Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Tiistaina, 18.05.2010 klo 12:45

Hammaskivi ja muut suuongelmat

Siirry sivulle: 1 2 3 4

hupellus

hupellus
Viestimäärä: 228

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 08:31  
+
0
^^Soita ja kysy mitä mieltä lääkäri on

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 15:51  
+
0
Minunkin mielestä tuon koiran ien on ehkä aavistuksen tulehtunut. Näyttäisi noin äkkisiltään siltä, että hammaskiveä on alkujaan kerääntynyt ja nyt kun sitä on paljon, on hammas ehkä vaurioitunut ja saanut ikenenkin tulehtumaan tai sitten koko hammas on mätä ja ien sen alla, mutta ien ei päällipuolin vielä oireile.

Jos koiran hengitys haisee pahalta tai oikeastaan etovalta, on selvä merkki, että suussa on tulehdus. Jos näin on, ei asiaa voi kotikonstein parantaa vaan ell arvioi tilanteen ja tarpeen vaatiessa poistaa hampaan.
Hammaskiveä voi myös itse poistaa ja koiran hampaita voi harjata ihan tavallisella ihmisille tarkoitetulla hammasharjalla.

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Perjantaina, 18.03.2011 klo 16:52  
+
0

adihasla kirjoitti:

Täällä neljä vuotias seefferi. Huomasin tässä yksi päivä, että tuolla on katkennut yksi alahammas joka heiluu. Onko syytä hakeutua pikaisesti lääkäriin? Kun meillä olis tarkoitus kuitenkin tuossa huhtikuun puolella käydä näyttämässä koiraa ihan perustarkastuksia varten, jotenka voiko asia odoittaa huhtikuulle? Sillä on noista isoimmistakin hampaista kuten kuvasta huomaa niin lohjennut palat.



mars eläinlekurille. jos hammas heiluu, ei sen ien ole enää ollenkaan terve ja pahimmassa tapauksessa tulehdus leviää leukaluuhun asti, jolloin ei sitten hoidetakaan enää ihan pikkuvaivaa. samaten jos hampaasta on lohjennut iso pala, voi tulehdus levitä juuriin ja sitä kautta muualle luustoon.
miettisitkö itse haljenneen hampaan kohdalla mennäkö lekuriin vai ei..

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 00:21  
+
0
Noh,kysytään täälläkin sitten. Voiko koira lopettaa syömisen lohjenneen kulmahampaan takia? Oon pitemmän aikaa ihmetellyt kun ei meinaa nappula upota, ajattelin, että nirsoilee tai tottui laihiksen aikana pienempiin annoksiin. Kulmurista on pala lohjennut, huomasin vähän aikaa sitten tänään kun kurkkasin suuhun uudemman kerran. En huomannut aikaisemmin sitä, siitä on lähtenyt vain se kärki vähän vinosti. Maanantaina soitan hammaslääkärille, saadaan aika varmasti alkuviikosta.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Sunnuntaina, 20.03.2011 klo 07:39  
+
0
En ole koskaan törmännyt koiraan, jolla kulmahampaan lohkeaminen syömättömyyttä tekisi, ja onhan noita lohkeamisia aika paljon vastaan tullut. Ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö se olisi mahdollista, mutta itse hakisin ensin syytä jostain muualta.

Mutta kuten aina, jos asia mietityttää ja jotain epäilee, niin lekuri on todellakin oikea osoite.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Maanantaina, 21.03.2011 klo 20:59  
+
0
Kyllä koira taas tänään söi ja kova herkkukin meni alas. Taitaa vaan nirsoilla kun odottaa lihaa ilmestyvän kuppiin :nauru: Kasvattaja sanoi ettei lohjennut hammas ole kuulemma kipeä ja kehotti seuraamaan tilannetta. Ollaan muutenkin menossa tutkimuksiin reilun viikon päästä, täytyy sieltä sitten kysyä jos ilmenee jotain ongelmia lisää.

mirkku

mirkku
Viestimäärä: 71

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 23:01  
+
0

sillycow kirjoitti:

Kasvattaja sanoi ettei lohjennut hammas ole kuulemma kipeä



Meille eläinlääkäri sanoi tänään,että useinmiten lohjennut hammas myös särkee. Tätä puoltaa myös se,että oikealla puolella josta hammas on lohjennut ,on myöskin huomattavasti enemmän hammaskiveä. Koira ei siis käytä sitä puolta syödessään.

