta haiman osalta elämä hymyilee ja välillä ihan unohdan, että koira on siltä osin sairas. Ainoa mistä sairauden huomaa on se ettei oikein sulata rasvaa, eli rasvaista ruokaa, siankorvia yms ei voi syödä, heti menee pakki sekaisin. Ja jos Viocasen jättää pois niin sama homma. Aikoinani kysyin lääkäriltä vaikuttaako sairaus elinikään, kuulemma ei. Normaalia elämää voi elää yhtä pitkään kuin muutkin. Jalostukseen tietenkään ei voi käyttää kun sairaus voi olla perinnöllinen, mutta muuten ei ole haittaa.

Niin ja kyllä meillä koira voi luita syödä normaalisti. Itse olen huomannut tosiaan vain, että liika rasva ei sovi. Jos koira vaikuttaa nälkäiseltä ja sen takia jyrsii kenkiä ja muuta kiellettyä niin voisko sille lisätä ruokailu-kertoja? pienempiä annoksia mutta useemmin niin ei nälkä pääse niin kovaksi? Meillä koira syö nykyään kerran päivässä ja hyvin pärjää sillä.

Mun käsittääkseni monet haima-koirat pystyy syömään ihan normaalia ruokaa ilman erityisiä rajotteita kun saavat raakaa haimaa tai Viocasea, meillä on ollut ongelmia ruuan kanssa. Harva nappula sopii. Nyt on koira syönyt jonkun aikaa peura-peruna nappulaa, sitä ennen ihan eläinlääkärin hypoallergenicia. Taustalla myös allergioita, joten sekin voi vaikuttaa. Mutta myös monet nappulat vie koiran heti ripulille eli toisaalta ajattelen ettei haimalle sovi kaikki ruuat.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.12.2010 klo 17:59)

emmahelena

emmahelena
Viestimäärä: 3

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Sunnuntaina, 19.12.2010 klo 12:26  
+
0

eepi78 kirjoitti:

TÄällä on 4.5v uros labradori, jolla todettiin 6kk vanhana haiman vajaatoiminta. Koira oireili ihan luovutusiästä asti, ripuloi ja oksenteli eikä oikein oppinut sisäsiistiksi isomman hädän osalta. Asiaa tutkittiin ja mietittiin kunnes saatiin diagnoosi vihdoin. Koira oli laiha ja turkki huonossa kunnossa siinä vaiheessa. Paino alkoi lisääntymään hyvin diagnoosin jälkeen kun saatiin "lääkitys" eli Viocase-V. Ennen diagnoosia koira söi lukuisia Tylosin-kuureja veriripuliin, muutama kuuri on sen jälkeenkin ollut, mutta nyt on useampi vuosi mennyt jo hyvin. Viocasea saa edelleen joka ruuan kanssa ja koira voi haiman osalta erittäin hyvin. Kunnon ripuleita ei ole ollut aikoihin ja oksentelukin loppui kuin seinään lääkityksen jälkeen. Pentunahan tuo oksenteli ja kakki useita kertoja päivässä ja ulosti järkyttävän isoja läjiä pieneksi pennuksi. Harvinaista oli se jos ei oksentanut tai jos uloste oli normaalia. Ensin ei edes kukaan ajatellut haiman vajaatoimintaa kunnes useiden hoitojen ja tutkimusten jälkeen yksi eläinlääkäri sanoi heti, että hän epäilee haiman vajaatoimintaa ja toivoisi jos koirasta voisi ottaa verikokeet. Sieltähän se selvisi, otettiin toisetkin varmuuden vuoksi ja kummassakin verikokeessa haima-arvo matalalla.
Eläinlääkärin mukaan harvinaista oli että noin nuorelta koiralta todettiin haiman vajaatoiminta, oman lukemani perusteellakin se on enemmänkin ikääntyneiden koirien vaiva. Ja perinnöllinen ja yleisempi sakemanneilla ja collieilla eli ei vissiin labradoreillakaan kovin yleinen.

Meillä nyt on erinäiset vaivat koiraa vaivanneet, mutta haiman osalta elämä hymyilee ja välillä ihan unohdan, että koira on siltä osin sairas. Ainoa mistä sairauden huomaa on se ettei oikein sulata rasvaa, eli rasvaista ruokaa, siankorvia yms ei voi syödä, heti menee pakki sekaisin. Ja jos Viocasen jättää pois niin sama homma. Aikoinani kysyin lääkäriltä vaikuttaako sairaus elinikään, kuulemma ei. Normaalia elämää voi elää yhtä pitkään kuin muutkin. Jalostukseen tietenkään ei voi käyttää kun sairaus voi olla perinnöllinen, mutta muuten ei ole haittaa.

