Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 19:19

Iho-ongelmia

Siirry sivulle: 1 2

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

IHO-ONGELMIA - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 19:19  
+
0
Meillä siis ongelmana, että tuolta 2-vuotiaalta kiinanharjakoiraltamme on karvat kadonneet ja olen huolestunut, että mistä mahtaisi johtua.

Aikaisemmin ihanan tuuhea turkki on ohentunut edelliseen verrattuna lähes olemattomiin, oikean korvan tyveen on ilmestynyt iso kalju läikkä ja tässä pari päivää sitten katselin, että toisestakin korvasta alkaa karvaa lähtemään. Hännästä on tullut kamalan näköinen, sillä häntäkarvat ovat katkeilleet ja ohentuneet. Kesällä koiralta ajeltiin karvat pois (puuteri siis kyseessä) hilseilyn takia ja nyt tuntuu karvankasvukin pysähtyneen. Hilseilyä ei enää ilmene, eikä iho-ongelmia muuten.

Koira nuolee itseään suhteellisen paljon, ainakin jos näihin narttuihin verrataan. Koira kuitenkin muuten normaali itsensä.

Mitä tuo oikein voi olla? Joku puutostila? Tulehdus?

Yritin haulla jo hakea vastaavaa aihetta, mutta en täsmäävää löytänyt.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: IHO-ONGELMIA - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 21:09  
+
0
Kyllä vastaavia aiheita löytyy useitakin. Vaikka keskustelussa ei olisi valmista vastausta juuri sinun kysymykseesi, voit silti lisätä kysymyksesi jonon jatkoksi sopivaan ketjuun. Kokeile eri hakusanoja, löydät varmasti etsimäsi.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: IHO-ONGELMIA - Lauantaina, 18.12.2010 klo 18:02  
+
0
Onko koira narttu? Tulis mieleen heti joku hormonaalinen häiriö. Hormonaalinen karvanlähtö saattaa just olla symmetristä, esim molemmilla kyljillä kaljut läikät tai kummankin korvan juuressa.. Muitakin vaihtoehtoja tietenkin on, tämä tuli ekana mieleen jos narttu on kyseessä.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: IHO-ONGELMIA - Perjantaina, 31.12.2010 klo 14:34  
+
0
minä kysyn nyt tässä, kun noita iho ongelmia meiltäkin löytyy. :o

Eli molemmat okirat sakemanni ja russeli, rapsuttelevat itseään reilusti normaalia enemmän. Molemmat syö Nutrolinia (miten se kirjotetaan -.-') päivittäin. Ruokaa saavat syödä niin paljon kun tykkäävät koska molemmat huono ruokaisia. Lisäksi saavat lihaa parin päivän välein. Ruokinassa mikään ei ole muutunut, eikä mun mielestä ympäristössäkään. Madotin molemmat varmuuden vuoksi, mutta ei kait pitäisi madoistakaan johtua. Ja rapsuttelevat siis ihan joka paikasta. Lisäksi russelilta lähtee karvaa jonkinverran vaikka on trimmattu about kuukausi sitten.. Se turkki myös haisee kummalliselle, mun mielestä ei haise ollenkaan "koiralle" vaan jollekkin pahanhajuiselle. :/ Joten oisko jollakulla tietoa mikä voisi olla vikana?
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

Saniii

Saniii
Viestimäärä: 57

VS: IHO-ONGELMIA - Lauantaina, 01.01.2011 klo 15:58  
+
0

esss` kirjoitti:

minä kysyn nyt tässä, kun noita iho ongelmia meiltäkin löytyy. :o

Eli molemmat okirat sakemanni ja russeli, rapsuttelevat itseään reilusti normaalia enemmän. Molemmat syö Nutrolinia (miten se kirjotetaan -.-') päivittäin. Ruokaa saavat syödä niin paljon kun tykkäävät koska molemmat huono ruokaisia. Lisäksi saavat lihaa parin päivän välein. Ruokinassa mikään ei ole muutunut, eikä mun mielestä ympäristössäkään. Madotin molemmat varmuuden vuoksi, mutta ei kait pitäisi madoistakaan johtua. Ja rapsuttelevat siis ihan joka paikasta. Lisäksi russelilta lähtee karvaa jonkinverran vaikka on trimmattu about kuukausi sitten.. Se turkki myös haisee kummalliselle, mun mielestä ei haise ollenkaan "koiralle" vaan jollekkin pahanhajuiselle. :/ Joten oisko jollakulla tietoa mikä voisi olla vikana?