Toisaalta meillä ei kyse ole kulmurista,vaan takahampaasta.
Kääpiösnautseripapparaiset
Ami 4.8.1999 pääsi sateenkaarisillalle 5.12.2011,nuku rauhassa rakas <3
Illi 28.7.1998 liittyi Amin seuraksi 04/2014
Eppu 12.7.2014
Maatiaiskisut Tiitu ja Nelli 03/10

Kirkkaina tähtinä taivaalla maatiaiskisut Pimu ja Paksu 1994-2010

AfterShock

AfterShock
Viestimäärä: 312

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 24.03.2011 klo 09:45  
+
0
Kuinka nopeasti eläinlääkärille pitäisi suunnata hammaskiven poistoon, jos sitä ei omin neuvoin saa lähtemään? Mun 2,5v koiralla on ollut jo pidempään yläkulmureissa yläreunassa viirut, jotka toki ovat nyt vähentyneet kun olen alkanut hampaita pesemään ja syöttämään rustoja ja klorofyllipurujutskia ja merilevää ripauksen lisään sen ruokaan.

Pitäisikö seuraavalla tarkastuskerralla tsekkauttaa koko kalusto, jos minä en vaikka vahingossa näekkään että takahampaissa olis jotain? Hengityksen haju on ainakin poistunut merileväkuurilla. Erilaisilla hammasharjoilla ja tahnalla harjailen ehkä joka toinen päivä tai pari kertaa viikkoon, ja kynnelläkin olen koittanut rapsuttaa tuota ienrajaa, jossa hammaskivi vain tuntuu pysyvän..

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 24.03.2011 klo 12:51  
+
0
Hammaskiven ja muun töhnän poistoon tuskin on mitään optimaalista aikaväliä säädetty, mutta kannattaa hampaita ja yleensäkin suuta tietyin aikavälein hoidattaa, esim kerran vuoteen tai jos enempi ongelmia suusta löytyy ja esiintyy niin pari kertaa vuoteen.
Rokotusten ja mahdollisten muiden tarkastusten yhteydessä kannattaa eläinlääkäriä pyytää vilkaisemaan koiraa muutenkin, mm. suuta. Ell osaa arvioida minkälaisiin toimenpiteisiin kannattaa ryhtyä vai kannattaako mihinkään.
Vähäinen hammaskivi ei haittaa koiraa, mutta kun hampaat alkaa tummua tai ikenet tummua tai punoittaa tai jos jotain muuta normaalista poikkeavaa ilmaantuu, kannattaa ottaa yhteys eläinlääkäriin, kertoa hänelle asiansa ja tarvittaessa sovitte ajan koiran hampaiden/ suun hoitamiseen. Ajan eläinlääkäriin saa yleensä melko nopeasti ja lemmikin kanssa voi käydä millä vastaanotolla tahansa, ei ole mitään tiettyä asemaa, jolle lemmikki pitäisi viedä.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Maanantaina, 04.07.2011 klo 18:25  
+
0
Mitä mieltä ootte Hau haun koiran hammastahnasta ? Itse ostin juuri kyseisen hammastahnan. On mintun makuista tai niin siinä luki. Tiiä sit onko oikeesti.:: D

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Tiistaina, 05.07.2011 klo 00:33  
+
0
Onkos kellään mitään sanottavaa ienten liikakasvusta?

Anoppilan 7v leikatulla nartulla on nyt sitten sellaista, oli käynyt ilmi rutiini-hammaskivenpoistokäynnin yhteydessä, ja joudutaan kuulemma poistamaan yhteensä seitsemän väli- ja poskihammasta, jos nyt muistan oikein.