Niin ja kyllä meillä koira voi luita syödä normaalisti. Itse olen huomannut tosiaan vain, että liika rasva ei sovi. Jos koira vaikuttaa nälkäiseltä ja sen takia jyrsii kenkiä ja muuta kiellettyä niin voisko sille lisätä ruokailu-kertoja? pienempiä annoksia mutta useemmin niin ei nälkä pääse niin kovaksi? Meillä koira syö nykyään kerran päivässä ja hyvin pärjää sillä.

Mun käsittääkseni monet haima-koirat pystyy syömään ihan normaalia ruokaa ilman erityisiä rajotteita kun saavat raakaa haimaa tai Viocasea, meillä on ollut ongelmia ruuan kanssa. Harva nappula sopii. Nyt on koira syönyt jonkun aikaa peura-peruna nappulaa, sitä ennen ihan eläinlääkärin hypoallergenicia. Taustalla myös allergioita, joten sekin voi vaikuttaa. Mutta myös monet nappulat vie koiran heti ripulille eli toisaalta ajattelen ettei haimalle sovi kaikki ruuat.




Kiitos tiedosta! :)
Meillä Emma saa kolme kertaa päivässä ruuan, joten nälästä ei ole kysymys vaan siitä kun hän on yksin päivät kotona niin hänellä on tekemisen puutetta. Ennen kun todettiin haiman vajaatoiminta niin annoimme hänelle aina jotain jyrsittävää. Ja nyt sit ei ole annettu mitään kun lääkäri kielsi. Joten tämä on nyt aiheuttanut sen että Emma on alkanut tuhoamaan kenkiä. Meillä on kans Emmalle ruoka jonka voi ostaa eläinklinikalta. Emme ole vielä uskaltanut kokeilla muuta ruokaa ku hän pääsi niin huonoon kuntoon ennenku sai tiedon et mikä sitä vaivaa. Mut ajattelin sit kokeilla tavallista ruokaa kuhan saadaan Emma kasvatettua normaliin mittoihin ja maha pääsee rauhoittumaan kunnolla. Me pärjätään Emman kans ihan hyvin haimalla ja ollaan siitä tosi iloisia. Täytyy nyt vaan alkaa kokeilemaan sitä puruluiden antamista ja katsoa miten vatsa kestää.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Maanantaina, 20.12.2010 klo 20:03  
+
0
Kannattaa muistaa, että hyvä sääntö ruuassa ja luiden antamisessa on se, että mitä helpommin sulavaa on niin sitä paremmin sopii. Ainakin meillä se pätee hyvin, toisethan voi syödä mitä vaan ja miten paljon vaan, mutta meillä esimerkiksi kaikki luut ei edes sovi. Maissiluut ja perunaluut on olleet hyviä, sulaa helposti, hinta vaan on niissä aika suolainen. Oikeita luita ei voi usein antaa, maha menee sekaisin heti, naudan ja possun nahkaluita saa jonkun verran myös, mutta liikaa ei voi niitääkään syödä.
kannattaa tosiaan se vatsa rauhottaa ensin ja sit vasta alkaa kokeilemaan uusia ruokia. Aika hyvin meillä meni kunhan saatiin vaan se pahin vaihe kuriin dianoosin jälkeen, meillä myös koira oli aika huonossa kunnossa kun ei oltu osattu hoitaa oikein sen vaivoja. Paino on ollut monta vuotta alakanttiin rotuunsa nähden, nyt vasta oikeastaan viime keväänä alkoi vaaka näyttämään normaaleja lukemia uros-labbikselle.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Tiistaina, 21.12.2010 klo 14:53  
+
0
Meillä ei koiralla ole vajaatoimintaa, mutta helposti uusiva tulehdus on päällä. Eli jos koira saa jotain rasvaista niin se laukaisee tulehduksen. Mä olen ymmärtänyt että vajaatoiminnassa pitää välttää rasvaisia ruokia eli possua ja muita rasvaisia lihoja, ja koira kannattaa ihan jo koiran parhaaksi pitää erikoisruualla. Koska jos haima ei toimi kunnolla niin silloin rasva ei pillkoudu niinkuin pitäisi, joten mitä vähärasvaisempaa ruokaa koira saa sitä vähemmän sitä tarvitsee haimalla lääkitä.