Täällä sama ongelma. Rapsutus vaan lisääntyy ja lisääntyy, meillä kyllä vaihtui ruoka tässä pari viikkoa sitten, siitähän se varmaan johtuukin..? Lisäksi Sanilla ihottumia etujaloissa, niihin käytetty desinfiointiainetta ja varmaaan vähän auttaakin. :)
Meitä viihdyttämässä kultainenoutaja Sani (s. 2.7.2006)

In memories ~ Mr. Joppe

adihasla

adihasla
Viestimäärä: 49

VS: IHO-ONGELMIA - Lauantaina, 05.03.2011 klo 16:23  
+
0
Täältä löytyy seefferi, ja olen tässä huomannut että sen silmänympärykset ja kuono ovat alkaneet aika paljonkin hilseileen. Koira hinkkaa paljon kuonoa esim sängyn reunaa vasten, mistä voi päätellä että saattaa hieman kutistakin tuo. Mikähän tuossa voisi olla? Muutoksia ei ole ollut ruokinnan eikä minkään muunkaan suhteen. Uskaltaako tuohon mitään esim Aqualanin perusrasvaa levittää, vai onko siitää edes mitään hyötyä?

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: IHO-ONGELMIA - Tiistaina, 08.03.2011 klo 19:39  
+
0
Onko ulkoloishäätöä annettu?

adihasla

adihasla
Viestimäärä: 49

VS: IHO-ONGELMIA - Tiistaina, 08.03.2011 klo 20:28  
+
0

creek kirjoitti:

Onko ulkoloishäätöä annettu?

Ei ole muuten annettu, vois hyvinkin johtua siitä. Tarvii kyllä tässä joku päivä suorittaa kunnon punkkisiivous. ;-)

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: IHO-ONGELMIA - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 19:10  
+
0
Täällä enemmän tietoa koirien ulkoloisista. Eli kutinat voi johtua muistakin kuin punkeista ;)

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: IHO-ONGELMIA - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 19:37  
+
0
Meillä asustaa 10 kuukauden ikäinen amerikancockerityttö, jolla nyt yhtäkkiä karvaa lähtenyt laikkuina toisen lonkan päältä, ja rinnasta sekä toisestakin lonkasta karvaa alkanut katoamaan. Pitkä karva siis lähtenyt, karkea aluskarva vain jäljellä. Ihossa ei näyttäisi olevan mitään muutosta, eli (jenkeille tyypillisistä) hotspoteista tuskin on kyse. Olisiko kenelläkään vastaavasta kokemusta? Karvanlähtö on muutenkin ollut lähiaikoina aika hurjaa, mutta kuitenkin ns. perus karvanlähtöä. Turkki on isotöinen > pestään kaksi kertaa viikossa, takkuuntuu helposti (mutta ei näistä laikkukohdista), ja turkki on todella höttöistä silkkistä pumpulia. En kuitenkaan osaa ajatella, että puutteellisesta turkinhoidosta olisi kyse - hoitamiseen satsataan paljon, ja aineet pitäisi olla parhaasta päästä. Voihan silti olla, että nykyinen shampoo ei Sannille käy.
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

EA90

EA90
Viestimäärä: 16

VS: IHO-ONGELMIA - Lauantaina, 02.04.2011 klo 10:14  
+
0
Meidän uroskoira kastroitiin vajaa viikko sitten. Ennen eläinlääkäriin lähtöä harjasin koiran, karvaa lähti sen verran kuin normaalistikkin eikä iho hilseillyt.
No sitten samana iltana siinä silittelin koiraa kun oli vielä vähän tokkurassa ja huomasin, että sillä on ihan tajuttomasti hilsettä. Seuraavana päivänä myös karvaa rupesi lähtemään aika paljon ja sitä lähtee edelleenkin normaalia enemmän ja hilsettäkin on edelleen ja koira rapsuttelee itseään etenkin kaulasta. Muuten koira on aivan normaali.

Onkohan tämä nyt joku stressireaktio?
Vai onkohan tämä vaan normaalia keväistä karvanlähtöä?

Varmuuden vuoksi ajattelin kuitenkin tehdä ulkoloishäädön. Madotettu koira on noin 3 viikkoa sitten.

Mariel

Mariel
Viestimäärä: 18

VS: IHO-ONGELMIA - Maanantaina, 11.04.2011 klo 14:20  
+
0
Mulla kans bichontytöllä ongelmana jatkuva raapiminen.. On kokeiltu kaikennäköistä ruokaa kun eläinlääkäri sanoi että melko takuuvarmasti on ruoka-aine allergia.. Ei mikään auta.. Naama on aivan ruskea ja silmät rähmii, tulehdusta ei ole. Koira nuolee ja puree etutassujaan niiden pohjista ja raapii lähinnä päätään kokoajan.. Mitään loisia ei pitäisi olla?? Ei ole ainakaan mitään näkyvää, korvat on täysin puhtaat ja siistit ollu aina, mitään töhnää ei ole näkyvissä. Pesussa huomasin punaisia läikkiä päässä. Infektio jostakin? Ihottumaa? Atopiaa? Voiko johtua tästä ikävästä vuodenajasta; kylmästä talvesta?

