Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Perjantaina, 30.04.2010 klo 12:05

Hirvikärpäset

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

HIRVIKäRPäSET - Perjantaina, 30.04.2010 klo 12:05  
+
0
En tiiä onko oikea osio, mutta onhan noi terveyteen liittyviä kai :D
Eli siis, missä vaiheessa kesää hirvikärpäset ilmestyy metsiin ja miten hanakasti ne takertuu koiran turkkiin? Kuinka ne saa pois ja miten ylipäätään huomaa?

Kiruli

Kiruli
Viestimäärä: 31

VS: HIRVIKäRPäSET - Perjantaina, 30.04.2010 klo 14:19  
+
0
Ei meillä ole koskaan koiran turkkiin tullut hirvikärpäsiä, tai ainakaan niin että oltaisi huomattu. Omaan päähän kylläkin :roll: Mutta muistaakseeni se pahin hirvikärpäskausi on loppukesästä syksyyn (heinä-syyskuu?) viisaammat korjatkaa jos olen ihan väärässä..
Alaskanhusky Kira 5.12.2008 ->
Kissat Ana & Luna 9.5.2009 ->
Kanit Nitta & Nelle -05 ->

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: HIRVIKäRPäSET - Perjantaina, 30.04.2010 klo 16:32  
+
0
Joo elo-syyskuussa eniten niihin törmää. Mä olen ottaanut ihan sormin ja liiskannut/murskannut kunnolla koska ne ei kuole helposti. Ne löytyy samanlailla kun esim punkit, karvoja tutkimalla..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hirvik%C3%A4rp%C3%A4nen
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.04.2010 klo 16:36)

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: HIRVIKäRPäSET - Maanantaina, 03.05.2010 klo 15:02  
+
0
loppukesästä siihen asti kun on ollut pakkasta öisin noin viikon ajan on meilläpäin näkynyt noita ällötyksiä, sitekitä pirulaisia :)
meillä ovat kyllä käyneet ihan koiran turkkiin, lyhyt ja todella tiheä ja pepun päällä sellainen ihana "töyhtö" johon häävät muhimaan. aina joka lenkin jälkeen olen kammannut tiheäpiikkisellä kammalla (mikälie täikampa ehkä..?) ja hyvin ovat sillä lähteneet. pesu ei auta jos ei koiraa liota tuntikaupalla vedessä, ne pirulaiset selviävät siitäkin. koiran kannatta kyllä tarkastaa edes parin päivän välin koska ainakin meillä ne aiheuttavat kovaa kutinaa ja joskus ovat olleet aivan verisiä sisältä kun olen ne murskannut, eli ovatkohan sitten puraisseet koiraa vai...metsästäjät kyllä sanoivat että ei ne mitään pure, mutta luin taas viime syksynä jonkun tutkimuksen jossa oli todettu niiden purevan myös ihmisiä, eli miksei koiriakin sitten..toivon todella niiden sukupuuttoon kuolemista, ainakin viime syksy oli tosi inhottava kun ei voinu edes itse mennä pihalle ilman verkkohattua!
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: HIRVIKäRPäSET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 11:43  
+
0
Poistettu.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 17.09.2010 klo 11:19)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HIRVIKäRPäSET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 22:32  
+
0
Meilläkään ei ole "koskaan" ollut koirissa hirvikärpäsiä, tosin roduista riippumatta ovat olleet pitkäturkkisia - ehkä ei olla vaan huomattu...? Itsestä sen sijaan on saanut nyppiä ihan kyllästymiseen asti, ja voi ällötys sitä ku on jo kertaalleen kammannu pään, menny nukkumaan ja sitte alkaa jossain korvan takana kutista... Yök!
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: HIRVIKäRPäSET - Lauantaina, 19.06.2010 klo 13:18  
+
0
Hirvikärpäset hakeutuu tummaan turkkiin, joten kannattaa verhota itsensä vaaleilla vaatteilla ja pistää päähän vaalea liina/lippis. Pääsee vähän vähemmällä nyppimisellä :)

Koiraan ei ole muistaakseni koskaan hirvikärpäset menneet.. No meillä on kyllä vasta yksi kesä takana :) Paarmat sen sijaan kiusaavat koiran peppua aika ahkerasti :<

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28165
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6322
Viestejä yhteensä545654
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 11:45)