Meillä tulehdus aina aiheuttaa sen että koira saa kanaa ja riisiä parisen viikkoa jonka jälkeen lisätään ruokavalioon pikkuhiljaa happaa ja lammasta sekä kalkkunaa jotka on vähärasvaisia lihoja. Ja pikkuhiljaa siirrytään kasvissoseisiin. Elimet on sen verran rasvaisia että niille pitäisi jotain "korviketta" keksiä tai sitten joku todella vähärasvainen elinvaihtoehto, nauta meille ei allergian vuoksi passaa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Tiistaina, 21.12.2010 klo 17:34  
+
0
No meille ei ainakaan lääkäri eikä kukaan muukaan ole mistään erikoisruuasta puhunut. Koiralla ollut erikoisruokaa vain allergioihin nähden, eli hiivatulehdusten takia. Ja sattumalta ne just on sopineet haimankin kannalta. En ole edes tietoinen onko haiman vajaatoimintaan olemassa jotain erikoisruokaa. Plus se että itse olen lukenut että haiman vajaatoimintaa sairastavat koirat kärsii b12 (olikohan noin) vitamiinin puutteesta ja pitäis säännöllisesti käydä ottamassa piikki siihen. Siitä ei myöskään meille ole puhuttu mitään ja kun parilta eläinlääkäriltä olen kysynyt niin eivät ole kuulleetkaan. Tosin eivät kyllä ole muutenkaan tienneet paljon haiman vajaatoiminnasta. Eli en nyt sitäkään tiedä pitäiskö käydä ottamassa piikkiä vai ei.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

adihasla

adihasla
Viestimäärä: 49

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Torstaina, 10.03.2011 klo 20:05  
+
0
Löysin muutamia linkkejä liittyen tähän haiman vajaatoimintaan.
http://www.vetlab.fi/?id=A0ECDF67-20234CDE92BD-05D1DA8B1748

http://www.elainlaakari.fi/klinikat/koiraklinikka/koiran-sairauksia-ja-tartuntatauteja/haiman-vajaatoiminta-eli-epi/
(Viestiä on muokattu torstaina, 10.03.2011 klo 20:08)

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Sunnuntaina, 13.03.2011 klo 18:41  
+
0
^Jostain kumman syystä kummatkin linkit oli jo mulle tuttuja, oon aikoinani googlettanut kaikki mahdolliset tiedot sairaudesta. Haiman vajaatoimintaan on olemassa jotain erikoisruokaakin, onkohan sillä mikä vaikutus sairauteen? me pärjätään hyvin peura-peruna-nappulalla muiden allergioiden takia ja sopii hyvin myös vatsalle. Perustuukohan tuo haiman vajaatoimintaan tarkoitettu ruoka siihen helposti sulavuuteen, onko jollain tietoa? Joku Hillsin sapuska taisi olla.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

millimatleena

millimatleena
Viestimäärä: 7

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Perjantaina, 18.03.2011 klo 17:09  
+
0
Minulla itse asiassa on.

Uroskoirani punkipureman ja borrelian seurauksena sai akuutin haimatulehduksen, joka sittemmin kroonistui. On nyt elänyt tämän vaivan kanssa 1,5 vuotta.

Paino ja lihakset katosivat tuossa akuutissa vaiheessa. Painoa on saatu takaisin ja lihaksiakin jonkin verran, mutta ei todellakaan sitä mistä aloitettiin. Tässä on siis kyseessä 8-vuotias suurikokoinen uroskoira.

Akuutissa vaiheessa oli lääkityksenä antibiootit, opiaatit ja pankreasenzymi.

Nyttemmin on sitten vain pankreasenzymi. Koirani syö ihmisille tarkoitettuja Creon 10 000 -kapseleita. Alkuun pelattiin pakastetulla haimalla. Aivan liian työlästä matkustaville ihmisille, vaikka koira itse tätä rakastikin. Sitten oli sellainen pulveri - en nyt saa päähän nimeä - mutta siis eläimille tarkoitettu. Hankala annostella, varsinkin reissussa ollessamme, jolloin syödään kuivamuonaa. Lopulta eläinlääkärini epäortodoxisesta ehdotuksesta siirryimme näihin Creon kapseleihin. Yksi kapseli kertaa kaksi. Eli kummankin ruokailukerran yhteydessä. Saatavissa apteekista reseptittä.