Voiko olla stressiä? Siinä tapauksessa mulla kyllä menee hermo, kun en pysty sitä stressiä mitenkään lievittää koska olen opiskelija ja mun täytyy käydä koulua ja koira joutuu olee päivisin yksin.. Tyhmää jos tällaisen ongelman kanssa pitää vaan elää, koiralla ei karvat enää kasva pään päältä ollenkaan kun se raapii kokoajan ja naama on kamalan näköinen kun se on ihan ruskea.. Pitäähän sille jotain voida tehdä?

Keksittekö mitään muuta ongelmalle, kuin loiset, stressi tai väärä ruokavalio.. Tarttisin tosissaan jo vastauksia näihin ongelmiin joiden kanssa olen kohta 1,5 vuotta kamppaillu :( Alkaa itsellä olee keinot jo lopussa..
Bichon Frisé Luna 6/2009

Lennipsu

Lennipsu
Viestimäärä: 2

VS: IHO-ONGELMIA - Maanantaina, 11.04.2011 klo 15:33  
+
0
Mariel en tiedä auttaako mutta kerrompa silti. Meillä toinen kultsipojista rapsutti itseään melko pennusta pari vuotiaaksi saakka ja sillä oli suupielet, leuka ja tassut ruskeat. Eläinlääkäri sanoi että se on varmaan vehnäallergiaa että se on tosi yleistä. Pentuaikaan syötin näille Royal Caninin pentusapuskaa eikä siinä muistaakseni edes ollut vehnää. Syytä siihen en keksinyt ja rupesin miettimään että onkohan se joku tapa mikä on jääny päälle. Sitten rupesin kieltämään aina kun se rapsutti eikä se enää nykyään rapsuta ja ruskeakin on kadonnut naamasta ja jaloista. Meilläkin nämä oli aika paljon mun kouluaikaan yksin niin voi olla että se lähti stressistä. Muistan kyllä kun tuskailin asian kanssa mutta aika äkkiä se sitten meni ohi.

Mariel

Mariel
Viestimäärä: 18

VS: IHO-ONGELMIA - Maanantaina, 11.04.2011 klo 16:05  
+
0
Kiitos tiedosta, oon miettinyt ihan samaa, et josko se ois vaan tapa, kun tuntuu että aina kun komentaa tai hänelle tulee joku epämiellyttävä tilanne, niin rapsutus alkaa heti vimmana. Jospa se onkin vaan hänen tapansa purkaa hermostuneisuutta ja stressiä.. Aika turhauttavaa jos se on syy, mitä sille voi tehdä :D Oon alkanu tosiaan myös kieltämään aina kun näen että koira raapii tai puree tassuja. Vielä ei oo tuottanu tulosta..
Bichon Frisé Luna 6/2009

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: IHO-ONGELMIA - Maanantaina, 11.04.2011 klo 21:02  
+
0
Kannattaisi miettiä, mikä koirallesi aiheuttaa stressiä ja hermostuneisuutta ja yrittää poistaa näitä syitä.

Puuteli

Puuteli
Viestimäärä: 1

VS: IHO-ONGELMIA - Maanantaina, 18.04.2011 klo 10:53  
+
0
Niin on meidänkin kääpiövillakoira nartulla ilmennyt iho-ongelmia. Vatsan seudulla aika paljon hilseilyä ja nyt on ilmestynyt takapuoleen kalju läikkä. Turkki on tähän asti ollut hyvässä kunnossa. Alkaa jo pikkuhiljaa huolestuttamaan. Ruokavalio ei ole mitenkään muuttunut ja pakkasetkin ovat jo ohi. Täytyy varmaan alkaa varaamaan aikaa eläinlääkärille. :/

eppu70

eppu70
Viestimäärä: 1

VS: IHO-ONGELMIA - Lauantaina, 30.04.2011 klo 12:13  
+
0

Ame kirjoitti:

Meillä siis ongelmana, että tuolta 2-vuotiaalta kiinanharjakoiraltamme on karvat kadonneet ja olen huolestunut, että mistä mahtaisi johtua.