Onko hampaat pakko poistaa, vai onko muuta mahdollisuutta?
Mä en ollut ennen kuullutkaan tällasesta, mutta kaikkea sitä sitten oppiikin...
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 26.03.2015 klo 18:27  
+
0
Mä älysin tänään että Lepon hampaat ei olekaan likaiset, vaan niissä on vähän hammaskiveä. :ttou: Olin ihmetellyt kun pari viikkoa sitten ostettiin hammasharja, ja nyt kun sitten parina-kolmena iltana viikossa ollaan ennen ilta"dentaa" vähän harjailtu hampaita niin ei poskihampaista lika lähtenytkään.
Noh, ehdin jo manata hammaskivikuvia katsellessani että eiii saakeli pitääkö tuo viedä hammaskiven poistoon, mutta onneksi löytyi keskusteluita ja artikkeleita hammaskiven poistosta kotikonstein. Kokeilin äsken ja sain kuin sainkin lohkaistua muutaman liuskan hampaista pois. :jjei: Muovinen hammas-sörkkimisjuttu (missä on toisessa päässä hammaslanka) oli tosin aika tehoton ja se vaan vääntyi, eli metallinen skraba pitäis hommata pikimmiten. Mustissa ja Mirrissä semmonen vaan maksaa 17,90! :eek: Onko kukaan käyttänyt pienehköllä/keskikokoisella koiralla onnistuneesti jotain kotoa löydettävää tai edullisempaa kapinetta hammaskiven rapsutteluun? Pinsettejä? Lusikanreunaa? Onnistuuko? Kynsillä ei onnistunut mulla.

Tarvii myös syötellä ahkerammin nyt noi kanankaulat tuosta loppuun, ja sitten ostaa vähän isompia rustoja hampaidenhoitoon. Selvästikään "dental luut" tai rouhetikut ei riitä kun syö puolet raakamössöä. :nauru:

Muoks. Ostinpa sitten M&M:stä sen raaputtimen, tarvii kokeilla jossain vaiheessa taas rapsutella.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.03.2015 klo 15:09)

chilipippuri

chilipippuri
Viestimäärä: 57

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 02.04.2015 klo 13:45  
+
0
Mitä mieltä olette hammaskiven poiston hyödyistä ikääntyneellä koiralla verrattuna riskeihin? Eläinlääkäriltäkin kysyn, mutta täältä myös. Koiralla on yläkulmureiden juuressa aika runsaasti hammaskiveä, muuten siistit hampaat. Koira on ihan hyväkuntoinen 10v., nukutettu aikaisemmin kerran 8v sitten kastroinnin yhteydessä eikä ongelmia ollut.

Huimat on muuten hintaerotkin, Espoossa kahdessa paikassa alk. 130€ ja yhdessä alk. 315€. Ensimmäisissä nukutusaine annetaan suoneen ja kalliissa "Hammaskivenpoisto tehdään aina turvallisessa, valvotussa anestesiassa, kytkettynä hengityskoneeseen." Onko hengityskone jotenkin ekstraa? Kannattaako maksaa enemmän?
F, bordercollieuros, s. 02/05-2016
R, rottweileruros, s. 05/15