Tämän lisäksi koirani kahden muun koiran lisäksi nauttii kummallakin aterialla Möllerin omega-3 kapseleita ja karvanvaihdon aikaan tarjoilen niille B-strong -tabletin kerran päivässä parin-kolmen viikon ajan.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 10:21  
+
0
^Onkohan se pulveri juurikin tota Viocase-V:tä mitä meillä käytetään? Mun mielestä näppärä myös matkoilla, mä pakkaan hoitoon ja matkoille aina mukaan sitä pieneen purkkiin ja hyvin on pärjätty. Sen takia en oo lähteny tohon raakaan possun haiman syöttämiseen ollenkaan kun reissataan kesäisin paljon Suomessa ja tuo jauhe on helppo ottaa mukaan eikä paina mitään.
Mutta tosta b-vitamiinin puutoksesta mä haluisin tietää lisää. Monessa linkissä netissäkin sanotaan, että haiman vajaatoimintaa sairastavat koirat kärsii olikohan se b-12-vitamiinin puutoksesta ja pitäis säännöllisesti käydä ottamassa tähän pistos. Mulle ei oo kukaan eläinlääkäri tästä koskaan puhunut mitään enkä ole itsekään muistanut ottaa puheeksi vaikka usein ell:llä käydäänkin. Koira tosin näyttää voivan hyvin, mutta eipä kai tuo puutos päällepäin näykään, ainakaan ihmisillä.
Mä suosittelen koiran lihottamiseen akuutissa vaiheessa hevi NEU:ta, mä sain omani lihomaan sillä heti sen jälkeen kun diagnoosi oli saatu ja Viocase oli jo käytössä. Koira lihoi aika nopeeseen tahtiin melkein normaalipainoiseksi alipainosta, sen jälkeen vaihdoin takaisin nappulaan. Nappulaa ois saanu syöttää ihan hillittömiä määriä lihotusvaiheessa, joten päädyin tuohon vaihtoehtoon ja meillä toimi hyvin.
Nykyään mulla on siis normaalipainoinen uros, ehkä hieman hoikka rotuunsa nähden, mutta voi hyvin. Ja haima ei oo vaivannut moneen vuoteen, ilmeisesti jauheen annos kohdallaan.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 17:58  
+
0
Noniin... meikä teki kotidiagnoosin Väinölle: haiman vajaatoiminta. Huomenna soitan lekuriaikaa, ja mennään ottamaan testit. Kaikki meidän oireet viittaisi juurikin tähän sairauteen: oman paskan syöminen, ripulikaudet, toisinaan puuromaista ulostetta, rasvanen ruoka saattaa vetää pakin hieman sekaisin, sekä se, että koira on hyvin hoikka.

Mä kans lukaisin, että erityisruokavalio ei ole välttämättä tarpeen, kunhan ravintoainesuhteet ovat haimasairaalle koiralle kutakuinkin oikeanlaiset.

eepi sanoit, että Taavi voi syödä luita. Minkälaisia luita sä meinasit? Voiko syödä rustoluita? Mietin vaan, kun ne on ollut meillä hirmu suosittuja hammashuoltajia ja mainio ajanviettotapa, joten olisi surku luopua niistä. Ainiin, ja kuinka paljon se haimaentsyymijauhe maksaa? Todennäköisesti tulen päätymään siihen, kun toi oikean haiman säilyttäminen on meille varmaan hieman ongelmallista.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Keskiviikkona, 28.09.2011 klo 18:25  
+
0
^Mä hain just kesällä uuden purkin Viocasea ja hinta oli nyt jo jotain 98e jos oikein muistan. Mutta meillähän tuo kestää yli vuoden nykyään. Kallistahan se on, mutta minkäs teet. Se on reseptivalmiste (erikoislupavalmiste) enkä mä ainakaan saa sitä kuin yhdeltä ell-asemalta eli sieltä missä diagnoosi on tehty. Eli kannattaa varautua siihen että saa vain yhdestä paikasta ostettua koska se tarttee sen diagnoosin ja reseptin. Ja lupa on vuoden voimassa eli kerran vuodessa pitäis käydä jossain asiassa siellä lekurilla ja samalla uusia se lupa, mä en meinannut saada ulos viimeksi lääkettä kun en tajunnut että on mennyt niin kauan että ollaan kyseisellä ell-asemalla asioitu.

Taavilla lähinnä luiden syömisessä allergia-ongelmat vastassa. Eli haiman takia varmaan voiskin syödä luita, muttei muuten voi. Mutta esim. possun korvat on kiellettyjä rasvamäärän takia meillä.