Aikaisemmin ihanan tuuhea turkki on ohentunut edelliseen verrattuna lähes olemattomiin, oikean korvan tyveen on ilmestynyt iso kalju läikkä ja tässä pari päivää sitten katselin, että toisestakin korvasta alkaa karvaa lähtemään. Hännästä on tullut kamalan näköinen, sillä häntäkarvat ovat katkeilleet ja ohentuneet. Kesällä koiralta ajeltiin karvat pois (puuteri siis kyseessä) hilseilyn takia ja nyt tuntuu karvankasvukin pysähtyneen. Hilseilyä ei enää ilmene, eikä iho-ongelmia muuten.

Koira nuolee itseään suhteellisen paljon, ainakin jos näihin narttuihin verrataan. Koira kuitenkin muuten normaali itsensä.

Mitä tuo oikein voi olla? Joku puutostila? Tulehdus?

Yritin haulla jo hakea vastaavaa aihetta, mutta en täsmäävää löytänyt.



vs.
Hei!

Itselläni kaksi mopsia joista toinen sairastui vuoden ikäisenä.Koirasi oireet samantyyppiset kuin meillä.Lisäksi meillä jatkuvia tulehduksia silmissä sekä ihossa jatkuvaa lääkekuurin syöntiä.Sitten ilmeni yleiskunnossa heikentymisestä ja koira alkoi vain nukkua.

Koirani oli allergisoituneet lähes tulkoon kaikille aineille mitä kokeilimme. Aloitin barf ruokinnan syksyllä 2010 ja koirani terveys parani silmissä, turkki palautui, tulehdukset vähentyneet .Tällä hetkellä onnellinen, iloinen ja virkeä mopsi hauva.

Ei yhtään lääkäri käyntiä tämän jälkeen ole ollut paitsi pakolliset rokotukset. Kannattaisi kokeilla ruokavalion vaihtoa.

adihasla

adihasla
Viestimäärä: 49

VS: IHO-ONGELMIA - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 18:56  
+
0
Täällä tosiaan seefferin kuonon hilseilyn syynä ollut tuo kuonopanta. Nyt on taas karvat ohentunut tuosta kuonon ja silmien ympäriltä sekä hilseilee mielettömästi. Olen pyrkinyt nyt käyttämään vähemmän tuota kuonopantaa. Kun joudun hieman pakosti tuota kuonopantaa käyttämään kun koira kiskasee ja kunnolla jos tulee joku tilanne että jostain mutkan takaa tulee yllättäen koira ja itse lähtisin varmasti siinä mukana jos tuo kunnolla kiskasis. :-D Tosin oon nyt miettinyt toisenlaisen kuonopannan hommaamista, sellaista missä ois leveämpi tuo kuonon alueen panta vois ehkä auttaa.

Mutta mutta. Koiralla tosiaan tuo kuonon seutu kutisee, hinkkaa sängyn reunaan yms. Voisko näin ensiapuna kutinaa helpottamaan laittaa ohuelti 0,5% kortisonia? Voiko näitä ihmisten mietoja kortisoneja ihan eläimille edes käyttää? Itseltä kun löytyis kaapista tuollainen tuubi.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: IHO-ONGELMIA - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 20:16  
+
0
Voi käyttää, ja käytetäänkin. Eri asia taasen että auttaako.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: IHO-ONGELMIA - Maanantaina, 11.07.2011 klo 22:14  
+
0
Meillä koiralla on lonkan päällä n. 10cm x 10cm kokoinen alue, joka punoittaa, on rupinen, kutisee ja karvat on lähteneet ihan kokonaan. Siihen on pari kertaa päivässä suihkutettu desinfiointiainetta ja illalla laitetaan Bacibact-pulveria, joilla alue lähtikin suht hyvin paranemaan kunnes tänään koira pääsi sitä järsimään, kun jäi ilman kauluria n. 0,0001 sekunniksi vahtimatta. :roll: Nyt se on kuitenkin ruvennut rapsuttelemaan itseään enemmänkin, karvattoman alueen alapuolelta ja toisesta kyljestä jatkuvasti. Muualla ei näy ihottumaa, karvattomuutta eikä muutakaan, joten voiko koiralla olla kirppuja tms? :mietiskel: Naamaansa hieroo myös maahan, mutta sitä nyt on kyllä kaulurin takia hyttyset syöny kuonosta niin paljon, ettei ihmekään jos kutisee.

Allergiaa oon myös miettinyt, ruoka vaihdettiin kuukausi sitten Jahti & Vahti Energiasta Extra Energiaan, mutta sitäki on ehditty syödä juo puoli säkkiä ennen kun kutina edes alkoi, ja kaiken lisäksi nuo on lähes samanlaisia ruokia.
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 05:45)