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 02.04.2015 klo 16:55  
+
0
^ Antaisko koira niitä rapsutella kotikonstein? Meillä ainakin onnistu hienosti, ja oli vielä poskihampaissa eli ei ihan helpossa paikkaa. :nauru: Jos siis ikenet ei punoita, hampaat ei heilu tai vaikuta reikäisiltä tai kipeiltä, muutoin on eläinlääkärin ne hammaskivet poistettava.
Ite en saanut kynnellä rapsuteltua, muovinen hammastikku/hammaslankasysteemikin lopulta vain vääntyi kun sillä rapsuttelin. Ostin tuon metallisen raaputtimen mistä edellisessä viestissä kirjoitin, ja se on kyllä oikein kätevä kapistus. Varmasti enshätään voi kokeilla teelusikan tai kolikon, tai pinsettien syrjällä rapsia, jos koira antaa. Merilevän lisääminen ruokaan myös pehmentää hammaskiveä ja saattaa lähteä rustoja tai luita syömällä sitten pois, sitäkin voi kokeilla. :hymy:
Eläinlääkäriltä saa varmasti tarkempaa tietoa seniorikoiran ollessa kyseessä, mutta kyllähän jos sitä hammaskiveä pääsee kertymään niin pitemmän päälle voi aiheuttaa ientulehduksia ja koira alkaa menettää hampaita.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Tiistaina, 07.04.2015 klo 23:54  
+
0
^^ Mulla sama askarrus päällä vaikka olenkin periaatteessa jo päättänyt uskaltaa viedä ens kuussa 10v täyttävän seniorini tuohon hammashuoltoon. Se on äskettäin tutkittu "hyväveriseksi" (laajat verikokeet) ja muutenkin elinvoimaiseksi jonkinasteista ylipainoa lukuunottamatta (sekä hiukan lihasjumia mutta tämä ei vaikuttane hammashoitoon) joten pakko se on uskaltautua viemään kun ei (rotuisekseen) ihan ikäloppu vielä ole kuitenkaan vaikka aina nuo rauhoitukset tai paremminkin kunnon anestesia hermostuttaa vaikka ois nuorempikin koira. Tuo nuoremman koiran sterilointikin tulee ajankohtaiseksi toivottavasti vuoden sisällä mutta sitä en rupea stressaamaan ihan vielä..

Tuo hintapolitiikka on kyllä..hm..kamalaa. Tämäkin asema (sij. Uusimaa) jolla olen nyt viimeisimmäksi tutkituttanut seniorin, antoi hinta-arvioksi hammashoidosta/hammaskiven poistosta 200-250 euroa kun taas heidän hinnastossaan lukee "alkaen 150 euroa" niin vähän mietityttää miten se sitten siitä pompsahtaisi lähes kolmeensataan. Toivottavasti yllätyn iloisesti mahdollisesti yläkanttiin hinatun hinta-arvion jälkeen, tosin saatan vielä kysellä muualta. Mutta en oikein tykkää rampata paikasta toiseen jos olen jo saanut jostain paikasta luotettavan/mukavan kuvan niin sinne todennäköisimmin kuitenkin päädyn "maksoi mitä maksoi".

Meillä on vähän ollut nahkeaa nuo hammashoidot kotona, olenkin suunnitellut että seuraavan koiran totutan sähköhammasharjaan :hymy: Niitä myydään tuolla vastaanotollakin.
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu tiistaina, 07.04.2015 klo 23:58)

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 09.04.2015 klo 08:40  
+
0
Mistä koiran paha hengitys voi johtua, jos ei oo hammaskiveä? :mietiskel:

Mallulla on nyt suu haissut tosi pahalle jo jonkin aikaa. Hammaskiveä ei näytä olevan ja ei varmaan näin nuorella muuteskaan olis hammaskiveä?

Verikokeet otettu hiljattain, eikä niistä paljastunut mitään sellaista, mikä olis voinut viitata pahaan hengitykseen (muistaakseni joku munuaissairaus tms voi aiheuttaa pahan hajuista hengitystä?).

Oon jo ostanut hammasharjan ja tahnaa, mutta mietin vaan, että eikö koiran suun pitäisi ihan ilman pesemistä pysyä ihan suht kunnossa..? Vai voiko joillakin vaan olla pahan hajuinen hengitys, ilman että olis mitään vikaa?
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 09.04.2015 klo 08:56  
+
0
^Anaalivaivaa ja nuolee peppuaan?

Hanma

Hanma
Viestimäärä: 362

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 09.04.2015 klo 09:02  
+
0
^Sillä on juoksutkin tässä menossa, että värkkiään ainakin nuolee. Ennen juoksuja nuoli myöskin alapäätään, mutta voihan olla, että onkin nuollut takalistoaan.. voiko anaalit vaivata, vaikkei ole ollut vatsaongelmia? Viimeksi on ollut löysää ulostetta muistaakseni 4-5kk iässä muutaman päivän ajan ja silloin hengitys jo kyllä haisikin.. sitä en muista nuoliko takalistoaan..