Nyt Taavi on syönyt RC Gastro intestinal-ruokaa muutaman viikon ja tuntuu sopivan hyvin. Uloste on ollut kiinteetä, paljon kiinteempää kuin muiden nappuloiden kanssa. Harmi vaan että tää on taas näitä ylikalliita erikoisruokia missä 14kg säkki maksaa sen 98e. Ei kiitos. Me palataan vanhaan peura-perunaan.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

koirakoira1

koirakoira1
Viestimäärä: 1

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Torstaina, 11.07.2013 klo 09:33  
+
0
Hei!
Koirallani on hiljattain todettu haiman vajaatoiminta. Itselläni ei juurikaan ole kokemusta ko. sairaudesta ja eläinlääkäreiltäkin tuntuu saavan ristiriitaista tietoa aiheesta.

Olisinkin mielenkiinnolla kuunnellut kokemuksianne haiman vajaatoiminnasta ja ruokinnasta.

Olen tähän asti käyttänyt Viokase-V nimistä haimaentsyymivalmistetta ruokaan sekoitettuna, Viokasen syöttäminen oli meillä aikamoista kikkailua, kun koira ei siitä juurikaan pitänyt. Vaihdoin sian pakastettuun haimaan, jonka koira syö aina mielellään. Minkälaisia annoksia koiranne syövät pakastettua haimaa per/ateria ja minkä kokoinen koira on kyseessä?

Vatsa kuitenkin tuntuu menevän kuralle n. 2kk välein, jolloin koira on aina syönyt kuurin tylosiinia. Olen tässä miettinyt, että voiko se johtua ruokinallisista syistä vai kertääntyykö sinne suolistoon sitten vaan sen verta elävää bakteerikantaa, että vatsa menee löysälle, tylosiinihan siihen on aina auttanut kuitenkin.

Olisin myös kysellyt, oletteko jatkaneet samalla kuivaruoalla, jota koira on syönyt aikaisemmin vai vaihtaneet vähärasvaiseen versioon? Meillä on ollut käytössä molemmat, en ole suoranaisesti huomannut kuivaruoan laadulla olleen väliä. Tästä olen saanut erilaisia suosituksia eläinlääkäriltä, joten olisi mukava kuulla miten olette itse päätyneet tekemään.

Entä oletteko uskaltaneet antaa päivän aikana mitään vähärasvaisia nameja koiralle? Reagoiko koiran vatsa niihin?

Ylipäätänsä kaikki kokemukset koskien haiman vajaatoimintaa ovat erittäin tervetulleita!

Evevaan

Evevaan
Viestimäärä: 3

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Keskiviikkona, 14.12.2016 klo 22:19  
+
0
Ja mitkä oireet ovat tyypillisimmät?
Meillä mystinen mahaongelma ja sitä rupeaa pohtimaan jo kaikenmaailman vaihtoehdot o_O

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: HAIMAN VAJAATOIMINTA - Torstaina, 16.11.2017 klo 22:06  
+
0
Wanha ketju, mutta vastaan silti noista oireista.
Meillä koira laihtui salakavalasti 5 kiloa. Oli aika usein ripaskalla ja tuotosten väri oli ihmeellinen. Netin syövereistä goolettelemalla ehdin tehdä oman diagnoosini verikokeiden tuloksia odotellessa, joten se oli vaan vahvistus epäilyille. Koiralla oli kyllä monia muitakin terveysongelmia, enkä tiedä mikä vaiva oli mistäkin johtuvaa. Loppuajasta koiralla katosi pidätyskyky, saattoi pissata viiden minuutin välein. Jouduimme pesemään ahkerasti mattoja ja suolikin oli monesti tyhjentyneenä, vaikka oli hiljakkoin käynyt pihalla. Koira voipui ja vajaa puoli vuotta diagnoosista päätimme, että nyt saa riittää. Koiran yleisvointi oli heikko, eikä koira ollut mielestäni oma itsensä lainkaan.
Ruokavalio tehosi koiraan alkuun aika hyvin, se ehti kuiten kerätä painoa takaisin ja lihaksetkin alkoi löytyä. Mutta jatkuva kuralla olo oli koko ajan taustalla ja viime päivinä koira oli laihtunut taas 2kg.
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28180
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6329
Viestejä yhteensä545678
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265837
(Tilastot päivitetty viimeksi 24.04.2024 klo 10:00)