Mitenkäs noi anaalit tarkistetaan, vai pitääkö suosista viedä heti eläinlääkärille?
u. Leonberginkoira "Pontus" s. 22.8.2013
n. Mittelspitz-sekoitus "Mallu" s. 6.8.2014

blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.04.2015 klo 09:04)

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 09.04.2015 klo 13:22  
+
0
Chilipippuri: mun kokemuksen mukaan toi hengitettävä nukutusaine on koiralle kevyempi vaihtoehto, tai näin kerrottiin kun syksyllä asiaa kyselin. Vuosi sitten keväällä siis sillon 9v cockerin piti nukuttaa (piikitettävä versio) nisäkasvaimien poiston takia ja se tehtiin pienen paikkakunnan kunnan eläinlääkärillä (jossa siis kaikki meidän elukat on hoidettu jo vajaa 20vuotta). Tolla kertaa nukutuksesta heräämiseen meni lähes 12h. Kun syksyllä piti hammaskivee poistaa niin sieltä sanottiin ettei he enää uskalla nukuttaa tota koiraa ja suositteli isompaa klinikkaa missä nimenomaan on hengitettävä versio käytössä. No siellä kaikki meni hyvin ja koira käveli klinikalta omin jaloin ulos. Tuo on kyllä koko ikänsä ollut hidas heräämään (muutama tunti vaikka sais herätyspiikin) mutta sen loppuelämän nukutukset hoidetaan isolla klinikalla. Hitto vie pitää olla tommonen nopeesti hammaskivee kerryttävä tapaus, vähintään kerran vuodessa joutuu käyttään, joku 7-8kk väli on aika perus vaikka tekis kotona mitä temppuja..
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.04.2015 klo 13:23)

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: HAMMASKIVI JA MUUT SUUONGELMAT - Torstaina, 09.04.2015 klo 19:03  
+
0

chilipippuri kirjoitti:

Mitä mieltä olette hammaskiven poiston hyödyistä ikääntyneellä koiralla verrattuna riskeihin? Eläinlääkäriltäkin kysyn, mutta täältä myös. Koiralla on yläkulmureiden juuressa aika runsaasti hammaskiveä, muuten siistit hampaat. Koira on ihan hyväkuntoinen 10v., nukutettu aikaisemmin kerran 8v sitten kastroinnin yhteydessä eikä ongelmia ollut.

Huimat on muuten hintaerotkin, Espoossa kahdessa paikassa alk. 130€ ja yhdessä alk. 315€. Ensimmäisissä nukutusaine annetaan suoneen ja kalliissa "Hammaskivenpoisto tehdään aina turvallisessa, valvotussa anestesiassa, kytkettynä hengityskoneeseen." Onko hengityskone jotenkin ekstraa? Kannattaako maksaa enemmän?


Miksi et kokeilis itse rapsutella jollain välineellä pois? Ei ole vaikeaa ja jos koira pysyy paikallaan, niin en lähtis eläinlääkärille poistattaan ja maksamaan hirveitä summia.

Mä poistan omilta koirilta hammaskivet ihan itse, jos niille sitä kertyy. Ja itseasiassa kertyykin, koska mä aina tuppaan unohtelee pesee niiden hampaita (pitäis pestä joka päivä, eikä ain voi muista...). Ja etenkin takahampaisiin kertyy ja Nitalle tuppaa kertymään etuhampaiden väliin kaikenmaailman jaskat ja muut, koska sillä on pieni rakonen mihin menee kaikkea...

Meillä ell viime rokotuskerralla jopa suositteli itse poistattamaan jos vaan mahdollista, niin ei tarttee lähteä maksamaan kovia summia eläinlääkärillä poistattamisesta.
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28183
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6330
Viestejä yhteensä545685
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265839
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 11:15)